X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הוויכוחים המתלהטים סביב הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולקראת החלטותיה על המינויים לעליון, עמוסים בצביעות מכל הצדדים אם יהיו בפני הוועדה כמה מועמדים ראויים, זכותם וחובתם של חבריה לבחור בהם גם על-פי השקפותיהם בעניינים בהם יתבקשו להכריע
▪  ▪  ▪
ביניש, נאמן. ניצים [צילום: פלאש 90]
לדחות בחירת השופטים
צודק נאמן ברצונו לדחות את בחירת השופטים הבאים לעליון עד אחרי פרישתה של הנשיאה דורית ביניש. עיצוב בית המשפט העליון צריך להתבצע בעזרת הנשיא שייבחר.

לא מעט צביעות יש בוויכוח על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, וכל הצדדים שותפים לה. מצד אחד, ברור שאם הממשלה לא הייתה סבורה שראש לשכת עורכי הדין הנוכחי יתמוך בה, היא לא הייתה ממהרת לתמוך בהצעה שלפיה ראש הלשכה תמיד יהיה חבר בוועדה. מצד שני, האופוזיציה מתנגדת בדיוק מאותה סיבה. מצד אחד, אין סיבה שנשיא ביהמ"ש העליון ושר המשפטים יכהנו "אקס אופיציו" (מכוח תפקידם) וראש הלשכה - לא. מצד שני, זכותה של הלשכה לבחור את מי שהיא רוצה.
גם מי שמתנגד כביכול לפוליטיזציה של הוועדה, עושה זאת מתוך פוזיציה פוליטית מובהקת. הרי אם ברזילי היה איש שמאל, הייתם שומעים בדיוק את אותן דעות - אבל במהופך. זה קצת מזכיר את ההיגיון המופלא של סר האמפרי מ"כן, אדוני השר": אם המועמד הוא שלי - אזי הוא מייצג את דעת הקהל; ואם הוא נגדי - הוא מינוי פוליטי פסול. חוץ מזה, כדאי שכולם יפסיקו להעמיד פנים. בכל מקום בו יושבים פוליטיקאים יש שיקולים פוליטיים - וטוב שכך. אחרי הכל, הפוליטיקאים הם נבחרי הציבור, וגם אם לא נאהב אותם - כך בנויה השיטה הדמוקרטית. כל חלופה אחרת גרועה בהרבה.
חשוב לנהל דיון ציבורי
בחודשים הקרובים, עד לבחירת הנשיא הבא של העליון ולאחר מכן בחירת שלושה או ארבעה שופטים, נשמע ויכוחים אין-ספור. יגידו שצריך (או לא צריך) שופט מזרחי. יגידו שאין (או יש) מספיק מדי כוח לציבור הדתי. יגידו שיש (או אין) יותר מדי נשים. יגידו שצריך (או לא צריך) שופטים מתוך המערכת. יגידו שלא צריך (או כן צריך) שופטים מחוץ למערכת. יגידו שצריך יותר (או פחות) שופטים מהפרקליטות. יגידו שצריך פחות (או יותר) שופטים מהפרקטיקה הפרטית. יגידו שצריך (או לא צריך) לבחור לנשיא את השופט הוותיק ביותר. תבחרו דעה כלשהי - ותהיו בטוחים שתשמעו אותה.
כל הדעות הללו לגיטימיות וברוכות. חשוב שיתנהל דיון ציבורי, וחשוב שחברי הוועדה יהיו ערים לדעות הציבור וגם יושפעו מהן. מותר גם לשער, כי בסופו של דבר השופטים שייבחרו לעליון יהיו פרי של הסכמה ("דיל") כלשהו בין השר יעקב נאמן לבין שופטי העליון: מועמד או שניים שלי, מועמד או שניים שלו. אם יהיה צורך לבחור ארבעה שופטים - אם יורם דנציגר לא יחזור לעליון - יהיה קל יותר להשיג אותה, משום שהיא תתבסס על חצי-חצי.
דבר אחד אסור שיקרה: שמרוב התחשבות בדעות ומרוב עשיית דילים, לא ייבחרו שופטים הראויים לכהן בעליון. לא אמרתי "הראויים ביותר", משום שאין כל אפשרות לבצע בחירה כזאת כאשר לא מדובר בהליך אמפירי. חוץ מזה, בטוח שיש יותר משלושה-ארבעה מועמדים הראויים באותה מידה להצטרף לעליון, ולכן חייבים הנבחרים לבוא מביניהם. ממש לא מטריד אותי אם תירקם עסקה שבה כולם יהיו מרוצים: גם הפוליטיקאים - שהם נבחרי הציבור - וגם אנשי המקצוע.
תפקיד השופטים אינו לנהל
ממש לא מפחיד אותי שבהכרעה בין המועמדים המתאימים, יינתן משקל גם לדעותיהם בנושאים בהם יתבקשו לפסוק - בין אם מדובר בפוליטיקה, בחברה או בדת ומדינה. חשוב מאוד לזכור, שאת המדינה מנהלים נבחריה ולא ממוניה. והשופטים העליונים, עם כל הכבוד האמיתי הראוי להם, ממונים ולא נבחרים. מאידך, הפוליטיקאים החברים בוועדה נבחרים על בסיס מצע מסוים ומחויבים למי ששלח אותם לממשלה ולכנסת ומשם לוועדה לבחירת שופטים. לכן, זכותם ואף חובתם להביא בחשבון את דעות הציבור - ושוב: בבואם לבחור בין מועמדים שכולם ראויים לשבת בעליון. מה שפסול הוא, אם מועמדים פחות טובים יועדפו רק משיקולים של דעותיהם ומשיקולים פוליטיים.
ועוד הערה: צודק נאמן ברצונו לדחות את בחירת השופטים הבאים לעליון עד אחרי פרישתה של הנשיאה דורית ביניש. מקובל לומר, כי יש להתחשב בדעתו של נשיא העליון משום שהוא שצריך לעבוד עם השופטים שייבחרו. אבל מאחר שביניש פורשת בעוד שלושה חודשים, אותו היגיון צריך לעבוד בדיוק בכיוון ההפוך. תיכבד ותניח למי שיבוא במקומה להשתתף בעיצוב פני בית המשפט שבראשו יעמוד.

תאריך:  06/11/2011   |   עודכן:  06/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צביעות מרובת פנים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
סוף כל סוף
אזרח הגון  |  6/11/11 19:22
2
אם סוף סוף יסולקו הברקים
אברהם מערב השומרו  |  7/11/11 07:07
 
- אהרון ברק הוא יקיר ההתנחלויות
אלטע קאקער  |  7/11/11 19:51
 
- ההתנחלויות "שילשו" את
משה מיכאל  |  8/11/11 08:57
3
הצעה שתפתור את כל המחלוקות
האזרח א  |  7/11/11 11:37
 
- למה פיס?לא עדיף מבחן לשכת עו"ד
פרעוש  |  7/11/11 19:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
הפגישה בפריז בין רון פרושאור למארין לה פאן איננה טעות אלא מהלך גלוי של איחוד כוחות הימין והפשיזם בעולם הלבן והגזעני, וישראל הרי נמנית על המדינות שהימין הקיצוני והלבן שולט בהן, ומשרד החוץ ה"ישראלי" הוא הביטוי הישיר לכך
יהודה דרורי
עדיין לא ראיתי ביניכם איזה מומחה אקדמאי לנושא האיסלאם שיכתוב נגד העמדה הישראלית מכיוון שהוא יודע שבקוראן כתוב בפירוש (מפי מוחמד), שארץ ישראל ניתנה על-ידי אלוהים ליהודים לעולמי עד
ד"ר אריה אבישור
ביבי וברק, תנו לבריטים לקחת את המשימה על עצמם ולטפל בבעיה האירנית, ואל תנדבו אותנו כקבלני משנה. אנחנו לא הפראיירים של אף אחד, והמדינה הזאת אינה אחוזה פרטית שלכם
חן בן אליהו
תמצית חייו ומעשיו של יצחק רבין מתנקזת להסכם הרצחנות והדמים הארור של אוסלו, אליו ניתב רבין את ישראל בשותפות עם שמעון פרס    חובה על העם והמדינה להיפרע משני משיחי-שקר אלה שהמיטו אסון על ישראל ולהיפטר אחת ולתמיד מפועלם המטורף וממורשתם ההרסנית
יאיר דקל
ההצגה דון ז'ואן: נהניתי מן ההצגה, אבל התאכזבתי כי הציפיות שלי היו למתנה משמיים    ועוד: שתי הערות אקטואליות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il