X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מודל ההפרטה של צבא ארצות הברית - מודל צבא כיבוש בעירק - הופך לאורים ותומים גם בצבא ההגנה לישראל השוהה בשטחים הכבושים ביהודה ובשומרון
▪  ▪  ▪
מחסום בידוק. מפקידים בידי חברה קבלנית [צילום: פלאש 90]

ממשלה, המבקשת להתנער מאחריות ציבורית, מעבירה את תחומי אחריותה על-ידי הפרטתם. ההפרטה מצידה טומנת בחובה כוח הרס לבלוע כל נכס ציבורי מתוך מגמה להפיק את הרווח המרבי, ולא העמדת צרכי הציבור בראש סולם העדיפויות.
מי שפגש עד כה במחסומי צה"ל ביהודה ובשומרון חייל, יפגוש מעתה עובד קבלן. חברת כוח אדם זכתה במכרז והיא מאיישת באנשיה את כל פעילות הביטחון במחסומים.
האלפים המצטופפים עם שחר בשערי מחסום אייל כדי לצאת ליום עבודה, פוגשים שכירי חברות קבלניות עורכים את עבודות הבידוק, המעבר וההחלטה מי ישוב על עקבותיו ולא יצא ליום עבודה , ומי יקבל התר יציאה.
אידיאולוגית ההפרטה של כוחות ביטחון וכוחות תומכי לחימה עברה ניסוי כלים חם בצבא האמריקני במלחמה בעירק. המודל האמריקני משמש היום למעשה אורים ותומים למודל ישראלי הקורם עור וגידים בצה"ל. המודל של צבא ארה"ב והחיקוי הצה"לי מבוססים על אותו עיקרון - העברת תחומי אחריות לשוק פרטי בעלויות נמוכות. זאת מבלי להבטיח את מלוא הזכויות הסוציאליות של עובד בחברת כוח אדם.
אך מה שהתחיל בצבא ארה"ב במלחמה בעירק בשיעורים ננסיים ואפסיים, הגיע תוך כדי המלחמה שם לכך, שכמות עובדי קבלן במערך הצבאי בעירק הגיעה לממדים הרסניים. מחצית מכסת המשרתים בעירק אחרי ארבע שנים היו מתוך המערך המופרט בבעלות חברות קבלן.
"הישגים מרשימים" בשורה של מעשים ברוטאליים
הכוח המופרט והזול רשם לזכותו "הישגים מרשימים" בשורה של מעשים ברוטאליים בבתי כלא מופרטים ומחדלים של כוחות תומכי לחימה כמו אספקה, שינוע חומרי לחימה ומזון, הבטחת מתקנים, ביצוע עבודות עפר, פעולות הנדסיות בשטחי הלחימה ועוד.
ככל שארה"ב שקעה במלחמה בעירק צמחה סביב הצבא תעשיית מלחמה מופרטת. כל מערך תומך המלחמה בעירק עבר הפרטה. כמו-כן, הופרט הטיפול בחיילים שנפגעו בקרבות והועברו למרכז הרפואי הענק ע"ש וולטר ריד.
מצער מאוד, שמודל ההפרטה של צבא ארצות הברית - מודל צבא כיבוש בעירק - הופך לאורים ותומים גם בצבא הגנה לישראל השוהה בשטחים הכבושים ביהודה ובשומרון. אומנם, בשלב זה החיקוי הישראלי הוא בשיעורים קטנים יותר, אך גם ממדים אלו חייבים לעורר דאגה בציבור הישראלי.
בארצות הברית חברה פרטית בשם בלֶקווטר נטלה אפילו פיקוד על חלק מהנחתים האמריקנים בעירק. כשהמלחמה נכנסה לתוך בתי הכלא, הצבא סבל ממחסור בחוקרים ובמתורגמנים. חברה קבלנית העונה לשם "סִי-אֵי-סִי-אֵי אינטרנשיונל", שסיפקה על-פי חוזה שירותי טכנולוגיה ומידע, הצליחה למתוח את המונח "טכנולוגיה ומדע" ולהופכו באבחת מהפך מילונאי גמיש כדי שיכלול גם חקירת אסירים בבתי הכלא.
הגמישות הייתה מכוונת, כי מדובר בחברות שיש להם עובדים זמינים המוכנים לעבוד בעלויות נמוכות, מבלי שיוכיחו מיומנויות ויעברו את כל תהליכי ההכשרה. התוצאה ההרסנית הייתה במפולת של אירועים סדיסטיים, אונס ורצח שאירעו בבתי הכלא, מה שהקפיץ יותר מדי מאוחר את הביקורת בעיתונות האמריקנית.
אפילו הגיוס, שמאז ומעולם נתפס כמשימה של המדינה, הפך במהירות לעסק הנושא רווחים על-ידי חברות פרטיות של "ציידי גולגולות", המקבלות את שכרן לפי גולגולת. הצבא בישראל פותח את דלתותיו לנגע ההפרטה מתוך חיקוי המודל האמריקני, וחבל.
הנכונות של צה"ל להפקיד בידי חברה קבלנית ועובדיה סמכויות מטעם המדינה על נתין באזור כבוש, מחייב אותנו כאזרחים לתגובה ביקורתית.

תאריך:  02/12/2011   |   עודכן:  02/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרטת כוחות הביטחון
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
להפריט את איתן קלינסקי. הוא
לא שווה פרוטה  |  2/12/11 15:46
 
- להפריט התקפות מרושעות
ידידיה  |  5/12/11 10:29
2
מה עדיף לדאוג לחיל או לפלסטיני
פועה  |  2/12/11 18:26
 
- עדיף לא להיות צבא כובש.
לפועה  |  2/12/11 21:09
 
- עדיפה אמירה בעלמא לא להיות...
פועה  |  3/12/11 09:18
 
- יש ברירה
לפועה  |  3/12/11 13:25
 
- מתי לחזור? נו ואז?
פועה  |  3/12/11 15:14
 
- לחזור כבר אתמול ,אם לא אז היום ל"ת
kjzur   |  4/12/11 16:09
3
שכר עושק לחיילי חובה
אנג'ל  |  3/12/11 16:39
4
עובדי קבלן זו ברכה להון מופקר
קפיטל חזירי  |  3/12/11 19:04
5
it is not conquered teritories
Gilead  |  4/12/11 02:37
 
- תודה על "הברכות"
לגלעד שלום  |  4/12/11 12:08
6
ממש שקרן הוא לא יודע איך הולך
מהוני  |  4/12/11 11:00
 
- במחסומים אין עובדי קבלן????
למר מהוני  |  4/12/11 11:23
7
ל פועה
המאוננת  |  4/12/11 12:08
 
- מדוע לכתוב שטויות?
למאוננת  |  4/12/11 15:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
הגיעה שעת הערבים לשבור את הסוס האוסלויאני ולהגיח מתוכו    הם פנו לאו"ם להתקבל כמדינה ומנסים לקחת לעצמם את הכל, תוך הפרת כל התחייבויותיהם    אם לא די בכך, חתמו הסכם עם חמאס להקים ממשלה משותפת    אבו מאזן מיתמם, כאילו האיחוד עם דוגלי הכחדת ישראל לא שבר את הכלים של אוסלו
מתי דוד
עבריינים מורשעים מכל הסוגים ומכל התחומים הופכים ל"כוכבי תקשורת", ומוזמנים לתוכניות ולראיונות כדי "להסביר" את הפרשיות והמעשים שבהם היו מעורבים
אמציה חן
לא כמות האימונים אלא הליקויים בעשייתם, הם אלה הגורמים לתפקודו הלוקה של צה"ל בשגרה ובמלחמות
ציפי לידר
מה היה הנשק הסודי של יעקב? כן, ניחשתם, התפילה וקדושת הארץ    מה מסמל סולם יעקב    וגם: מה מקור השם יהודי? על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו - פרשת ויצא
אברהם פכטר
ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן: "אם שיטת הממשל לא תשונה - זה סוף המדינה"    אקדמאים בעצומה לשופט גרוניס: "אל תסכים להתמנות לנשיא בית המשפט העליון, כי זה יהיה הרס הדמוקרטיה"    רבותיי חכמי הדור - מאין הקיצוניות, מאין הפטליזם הגלותי, מאין הפטפטת המיותרת. אין סכנה למדינה ואין סכנה לדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il