X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני לא מעוניין לשאת על גבי רצונם של אחרים למשפחות מרובות ילדים אם מאידך משתכר האדם ממון רב ורוצה לעמוד בראש משפחה מרובת ילדים, זה בסדר גמור וכן ירבו
▪  ▪  ▪
צדקה לילדים מנגנים [צילום: פלאש 90]

השבוע פורסם דוח העוני. אחד מארבע מאזרחי ארצנו הוא עני ואחד מתוך כל 3 ילדים - עני. אלא מה, יש ירידה בשיעור העוני - ירידה של 0.7%. מיד עלו מנהיגנו לכותרות התקשורת וסיפרו כמה טוב מצבנו שיש ירידה בעוני.
אולי הירידה היא רק טעות סטטיסטית ואולי לא אך מי אני שאמנע מההנהגה לראות את חצי הכוס המלאה ולשכוח כמה עניים נשארו עדיין כאלו.
מן הראוי להתייחס תחילה לאופן המדידה - המדידה היחסית. אני בדעה כי זו המדידה שגויה בבסיסה. אומנם עוני, כמו יופי או חכמה הוא עניין יחסי אך לאו-דווקא יחסי ליתר אזרחי המדינה. נכון יותר שהבדיקה תהא יחסית ליכולת לרכוש סל מוצרים ושירותים מוסכם - סל שיוגדר כמינימום הנדרש לצריכה לאדם שאינו עני. ניתן להקים גוף ציבורי מורכב ממומחים שונים, מגובה בממצאי מחקרים על הרגלי צריכה שונים וגוף זה יגדיר את הסל הבסיסי שאם יירכש, יקנה לרוכשו קיום סביר - אומנם מינימאלי אך סביר. גוף כנ"ל יישב על המדוכה במשך מספר חודשים ויעלה את ממצאיו לדיון ציבורי כך שהציבור כולו יוכל להיות שותף להגרה של סל הצריכה המינימאלי.
לאחר שיקבע הסל - כל מי שמסוגל לרוכשו מהכנסותיו לא ייחשב כעני.
אך מעבר לדיון לגבי אופן המדידה, מעיון בממצאי הדוח מתעוררת בעיה חמורה פי כמה, בעיה שמשום מה לא הודגשה דיה בפרסומים השונים - מסתבר כי שיעור העניים המשתכרים לפרנסתם נמצע בעליה. במילים אחרות, לא מספיק לעבוד על-מנת לא להיות עני וצריך כנראה יותר מהשתכרות גרידא.
אני יכול להבין שאדם שאינו עובד הוא עני - זה מצער אבל זה הגיוני. יבחר אדם לחבוש את ספסל הלימודים במקום לעבוד, זו בחירה שלו, וכל שאבקש זה שלא יפילו עלי, האזרח העובד ומשלם את מיסיו כחוק, לפרנס אותו. יבחר האדם לעמוד בראש משפחה עם 10 ילדים - זה יפה וילדים זו שמחה אך אם אינו יכול לפרנס אותם, אל לו לפנות אלי. אני לא מעוניין לשאת על גבי רצונם של אחרים למשפחות מרובות ילדים. אם מאידך משתכר האדם ממון רב ורוצה לעמוד בראש משפחה מרובת ילדים, זה בסדר גמור וכן ירבו.
הממצאים מחזירים אותנו למחאה החברתית של הקיץ החולף. מחאה זו הייתה בעיקרה של כאלו המשתכרים לפרנסתם אך מתקשים לגמור את החודש. אולי אינם עניים אך זה רק עניין של זמן עד שיכללו בהגדרת העוני. ממצאי דוח העוני המציגים עליה במספר העניים המשתכרים לפרנסתם רק מחזק את טענת דורשי הצדק החברתי ומן הסתם, הפעילות הנדרשת צריכה לבוא מכיוון של מציאת פתרונות למחיר המוצרים והשירותים השונים במדינתנו. אם יהיו אלו קרובים יותר למחירים המקובלים במדינות המערב אליהם רוצים אנו להידמות, הרי שמספר העניים יירד ולא חשוב באיזו שיטת מדידה נעשה שימוש.
התייחסתי רבות בעבר למחאה החברתית (ראו כותרות משמאל), אך המצב נראה כאילו נתקע. פה ושם נראים שינויים כאלו או אחרים אך לא נראה כאילו עומד לבוא שינוי משמעותי ברמת המחירים בישראל. נכון - יש קצת שקט מצד הקהל - היו נושאים אחרים שתפסו את הכותרות בזמן האחרון אך אל למנהיגי מדינתנו לנוח על זרי הדפנה - בעיה אמיתית שלא באה על פתרונה תצוץ מחדש ואולי באופן יותר תוקפני. אי-אפשר לעבוד על כולם כל הזמן ובשלב זה או אחר, תאלץ הממשלה לטפל לעומק בבעיה - איך יכול ציבור משתכר באופן סביר לגמור את החודש.
זכור אדוני ראש הממשלה; זכור אדוני שר האוצר; זכרו יתר השרים וחברי הכנסת - אומנם יש בין הזועקים גם כאלו שאינם יודעים להתאים את רמת ההוצאות לרמת ההכנסות אך אצל חלק נכבד מהאנשים הבעיה היא אמיתית. הם רוצים לחיות ברמת חיים סבירה, כזו שחונכו במהלך חייהם ככזו ואם, למרות עבודתם הם לא מצליחים, אזי מחובת הנהגתה של מדינה למצוא את הפתרונות המתאימים.

תאריך:  18/11/2011   |   עודכן:  18/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דוח העוני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ידע זה כח!! תעשה שעורי בית!!
המרטיר הבוער  |  20/11/11 12:55
2
העניים היום, עשירי שנות השישים
בתיה אבן  |  20/11/11 14:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פריד
עניינים קטנים של סינון ומיון שופטים. על מרחק של שיירה ועל המהדורה האחרונה של התנ"ך
חנניה ואגו
רשת ב' (רשות השידור) נותנת במה לעבריין משה קצב, לאחר הרשעתו וגזר דינו בבית המשפט העליון, ושמה פס על הביקורת שנמתחה בפסק הדין בשל ההילולה התקשורתית סביבו וסביב עניינו
מלני פיליפס
אם אובמה ייבחר שוב, לא רק לארה"ב, אלא לעולם החופשי, נשקפת סכנה גדולה מנשיא אמריקני המסייע לאויבי הציוויליזציה
עמנואל נבון
סרקוזי איבד את הקול היהודי, ואת הפסדו הצפוי בבחירות הקרובות בצרפת הוא הרוויח ביושר
דרור אידר
בכל פעם שמסתמן סיכוי לשינוי החדגוניות הפוליטית - נשלף הטיעון "פגיעה בדמוקרטיה"    כמה שרלטנות ואנטי-אינטלקטואליות והיעדר חירות המחשבה אופפים את מי שנחשבים אנשי תקשורת מהמעלה הראשונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il