X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בניין הסינרמה. מעלה זכרונות מפעם [צילום: אלי אלון]
"מפלצת בטון" עולה על הסינרמה
הריסת מבנה הסינרמה בתל אביב והקמת מגדלי בטון בגובה של 45 קומות במקומו ולידו - פשע סביבתי ותרבותי
ראובן לייב
על חורבות הסינרמה

חמדנותם של קבלני וכרישי הנדל"ן אינה יודעת שובע: בנחישות ובעקביות הם מתנפלים ומשתלטים על חמדות-טבע, נוף והיסטוריה שעדיין נותרו פנויות, ואטרקטיביות כלכלית מבחינתם כדי לבנות שם עוד מגדלי בטון כאילו אין לנו די בהם. הם מקבלים סיוע מראשי הרשויות המקומיות וממשרדי הממשלה, ומוסיפים עוד מזומנים לקופותיהם כתוצאה מאותן עסקות נדל"ן. הקבלנים מרוויחים יפה ממכירת הדירות.
לקופות הרשויות המקומיות נכנס כסף רב מתשלומי ארנונה ואגרות למיניהם וגם הממשלה לא מקופחת ו"גוזרת קופון" ממיסים ישירים ועקיפים שהיא גובה. יצר החמדנות מאפיל במקרים רבים על ראייה סביבתית רחבה, ונושאים כמו שמירה על נוף פתוח ואיכות סביבה נדחקים לשוליים. המפסיד הגדול מכך הוא הציבור הרחב שפוגעים לו באיכות הסביבה ובנוף הפתוח והירוק וגם במבנים היסטוריים ונוסטלגיים.
אימת הדחפורים
דוגמה טובה לכך היא התוכנית המתגבשת להרוס את מבנה הסינרמה ברחוב יגאל אלון 61 בשכונת יד-אליהו בתל אביב ולהקים במקומו מגדל דירות ומשרדים בגובה 45 קומות, ולידו מגדלים נוספים. על התוכנית מדברים ודנים כבר שנים, אבל בימים אלה נראה כי היא מתחילה "לקרום עור וגידים": התוכנית נדונה, בימים אלה, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב ונראה כי לא ירחק היום ונתבשר, יום בהיר אחד, כי דחפורים "עלו" על בניין הסינרמה והרסו אותו.
הריסת מבנה הסינרמה ובניית "מפלצת בטון" בת 45 קומות במקומו היא לדעתי פשע סביבתי ותרבותי: להרוס מבנה יפה וייחודי ובעל ערך ארכיטקטוני כבניין הסינרמה, ולהקים במקומו מגדל משרדים ודירות בני 45 קומות לידו ומגדל בגובה דומה נוסף - פירושו המעשי של הדבר הוא הסתרת הנוף לגמרי וכניסת מאות כלי רכב מזהמים נוספים לרחוב יגאל אלון ולרחובות סמוכים העמוסים ודחוסים ממילא.
בנוסף, הסינרמה היא חלק חשוב מההיסטוריה התרבותית שלנו כאן במדינה ועבור רבים מאיתנו היא מקום נוסטלגי וחלק מילדותנו: כאן ראינו כילדים קרקסים, הצגות והופעות של להקות מחו"ל למיניהן, והמבוגרים יותר שבינינו בוודאי זוכרים כי בסינרמה נערכו כינוסים ועצרות מפלגתיות חשובות, והבולט שביניהם הוא "כנס סינרמה" בנושא איחוד/פילוג רפ"י ומפא"י ב-1968. הסינרמה הפכה כבר למושג ולציון דרך: צומת הרחובות יגאל אלון ויצחק שדה מכונה כבר שנים בפי העם "צומת סינרמה" עקב סמיכותו למבנה העגול המפורסם.
גורל חתום?
מבנה הסינרמה כיום הוא קצת מוזנח אבל ניתן ללא עלות גבוהה במיוחד לשפץ אותו ולטפח את הרחבה שמסביבו על-ידי הקמת גינה, מזרקה וכולי, ולהפכו למקום אטרקטיבי ואפילו רווחי כלכלית. האולם יכול לשמש לכינוסים, לאסיפות, לחוגים, להרצאות ולאירועים תרבותיים אחרים. המבנה הוא יפה וייחודי ואין להרסו - כבר ציינתי את עברו ההיסטורי-התרבותי.
לכאורה נראה כי גורלו של בניין הסינרמה נחרץ להריסה, אבל הוכח בעבר שגם קומץ פעילים מסור ולוחם, באמצעות דעת קהל ולחץ ציבורי, יכולים לשנות דברים. קורא אני לתושבי שכונת יד-אליהו ובמיוחד לדיירי רחוב יגאל אלון הגרים מול הסינרמה, להיאבק על זכותם לאיכות סביבה נאותה ולנוף פתוח באזור מגוריהם.
אף שברור שמימוש תוכנית הסינרמה יפגע בנוף הפתוח, יגביר הזיהום הסביבתי ויפגע באיכות הסביבה, קולם של הגופים ה"ירוקים", שתפקידם לשמור על איכות הסביבה, חלוש מאוד וקורא אני להם לפעול ולהיאבק לסיכול תוכנית אווילית זו.

[צילום: אלי אלון]
תאריך:  01/11/2011   |   עודכן:  01/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"מפלצת בטון" עולה על הסינרמה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אני קורא לך לקחת יוזמה
סתם_1  |  1/11/11 19:42
2
עוד גיבור על הכסף של אחרים ל"ת
יוני שדה  |  1/11/11 23:11
 
- כסף
דרור5  |  2/11/11 07:45
3
להזכירך דפנה ליף לא מצאה דירה
אורי... .  |  2/11/11 03:02
4
מה הבעיה שיבנו
מקס פאואר  |  2/11/11 12:30
5
בנין הסינרמה
שרה מילוא  |  2/11/11 20:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
ד"ר צבי צמרת, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פורש מתפקידו וזו העת לסיכום ביניים של פועלו החינוכי עד כה. מחר בבוקר הוא יוצא להתנדב בירוחם. המקאמה הזאת היא הצדעה לאיש חינוך בלתי נלאה
אריה פרי
העיתונאי והתחקירן מוטי גילת פירסם כתבה בטורו ב"ישראל היום" על העלות המיותרת שבאחזקתו של רה"מ לשעבר אריאל שרון בביה"ח ולא בחוות השקמים. אני תוהה מדוע בחר גילת לתקוף את משפחת שרון רק בדיעבד?
עמיר סגל
העונש שהוטל על ענת קם בלתי מידתי וחמור מדי    "ענת קם המתנחלת" לא הייתה נענשת בחומרה הזו ואף הייתה זוכה להפגנות תמיכה ולהצהרות תמיכה מפי רבנים
יצחק מאיר
אם תעניש ישראל את הרש"פ על התקבלותה לאונסקו, יהיה זה משחק כוח של חולשה. זה משחק כוח השומר לישראל את הגורל ההולך ומסתמן כגורלה של ארצות הברית. ישראל במזרח תיכון בו איבדה ארצות הברית את כוח ההרתעה, היא ישראל פגיעה גם אם היא חזקה, היא ישראל בלתי בטוחה, גם אם כוחה עימה
יוסף קנדלקר
"בשנים האחרונות הפכה ישראל למעצמת וודקה. ישראל למעשה היא מס' 2 בצריכת וודקה לנפש, ראשונה לה היא רוסיה" (ynet, 23.6.11)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il