X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שכתבה התורה את המשך תולדות אברהם אבינו, רצתה התורה לחלק לנו ביניהם, אומנם אברהם ילד בנים רבים, אבל "הבן" שלו הוא יצחק, בנו ממשיכו, הנושא את דגלו הוא יצחק
▪  ▪  ▪
לימוד תורה. מדוע החזרה הזו בתורה? [צילום: פלאש 90]

פרשתנו פותחת בנוסח תמוה: "אלה תולדות יצחק בן אברהם הוליד את יצחק". הרי התורה לא מבזבזת מילים לחינם ועוד באותו פסוק אז למה החזרה הזו?
יש מפרשים שאצל אברהם ויצחק גם האבא וגם הבן התפארו על יחסם לשני, בנוהג שבעולם שאם אביו של אדם הוא חכם גדול או איש עשיר, אזי בנו יתפרסם בתור הבן של, וכן להפך ישנם אבות המכריזים אני אבא של...כאשר בנם אדם גדול, אם כן בנדון גם אברהם התפאר שהוא אביו של יצחק אבינו וגם יצחק התפאר באביו וזוהי כוונת הפסוק.
ויש מפרשים שלאחר שכתבה התורה את המשך תולדות אברהם אבינו, רצתה התורה לחלק לנו ביניהם, אומנם אברהם ילד בנים רבים, אבל "הבן" שלו הוא יצחק, בנו ממשיכו, הנושא את דגלו הוא יצחק, נאמר שיש בן ביולוגי של אדם ויש בן טיפוחיו של אדם, באה התורה לומר לנו שרק יצחק הוא בנו של אברהם אבינו בכל המובנים, וזה ענין הפסוק "כי ביצחק יקרא לך זרע" שאומר הקב"ה לאברהם.
ורש"י כתב "לפי שהיו ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה, שהרי כמה שנים שהתה עם אברהם ולא נתעברה הימנו, מה עשה הקב"ה צר קלסטר פניו של יצחק דומה לאברהם, והעידו הכל אברהם הוליד את יצחק..." ז"א יצחק היה דומא לאביו להפליא במראה פניו.
פרושו של רש"י מעורר מחשבות, הרי ידוע שפניו של אדם מראות על פנימיותו, משקפות את אשיותו, אם כן כיצד זה יתכן שאברהם איש החסד יהיה כה דומה ליצחק איש הגבורה והדין?. נראה לומר שיש חסד שדומה לדין ויש חסד שכלל לא דומה, ויש דין הדומה לחסד ויש שלא.
פרוש, הרי גם מידת החסד לא תמיד מושלמת, ישנה דוגמה מזעזעת בתורה על יחסי אישות בין איש לאחותו (ויקרא כ,יז) והתורה שם קוראת לזה חסד, ובודאי כוונתה שם שלילית מאוד. אז למה נקרא מעשה כזה חסד? חסד נקרא מעשה של נתינה וחציית גבולות, גם אם אינו מוסרי. נאמר שהחסד המבורך צריך להיות על-פי דין, גם לחסד צריך להיות גבולות, האם לספק חשמל למעבדות יצור טילים וחגורות נפץ זה חסד?!, כולנו שואפים להיות אנשי חסד ואף אחד לא רוצה להיות פראייר (אני מקווה).
גם מצד שני יש דין שבפנים כולו חסד, ויש דין שחיצוניותו דין ופנימיותו ג"כ רק דין. בסדום היה נעשה דין וגם בגרמניה היה דין, אבל לא היה בו שום חסד פנימי,אבל יכול להיות גם אחרת, יכול להיות שופט שכל היום עושה דין, ובאמת הוא מוסיף שלום בעולם, הוא מזכך את אויר העולם מהרשעה
נחזור לפרשתנו, מי שהתבונן על יצחק ראה בפנים שלו שכולו חסד, ראה שהוא ממש המשך ישיר לאברהם אביו. הוא לדוגמה נסוג, מתרחק מהפלשתים כשהם עושים לו אינתיפאדה, אבל בסוף אבימלך מלך פלשתים בא אליו בתחנונים לכרות עימו ברית, יצחק אבינו מנצח את פלשתים בלי מלחמה. הוא כביכול לא עוסק בהפצת דבר ה' בעולם, אלה עוסק בענייניו הפרטיים בלבד, אבל מתחת לשקט החיצוני יצחק רוקם את תיקון העולם, הוא צוחק ליום אחרון.

איחוד המידות זהו האתגר שלנו

גם מי שהתבונן באברהם אבינו, ראה שהוא זיכך את מידת חסדו, אומנם כאב לו לגרש את האמה ובנה (הגר וישמעאל) אבל הוא התגבר על יצרו ושמע לקול ה', וכן עם לוט בן אחיו, ועוד, הוא בירר את גבולות החסד.
הבעל שם טוב קרא את הפסוק בשאלה, אלה תולדות יצחק בן אברהם? כיצד נולד מאיש החסד בעל הגבורות? המשך הפסוק הוא התשובה, אברהם הוליד את יצחק, פרוש דווקא מידת החסד היא הגורמת שיהיה בעולם צמצום, שיהיו בעולם היבדלות ,שיהיו חכמים ויהיו סכלים, שיהיו עשירים ורשים, ועל-ידי זה שיהיה חסר לאחד והשני יתן לו, יתקיים "עולם חסד יבנה".
אם כן באה התורה ללמדנו שאיחוד המידות זהו האתגר שלנו מורשת אבותינו. ולא משנה מהי המידה הדומיננטית שלנו, תמיד אנו צריכים לברר את גבולותיה הנכונים, ועל כן הן נקראות מידות, מלשון מידה וגבול. את ההזדמנויות כבר ה' ישלח לנו.

תאריך:  24/11/2011   |   עודכן:  24/11/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
שבמדינת הדילים אין חדש תחת השמש, החל מהכנסת, דרך אקדמיה, בצבא ועד מקומות העבודה הנחשקים ביותר שכף רגלו של בלתי קשור לדיל לא תדרוך. ראו נא מיהם אותם אנשים המתמנים לתפקידים הבכירים ביותר במדינה ותיווכחו שהם חלק מדילים
אורנה רב-הון
עד כדי כך אתם חלשים, הגברים של העולם הדתי? אתם לא יכולים להסתכל על אישה ולראות בה בן-אדם, לא אובייקט מיני? להסתכל על אישה ולראות בה יצור אנושי שזקוק לאהבה ולחמלה כמו כל יצור אחר, ולא לערבב בזה יצרים מיניים אגואיסטיים?
עו"ד ורד כהן, עו"ד רענן בר-און
קבלת הפיצוי ללא הוכחת נזק אינה משולה להכנסת מטבע למכונת ממתקים, המזכה מיידית בממתק. רק אם עלה בידי תובע לעבור את כל השלבים המנויים ולשכנע את ביהמ"ש לפסוק לטובתו את הסכום המרבי - יעלה בידו לקבלו. אך סכום הפיצוי המרתיע יהווה את כלב השמירה על זכויות האדם
הרב ישראל רוזן
כיום, לאחר שהאימון כבר פג, אין מנוס מגיוון מלאכותי של גלריית שופטי העליון. זה ממש אינטרס חיוני שלהם להזמין אל הכֵּירה המשפטית גם בעלי דעות חלוקות. למימוש אתגר זה אין מנוס מעשית שימוש במעין 'שימוע' למועמדי שפיטה בעליון
צבי מגן
לא מן הנמנע, ששיקולים של 'כבדהו וחשדהו' הניעו את רוסיה כבר בעבר לפעול נגד אירן בשיתוף עם המסגרות הבינלאומיות לרבות הצטרפותה של רוסיה למשטר הסנקציות הבינלאומי נגד אירן בשנת 2009, שלווה בתגובות נזעמות של אירן ובמתיחות רבה ביחסים בין השתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il