X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קשה לומר את זאת, אבל ראוי וצריך לומר את האמת. קשה להתמודד עם תחושות האשמה. קשה לעכל אותן. היה אתוס שאמר כי אין מנהלים משא-ומתן עם חוטפים. הוא איננו. חוק איננו תחליף לאתוס. הוא לא יכול להכריע אותו
▪  ▪  ▪
עסקת שליט. תחושת האשמה הגדולה היא ששוב איננו מה שהיינו כה גאים להיות [צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון]

קשה לה לארץ הזאת להתמודד עם פדיון שביו של גלעד גם בגילה על השחרור וגם ברעדה על מה שעוללה עם שילוח יותר מאלף טרוריסטים שפוטים לחופשי. מי שמסוגל לגילה שלימה בלא רעדה, ומי שמסוגל לבטל את כשרותה של השמחה מפני שכניעה לסחטנות היא בכל מקרה טריפה, הוא במיעוט. רוב הציבור יודע שנקלענו לתסריט בלתי נמנע.
באקלים הישראלי הקיים, לא היה מנוס מלהיענות לתביעות של חמאס. הסנטימנט הציבורי היה ללחץ שלא אפשר לממשלה לעמוד בפניו. הוא התעצם והלך במשך חמש שנים אל מול "מחיר" שהוצג למן היום הראשון. זה המחיר ששולם, עם ניואנסים שאינם מעלים הרבה ואינם מורידים הרבה. ברגע בו עלתה על המסך דמות דיוקנו של האיש שנשאר, בתודעה וגם במראה, הנער שהתפללנו עליו, נפתחו לרווחה שערי השמחה ההמונית שהתפרקה לגורמים הנראים לכולם כניצחון החיים על המוות. תחושות האשמה שמא הנחנו במו ידינו מארבי מוות לעתיד לבוא, הודחקו לשעה אבל לא יותר.
הן כאן, תחושות האשמה, ליד הגילה והרעדה. היום. עכשיו. אי-אפשר להימלט מהן. נחשולי המילים בעיתונות הכתובה והמשודרת, הראיונות, העדויות של חבושים ששוחררו, בימוי ההתעמתויות בין מצדדי העסקה לבין שולליה, כל אלה אינם אלא נחשים קטנים החומקים מפקעת הצפעונים של תחושת האשמה. היא לא תלויה בניתוחים הגיוניים. היא אינה מתרשמת מתופשי התורה המעידים על מה שכתוב במקורות על פדיון שבויים ועל מתי היא מצווה ומתי היא חטא. הגילה אינה יכולה בלי רעדה. לא במקרה הזה. לא בקרב רוב רובו של הציבור החי את המדינה הזאת ואת גורלה, אתמול, היום ומחר.
מי שמנסה לברוח מפני תחושות האשמה האלה בכסות הצעה לעגן בחוק את גבולות ההיענות או הדחייה לסחטני חטיפות, אינו יודע כי הטראומה של עסקת שליט הכריעה אותו. גם חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שם על-פי הדיווחים בעיתונים מתגבשת החלטה להציע לכנסת לאמץ חוק שיחייב את ממשלות העתיד לנהוג על-פי צווי מצפונה של הממשלה המכהנת היום, יודע היטב כי אין להצעה הזאת כיסוי מוסרי, שלטוני ודמוקרטי. הוא יודע כי אין בעולם מי שיכול לדון היום בדילמה שלא נולדה עדיין. מי יודע היום אם ייחטף איש או אישה, שוע או עני, טוראי או קצין, חוקר או שגריר, אחד או רבים.
מי יודע לומר היום אם דינם מחר יהיה דין אחד. מי יודע מה יידרשו הסחטנים, באיזה אקלים חברתי תרבותי וערכי, באלו נסיבות מדיניות ביטחוניות וחברתיות, מה יהיה אם יאיימו בהוצאות להורג על אלה ששרדו את הרציחה הראשונה או השנייה. ממשלה מחויבת לקבל אחריות על החלטותיה על-פי נתונים קיימים. המכהנת קובעת. המורישה סייגים וגדרים היום, אין לה תוקף ואין בר דעת שאינו יודע כי אם הנסיבות תחייבנה את זאת, תשנה חקיקה הצריכה בשעתה חקיקה שנחפזה להיחקק מוקדם משעתה.
כל זה ידוע. אין בכך כל חידוש. הדיבורים הטלנובליים על ראש הממשלה רבין שלא יכול היה לעמוד בפני דמעותיה של אם, המשאילים עצמם גם לסיטואציה ההוויית וטוענת כאילו ראש הממשלה של היום גם הוא לא הכריע כפי שהכריע אלא מפני דמעותיה של אביבה, ועל כן יש להציל את ראש הממשלה העתידי על-ידי חוק שיאפשר לו לומר לאם שתהיה: צר לי, איני יכול לעמוד בפני דמעותייך אבל החוק אינו מאפשר לי. הוא אוטם את חדרי לבי. זאת איוולת מוחלטת. היא גובלת ביותר מאיוולת. היא לא תיתכן.
מדוע אם כן, אם הכל יודעים שחקיקה מעין זו המוצעת לא רק אינה מועילה אלא גם אינה נכונה, מדוע מציעים אותה, מדוע הופכים בה והופכים בה בכלי התקשורת ועושים אותה נושא לשיחות מרפסת וסלון? - הרי ברור מעבר לכל ספק כי אם חלילה תבוא עלינו חטיפה נוספת או חטיפות נוספות, תחייב האחריות השלטונית והמוסרית את הממשלה הקיימת לקבל באורח עצמאי לחלוטין בלי ידיים כבולות בלי לב אטום בבלוק של חוק, את ההחלטה הנכונה על-פי מיטב שיקוליה בזמן ובנסיבות הנתונים. איש מן המציעים את ההצעה בנושא החטיפה איננו מציע כי הכנסת היום תחוקק חוק שיחייב את הממשלות שתבאנה אם, מתי, ואיך לצאת למלחמה. כל 'אם' כל 'מתי' כל 'איך' ,הם עניינה הבלבדי של הרשות השולטת על-פי חוק בזמן בו נתבעים לקבל הכרעה והחלטה.
קשה לומר את זאת, אבל ראוי וצריך לומר את האמת. קשה להתמודד עם תחושות האשמה. קשה לעכל אותן. היה אתוס שאמר כי אין מנהלים משא-ומתן עם חוטפים. הוא איננו. חוק איננו תחליף לאתוס. הוא לא יכול להכריע אותו. המדינה הקטנה, האמיצה, מוקפת האיבה הזאת, שוב אינה מסוגלת לחיות את האתוס על פיה חייתה אתמול. תחושת האשמה הגדולה היא ששוב איננו מה שהיינו כה גאים להיות. על זאת אי-אפשר לכסות על-ידי אמירה כי חטאנו אך הבה נכפר על-ידי חוק שיאסור עלינו לחטוא עוד. אין נשמה באמירות מעין אלה.
אתוס נבנה מציות ערכי למערכות של מידות לאורכן ולרוחבן של חיינו. המערכות האלה היום שוב אינן המערכות שהיו. על זאת האשמה. על זאת הרעדה.

תאריך:  24/10/2011   |   עודכן:  24/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרעדה והאשמה על אובדן אתוס שהיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סטלין ו שבויים
מיקי שמידט  |  24/10/11 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל שדברי הקומץ, אליו התייחסו כאל הזוי ומצורע הפכו באיחור ובאיטיות רבה לחלק מתפיסה אותה מבטאים מנהיגי ימין, מי במידת שכנוע רבה יותר ומי במידה מגומגמת כמו בנימין נתניהו, וגרוע מכך ללא כל כוונה, שנעבור משלב האמירה לשלב של עשייה למען אותה אמירה
עו"ד עפר אטיאס
העובדה שמאות רופאים מתמחים צעירים בוחרים להתפטר ולוותר על שנים של השקעה עצומה בלימודים ובעבודה, כיוון שקצו בתנאים המחפירים והמשפילים בהם הם נאלצים לעבוד, חייבת לנתץ את האטימות השלטונית ולהעביר את נערי האוצר מתחושת שכרון הכוח והניצחון האופפת אותם מאז נחתם הסכם הכניעה של הרופאים
ד"ר שלמה פרלה
עם התגברות המשבר הפיננסי באירופה נראה כי תעלת לה-מנש מתרחבת עוד יותר. המפלגה הקונסרבטיבית הבריטית שדחתה כל ניסיון בשנים האחרונות לקידום התהליך הפדרטיבי של אירופה נמצאת עתה בשלטון, ומנהיגה, ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון עומד בפני לחצים הולכים וגוברים של חברי פרלמנט ממפלגתו לערוך רביזיה בכל הנוגע להמשך חברותה של בריטניה באיחוד האירופי
דרור אידר
לפתע השתחררו חרצובות האלם שכפו על הדיון הציבורי ושמענו לראשונה איזון בשידור, דיון הגיוני בסוגיה החשובה של השלכות עסקת השחרור על החברה והמדינה. לפתע החלה התקשורת למלא את תפקידה. לפתע. משום שגם דבר העסקה נפל עלינו לפתע. לאחר שהפרטים סוכמו, מותר היה להפגין מראית עין של דיון ציבורי
אורי גנני
גלעד אינו גיבור. הוא אולי גיבור טרגי בעל כורחו. הוא נקלע שלא מרצונו בנסיבות שלא היו לו שליטה עליהן לסיטואציה של שבי ממושך בתנאים קשים. מה המסר אשר הוא ומשפחתו יכולים לשדר לנוער? - לדעתי, המסר הוא שעדיף אולי ליפול בשבי מאשר להלחם עד הסוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il