X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"גר ותושב אנכי עמכם תנו לי אחזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני". על מה דנים אברהם אבינו ובני חת? "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה". מדוע התורה כה מאריכה בתיאור מותה של שרה? מה מטרת ההספד?
▪  ▪  ▪

כשאברהם אבינו רוצה לקבור את שרה אמנו, הוא פונה לבני חת ומבקש מהם לקנות אחוזת קבר, לשם כך הוא אומר: "גר ותושב אנכי עמכם תנו לי אחזת קבר עמכם ואקברה מתי מלפני" [בראשית כ"ג, ד']. הפשט שהוא אומר להם: אני אחד מכם, כמוני כמוכם, ולכן גם אני צריך קרקע לבית קברות, ועוד שמתי מלפני, אני צריך פתרון דחוף, כי אין זה לכבוד הנפטרת לעכב את קבורתה.
אבל הביטוי גר ותושב לא מובן. תחליט האם אתה גר או תושב, הרי גר מובנו ארעי, זמני, שייך לעם אחר, נגרר למקום זה, ולעומת זאת תושב יושב ישיבת קבע, בן המקום. זה גם לא נראה פוליטיקלי-קורקט לחשוף שהוא גר, תאמר שאתה תושב כמוהם ולכן מגיע לך אחוזה, אבל גר למה? כשהוא אומר להם אנכי עמכם, הוא אומנם מודה שהוא גר, אבל טוען כלפיהם גם: אתם סוף-סוף גרים פה. כמוני כמוכם, אנו באותה הסירה. אברהם רוצה להעביר להם השקפת עולם שלמה במשפט זה.
אנו מוצאים בתורה את הביטוי הזה גם בפיו של הקב"ה: "והארץ לא תמכר לצמיתות כי גרים ותושבים אתם עימדי" [ויקרא כ"ה, כ"ג]. אנו מצד אחד גרים פה בעולם ומצד שני תושבים. אפשר לומר שמצד נשמתנו אנו גרים בעולם ומצד גופנו אנו תושבים, הנשמות רק אורחות כאן בעולם, זה לא המקום הטבעי להן. חז"ל ממשילים זאת לבת מלך שנישאה לאיש עשיר וכל שמנסה הוא זה לפנק ולרצות אותה, אך תמיד היא מתגעגעת לבית אביה, לארמון המלכות. כמובן שהכל בחכמה עשה, שאיפת הנשמה לעולמות העליונים יכולה לרומם את החיים הארציים אל עולם הערכים, אל האידיאלים הנשגבים.
ומצד שני, הרי השם "לא לתוהו בראה אלא לשבת יצרה". ה' ברא אותנו כדי שניישב את העולם, נשכלל אותו ונתקן אותו למרות שאנו זמניים כאן. ישנם אנשים שמידת הגר בהם דומיננטית יותר ממידת התושב, וכאלה שלהפך. הגרים בעולם אומנם פחות מועדים ליפול בתאוות העולם הזה, אבל גם פעמים רבות פחות פועלים בעולם, פחות לוקחים אחריות. הם יאמרו למשל שפוליטיקה זה עסק מסריח, ולכן ישאירו אותה לתושבים. האתגר של אברהם אבינו היה לשלב בין השניים.
חיי עולם וחיי שעה
אנו גם מוצאים יותר מאוחר אצל יעקב אבינו את החלום לחבר שמים וארץ, חלום הסולם.חז"ל מתארים לנו מריבה של יעקב ועשיו עוד בבטן אימם, מריבים בנחלת שני עולמות, יעקב לא מוכן להסתפק בעולם הבא הוא נלחם גם על עולם הזה. אנו פוגשים למשל דעות של אנשים שהם כ"כ שוחרי שלום, עד שהם לא מוכנים לעשות כלום נגד העוולה, הם מדמיינים שאם אנו נזרוק את כלי נשקנו בטח גם האויבים יזרקו אותם, לא כך הייתה גישת האבות.
ומה עונים לו לאברהם בני חת?: אנו ביחד שילוב מנצח, אתה נשיא אלוהים ואנו עם הארץ, בוא נחלק תפקידים. אתה תהיה הגר ואנו התושב. הם מצד אחד נדיבים מאוד לאברהם ואומרים לו: "במבחר קברינו קבור את מתך איש ממנו את קברו לא יכלה ממך מקבור מתך" [בראשית כ"ג, ו'] אבל בעצם מנסים להתחמק מלתת לו קניין בקרקע, להיות תושב.
המעניין שבסוף אברהם לא רק מקבל את מבוקשו אלא אף מעבר לכך, הוא מבקש מעפרון לקנות את המערה שבקצה שדהו, הוא מנסה להמעיט את גודל השטח וחשיבותו, רוצה לומר לעפרון אתה לא תפסיד כלום במכירה, הרי תוכל להמשיך לעבד את השדה, אני לא מבקש ממך לצמצם את אמצעי הייצור שלך.
דווקא עפרון מציע לו למכור לו את כל שדהו. בפשט נראה לומר שעפרון חושב שרק על המערה הוא לא יוכל לבקש סכום כסף גדול, הוא אומר לאברהם אם אני מוכר את המערה לטובת בית קברות, השדה כבר לא יוכל לשמש לעיבוד חקלאי, אז אתה צריך לשלם לי גם עליו, וכך הוא יכול לבקש 400 שקל כסף.
המערה מבטאת חיי עולם והשדה חיי שעה. לבתי הקברות אנו קוראים בית עלמין (בית עולמים), המוות אינו סוף פסוק, יש חיים לאחר המוות, אנו בעולם הזה רק גרים; והשדה מבטא חיי שעה, מקור פרנסה לחיי העולם הזה, אנו גם תושבים כאן בעולם. ואולי זה נותן לנו פירוש נוסף לשם מערת המכפלה.
יש משמעות לכך שהקניין הראשון של אבותינו בארץ היה בקניית מערת המכפלה. מערת קבורה, בית קברות, זו התקשרות נצחית, היא הגורמת לכך שלמרות שעם ישראל נולד במצרים, ארץ אבותיו נשארה ארץ ישראל. היא הגורמת לכך שעם ישראל במשך כל שנות נדודיו בעולם נשאר מחובר לשורשיו. ובכלל שנקבל פרופורציה נכונה יותר על חיי העולם הזה. גם שם העיר חברון בא לחבר אותנו לשילוב בין חיי עולם וחיי השעה. "גר ותושב אנכי עמכם".

חיי וימי שרה

עד כה לא מצאנו בתורה צורת ביטוי כזו, לתיאור חיי אדם: "ויהיו כל ימי אנוש..." וכדומה, ואצלנו: "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה" [בראשית כ"ג, א']. התורה מונה את חייה ולא את ימיה. החיים הם הנושא של הפסוק, גם הפסוק חוזר בסופו לביטוי חיי שרה, לכאורה ללא צורך? האם המילה שני בפסוק מבטאת שנים או 2?
נראה לומר שלראשונה בהיסטוריה אנו פוגשים אישיות כזו שאם נמנה את חייה גם מנינו את ימיה, שיש זהות בין מספר ימיה של שרה אמנו לחייה, או נאמר שהיא זכתה לחיות את כל ימיה. מצאנו כעניין זה גם בהמשך לגבי אברהם אבינו, "בא בימים" דרשו חז"ל שכל ימיו באו יחד איתו. אברהם ושרה מילאו את כל ימיהם בחיים. חז"ל אומרים שהצדיקים מחיים את ימיהם ולעומתם הרשעים ימיהם מחיים אותם, פירוש הדבר - הצדיקים נותנים תוכן לימים, ומכיוון שלשם כך נבראו הימים, לכן יציקת התוכן מחיה אותם, ולעומת זאת הרשעים לא מנצלים את ימיהם ליעוד אליו נועדו, לכן אינם מחיים את ימיהם, אלא חיים מכוח האשראי שנתן הבורא לכל בריותיו, חיים מכוח מספר הימים שהקציבו להם.
חזרת הפסוק בסופו, "שני חיי שרה", מצריכה הסבר. נקודת המוצא שלנו בלימוד התורה - שאינה כותבת מילה מיותרת, אז למה היא חוזרת לומר לנו שאלו הם שני חייה? מבאר זאת בעל הטורים: שרה חיה שני מחזורי חיים, מחזור אחד עד לידת יצחק ומחזור שני ממנה והלאה. שרה אומרת "אחרי בלותי הייתה לי עדנה" [בראשית י"ח, י"ב] - התחלתי לחיות מחדש. ועוד אומר בעל הטורים: "ויהיו" = חיי שרה, וכל שני חייה של שרה 127 שנה, ויהיו שווה מספרית 37, שאלו שנות החיים ששרה חיה מאז לידת יצחק. נאמר בשפה פשוטה שלא דומים חייה על הולדת יצחק לחייה שאחרי הולדתו.
ליבו של אברהם נתון בידו
"ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכתה" [בראשית כ"ג, ב']. מה משמעות בואו של אברהם? מדוע ההספד קודם לבכי? ולמה הכף קטנה? מלשון הפסוק נראה שהוא ניגש להספיד אותה מתוך עבודה עצמית, מתוך מחשבה ולא פעולה נפשית ספונטנית, ובזה גם יובן למה קדם ההספד לבכי. אומנם בנוהג שבעולם הבכי קודם להספד, כמו שמובא בגמרא [סנהדרין]: "ג' ימים לבכי וז' להספד", טבעם של אנשים שקודם הם חווים את המאורעות ואחר כך כשהרגשות מתמתנים עוברים להספיד את המת, מפעילים את הראש ועוסקים בדמותו של הנפטר ופועלו בעולם. אבל אברהם נהג הפוך.
חז"ל אומרים שהרשעים נתונים בידי ליבם והצדיקים ליבם נתון בידם. אברהם לא חנק את רגשותיו, אבל כן שלט עליהם ועיכב את התפרצותם לשעה המתאימה. עוד צ"ל שההספד נועד בראש ובראשונה לכבודו של הנפטר, כמו שאמרו חז"ל: "הספד יקרא דשכבי" (הספד הוא כבוד הנפטרים). אברהם רצה קודם לזכות את שרה ולכבדה, ועד שההספד פועל בעולם לרומם את הבריות. גם נראה שמכיוון שהבכי על שרה לא נבע מחמלה עליה, שהיא בוודאי השלימה בעולם את פועלה בכל התחומים, אלא הוא בא מצד הרגשת ההפסד בעולם של פטירתה, הרגשת ההפסד דווקא התחזקה ככל שעבר הזמן מפטירתה, בניגוד לבכי רגיל על נפטרים שנמשך רק בימים הראשונים לפטירה, לכן גם האות כף במילה לבכתה קטנה, לומר שלא היה הבכי כולל רחמים עליה, שהיא בוודאי עברה למקום הרבה יותר טוב מחיי העולם הזה.
"ויקם אברהם מעל פני מתו..." [בראשית כ"ג, ג']. מה פירוש פני מתו? הפשט הוא שאת הנפטרים משכיבים על גבם ופניהם כלפי מעלה, ולכן אברהם היה מעל פני מתו. ראוי להתבונן בדבר, כי בתורה תמיד כיוון הפנים מתייחס לכיוון מזרח, ולכן שמאל מכוון לצפון וימין לדרום (תימנה) וים תיכון נקרא הים האחרון. כשיעקב אבינו חנה ליד שכם "ויחן את פני העיר" [בראשית ל"ג, י"ח]. הוא חנה ממזרח לעיר. נאמר שהמבט של החיים בעולם מכוון למזרח ולא רק אלה שעבדו לשמש, כדור הארץ מסתובב למזרח, אבל הנפטרים פניהם משנים כיוון, הם פונים כלפי מעלה. עוד אמרו חכמינו שהנפטרים כל זמן שלא נסתם עליהם הגולל, נפשם רואה את כל הנעשה סביבם, וזהו עניין פני מתו. היום גם נמצאות עדויות של נפטרים שמספרים זאת.

תאריך:  18/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שמים וארץ / Shamaim
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף אליעז
אם שר הביטחון הישראלי מוצא שיש הגיון רב במאמצי הגרעין האירניים - מדוע שהמדינאי האירופי יחשוב אחרת?
נסים ישעיהו
שרה אחזה בדעה שכל מה או מי שמפריע ליהודי, אין לו זכות קיום בעולמו של הקב"ה ודינו להתבטל, או לפחות להידחות ולהיות מורחק למקום שממנו לא יוכל להפריע
אילן נשרי
בית מלון הוא מקום שאורחיו מצפים לקבל בו שרותי אירוח מקצועיים, אדיבים ואיכותיים בעיקר כאשר הם משלמים ממיטב כספם עבור כזה שמתהדר בחמישה כוכבים
צבי גיל
קואליציה של הון ושלטון קשרו לבלימת חופש הדיבור והשידור בישראל    זכות השלטון להשמיע דברו אינה מוטלת בספק, אך חובתו לאפשר זאת לכל חלקי הציבור
דניאל גיגי
מאבק הרופאים המתמחים הוא בראש ובראשונה מאבק של עובדים, ולכן הסתדרות העובדים חייבת להתייצב לצד הרופאים    מערכת הבריאות עוברת תהליך הפרטה קשה כאשר ניתן לראות שבשני העשורים האחרונים תקציב הבריאות שמשקיעה המדינה ירד ב-20%, והאזרח הקטן הוא זה שנאלץ לשלם עבור הרבה מהטיפולים הרפואיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il