X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משרד החינוך. מכתיב למורים ולתלמידים מה לחשוב [צילום: ערוץ 10]
מחר הם יהיו חיילים, ולכן חובה לשמוע את שיש בפיהם [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
המשרד הנחה את המורים לא לדון עם התלמידים במחיר עסקת שחרור שליט או במספר המחבלים ששוחררו בעסקה ואני שואל, מה פסול לדון ב"מחיר" ששילמה הממשלה כדי לשחרר את החייל החטוף? הדיון בנושא שכזה חייב להיות מקיף ומשוחרר מכבלי הדעות הפוליטיות של ראשי המערכת
▪  ▪  ▪

עם חזרתם של התלמידים מחופשת החגים אך טבעי היה שנושא שחרורו של גלעד שליט יעלה לדיון פתוח ומעמיק. משרד החינוך הודיע שעל המורים והמנהלים לדון עם תלמידיהם על הפרשה מתוך כוונה לנסות וללבן, אם בכלל ניתן, היבטים שונים של הנושא הכה חשוב זה. אף אחד לא התיימר להיות צודק, ברם דיון רציני, פתוח וגלוי הוא בהחלט הזדמנות נדירה במערכת החינוך הישראלית לתת לתלמידים חופש להביע את דעותיהם, לתת דרור למחשבותיהם, התלבטויותיהם וכולי. הרי תלמידי החטיבות העליונות יהיו מחר חיילים, ומותר בהחלט לשמוע מה יש להם לומר בנושא כה רגיש כמו חטיפת חייל וחובת החזרתו.
והאמת היא שאפריורית, הלב נטה לשבח את משרד החינוך על המהלך היזום, אם כי קיימת ודאות קרובה שמורים מסוימים היו יוזמים בעצמם דיון מסוג זה. העובדה שמורים רבים לא נגעו בפרשה, היא עובדה מצערת מאוד. אין כוונה להגן על אותם מורים שלא מצאו לנכון לדון בשחרור שליט ולפטור אותם מאחריות מוסרית לחינוך הנוער לחשוב באופן עצמאי, להיות קשובים לאירועים מכריעים הנוגעים בעתידו של כל אזרח. יחד עם זאת, מערכת המתקראת מערכת חינוך אך בפועל היא מערכת ציונים חורקת, אינה מסוגלת להתמודד עם נושאים ערכיים בו בזמן שכל דקה של שיעור מוקדשת להכתבת עוד חומר, לעוד מבחנים ולעוד ציונים.
ההפתעה הגדולה ציפתה למורים ביום ראשון לחזרה ללימודים: על לוחות המודעות בחדרי המורים הופיעו הנחיות לדיון על פרשת שליט זולת נושא היבט אחד: מחיר העסקה או מספר המחבלים ששוחררו בעסקה. המורים התבקשו לא לגעת בנושא זה. השאלה המתבקשת מאליה היא, למה ומדוע? אם לא נדון במספרים והתלמידים לא יביעו את דעתם, המספר 1,027 מחבלים ייעלם כלא היה? ומה זאת אומרת שמשרד החינוך מכתיב למורים ולתלמידים על מה לחשוב ועל מה לא בדיון שאמור להיות פתוח לכל? מקומם, במיוחד לאור העובדה שמשרד החינוך מטיף לעידוד החשיבה הביקורתית, עד שהנושאים המועלים עלולים לפגוע בדעתם של ראשי המשרד.
רובוטים של מנהיגות
לימודי האזרחות, במיוחד, אמורים להיות בסיס לתובנות הדרושות לכל אזרח. לא בכדי לומדים ומתווכחים על זכויות האדם והאזרח, על עקרונות המשטרים הדמוקרטיים וכולי. לצערנו הרב, גם שעורי האזרחות הפכו להיות מונוטוניים כשהכל לומדים לקראת בגרות וציונים עוברים. אין זמן לדיונים מעמיקים, להתלבטויות, להבעת דעות שלפעמים אינן מקובלות אך לגיטימיות לחלוטין. במהלך שנת הלימודים ישנם רגעים מעטים שבהם ניתן להתעלות מעל למטרת השגת הציון הנכסף. פרשת שליט הייתה הזדמנות נהדרת לבחון את הלך הרוח של התלמידים, את הגישות השונות כי, בסופו של דבר, גם הם אזרחים שווי-זכויות במדינה, בדיוק כפי ששר החינוך וראשי משרד החינוך רשאים לדון בכל נושא ערכי.
לא מיניה ולא מקצתיה. אל תדונו בנושא מספר המחבלים ואולי על ההשלכות השונות, כי הדיון מתאים בדיוק לקובעי המדיניות במשרד החינוך. איזו מן גישה זו? כמו בקרב החברה כולה, כך גם בקרב התלמידים קיימת התפלגות נורמלית בין התומכים בעסקה לבין המתנגדים. מה רע שתלמידים בעלי דעות שונות יתווכחו על הדילמה של שחרור מספר כה גדול של מחבלים תמורת חייל אחד?
התלמידים של היום הם החיילים של מחר. זכותם הבסיסית של התלמידים להביע את דעותיהם, להתלבט בסוגייה מוסרית ממדרגה ראשונה, כולל מספר המחבלים שיש לשחרר או לא כדי להחזיר חייל שבוי הביתה. מה פסול, כאמור, לדון ב"מחיר" ששילמה הממשלה כדי לשחרר את שליט?
הדיון בנושאים מסוג זה חייב להיות מקיף ומשוחרר מכבלי הדעות הפוליטיות של ראשי מערכת החינוך. אם כך יהיה, רק טוב יצמח לתלמידים ולכולם. מי שרוצה להכניס פוליטיקה קטנה בין כותלי בית הספר גורם לדיכוי חופש הביטוי, דיכוי החשיבה העצמאית ומגדל דור של רובוטים האומרים 'אמן' אחר כל מילה של המנהיגים. את זאת רוצים להשיג? מאוד ייתכן שכן, כי כך אפשר לטמטם את הציבור באמצעות רטוריקה זולה.

תאריך:  28/10/2011   |   עודכן:  28/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דיון "פתוח" נוסח משרד החינוך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בקיצור לא לדון בנושאים גורליים
רק ב'כוכב נולד'..  |  28/10/11 13:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
מה שרע זה הרעיון לצמצם את שטחי המחיה, להתרכז בחבל ארץ מצומצם במקום לחתור לקיום הצו: פְּרוּ וּרְבוּ; שִׁרְצוּ בָאָרֶץ וּרְבוּ-בָהּ. מכאן גם בא הרעיון לבנות לגובה, עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, כי על הקרקע כבר אין מקום לגור
עמוס שריג
"ישראל היא גן עדן לנוכלים", אמרה לי פעם ידידה ששימשה רשמת בבית משפט    ואכן, בישראל יש יותר מדי אנשים שמפזרים המחאות ללא כיסוי, תוך ידיעה ברורה שהעונש שיושת עליהם קטן יותר מהרווח שהם מפיקים ממעשיהם הנכלוליים
עליס בליטנטל
חזרתי מניו-יורק. הייתי למרגלות הוול סטריט ביום הראשון להפגנה, וליוויתי את המפגינים במשך כל חודש שהותי שם. שמעתי אותם בראיונות בטלוויזיה, ושמעתי את המפגינים דה לאקס כאן. איזה הבדל במשמעות ובמטרות!
ד"ר מוטי גולן
בריאת העולם מטרות ויעדים רבים לה. היא נעשתה בשביל ולכבוד האדם משום היותו "נזר הבריאה". חז"ל הביעו זאת בצורה די מדהימה בפשטותה, כמאמרם: "לא תוהו בראה, אלא לשבת יצרה"
גיל נתן
השלווה מופרת על-ידי התקשורת    במערב הפרוע התקשורתי הכל מותר    איבדנו את הסבלנות, כתשנו את הסובלנות    להודות בטעות זה אנושי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il