X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על "מושתקים: כיצד כפירה וחילול הקודש מחניקים את החירות ברחבי העולם" מאת פול מרשל ונינה שיי (אוקספורד, 2011)
▪  ▪  ▪
מושתקים [צילום: AP]
מצוקותיהם של מיעוטים דתיים בארצות בעלות רוב מוסלמי נעדרות לחלוטין מסדר היום של הפרות זכויות אדם במישור הבינלאומי. ספר זה מהווה תיקון מבורך של חוסר איזון זה.

ספר זה הוא חיוני לכל מי שמשתדל להבין לאיזו דרגה הגיעה ההפרה של חירויות הדת והביטוי במדינות שבהן יש רוב מוסלמי, ומדוע להתפתחות זו יש השפעות חמורות מבחינת המערב. החלק הראשון של הספר דן בחוקי כפירה וחילול הקודש במדינות אלה, החלק השני מתמקד בניסיונות של האיסלאם להפוך חוקים אלה לכלל עולמיים, והשלישי מביא ביקורות על חוקים אלה מצד אינטלקטואלים מוסלמים בכירים.
החלק הראשון הוא המזעזע והאינפורמטיבי ביותר. בעוד שמרבית האנשים מודעים לכך שחירות הבעת-הדעה וחופש הדת בערב הסעודית ובפקיסטן הן מוגבלות, הדוח המפורט של נינה שיי ושל פול מרשל מציג את התפשטות התופעה במדינות העולם האחרון שבהן יש רוב מוסלמי. בפרק אחר פרק מראים המחברים כיצד גם מדינות חילוניות לכאורה בעלות רוב מוסלמי, מדכאות את אזרחיהן כאשר אלה מעזים לקרוא תיגר על הדוֹגמה הדתית המוסלמית. טווח הענישה נע מעונשי מוות כמו באירן ופקיסטן (למרות שהללו מבוצעים רק לעתים נדירות), ועד למחנות לחינוך מחדש כמו במלזיה. אבל אולי גרוע יותר מדיכוי חקיקתי הוא מעשי האלימות של ההמון - שלעתים קרובות יוזמים אנשי דת בכירים, בעוד שהמשטרה אינה עושה דבר לבלימתם - המעידים כי פונדמנטליזם דתי אינו מוגבל לממשלות, אלא נהנה מתמיכה חזקה בחלקים באוכלוסיה הכללית.
יהיו כאלה שוודאי יתהו על מניעיהם של המחברים בפירוט הקפדני של הדיכוי, שהוא לעתים קרובות ברוטלי, המתרחש במדינות מוסלמיות רבות, כמו גם של ניסיונותיהם של מוסלמים רדיקליים לייצא התנהלות זו למערב. אולי המחברים הם "איסלאמופובים" גזעניים? התשובה הנחרצת היא: לא. ההגנה של שיי ומרשל על חירויות יסוד אלו נובעת מרגש של רחמים ומשכנוע עמוק. בספר ניכרות חמלה אמיתית וסולידריות עם מאות אלפי הקורבנות באירן, ערב הסעודית, פקיסטן ומקומות אחרים, שהם במרבית המקרים מוסלמים (גם אם מיעוטים דתיים כמו נוצרים מותקפים לעתים קרובות, ללא יחס למספרם). המחברים נוקטים עמדה בלתי מתפשרת, בלתי מתנצלת ואוניברסלית, כלומר שחירות הביטוי וחופש הדת הם עקרונות שגם המדינות בעלות רוב מוסלמי צריכות להיות מונחות לאורם, אפילו אם הסיכויים לכך כיום נראים קלושים.
האוניברסליות של הגנה זו על החירות מועצמת על-ידי הכללת תרומתם של סופרים מוסלמיים, ובכללם עבד א-רחמן וחיד (נשיאה לשעבר של אינדונזיה) והמלומד המצרי נאצר חמיד אבו זייד - שניהם כבר אינם בין החיים - הטוענים כי האיסלאם אינו מחייב הטלת עונשים ארציים לכפירה וחילול הקודש. הספר גם מציג בפני הקורא מגוון של קולות מוסלמיים אחרים המתנגדים לאי-הסובלנות הדתית הגוברת במדינות בעלות רוב מוסלמי. כמה אנשים במערב יודעים כי יש אייתוללות באירן, שבהתבססם על הקוראן, אינם מטיפים להשמדת ישראל ולשנאה כלפי כופרים, אלא דווקא להפרדת דת מפוליטיקה ולחופש הביטוי והדת? זהו, כך אומרים לנו שיי ומרשל, המסר של האייתוללה סייד חוסיין קזמייני בורוג'רדי, המוחזק מאז 2006 בכלא אווין הידוע לשמצה.
המחברים מתעקשים לתת לעובדות לדבר בעד עצמן. ב"מושתקים" לא תמצאו תיאוריות קונספירציה ונבואות אחרית הימים בדבר השתלטות מוסלמית על המערב הממשמשת ובאה, שלעתים קרובות מדי שולטות בדברים הנכתבים על סכנותיו של הרדיקליזם המוסלמי. אין זה אומר שמרשל ושיי מקבלים את הרעיון כי "האיסלאם האמיתי" הוא דת רודפת שלום וסובלנית, שפשוט נחטפה על-ידי פונדמנטליסטים מן השוליים. האירועים הרבים של תקיפות מצד ההמון, ושל אלימות נקמנית מצד אנשים פרטיים, מעידים בבירור כי מוסלמים רבים מן השורה דוגלים בדעות בלתי סובלניות קיצוניות כלפי חירויות הביטוי והדת - דעות שאינן מתיישבות עם פלורליזם ועם חופש. השקפות קיצוניות אלו מבוססות על הבנתם את האיסלאם, ונטיות אלו רק הולכות ומתחזקות במרבית המדינות שבהן יש רוב מוסלמי.

השמצת הדת
בעוד שהעלאתה של "השמצת דת" על סדר היום של האו"ם נחל (בינתיים) כישלון, שיי ומרשל צודקים בהצביעם על כך שהמסע להגבלת הביקורת על האיסלאם במסגרת חוקים של זכויות אדם, רחוק מלהיות מאחורינו
▪  ▪  ▪

לאתר מגזין מראה
* המאמר המקורי התפרסם ב-National Review בשם Religious Rights. (c) 2011 by National Review, Inc., Reprinted by permission.
ג'ייקוב מצ'נגמה הוא מנהל התחום המשפטי בצוות החשיבה הדני CEPOS ומרצה מן החוץ במשפט בינלאומי לזכויות אדם באוניברסיטת קופנהגן.
תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כתב אישום מצמרר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הם בדיוק כמונו
מזכיר המדינה  |  4/12/11 22:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
הגעתי למסקנה כי מי ששולף את השם אלוהים בוויכוח כלכלי, פוליטי או ביטחוני - הוא נבל המחלל את שם אלוהיו והמדביק לאל תכונות אנוש עלובות ובכך רק משפיל את כל המגזר הדתי
חן בן אליהו
לא את משפט הצדק במדינת ישראל באה דורית ביניש לשרת כשופטת וכנשיאה בביהמ"ש העליון, אלא את קידום סדר-היום של השמאל הקיצוני במדיניות, בחברה ובכלכלה    יש לפתוח נגדה בחקירה ולהעמידה לדין בעוון הסתה חמורה נגד חברי-כנסת ובעיקר בעוון השחתתו המוחלטת והסופית של ביהמ"ש העליון
אורי נוי
ישראל אינה מגנה על עצמה באמצעות התקפת האויב והרתעתו. אנחנו רק מתגוננים, אסרנו על עצמנו לתקוף. אבל חבישת קסדה בלבד ומגננה בלבד, בלי התקפה, מעולם לא הפסיקו התקפה כלשהי, וגם לא יפסיקו
יובל ברנדשטטר
הניו-יורק טיימס של משפחת זולצברגר שהתנגד נמרצות להתערבות אמריקנית באירופה בשנות ה-40', על-אף הידיעות הברורות אודות שואת יהודי אירופה    נראה כי אין ממש חדש תחת השמש
אוהד אזרחי
אני מתפלל לשלומה של מגדה, הנערה המצרית. אנחנו זקוקים למגדות כאלו שיקומו בעולם כולו ויגידו די. די לאופן הנורא בו מתייחסת החברה שלנו (כן, גם שלנו) לגוף האדם ולמיניותו. מצד אחד שמרנות דתית ומצד שני זילות וצרכנות חילונית
רשימות נוספות
עיצומים על 180 חברות ואישים באירן  /  עופר וולפסון
"ברית עם האיסלאמיסטים תקטין הוצאות הביטחון"  /  יהונתן דחוח-הלוי
"סוריה השיגה טילי אס-300 רוסיים"  /  צבי נצי"ב, עידן יוסף
סיוע צבאי אמריקני למצרים - גול עצמי!  /  יורם אטינגר
ירדן רותחת   /  ערן עודד
דמוקרטיה במצרים? לא בכל מחיר  /  מיקי פרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il