X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המחאה החברתית הציפה סוגיות שונות בתחלואי החברה הישראלית ובהן סוגיית הריכוזיות במשק שלא רק שאינה בריאה אלא פוגעת בחברה הישראלית, אך הרגולטורים ממשיכים לכוון לריכוזיות
▪  ▪  ▪
החקלאים בישראל נתונים לגזירת חדשות לבקרים [צילום אילוסטרציה: לע"מ]

המחאה החברתית שהציפה את הארץ בסוגיות שונות של החברה הישראלית המחייבות ליבון ודיון ציבורי, העלתה בין היתר את שאלת הריכוזיות במשק, שהביאה לכך שחברות מעטות שולטות בחלק ניכר מהכלכלה הישראלית ומפיקות משליטה זו יתרונות לבעלי המניות שלהן על חשבון הציבור.
לא בכדי הוקמה ועדת הריכוזיות עוד בטרם התעוררה המחאה הציבורית, ועדה שאמורה להציע פתרונות שיביאו לביזור של העושר על-ידי צמצום כוחן של משפחות השולטות בתחומים שונים ואשר עצם מאפייני שליטתן עלול לפגוע ויש הטוענים שכבר פוגע בכלכלה ובחברה הישראלית.
אין זו שאלה מיותרת לחקור איך התפתחה הריכוזיות במשק הישראלי ומי נתן לתהליך הזה להתרחש? בפרשת ווטרגייט טבעו העיתונאים, חוקרי הפרשה המפורסמת, את המונח "עקוב אחר הכסף" (FOLLOW THE MONEY), ואין ספק שיש להתפתחות הריכוזיות מעט מרוויחים, והרבה (הציבור הישראלי) מפסידים.
ריכוז בשם היעילות - לא יועיל
תהליך דומה ומקביל מתרחש בשנים האחרונות במרחב הכפרי ואנו עדים למצב שבו תנובה עברה מקואופרטיב של אגודות שהיו בו חברים לנכס שעבר לבעלי מניות. ענף ההודים עבר לפני שנים רבות מענף המפרנס משפחות רבות לענף המרוכז בידי קומץ בעלי שליטה, ותהליך דומה עושה את דרכו בענף הפטם, בסיוע או בהתעלמות מכוונת של פקידי האוצר.
אין זה סוד כי ניתן לגדל בחווה אחת את כל צורכי החלב של ישראל וכך גם את כל צורכי הביצים, הבשר ועוד. בשונה מתעשיה, הייטק ותיירות, לחקלאות על ענפיה יש מרכיבים נוספים שאינם רק עניין לבעיות הריכוזיות, או כפי שפקידים מסוימים נוהגים לכנותם - "יעילות". העיסוק בחקלאות חופן בתוכו שאלות נוספות כמו שאלות של ביטחון תזונתי, פיזור אוכלוסיה, תפיסת שטחים, סילוק קולחין, איכות סביבה וסוגיות נוספות המחייבות ליבון וחשיבה בטרם ימשיכו להתרחש תופעות שכולנו נצטער עליהן.
ריכוז בשם היעילות אינו מבטיח מחיר נמוך יותר ותופעת ה"קוטג'" שכולנו נחשפנו אליה רק לפני מספר חודשים היא הדגמה מוחשית, איך המחיר יכול להרקיע שחקים ולא בגלל הרפתנים.
החקלאים וההתיישבות - וגזירות חדשות
סוגיית הקרקע החקלאית והמדיניות הנוהגת בה היא סוגייה שנמצאת על שולחנה של ועדת רוטקופף. בין חברי הוועדה יש כאלו המבקשים לבטל את "משטר הנחלות" ולהעביר את הקרקע ל"חקלאים האמיתיים". הדבר נתפש לכאורה כרעיון סביר, בשל העובדה שהקרקע החקלאית נועדה למטרה זו, אך כבר היום באותה נשימה מדברים על פרסום מכרזים של קרקע חקלאית לכל המרבה במחיר. לא ירחק היום ובשיטה זו יזכו בהן בעלי הממון והכל בשל היעילות, חוק חובת המכרזים וכל מיני חוקים שימציאו ויתאימו לתורה של הדוחפים לשבור את המבנה הקואופרטיבי של ההתיישבות.
הקרקע היא מאפיין אחד בין המאפיינים המרכיבים של מתיישבי המרחב הכפרי והתופעה לא רק שרחוקה מלבטא ריכוזיות, אלא שקואופרטיב מטבעו הוא ארגון חברתי ולא עסק של בעלי מניות. בעוד שבעולם הנאור מחזקים את רעיון הקואופרטיב בחקיקה ואף מעודדים שם את החקלאים והחקלאות במשאבים גדולים על-מנת לשמור על מרחב זה, בישראל נעשית פעולה הפוכה שבה לא רק שאין חקיקה לעידוד התארגנות קואופרטיבית, אלא שהחקלאים וההתיישבות נתונים חדשות לבקרים לגזירות. מספר החקלאים הצטמצם, אך לא החקלאות, וזאת בעיקר בזכות החקלאים.
להתרכז בצמצום תופעת הריכוזיות!
על הרגולטורים באוצר, בפרקליטות ובממ"י להתרכז בצמצום תופעת הריכוזיות שביטויה בקיומן של פירמידות בעלות משקל גדול במשק ואשר עוצמתן עלולה לסכן את המשק. החקלאים על עשרות אלפי משפחותיהם שמאורגנים באגודות קואופרטיביות, אינם חלק מאותה פירמידה שבשליטת עשרות המשפחות העשירות במדינה.
הרגולטורים אינם אלא פקידים עם אג'נדה כלכלית, אך גם עם שאיפות אישיות שמובילות רבים מהם לאחר תקופת צינון מגוחכת לתפקידים נחשקים בשוק הפרטי. לא שמעתי על פקיד שהודח מתפקידו, שלא לומר נחקר על הובלת תהליכים שגויה במקרה הטוב, אך קראתי על רבים מהם המשמשים בתפקידים נחשקים בשוק הפרטי והם לא הפכו לחקלאים!

הכותב הוא עו"ד, פובליציסט ומשמש כמזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי.
תאריך:  12/11/2011   |   עודכן:  13/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עינת וילף
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין ריכוזיות במשק הישראלי להתיישבות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים עם כל מילה אך מה עושים?
יניב מויאל, עו״ד  |  13/11/11 20:34
 
- תגובה לעו"ד יניב מויאל
דודו קוכמן  |  20/11/11 20:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זאב בן-יוסף
נחשף השקר בעיקרון "שלטון החוק" שבניגוד לאלה הטוענים שהוא מבטיח את הדמוקרטיה - דווקא פוגע בה בכך שהוא מאפשר עריצות של הרשות השופטת היכולה להכריע בין ערכים בניגוד לעמדתו של הרוב
הרצל ובלפור חקק
אביבה הזז נושאת בגאון את המורשת של בעלה המנוח, הסופר חיים הזז. "בית הזז" הוא מפעל חיים, מכון מחקר רציני שמתעד את מורשתו של הסופר הדגול, שממשיך במלאכת הטיפול בעיזבון, בהפצת החזון של הסופר לדור הזה ולדור הבא. כשהלך לעולמו בשנת 1973 הייתה בת 46. כיום בהתקרבה לשנתה ה-85 ראוי לברך אותה מכל הלב
ח"כ ניצן הורוביץ
אחד המארחים נפל על צווארי, "הרב שלכם מת", מילמל בצרפתית. רב? כך מבטאים בצרפתית את המילה RABIN: רבן, שפירושו רב. בעיני הסנגלים גם המשמעות הייתה זהה, לא רק הצליל. אנשים הזילו דמעה. מה לכם ולו? שאלתי. הוא היה תקווה לעולם, אמרו. אם הוא הצליח להביא שלום למקום הכי קשה, אז בכל מקום זה אפשרי, אפילו כאן באפריקה המסוכסכת
רואי בר שדה
כל אופציה פוליטית שהמדינות האירופאיות החברות בנאט"ו תנסנה לקדם בלוב אינה מבשרת טובות, במיוחד למדינות האיחוד האירופאי העלולות למצוא עצמן מתבוססות בבוץ הלובי הרבה יותר מכפי שהן ציפו
יצחק מאיר
לפני יובל לא העלה איש בעולם על דעתו ש-27 מדינות באירופה ימשכנו את מירב הריבונות הלאומית שלהן בפונדק בריסלאי אחד ויגיעו להסכמה מרצון שמה שהאיטלקי ברומא יבזבז, ישלם הגרמני בפרנקפורט מכיסו. לפני יובל שנים שבעה מיליון בוחרים קבעו בהצבעתם את גורלם שלהם, היום הם קובעים גורלם של שבעה מיליארדים
רשימות נוספות
שטרום תוקף: "אי.די.בי טעתה והטעתה"  /  עופר וולפסון
"עקב הריכוזיות - היעדר תחרות בשווקי מפתח"  /  עופר וולפסון
"הבעיה האמיתית: אי שוויון בחלוקת ההכנסות"  /  עופר וולפסון
מי ישלם מחיר הג'יאהד  /  יואב יצחק
הכסף של הציבור  /  איתן קלינסקי
פוזיציה ריכוזית  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il