X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, מבכירי עורכי הדין בארץ, אדם עם כישורים וידע המתאימים לבית המשפט העליון, עבר את המסלול של נאשמים, את עינויי הדין, את המתח והציפייה לעשיית צדק משפטי. זיכויו המוחלט הוא יום גדול לקהילייה המשפטית וניצחון ל"חזקת החפות" בתוספת "חזקת האינטליגנציה"
▪  ▪  ▪
עו''ד וינרוט. העלה את הדרישה להפעיל את ''חזקת האינטליגנציה'' כחזקה חדשה [צילום: ישראל הדרי]

יום חג ושמחה לסנגורים, העומדים בשער ומגינים, לפעמים בגופם, בשמם הטוב ובעתידם המקצועי, תוך הקרבה ונאמנות ללקוח. חוק לשכת עורכי הדין קובע בסעיף הראשי שלו שתפקידו העיקרי של עורך דין, לייצג בנאמנות וללא מורא את הקליינט שלו ובהיותו "קצין בית המשפט", גם לעזור לבית משפט לעשות משפט - ולגבי הציבור פירושו גם עשיית צדק.
ראה סע' 54 לחוק לשכת עורכי דין תשכ"א-1961 - שאומר: "במילוי תפקידו יפעל עורך הדין לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות, ויעזור לבית המשפט לעשות משפט".
עו"ד וינרוט בכל שנותיו כסנגור, פעל כמיטב יכולתו ומרצו ברוח החוק תוך נאמנות לקליינט ועזרה לבית משפט. רק אדם שעובר את שלבי העינויים, התלבטות והייסורים הנדרשים שעובר נאשם, נחקר, חשוד, כלפי עצמו, משפחתו וחבריו - יכול להגיע לדרגת הזדככות, היטהרות ועוצמות נפש, לאחר זיכוי, ולאמץ לעצמו תובנות לגבי המקצוע, היעוד, השליחות וההישג שבזיכוי אדם מאשמה.
עו"ד וינרוט, שנעזר בעורך דין מבין חבריו, כאשר הוא עובר את המסלול של חקירה, חשוד ונאשם, מסלול אותו ראה במשך שנים, אך בפועל לא חווה אותו על בשרו, יכול להבין את כל אלה שיצג בעבר וטוב יותר את כל אלה שייצג בעתיד.
למדנו מפסק הדין כי המשטרה והפרקליטות לא התאמצו במיוחד, לבדוק את טענותיו וגרסתו של עו"ד וינרוט באשר לדרך והשיטה בה נהג בעבר ביחס לשכר טירחת עו"ד, מאנשים שהפרוטה לא מצויה בכיסם, משכירים, עובדי מדינה במשכורות, ומאזרחים שלא יכלו לעמוד בתשלומים הרגילים של משרד עו"ד בסדר גודל של משרד וינרוט.
אחת השיטות הבדוקות של המשטרה והתביעה להראות לבית המשפט, כי הנאשם פעל בשיטתיות ובאותה דרך גם בעבר, מה שקרוי "תבנית של שיטה" או "מעשים דומים", ולהביא אותם כהוכחה למעשים עליו הוא עומד לדין.
שיטה זו מקובלת בעיקר - בעבירות חוזרות, כמו: פריצות, נוכלות, שוחד, אך בעיקר בעבירות מין. רק לאחרונה נחשפנו לנושא זה במשפטם של האלוף איציק מרדכי וביתר שאת במשפטו של הנשיא קצב.
אבל להזכיר ולהדגיש לציבור: הטכניקה של "תבנית השיטה" או "מעשים דומים", הפועלת לרוב לרעת הנאשם - יש והיא פועלת גם לטובתו.
עו"ד וינרוט ביקש מהמשטרה והפרקליטות, במהלך החקירה והשימוע לבדוק במשרדו ועם עובדיו ועדיו את הטענה שהוא נתן שירותי משרד, בשכר טירחה מינימלי או סמלי, למי שלא יכול היה לעמוד בתשלומים - הרבה לפני ששוקי וויטה (הנאשם יחד איתו במתן שוחד), היה בכלל קליינט במשרדו.
המשטרה והפרקליטות, לפי דברי בית המשפט, בהכרעת הדין, התעלמו מגרסה זו, לא בדקו אותה, לא התאמצו לאמת אותה ואף מסרו פרטים ועובדות לא נכונות לבית המשפט.
המשטרה והפרקליטות הסתנוורו מהחשוד שוקי וויטה, עובד ציבור, בתפקיד בכיר ובצומת החלטות חשוב באגף המיסים, שטיפל באוליגרכים, עד כדי כך שסימנו אותו כמטרה מרכזית, ציירו סביבו מעגל והחלו לירות בו חיצים, שפגעו גם באלה שעמדו איתו בקשר כמו עו"ד וינרוט שיצג אותו, וראו בו נאשם פוטנציאלי איכותי, שכדאי לצרף לכתב האישום.
הרשעתו של עו"ד וינרוט מבכירי עו"ד בארץ, הייתה נותנת לפרקליטות מיסוי וכלכלה, קלף חשוב ומאיים על כל עו"ד הבכירים בתחום ואזהרה חד-משמעית, שהם עלולים להיות המטרה הבאה. הזיכוי של וינרוט הוא ללא ספק סתירת לחי מצלצלת לפרקליטות מיסוי וכלכלה בת"א - שלא בדקו מספיק, לא התעמקו מספיק, לא רצו להתעמק ולבדוק את גרסתו של עו"ד וינרוט ולאמת אותה - עד שהאמת והצדק המשפטי טפחו על פניהם.
היועץ המשפטי לממשלה הקודם מני מזוז, מיד עם כניסתו לתפקיד, קיים מסיבת עיתונאים מתוקשרת, בה הצהיר בפומביות ובנחישות: "כי נגמרה התקופה בה היו מוצאים מטרה ואחר כך מציירים סביבה מעגל" - ומגישים כתבי אישום (כמו בתקופה שלפניו). לדברי מני מזוז, דאז, אם יש ספק בראיות - לא יוגש כתב אישום - אלא אם יש וודאות מלאה להרשעה. לא חשוב, שבתקופתו, לא תמיד הקפידו על מדיניות זו - אבל לפחות הציבור ציפה וקיווה שחל שינוי בפרקליטות.
העובדה שהפרקליטות הגיבה לזיכוי, כשמדובר בזיכוי "מחמת הספק" (באחד האישומים), מצביעה על העובדה שלא הבינו את ההנחיה של מני מזוז, שהרי אם היה "ספק" לבית משפט, היה גם "ספק" גדול יותר לפרקליטות. והרי כאן לב ליבה של הבעיה. פעמים רבות מדי, כשיש ספק או תיק גבולי - נוח לפרקליטות להעביר ההכרעה לבית משפט - שיחליט בלי להתחשב בעינויי הדין, הגוף והנפש של הנאשם וכל זאת בשל חוסר אומץ לב, מצד הפרקליטות, להחליט ולהכריע לבד בסוגייה. במהלך עדותו של עו"ד וינרוט במשפטו הוא העלה את הדרישה להפעיל ליד "חזקת החפות" הקלאסית של המשפט הפלילי, גם את "חזקת האינטליגנציה" כחזקה חדשה.
לדעתי, השופט נויטל, מבית המשפט המחוזי בת"א הרים את הכפפה ואכן הפעיל, אולי לראשונה, את החזקה החדשה. שהיא טובה לא רק במשפט הפלילי אלא במשפט בכלל.

תאריך:  02/11/2011   |   עודכן:  02/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצחון התבונה המשפטית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אז עבור מה שילמו האוליגרכים
30,000,000 ש"ח??  |  2/11/11 14:23
2
האם ויינרוט באמת דאג לויטה?
אהוד פרלסמן  |  2/11/11 16:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף דוריאל
"שלא תעזו לשלוח את חיילינו לעזה!" - הייתה כותרת מאמר שפרסמתי חצי שנה לפני ההסתבכות האומללה במבצע "עופרת יצוקה". מי שלא למדו לקח מההחלטה השגויה, במקום לנקוט בצעדים שהצעתי, עלולים לחזור על אותה איוולת, עם קורבנות מיותרים וביזיון גולדסטון 2
עו"ד אמנון לורך
מי אני, סה"כ סמל כזה או אחר בדימוס, שאתן עצה לאותם יודעי ח"ן? לא יודע האם נכון לבטל את פס הייצור של מרכבה או האם נכון לקנות עוד כיפות מברזל. אבל כמה דברים ברורים ועיקרם כתוב בתקציב הביטחון עצמו, הודאת בעל דין מפורשת וחד-משמעית ביחס לבטלנותו או חוסר יכולתו להתייעל
איתמר לוין
הסדרה "כן, אדוני השר" מדגימה מה קורה כאשר השירות הציבורי יכול לשמר את הסטטוס-קוו תוך התעלמות מוחלטת מרצונו של הדרג הפוליטי. כדי למנוע את הקיצוניות הזו, יש לעגן בחקיקה מפורטת את רשימת משרות האמון ותנאי הסף שיידרשו לאיושה של כל אחת
עמי רוחקס דומבה
לאור הבעייתיות בהפעלת צבא כפתרון לבעיה האירנית, קיימת אפשרות להתמודד עימה בצורה אחרת שתספק פתרון לטווח הקצר והארוך    יש להצמיח לצד אירן כוחות נוספים שיוכלו לנטרל את שאיפותיה להפוך למעצמה
יובל לובנשטיין
התוכנית היוצאת כעת לאקרנים, אל מול גל המחאות החברתיות שהיו ובפתחן של מהדורות החדשות, מהווה לדעתי את התרומה הגדולה ביותר של ערוץ 10 למאבק בצדק החברתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il