X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
צ. רופא, ד. וירצברג-רופא
אפליית האשפוז הפסיכיאטרי

מדוע אסור לנו ומותר לכם?

בעוד שכל אדם העומד להתאשפז לטיפול כלשהו בבית חולים זכאי לבחור היכן יתאשפז - ניטלת זכות בסיסית זו מאלה שנגזר עליהם אשפוז פסיכיאטרי כשיצאנו למאבק נדמה היה שביטול השיטה האזורית יהיה קל שבקלים. כמה טעינו מדוע מחלישים את החלשים?
▪  ▪  ▪
אשפוז ללא הזכות לבחירת מיקום [צילום אילוסטרציה: AP]
עתירת פגועי נפש: בטלו את השיוך הכפוי למוסדות
רותי אברהם
בית המשפט קבע כי עתירה לביטול הסדר האזוריות בתחום בריאות הנפש יידון בפני הרכב * העותרים-הסובלים ממוגבלות נפשית: ההסדר אינו חוקי והופך את החולה לשבוי של המוסד לבריאות הנפש
לרשימה המלאה

"אנחנו ממש פוחדים מפני אשפוז באברבנאל, מכיוון שבאשפוזים הקודמים חווינו שם חוויות קשות וכואבות". כך סיפרו לי חברי קבוצת התמיכה שהתחלתי להנחות עוד בשנת 2002 בסניף "אנוש" בבת-ים. באותה נשימה הם שאלו: "האם באשפוזים הבאים נוכל לבחור בית חולים אחר?" אז זהו, שלא. בניגוד לחולים במחלה פיזית הרשאים לבחור, גם אם לא באופן חופשי לחלוטין, באיזה בית חולים רצונם להתאשפז ולקבל טיפול, נפגעי הנפש לכודים בשבי. הם משויכים למוסד אחד בלבד לפי כתובת מגורים, ואינם יכולים לקבל טיפול בשום מקום אחר זולת אותו מוסד.
ההסדר הזה אינו מעוגן בשום חוק או תקנה, אלא הוא פרי הסכם מנהלתי משנת 1978 (הסכם מנצ'ל-דורון) שבוטל לאחר כשנה. למרות ביטולו נותרו על-כנם חלוקת הארץ ל-23 אזורים והשיוך הכפוי. הסדר זה פוגע בשוויון נפגעי הנפש ובזכותם האלמנטרית לבחור מקום אשפוז. כל בית חולים הוא למעשה מונופול באזורו, מה שמוביל להיעדר תחרות ולתנאי האשפוז הירודים מאוד בדרך-כלל מבחינה פיזית ואנושית.
האין די בכך שאנשים המתמודדים עם מצוקות נפשיות מפחדים מהמחלה שקיבלו מיד הגורל, האם נגזר עליהם לפחד גם מהאשפוז עצמו? נדמה היה שהמאבק לביטול השיטה האזורית הנ"ל, הנשענת על כרעי תרנגולת, יהיה עניין קל שבקלים. כמה טעינו.

"אוכלוסיה חלשה שיש להגן עליה מפני פגיעה נוספת"

חלפו עוד כשלוש שנים עד שהצלחנו למצוא עורכי דין שמוכנים להגיש עתירה לבג"ץ בהתנדבות (פרו-בונו). עורכי הדין רון דרור ואופיר מנצ'ל ממשרד אדם בתל אביב התנדבו בחפץ לב למשימה הלא-קלה, אך הסבירו לנו שקיימים מכשולים לא קלים בדרך שבה בחרנו.
מסיבות שונות הוגשה העתירה רק בינואר 2010. היא הופנתה לגורמים הבאים:
1. מר בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל ושר הבריאות.
2. מר יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות.
בג"ץ 133/10 הובא בפני השופטים: הנשיאה דורית ביניש, המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופט ניל הנדל. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת ביניש, כתבה בין היתר בסיכום ההחלטה:
  • "מקובל עלינו כי יש לבחון את הנושא מחדש ולברר אם ההסדרים המעשיים הקיימים היום, נותנים מענה הולם בשים לב למצב הקשה של המוסדות המטפלים בפגועי נפש ובהתחשב בכך שמדובר באוכלוסיה חלשה שיש להגן עליה מפני פגיעה נוספת. בנסיבות אלה שמענו מפי באת-כוח המדינה על דעת מנהל שירותי בריאות הנפש שנכח בדיון כי יש נכונות לבחון את ההסדרים מחדש, להעלותם על הכתב ולשקול לשם כך את ההיבט הבעייתי שהעלה בא-כוח העותרים. יתרה מזו, לפני קביעת ההסדר המיועד מוכנים הם ליתן לבא-כוח העותרים, או נציגות של החולים - שימוע, אם תהיה פנייה למשיבים לשם כך. על-רקע ההבנות הללו העתירה נדחית, תוך שמירת טיעוני כל אחד מהצדדים ככל שהדבר יידרש בעתיד".

צורך השעה: פסיקה עקרונית, גורפת וחד-משמעית!

ב-28 ביוני 2011 התקיים השימוע בפני ראש שירותי בריאות הנפש. בפגישה נכחו ראש שירותי בריאות הנפש, ד"ר גד לובין וסגנו. ומטעמנו - שר הבריאות לשעבר הרב נסים דהן, שני עורכי הדין שלנו, עו"ד רון דרור ועו"ד אופיר מנצ'ל ממשרד אדם, ואנחנו.
ד"ר לובין, ראש השירות, שמע בסבלנות את עמדתנו, אך לא הביע שום נכונות לשנות את פני הדברים, ועמדתו הייתה נחרצת. בהתאם להכרעת הדין, הוא העלה את ההסדר על הכתב, ובו קבע כי המצב ייוותר על-כנו (דהיינו ללא מתן זכות בחירה) וכי הפסיכיאטרים המחוזיים יקבלו הנחיה לגלות גמישות במקרה של טראומה מאשפוז קודם (הצרה היא שיש סעיף מעקר ומנטרל: בכפוף ל"תפוסת בית החולים הרלוונטי").
טענתנו היא: אנשים לפני אשפוז לא מצויים במצב נפשי מתאים כדי להיאבק על זכות הבחירה שלהם, ורק במקרים נדירים חולים יילחמו על כך. פירושו של דבר: המערכת דבקה בפתרון הקל והנוח לה; לא זה הנכון לציבור שאותו היא אמורה לשרת.
ומה יקרה במקרה נדיר שבו בכל זאת יאזור החולה כוח ויפנה לפסיכיאטר המחוזי? כאן נידרש למקרה העכשווי שבו מטפלת עמותת "בזכות": הפסיכיאטר המחוזי מסרב להיענות לבקשתה של אישה, שלא להתאשפז במקום שבו נאנסה, בטיעון ש"אינו מתעסק בזה". מקרה זה מעיד כאלף עדים כי אין מה לסמוך על ההנחיה הנ"ל של ראש האגף לבריאות הנפש, וכי אין תחליף לפסיקה עקרונית, גורפת וחד-משמעית.
כל הדיון נסב סביב האפליה שקיימת בין החולים הפיזיים לבין החולים נפשית. לראשונים יש זכות בחירה של בית החולים, לאחרונים לאו. את האפליה הזאת צריך לתקוף כדי לעקרה מן השורש. על רשות החוק, קרי בית המשפט העליון, לפסוק לטובת נפגעי הנפש במחלוקת זו.
מאבקנו המשפטי דומה למלחמת דוד בגָּלְיָת: שני מתמודדים נפגעי נפש, דליה וצביאל, מול מערכת גדולה וחזקה. מה שמפיח בנו כוח הוא ההבנה שבמובן מסוים דומה מאבק זה גם למלחמת בני אור בבני חושך, והצדק לצדנו.

אנו מבקשים למצוא עורכי דין שיסייעו לנו בהמשך המאבק.
הפרטים המלאים (כולל קישור להכרעת בג"צ בתיק): [קישור]
תאריך:  05/12/2011   |   עודכן:  05/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע אסור לנו ומותר לכם?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
גם לחולים פיזית
יונה סוקולובסקי  |  5/12/11 15:17
2
תגובה למאמר
נחמה בצון  |  5/12/11 15:25
 
- האם אניט צודק
ראש גדול  |  27/01/13 01:35
3
מזעזע!
שמעון ש  |  5/12/11 15:43
4
תחום בריאות הנפש
אליה קורן  |  5/12/11 16:06
5
הפתרון הוא אחר
מישהו  |  5/12/11 16:59
 
- לגבי אשפוז בכפייה
דו"ר  |  5/12/11 17:10
6
לפזר משובטי הבג"ץ לאלתר -היום!
הכבשה דולי  |  6/12/11 14:45
 
- פנינו אליהם, ונדחינו. ל"ת
דו"ר  |  6/12/11 21:18
 
- פנינו לרופאים לזכויות אדם
צביאל   |  6/12/11 22:23
7
כל הכבוד על המאבק הצודק!
ג'ני  |  9/12/11 18:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל פבל
האינטרנט, ובעיקר זה הסלולרי "המדבר מהשטח", מאפשרים ללא ספק ליצור חדשות ולחשוף ארועים ובכך לשנות את פני המציאות באזורנו וכפי שראינו ב"מהפכת הפייסבוק" במצרים, אף להביא לשינויים שלטוניים
יובל בזק
השינויים שחלו בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית, הן באופן בו פועלים אויביה של מדינת ישראל והן ביחס השלילי של העולם החופשי להפעלת כוח צבאי לפתרון סכסוכים בכלל יצרו מציאות רווית מתחים בין הצורך של ישראל להגן על אזרחיה לבין המחיר הבינלאומי שהיא משלמת בגין מימושו של צורך זה
אלישע פורת
בכל בוקר היינו יוצאים, אנו מחלקת הטירונים העליזים, חמושים במטאטאים במקום רובים, לטאטא עד לברק את נשורת האיקליפטוסים. כדי שמשפט נאשמי כפר קאסם יתנהל בניקיון מופתי. מי שלא היה טירון בצה"ל לא יוכל להבין מה פירוש לשאת מטאטא כל היום, במקום רובה
מתי דוד
ישראל עומדת בפני חזית איסלאמית חדשה שמחליפה שליטים ערבים שהיו בקשרים ובהבנות עם ארה"ב ועם ישראל. שינוי של זעזוע הסטטוס קוו. אין שום סיכוי להגיע לפשרה ולפתרון הסכסוך עם הפלשתינים, לאור המציאות החדשה
יגאל כנען
ביום רביעי זה אמור להתרחש - מהלך שיזעזע את אמות הספים: נשיא מדינת ישראל הולך לכלא. המהלך עובר בשקט נורא, והשוחט ישחט, הודות למהלך דה-לגיטימציה ודה-הומניזציה מקיף שעבר האזרח משה ק'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il