X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אומרים שהסוקרים הם ה"נביאים", העיתונאים הם ה"שליחים", המשווקים והפוליטיקאים הם ה"מממנים" והאזרחים הם ה"עבדים". האמנם? במידה רבה של אמת, הסקרים הם חלק מתרבות המיסחור והבידור להטיית הציבור לכוון הרצוי
▪  ▪  ▪
תוצאות סקר בחירות. מניפולציות סטטיסטיות [צילום: מאתר וושינגטון פוסט]
שליטה באמצעות מימון
פרסום סקרים בנושאים פוליטיים בזמני מערכות בחירות, יש להם השפעה רבה ביותר על תוצאות הבחירות. מציאות זו מאפשרת מניפולציה של הטיית תוצאות הבחירות, למי שבידיו שליטה על אמצעי תקשורת ויכולת מימון הפרסומות והסקרים

סקרי דעת הקהל הם המנוע המשפיע ביותר בנוסף לתקשורת, על עיצוב דעות והלכי רוח בציבור האזרחים והצרכנים, בתחומים רבים בחיים. כל מי שמשווק דבר מה, החל במוצרים וכלה בדעות ורעיונות, ניזקק ונעזר בסקרי דעת קהל.
כל סקר נותן ביטוי של אמת בערבון מוגבל, לזמן נתון מוגבל. בהכנת הסקרים משתתפים בעלי מקצוע מתחומי הסטטיסטיקה, הסוציולוגיה, הפסיכולוגיה, והפרסום. ישנם סקרים מדעיים, סקרים שיווקיים, ומשאלים שיטחיים לא רציניים ברחוב, בטלפון ובאינטרנט.
חלק מהסקרים מתאפיינים באריזה מדעית, וחלקם האחר מתאפינים במניפולציות מגמתיות של הטיות לתוצאות הרצויות. יש הבדלים בין סקרים מטעם האקדמיה, לבין סקרים המוזמנים והממומנים ע"י הפוליטיקאים, העיתונאים והמשווקים. אי לכך, לעתים קרובות אנו מקבלים תוצאות מנוגדות לחלוטין בזמן זהה באותו הנושא.
כאשר פוליטיקאים (המשווקים דעות ורעיונות) ויצרנים (המשווקים מוצרים) מזמינים ביצועי סקרים, יש להם ציפיות לקבל תוצאות רצויות למימוש קידום האינטרסים שלהם. ואולם במידה והתוצאות גרועות, הם פשוט לא מפרסמים אותם וזו זכותם.
בפועל, הציבור מקבל מידע אך ורק של תוצאות חיוביות רצויות ליצרנים ולפוליטיקאים. זה סוג של הטייה והעלמת מידע. עיתונים, ערוצי טלוזיה ותחנות רדיו עורכים סקרים בנושאים אקטואלים ופוליטיים, המשפיעים על הלכי רוח בציבור. לכל כלי תקשורת יש מדיניות של תמיכה או ביקורת על מנהיגים וממשלות. הם מזמינים סקרים בזמן ובהיקף הנראה למטרות שלהם, ומפרסמים רק מה שנראה להם.
סקרים המבוצעים באמצעות שאלון מפורט, בשיחה פנים אל פנים, (בלישכה הממשלתית לסטטיסטיקה או באוניברסיטאות ומכוני מחקר) הם אמינים ומוערכים. לעומת זאת, סקרים המבוצעים בחטף בשיחות טלפון הם שטחים ולא אמינים, ומהוים בפועל פרסום מניפולטיבי. המדובר בסקרים של 5-10 שאלות טלפוניות (חברות מסחריות, בנקים, טלפונים).
הכנת המידגם והיקף הסקר קובעים במידה רבה את אמינותו ותוצאתו. רוב הסקרים כוללים בדרך כלל כ-500 נישאלים. סקרים בהיקפים מסחריים גדולים יותר, נחשבים אמינים ומדויקים יותר. מקורות הנתונים והמידע שעליהם מכינים הסוקרים את המידגם קובעים במידה רבה את התוצאות. בחירת סוג המידגם מאפשר מניפולציות והטיות.
מניפולציה של הטיית תוצאות
מספר גורמים מקצועיים חשובים, קובעים במידה רבה את התוצאות של סקרים: אמנות ניסוח השאלות, סדר הצגתן, ולהטוטים סטטיסטיים. ניתן להגיע לתוצאות הרצויות למזמיני הסקרים, באם משתמשים ב"שאלות סגורות" או ב"שאלות פתוחות". לדוגמה: מי האיש המתאים ביותר, מתוך ארבעת השמות להלן במדורג, מתאים לדעתך להיות ראש ממשלה ? זו שאלה סגורה! ואולם אותה שאלה ניתן לשאול מבלי לפרט שמות. זו שאלה פתוחה! זו דוגמה להטיית התוצאה לטובת מזמין הסקר. זה לא שקר אך זו גם לא אמת. כל מי שלא מופיע ברשימה השמית ב"שאלה הסגורה" ניפסל מראש.
אומרים שהסוקרים הם ה"נביאים", העיתונאים הם ה"שליחים", המשווקים והפוליטיקאים הם ה"מממנים" והאזרחים הם ה"עבדים". האמנם? במידה רבה של אמת, הסקרים הם חלק מתרבות המיסחור והבידור להטיית הציבור לכוון הרצוי.
פרסום סקרים בנושאים פוליטיים בזמני מערכות בחירות, ובמיוחד בסמוך למועד ההצבעה יש להם השפעה רבה ביותר על תוצאות הבחירות. מציאות זו מאפשרת מניפולציה של הטיית תוצאות הבחירות, למי שבידיו שליטה על אמצעי תקשורת ויכולת מימון הפרסומות והסקרים.
מזה זמן רב נדונות הצעות חוק, בעולם ובישראל, לאיסור פרסום סקרים בסמיכות לבחירות.

תאריך:  22/11/2011   |   עודכן:  22/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סקרים ושקרים של דת הסטטיסטיקה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מחנה משותף לסוקרים+עיתונאים
ישע  |  22/11/11 14:39
2
עונת חגיגות הסוקרים מתקרבת
ישמעאל  |  23/11/11 07:53
3
חוק הטבע מספר 2: חוק העדר
סתם_1  |  23/11/11 16:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף גולן
החקיקה האחרונה על התיקונים בחוק לשון הרע ועל ההתערבות בדרך מינויי השופטים לבית המשפט העליון, תפגע בסופו של דבר בימין ולא בשמאל. הסיבה המרכזית לכך היא העובדה שבישראל הימין, גם כשהוא מנצח בבחירות, אינו יודע למשול
דן אלון
שר החוץ הקפיץ את הנורמות ההתנהגותיות המקובלות בגנון של ביבי לרמה חדשה. ממרומי תפקידו הממלכתי גזר השר את קשרי היחסים שבין משרד החוץ לבין ארגון הביון הישראלי    בגנון של ביבי נפל דבר: הילד הרע שחובט בכולם, עשה "צ'ילבה" לילד עלום שם. ואז, הילד הרע קיבל את מה שרצה מלכתחילה - ליטוף לאגו, זריקת נרקיסיזם, משכך פרנויה וכמה "גימלים"
איתן קלינסקי
אני מוצא לנכון להסב את תשומת לבו של אופיר אקוניס, למרות התהום הפוליטית, הפעורה בין תופיק טובי הקומוניסט ומנחם בגין הרוזיוניסט, היה זה מנחם בגין שתמך בדרישה של חבר הכנסת תופיק טובי לביטול הממשל הצבאי
אהרון שחר
הסכסוך הישראלי ערבי מסתייע בהונאה אדירה המטעה את האנושות בהצלחה מרובה. יש רק בעיה אחת קטנה: במאה ה-21 עובדות אמורות להיקבע על-ידי המדע ולא על-ידי יחצ"נים
יצחק מאיר
מדינת ישראל נתונה היום במערכה על הכרה כמדינת הלאום של העם היהודי. הפרלמנט שלה הוא הפרלמנט היחיד הקיים העונה על הקריטריונים של פרלמנט לאומי. הוא נושא ברמה את הקול היהודי הלוחם בהשכחת השואה, בזכות הקיום של יהודי כיהודי באשר הוא שם. היוזמה הדילטנטית והביזארית של יצירת פרלמנט יהודי יש מאיין, היא הזייה מופרכת שלא תיתן ולא כלום, אבל היא יכולה לגרוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il