X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בנאומה החריף העלתה דורית ביניש כמה נקודות צודקות, ולעומת זאת חלק ניכר מטיעוניה אינם עולים בקנה אחד עם המציאות חלקים אחרים בנאום סותרים זה את זה, ולבסוף היא גם חוטאת בדיוק בחטא שייחסה לפוליטיקאים: הסתה
▪  ▪  ▪
ביניש. סותרת את עצמה [צילום: פלאש 90]

קשה לזכור מתי התבטא נשיא בית המשפט העליון בצורה כה חריפה נגד המערכת הפוליטית, כפי שעשתה (יום ה', 1.12.11) דורית ביניש. אין להתפלא על כך: הביטויים שנשמעו מהכיוון הפוליטי היו קיצוניים ופוגעניים, וזכותה - ואף חובתה - של ביניש להגיב בהתאם. אבל מה שחשוב אינו המוזיקה אלא התוכן, וכאן ראוי לנתח כמה מטענותיה המרכזיות של ביניש.
  • "זהו מסע של דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה, שמנצלים את חסינותם ומוסרים לציבור הרחב מידע מוטעה ומטעה שהתדרדר להסתה המופנית נגד בית המשפט, נגד חבר שופטיו ונגד עבודתו השיפוטית".
אם ביניש רוצה לרמוז שיש קונספירציה מכוונת ומתואמת מאחורי ההתקפות על בית המשפט העליון, הרי שטעות בידיה. ומסיבה פשוטה: הפוליטיקאים שלנו לא מספיק מתוחכמים, מתוכננים ומתואמים כדי לבצע מתקפה שכזו. יש הרבה התקפות, בחלק מן המקרים שותפים להן כמה חברי כנסת, אבל לא מעבר לכך.
  • "בראיונות המיועדים בעיקר לציבור בוחריהם של אותם אישי ציבור הם מתבטאים בביטויים שאינם הולמים, בטענות חסרות בסיס על בית המשפט העליון, שנקלטות בקרב ציבור שחלקו תמים ונופל ברשת ההטעיות. ואחר כך, כמו הקוזאק הנגזל, מכריזים בקולי קולות כי לציבור אין אמון בבית המשפט ובמערכת המשפט".
ביניש אומרת שחוסר האמון בבית המשפט נובע מההסתה נגדו. זו טעות קשה. חוסר האמון מגיע לפי הסקרים האחרונים לאזור ה-50%, שזה הרבה יותר מכפי שניתן לייחס להשפעת ראיונות והצהרות של פוליטיקאים. חוסר האמון נובע קודם כל דווקא מן הערכאות הנמוכות, אלו שבהן יש להמתין שנים למתן פסק דין. המגע של רוב הציבור עם בתי המשפט הוא בענייני היום-יום ולא בהתעמקות בסוגיות של דת ומדינה, ביטחון ופוליטיקה. ואגב: דווקא ביניש ראויה לשבח על פעולותיה האמיתיות לשיפור המצב המינהלי בבתי המשפט, אם כי נותרה עוד מלאכה רבה.
מתי לאחרונה היה תיקון של ממש?
  • "מותר לקיים דיון רציני ולבחון מה טעון תיקון ואם יש צורך לתקן".
על זה נענה בשאלה קצרה: מתי לאחרונה היה תיקון של ממש במערכת המשפט? אני לא מדבר על העברת סמכויות בין בתי משפט או על סדרי הדין, אלא על שיטת בחירת השופטים, על נושא האקטיביזם השיפוטי, על הסחבת. אפילו צעדים חשובים וברוכים - כמו הקמת בית המשפט המחוזי, הקמת בית המשפט הכלכלי מרכז ותוספת שופטים - הם בתוך המערכת הקיימת, וללא כל חשיבה מחוץ לקופסה ולשם מתן מענה לצרכים החברתיים המשתנים.
  • "אי-אפשר להעתיק מודל שנבנה לפני למעלה מ-200 שנה בחברה מסוימת בעלת אופי ומבנה משלה ולומר שהוא מתאים לנו. בארצות הברית אישור הסנאט למינוי שופט פדראלי הוא חלק ממערכת האיזונים והבלמים כנגד המינוי הפוליטי שמציג הנשיא".
בזה ביניש צודקת לחלוטין. הצגת השימוע בוועדת החוקה (למועמדים לבית המשפט העליון) כהעתקה מארה"ב, היא היתממות והטעיה. המערכת האמריקנית נבנתה לצרכים האמריקניים ולא לצרכים הישראלים. חוץ מזה, יש גם עליה ביקורת רבה, ואני אישית ממש לא הייתי רוצה להיות אזרח אמריקני בכלל ונתון לחסדי מערכת המשפט האמריקנית בפרט.
אפילו ברלינר דיברה על דילים
  • "אצלנו, השופט שנבחר אינו תלוי באיש ואינו חייב דבר למפלגה כלשהי".
זוהי הטעיה. קודם כל, משום שלפני שהשופט נבחר - הוא כן עובר סינון פוליטי בידי ארבעת הפוליטיקאים היושבים בוועדה לבחירת שופטים (שהם מיעוט לעומת חמשת המשפטנים). כך נאה וכך ראוי בדמוקרטיה. שנית, השופטים העליונים היושבים בוועדה אינם חפים משיקולים של "פוליטיקה משרדית". קחו למשל את התנגדותו הנחרצת של אהרן ברק לבחירתה של רות גביזון לעליון, בנימוק ש"יש לה אג'נדה" - המנוגדת לזו-שלו.
  • "בית המשפט [העליון] בהרכבו הנוכחי הוא מבחינת השופטים המכהנים בו המגוון ביותר שידענו אי פעם. שופטים שקיבלו את חינוכם המשפטי באוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם, שהגיעו למעמדם בזכות כישוריהם המקצועיים ומרקע חינוכי שונה".
יהיו שיחלקו על אמירה זו. ראו למשל את דבריה של דבורה ברלינר - נשיאת המחוזי בתל אביב, שכיהנה בפועל בעליון ומועמדת לחזור אליו למינוי של קבע - אשר אמרה בפומבי שיש דילים במינוי שופטים לעליון. האם הדילים הללו מביאים בהכרח את השופטים הטובים ביותר? ספק רב.
  • "אין כל צורך לעגן את השימוע בחוק. הוא מעוגן בכללי הוועדה לבחירת שופטים. ההבדל העיקרי הוא שהשימוע נערך בפני חברי ועדת הבחירה או ועדות המשנה שלה, המבקשים להתרשם מן המועמדים, מכישוריהם, מקצועיותם ואישיותם".
ביניש מתעלמת ביודעין מעובדה מרכזית אחת: השימוע הזה, כמו כל דיוני הוועדה לבחירת שופטים, מתנהל בדלתיים סגורות, הפרוטוקול שלו לא מתפרסם ואיש אינו יודע מה נאמר בו. ההצעה לקיים שימוע בוועדת החוקה, עם כל השלילי שבה, באה לענות בין היתר גם על הצורך בשקיפות - הנמנעת כיום בעקשנות.
היהדות באה בסוף הרשימה
  • "דמוקרטיה היא אכן בראש ובראשונה שלטון הרוב, אך דמוקרטיה היא גם שמירה על המהות הדמוקרטית, על ערכי יסוד, על כבוד האדם, על זכויות האדם, ובישראל, בד-בבד עם כל אלה, על ערכיה כמדינה יהודית".
בחירת סדר הדברים מאלפת מאוד. השמירה על ערכיה של ישראל כמדינה יהודית מופיעה אחרונה. רבים טוענים, כי בדיוק בכך נכשלים בתי המשפט בכלל ובית המשפט העליון בפרט: בדחיקת השמירה של ישראל כמדינה יהודית לסוף סדר העדיפויות שלהם. אגב: לדעה זו שותפים גם חברי כנסת שאינם מן הימין, כפי שניתן לראות בהצעת חוק היסוד לעיגון מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי.
  • "דיקטטורה מתקיימת על בסיס של כוח ואילו בית המשפט נטול בסיס של כוח. הוא הרשות החלשה שבין רשויות השלטון".
גם על זה יחלקו רבים. השופטים מתמנים פעם אחת למשך עשרות שנים, ולמעשה לא ניתן להדיח אותם. יש שופטים המשמשים בתפקידם למרות שברור לכל שהם שחוקים או שלא התאימו מלכתחילה. ראינו שופטים שולחים נבחרי ציבור לכלא; עוד לא ראינו נבחרי ציבור מדיחים שופטים. זהו מצב תקין ונכון, שבוודאי שאינו מתיישב עם תיאור בית המשפט כגוף חלש.
  • "זו אינה תיזה שלי. זה נאמר עוד על-ידי האבות המייסדים שהניחו את התשתית לחוקה האמריקנית וליישום עיקרון הפרדת הרשויות".
כאן נקלעת ביניש לסתירה: בעוד שקודם לכן אמרה (ובצדק) שאין להשוות בין השיטה האמריקנית לשיטה הישראלית, כאן היא מתבססת על מניחי היסוד לשיטה האמריקנית עצמה. יהיה מי שיאמר לה: החוקה האמריקנית התאימה לארה"ב של 1789, ולא לישראל של 2011.
  • "החלשת כוחם של ארגוני זכויות אדם המביאים בפני בית המשפט את דברם של חלשים".
ביניש מתייחסת להצעת החוק נגד עמותות השמאל. ואולם, ההצעה מדברת אך ורק על תרומות של ממשלות זרות לעמותות העוסקות בענייני מדיניות וביטחון. אין בה כל רמז לצל-צילה של פגיעה בעמותות אחרות, כפי שאומרת ביניש. בכך היא חוטאת בדיוק בחטא שייחסה לפוליטיקאים: הסתה.

תאריך:  01/12/2011   |   עודכן:  01/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתקפה עליונה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הפוסל במומו פוסל
ידידנפש  |  1/12/11 22:07
2
טעות בהחלשת עמותות
ברקוביצי  |  1/12/11 22:29
3
ביניש טייקון הדקטטורה מדברת...
מב"י  |  1/12/11 23:55
4
מבינים למה אין בהם אמון ?
חצ'קל מהתזמורת  |  2/12/11 04:00
5
ההתקפה היא ההגנה הטובה ביותר=ו
קורןנאוה טבריה  |  2/12/11 05:39
6
ביבי הפיל 2 הצעות נגד בג"ץ ב
ליכודניקים כנסו  |  2/12/11 20:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נבון קצב
אם דאגה אמיתית מכוננת בליבם של "בני האור" לעצמאותה של מערכת המשפט, הרי שמוטב וראוי להם שישמיעו אלה את קולם באופן רם, צלול וברור נגד הסכנה האמיתית המאיימת על מערכת המשפט
חננאל ובר
כיצד זה קרה שעדר שהיה כולו שייך ללבן הפך בזמן קצר לעדר גדול מאוד-מאוד שרובו שייך ליעקב? מהו המסר הנצחי בנושא זה לעם ישראל ולעולם כולו?    במה קשורים כל פרטי גידול בעלי החיים שבו עסק יעקב לנצחיותו של עם ישראל? האם יש מסר עמוק יותר לסיפור המאוד טכני של תהליך התעשרותו של יעקב אבינו?
נרי אבנרי
במלחמת לבנון השנייה המשורר אילן שיינפלד חש מצוקה רגשית עמוקה. כדרכן של מצוקות משוררים, גם המצוקה הזאת כפתה עליו פורקן במקשי המקלדת. אז הוא כתב שיר ("תחזקנה"). ולמרות שהשפעת מסריו מתמודדת בליגה של קליפת השום, מיד קפצו עליו צבועים מהשמאל    הלכתי לארכיון...
רן שורר
כל מזרחן יאמר לממשלה לחתור להסכם עם שכנינו הפלשתינים ולחזק את אבו מאזן ושותפיו בכל דרך אפשרית, כי אם נחזק את אבו מאזן, נעניק לו כוח וכסף, יהיה ביכולתו להשפיע את מדיניותו גם על החמאס
יובל לובנשטיין
הרוטב המקורי פותח במאה ה-17 בסין הרחוקה, והכיל רכיבים שונים - כמו שעועית, פטריות, צדפות ואפילו דגים מלוחים - אבל לא עגבניות    בעבר נקרא "קושיאפ" וגם "קישאפ"    אז מתי נכנסו העגבניות לתוך הרוטב?!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il