X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוקי ויטה לא פגע באינטרס הציבורי, אבל הפרשה הקרויה על שמו פגעה לא רק בו. העובדה שתיקים שטופלו כהלכה עלולים להביא לכתבי אישום בשל אי הקפדה על עניינים טכניים, גורמת לחששות אצל פקידי השומה ולהימנעות מקבלת החלטות
▪  ▪  ▪
יעקב וינרוט ושוקי ויטה [צילום: בוצ´צ´ו]
גובים ממי שקל לגבות
לנו להסכים לכך שמדיניות של שב ואל תעשה תוביל לגביית מיסים רק ממי שקל לגבותם ממנו. זהו אינו האינטרס הציבורי

שימשתי בעבר בתפקיד נציב מס הכנסה ומס רכוש, ואף הופעתי כעד מטעם התביעה במשפטם של יעקב וינרוט ושוקי ויטה. זיכויו של יעקב וינרוט שימח אותי, כיוון שמלכתחילה לא סברתי כי פעל שלא כדין, אך הרשעתו של ויטה הפתיעה אותי מאוד.
העיתונות ניתחה רבות את הזיכוי, ואילו ההרשעה עברה בכותרות כמובנת מאליה, אולי לאור הפרשיות הרבות שנחשפו בהתנהלותם של בכירי רשות המיסים בשנים האחרונות. אינני בא לתקוף את פסק הדין, אך ברצוני להעלות מספר הרהורים באשר לתפקודו של ויטה בתיקים שעלו במשפט.
שוו בנפשכם פקידי מס, אשר נמנעו באופן קבוע מלמסות בעלי הון מסויימים. הם קבעו שומות לשכירים ללא קושי, גבו מיסים ממעמד הביניים, אבל באוליגרכים למיניהם נמנעו מלגעת. ליתר ביטחון, כל פעולה שבה נקטו - או נמנעו מלנקוט - דווחה ותועדה באופן מושלם. אף פעם לא פעלו ללא כיסוי; בכל החלטה שיתפו את כל דרג העובדים הזוטרים תחתם ואת כל רמי הדרג מעליהם. כך פעלו פקידי השומה שבמשרדיהם טופלו תיקי רוזנשטיין, צ'רנוי, לבייב, גרסטל, גאידמק ואחרים. התוצאה הייתה שהתיקים לא טופלו ולא נגבה מהם המס המגיע, אבל הנוהלים נשמרו בקפדנות.
לעומת זאת, דמיינו לעצמכם פקיד מס אחר, שעבורו גביית מס עבור המדינה היא לא רק ג'וב, אלא שליחות חיים. כזה שלא מוותר לאף אחד על שקל: לא לאוליגרכים; לא לעבריינים שמגלגלים הון שחור; לא למלווים בריבית בשוק האפור. פקיד מס שמכניס לאוצר המדינה הון עצום ובמשך שנים משמש דוגמה לאיש מקצוע ומנהל מוכשר. אבל מה, הוא קצת מרושל במילוי אחר הנהלים. לא תמיד הוא מקפיד לערוך תרשומות, למרות הנהלים המחייבים. לפעמים הוא אוהב להחליט לבד ולא מתייעץ עם העובדים שמתחתיו או עם הממונים עליו, גם במקרים שבהם רצוי היה לעשות כן.
עתה הגידו אתם, הציבור הרחב של משלמי המיסים, מיהו פקיד המס שפוגע בנו באופן עמוק יותר; זה שלא גובה מס דווקא ממי שיש לו ומותיר את קופת המדינה שלנו ריקה, או זה שגובה מס כיאות אבל לא מקפיד על עריכת תרשומת?
עריכת תרשומת היא לא מטרת עבודתו של פקיד המס
אי-אפשר להימנע משאלות אלה בעקבות קריאת הכרעת הדין של כב' השופט גלעד נויטל בעניינם של שוקי ויטה ויעקב וינרוט. הן כנציב והן כעד מטעם התביעה סברתי ואני סבור עדיין, כי נהלי העבודה הם חשובים וההקפדה על מילויים הכרחית. יחד עם זאת, יש לזכור: עריכת תרשומת היא לא מטרת עבודתו של פקיד המס, אלא רק אמצעי לפקח עליה. גביית המס היא התכלית המשמעותית.
בית המשפט בחן האם הסכמי המס אותם כרת ויטה עם לקוחותיו של וינרוט - גרטלר, צ'רנוי וגאידמק - היטיבו עם הנישומים והשיב על כך בשלילה. השופט לא מצא כי ההסכמים העניקו לנישומים הטבות מס או הטבות אחרות, או כי הייתה הטייה בשיקול הדעת. נזכיר שוב - ויטה חייב במס רב נישומים ששום פקיד שומה אחר לא רצה או לא הצליח לטפל בהם.
אם נבחן אילו האשמות הופיעו בכתב האישום המקורי ובמה הורשע ויטה בסופו של דבר, לעומת תרומתו באותם תיקים עצמם בהם הואשם, נראה כי הפרקליטות כיוונה למקום רע. מאוד פופולרי לקבוע כי הפקידים מושחתים ויש להענישם, וזה הקו שהוביל גם את הסיקור התקשורתי, אך לא זה המקרה. נוהלים באים להבטיח התנהגות הולמת. יש להקפיד עליהם ולדרוש מעובדי הציבור לעמוד בסטנדרטים ההתנהגותיים הגבוהים ביותר, אך לשם כך בדיוק קיים הדין המשמעתי. רק מקרים של כוונה פלילית מצדיקים כתבי אישום. תיעוד בתרשומת, על-פי ניסיוני, אינו נכנס בגדר מקרה כזה, בעיקר לאור הקביעה השיפוטית כי הטיפול בתיקים היה הולם.
פקידי המס מפחדים להגיע להכרעות
שוקי ויטה לא פגע באינטרס הציבורי, אבל הפרשה הקרויה על שמו פגעה לא רק בו. העובדה שתיקים שטופלו כהלכה עלולים להביא לכתבי אישום בשל אי הקפדה על עניינים טכניים, גורמת לחששות אצל פקידי השומה ולהימנעות מקבלת החלטות. פקידי המס מפחדים להגיע להכרעות, חוששים להגיע להסכמים. האווירה ששוררת במערכת היא כזו של כיסוי ישבנים, ואוצר המדינה ניזוק, כי מי שאינו מקבל החלטות אומנם אינו בסיכון אך גם אינו גובה כספים.
אגב, ככל הידוע, מאז חתימת ההסכמים ע"י שוקי ויטה והשעייתו, לא פעלה רשות המיסים לגביית המס המתחייב מהם. אסור לנו להסכים לכך שמדיניות של שב ואל תעשה תוביל לגביית מיסים רק ממי שקל לגבותם ממנו. זהו אינו האינטרס הציבורי וזהו גם אינו צדק חברתי.

תאריך:  23/11/2011   |   עודכן:  23/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי הוא פקיד השומה הטוב?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בתיהמ"ש מרשיעים צדיקים
עובד רשות המסים  |  23/11/11 12:36
2
מישהו חושש מגילויים שהתיישנו? ל"ת
מומו  |  23/11/11 15:51
3
לא טעית זהו ויטה
הפרסומת  |  23/11/11 17:46
4
שטיות " במיץ"!!!!!!
מבין עניין  |  23/11/11 19:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גלעד הראל
לא רק משתמשים עורכים קניות באינטרנט - גם פושעי האינטרנט יוצאים למסע קניות משל עצמם. מה המוצר המבוקש ביותר שלהם? מספר כרטיס האשראי שלכם
ניב עמית
המציאות המשפטית בארץ היא שתביעות לשון הרע שמורות לבעלי ממון. אם אתה אזרח קטן שקילל עורך דין בפומבי, או סתם הגיש נגדו תלונה - כדאי שתכין את הארנק. אבל אם הוא יאמר עליך משהו נבזי במיוחד, ואין לך כיס עמוק? הסתתר לך בפינה ולקק שם את גאוותך הפצועה וכבודך שותת הדם
הרב אליהו קאופמן
החרדים האשכנזים שקוראים ל"אהבת ישראל" צריכים לפשפש היטב ביחסי אשכנזים - ספרדים לפני שהם מייללים בסיסמא זו לקירוב חילוניים או ל"שלום בית" בין החוגים החרדים. האפליה איננה מתחילה בתיכוני הבנות החרדיות, האשמים אינם רק מנהלי המוסדות וראשי העמותות והפתרון רחוק מלהיות "חוק נגד האפליה"
עמיחי שאולי
הייתכן? האם פרשת משה קצב עומדת להפתיע אותנו? - התשובה אצל פסיכולוגית ששמה אליזבת לופטוס - חוקרת בעלת שם עולמי שהשתתפה כעדה מומחית במשפטים ברחבי העולם, ואף בית המשפט העליון החליט לקבל את דעתה בשנת 2010 וזיכה מורשע מאונס. היא טוענת ששאלות של מראיין, עורך-דין, פסיכולוג או חוקר יכולות להטות זיכרונו של האדם ואף להשתיל במוחו זכרונות שלמים
טל הריס
כל הכבוד לצה״ל. אבל עם כל הכבוד, אין זה מתפקידו של צה"ל לפרוש רשת ביטחון לחברי הכנסת השתויים מכוח ולשרים המסוממים מן השררה    כאשר הפוליטיקאים מפנים עורף לדמוקרטיה שלנו ומפקירים את הביטחון שלנו אנחנו לא יכולים לשבת על הגדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il