X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משובטי השבט הלבן [איור: מושיק גלסט/מקור ראשון]
אל תירא מהם
בג"ץ שוב מטיל את מוראו על חברי הכנסת לבל ישנו את שיטת בחירת השופטים. השוואה למתרחש בעולם תגלה שאין להם ממה לחשוש
השבט הלבן לא סולח
נתניהו, נאמן, פרידמן וליברמן מתעוררים עד היום הלומי זיעה קרה באמצע הלילה. לאחר שנכוו ברותחין הם יודעים לספר לכולם שהשבט הלבן לא שוכח ולא סולח

ההיסטריה של בני השבט הלבן הגיעה השבוע לשיאה. תבין, ניסה להסביר לי משפטן המכיר מקרוב את ההיסטוריה הארוכה של הוועדה למינוי שופטים, מדובר בקבוצה חברתית קטנה שבשבילה להתמנות למשרת שופט זה כמו בשבילך להתמנות למדריך בבני עקיבא.
האמת היא שהנימה הפטרונית הבלתי מוסתרת של חלק מה'מומחים' שהתראיינו השבוע נתנה תחושה שמדובר בבעלי חיים מיוחסים שקיבלו את כרטיס החבר כבר בחדר הלידה ברחביה, או לכל המאוחר בפקולטה למשפטים בעברית. הם התרגלו לכך שמספיק להרים רגל ולהטיל קצת מים מסביב לטריטוריה כדי ששאר החיות יריחו ולא יעזו להיכנס. בפנים הם חגגו בעלפון חושים סביב למדורת זכויות האדם ורקדו עם אלכוהול המהפכה החוקתית כאילו אין מחר. הם יצרו מאזן אימה, כך שכל מי שניסה לערער מצא עצמו משופד על המוקד התקשורתי כשתופי הטם-טם של הפובלציסטים הולמים בעוז ומחרישים כל ניסיון לדיון ציבורי.
כמיטב המסורת השבטית הם לא חיסלו את כל המתנגדים, אלא השכילו לשלוח ליריבים מפעם לפעם כמה ניצולים פוסט-טראומתיים שיבהירו לכולם שלא כדאי בכלל לנסות. נתניהו, נאמן, פרידמן וליברמן מתעוררים עד היום הלומי זיעה קרה באמצע הלילה. לאחר שנכוו ברותחין הם יודעים לספר לכולם שהשבט הלבן לא שוכח ולא סולח.

אין ארוחות חינם

אין ארוחות חינם
מה ששופטי העליון בישראל טרם הפנימו הוא שאין ארוחות חינם – אי אפשר לתת סמכות חוקתית מלאה לשופטים ולא לתת לציבור להכריע על זהותם ובחירתם

אם כן, מערכת המשפט הישראלית היא יציר כלאיים שלא קיים בשום מקום בעולם. ומה הבעיה בישראל? כשנשיא בית המשפט העליון אהרן ברק הכריז על המהפכה החוקתית הוא למעשה אמר - אני כשופט מתכוון להתערב בשאלות היסוד; אני מתכוון להכריע בדילמות שמצויות במחלוקת חריפה ביותר בין המגזרים בישראל. במהפכה החוקתית הוא לקח את הכוח מנבחרי העם ונתן אותו לשופטים, שהם כביכול מקצועיים יותר ואובייקטיביים יותר. הנימוק של ברק היה שהמהלך הזה יאפשר הגנה טובה יותר על זכויות המיעוט. אבל השאלה הגדולה שנותרה ללא מענה היא מי מבטיח לנו שהעברת הסמכות לא עלולה להפוך את השופטים לעריצים שמחזיקים בכוח מוגזם? מי לידינו יתקע שהשופטים לא יערבו בפסיקה שלהם העדפות פוליטיות אישיות? או במילים אחרות – מי ישמור על השומרים?
מה ששופטי העליון בישראל טרם הפנימו הוא שאין ארוחות חינם – אי-אפשר לתת סמכות חוקתית מלאה לשופטים ולא לתת לציבור להכריע על זהותם ובחירתם. השופטים לא יכולים להיות מנותקים מרצון העם כפי שבא לידי ביטוי ביחסי הכוחות בפרלמנט, ובו בזמן להכריע בשאלות הפוליטיות המשמעותיות ביותר במדינה.

חזק הוא ממנו

חרדת ביצוע
חרדת הביצוע של חברי הכנסת של הימין היא כרגע המחסום בפני הבראת שיטת שיבוט השופטים הישראלית

במשך שנות דור המצב נראה אבוד. שנים ארוכות רעדו כולם מאימתם של בני הענק, לא ההינו להרים ראש אל הנפילים, אנשי המידות עטויי הגלימות. כולם הסבירו שלא נוכל לעלות אל בג"ץ כי חזק הוא ממנו, ושהמרב האפשרי הוא בבחינת 'נתנה ראש ונשובה' לעסקנות פוליטית. אבל אז קמו יהושע וכלב, ויריב וזאב ורוברט, ובתעוזתם החלו להסביר שאם חפץ בנו עם ישראל והביא אותנו אל הכנסת הזו, והורה לנו לשלוט על ארץ זבת חלב ודבש שבסך-הכל טובה היא מאוד-מאוד – אז אולי אפשר סוף-סוף לנסות אחרת?
אך כמובן, מיד ויאמרו עיתונאי 'הארץ' ו'ידיעות' ו'מעריב' לרגום אותם באבנים, וכבוד ה' לא מיהר להתגלות בקרב נחשלי הליכוד שנחפזו להתחרט. אבל הסוף ידוע, המרגלים לא איתנו ויהושע וכלב כן. אגב, כשאלוהים התערב לבסוף הוא נתן למחוקקים טיפ: ואולם חי אני, אם יראו האנשים את 'הארץ'.
חרדת הביצוע של חברי הכנסת של הימין היא כרגע המחסום בפני הבראת שיטת שיבוט השופטים הישראלית. כידוע, אחד הכלים הפשוטים של הביהביוריזם לטיפול בחרדה הוא רציונליזציה שלה, פירוקה לגורמים, כמו אבא שמדליק לילד הקטן את האור בחדר ומראה לו שהגרביים אינם צפרדעים. בהקשר הזה ראוי להביט אל הליכי מינוי השופטים המקובלים בעולם המערבי ולגלות עד כמה רחקנו מהנורמה.

פוליטיקה מקובלת

תלמדו מהעולם
בניו-זילנד, לדוגמה, לשופטים אין שום סמכות חוקתית. במדינות אחרות יש להם יכולת דקלרטיבית בלבד. לכן, במדינות הללו המינוי למערכת המשפט הוא בידי גוף בוחר. אגב, גם בו חברים פוליטיקאים. בצרפת השופטים הם אפילו מיעוט בגוף הבוחר. ואגב, גם בבריטניה נדונה כעת הצעה לעריכת שימוע פומבי בפרלמנט למועמדים לשפיטה

עקרונית, בעולם כולו מקובל שיש יחס ישר בין שיטת מינוי השופטים להיקף הסמכויות שלהם. בעניין הזה קיימים שני מודלים מרכזיים: בארה"ב, לדוגמה, מערכת המשפט מתבססת על חוקה חזקה, ולבתי המשפט יש סמכות להתערב בסוגיות ציבוריות הנתונות במחלוקת. זוהי אומנם שיטה משפטית שיש בה ביקורת שיפוטית מובנית, אבל מן הצד האחר שיטת מינוי השופטים באמריקה היא פוליטית באופן מובהק. השופטים עוברים שימוע מקיף בסנט ושופטים בבית המשפט העליון מתמנים ישירות בידי הנשיא.
לעומת זאת, במדינות 'המשפט המקובל', בתי המשפט הם ביורוקרטיים מאוד ועוסקים למעשה בפרשנות צרה ומקצועית של החוק – כך לדוגמה בבריטניה, בספרד, בצרפת ובניו-זילנד, שם היקף הביקורת השיפוטית הנתונה לשופטים מוגבל מאוד. בניו-זילנד, לדוגמה, לשופטים אין שום סמכות חוקתית. במדינות אחרות יש להם יכולת דקלרטיבית בלבד. לכן, במדינות הללו המינוי למערכת המשפט הוא בידי גוף בוחר. אגב, גם בו חברים פוליטיקאים. בצרפת השופטים הם אפילו מיעוט בגוף הבוחר. ואגב, גם בבריטניה נדונה כעת הצעה לעריכת שימוע פומבי בפרלמנט למועמדים לשפיטה.
יתרה מזאת, יש מדינות שסמכויות השופטים מוגבלות בהן ואף על-פי כן המינוי שלהם פוליטי. כך לדוגמה באוסטרליה, ביפן, באירלנד ובשבדיה, שם השופטים ממונים בידי הממשלה (כשבאירלנד, בשבדיה ובגרמניה הרשות השופטת יכולה להציע מועמדים ולנפק עבורם חוות דעת). בליטא השופטים ממונים בידי הפרלמנט.
בגרמניה מתקיים מודל ייחודי שבו לצד השופטים בערכאות המקצועיות קיימת גם עַרכה של בית משפט פדרלי לחוקה, והשופטים בו מתמנים בשליטה מלאה של הפרלמנט.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  19/11/2011   |   עודכן:  19/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תירא מהם
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
אבד הכלח על ביהמ"ש העליון
נימאס מהבג"צ  |  19/11/11 20:43
 
- לא מגיע לאלקין ולוין שום כבוד
מתפרת בייניש בע"ם  |  19/11/11 23:21
 
- אלקין ולוין עושים מלאכת קודש
ביבי הסמרטוט  |  20/11/11 01:47
 
- כשאין ספרדי 1 בעליון זו גזענות
מתוך 15 שופטים  |  20/11/11 07:23
 
- אפרטהייד בביהמ"ש העליון
בהמ"ש העליון גזען  |  20/11/11 09:02
 
- מעניין שיש ערבי ולא ספרדי  ל"ת
קא  |  23/11/11 20:33
2
גזור ושמור
סתם_1  |  19/11/11 20:44
3
הערה ליפרח
משפטן   |  20/11/11 01:22
 
- לא כותבים חצי עבודה...
ברבי   |  20/11/11 04:25
 
- והמשפט היום בישראל לא פוליטי? ל"ת
לא מבין  |  20/11/11 07:28
 
- יפרח בהחלט צודק
יהודי...  |  20/11/11 07:38
 
- בית משפט נפרד לחוקה היה פותר
דד  |  20/11/11 10:59
 
- כמשפטן אתה בוודאי יודע
עו״ד   |  27/11/11 14:03
4
נכון
ד.מוקרט  |  20/11/11 09:00
5
אני ירא מיהודה יפרח
אחד העם  |  20/11/11 09:46
 
- כשדעה אנרכיסטית היא הרוב
zoomarch  |  20/11/11 12:16
6
מר יפרח הספרותי - אתה צודק
מנש  |  20/11/11 14:44
7
כל האמת על החונטה האשנזית-כנסו
נביא האמת  |  21/11/11 04:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
בימי החורף הקרים המירוץ לטקס האוסקר נמצא בעיצומו    השחקנים ליאונרדו דיקפריו, מישל ויליאמס ומריל סטריפ מועמדים לפרס היוקרתי
ד"ר אריה אבישור
העוצמה של קבוצת אליטה מקורה במונופול היחסי על משאבים נדירים כמו עוצמה פוליטית, כסף, יוקרה, מידע, זיקה למערכת סמלים, שליטה בכוח פיזי וכיוצא באלה    למרות עוצמתה, האליטה זקוקה לתמיכה מההמון
רון בריימן
בנסיבות הנוכחיות ראוי להעלות על סדר היום שאלה שנדחקה לקרן זווית כתוצאה מהעיסוק הכפייתי בסכנת הפצצה האירנית - סכנת הפצצה הפלשתינית    הטיפול בפצצה האירנית הוא מעבר לכוחותיה של ישראל והוא מחייב התמודדות בסדר גודל מעצמתי, כלומר מחייב התעשתות אמריקנית    הטיפול בפצצה הפלשתינית הוא בתחומי היכולת והחובה של ממשלת ישראל
גורי גרוסמן
כש-50,000 חיילים ושוטרים גוייסו לבצוע הפשע ההיסטורי יאיר לפיד ועמיתיו לא זעקו: "עריצות הרוב, חוקים פשיסטיים, הרס הציונות". הם לא צייצו אז נגד עריצותו של ראש הממשלה דאז אריאל שרון, שהפר את הבטחתו קודם הבחירות: "דין נצרים כדין ת"א"
יורם דורי
לימוד ברה"מ לשעבר שהתקיים לאחרונה באודסה לימדני כי יש תוכן ממשי לאמירה "ואהבת לרעך כמוך"    הסולידריות היהודית אינה "ספין", תקשורתי או דברי רהב אלא מהות    "ואהבת לרעך כמוך" זו ממשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il