X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משה איבגי בקטע מסונטת קרויצר
השחקן הוותיק משה איבגי מתעלה על עצמו יותר מאי פעם ב"סונטת קרויצר". הוא מהפנט את הקהל בווידויו של אדם שרצח את אשתו. תיאטרון גשר עושה בית ספר לתיאטרון עו"ד קנטור במאמר אמיץ וגם: שלוש סופגניות או "סופגניה בשלוש"?
▪  ▪  ▪
איבגי. משחק מעולה [צילום: גדי דגון]

האורות באולם כבו ועל הבמה הואר קרון רכבת נטול קירות. ספסל אחד, איש יושב ושותה תה לאור קרן אור המכוונת עליו. הקהל משתתק לקראת סונטת קרויצר, הסיפור האלמותי של לב טולסטוי. בקול שקט, כמו סתמי, מתחיל השחקן במונולוג. רק דקות ספורות עברו ומשה איבגי היפנט אותנו בווידויו של אדם שרצח את אשתו.
במחזה הזה איננו זקוקים ליותר שחקנים ולתפאורה נוספת על הקרון הבודד שניצב במרכז הבמה וסביבו חלל שחור והקרנות אור-קול. מוזיקה. רק אדם אחד מספר סיפור במהלך נסיעתה של רכבת מאין-שם לאין-שם. אין צורך ביותר מזה כדי להשתתף בקסם. קסם של תיאטרון. משה איבגי מציג את דמותו של איש, פסיכופת שמקנא באשתו שאינה-בוגדת-בו, וקנאתו הנוראה מביאה אותו עד לרצח. רצח האישה שאהב.
בנסיעת הרכבת מתאר הנוסע בפני בן-שיח אלמוני ונעלם בפרטי פרטים את התאהבותו בצעירה יפהפייה, אחרי שנהג לבלות רבות בבתי בושת עם זונות. המספר התאהב כשאינו יודע כלל מהי אהבה. הוא חי עם אשתו העדינה והיפהפייה וחיי האושר הקצר הפכו לחיי סיוט ומריבות ובתוך כך היא ילדה לו חמישה ילדים.
בפרטנות מדוקדקת הוא מתאר את אשתו הצעירה, שבה הוא מתעלל ואינו מבין שזאת התעללות. הוא מתייחס אל האישה העדינה ורגישה כאל בובת מין או אל זונת בית בושת, ומופתע שהיא כועסת עליו. בעקבות מפגש מקרי הוא מזמין חבר משכבר הימים, לנגן בכינור עם האישה הפסנתרנית. אבל דמיונו המופרע מביא את הבעל לחשוד שהיא בוגדת בו. ויום אחד כשהוא מקדים לחזור ממסעיו, הוא פוגש את אשתו וחברו יושבים לארוחת ערב. בסערה מוטרפת הוא שולף סכין מטבח ומתאר בפני עמיתו לנסיעה (למעשה, קהל הצופים) כיצד פתח את חזה בדקירות סכין.
משה איבגי יושב, עומד, מסתובב בקרון הרכבת הפתוח על הבמה הריקה מתפאורה משחקי מולטימדיה המקרינים על האווירה המיוחדת. הקרון מסתובב, קרן האור ניסוטה והרקע החולף מאחור יוצרים תיאטרון שלם. לא מונודרמה של יחיד, אלא הצגה מלאה. יותר אמיתית מאשר ההצגות, שבהן מתרוצצים שחקנים על הבמה ולא תמיד יודעים מה לעשות. אמן התפאורה: מיכאל קרמנקו.
יבגני אריה מביים את ההצגה הזאת בברק מדהים. ביד בוטחת שמחזיקה לא את השחקן, אלא את הקהל. מייסד תיאטרון גשר החזירו לשיא בעזרת שחקן יחיד והטקסט של טולסטוי. גשר עשה כאן בית ספר לתיאטרון.
במשך כל המסע ברכבת, שנמשך שעה וחצי, ישבתי דמום ונאלם. ההצגה הזאת עוטפת את הצופה בחוויה בעת תיאור האירועים. הגרון נחנק בשמיעת המונולוג הכובש.
הייתי כותב שהצגת סונטת קרויצר הייתה חוויה בשבילי. אבל יחצ"נים הצליחו להוציא למילה זו כל משמעות חיובית. מקלקלים את העברית... משה איבגי התעלה בשש נפשות מחפשות מחבר. עכשיו התעלה על עצמו אף יותר. השחקן, שהצטיין בתיאטרון ובסרטים, שמופיע בסדרות בטלוויזיה (צריך להתפרנס) הראה שיש בו עוד ועוד.
הצגת סונטת קרויצר היוותה קפיצת מדרגה של תיאטרון גשר על הצגת דון ז'ואן הבינונית והראתה שתיאטרון זה בעל פוטנציאל רב מתיאטרונים אחרים בארץ.

אין לי שפה

ישראל קנטור, עורך דין מן המעולים בארץ, ניהל משרד גדול ובעל מוניטין בשורה הראשונה של עורכי הדין. ולפתע - משבר. לפני חמש שנים לקה בשבץ מוחי ודיבורו נעתק מפיו.
באומץ לב בלתי רגיל כתב עו"ד קנטור במאמר במדור הבריאות של הארץ על מה שעבר עליו אחרי שנאלם. יש הנמנעים מלקרוא את המדור כי הוא עוסק בצרות. את אלה אני מפנה אל הקישור הבא.

כמה סופגניה?

הייתי בקפיטריה הנעימה של הסוּפר וביקשתי סופגניה מן המוכרת החיננית.
"שלוש", השיבה.
את מוכרת רק שלוש בחבילה? - תמהתי.
"סופגניה בשלוש", הייתה תשובתה הניצחת.
אילו דיברה עברית, הייתי מבין.

תאריך:  09/12/2011   |   עודכן:  09/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פלא על במה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לא התרשמתי מהקטע. ל"ת
נשמע מאולץ  |  10/12/11 14:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
חוזק וחולשה אינם פיזיים, והישרדות העם היהודי למרות אלפי שנות גלות וניסיונות להשמידו היא הוכחה ניצחת לכך. בעת שאני מתדיין עם "לאומיים", אני מסביר זאת כך: "מגבלות הכוח מובנות רק לחזקים, משום שהחלשים עדיין מצויים במירוץ אל הכוח"    רצף החקיקות הלאומני של העת הזו מוכר לי מזמנים חשוכים מאוד בהיסטוריה של משפחתי. המסר לפחדנים של נירנברג פינת ז'בוטינסקי: "העבודה משחררת", לכו תמצאו לכם אחת
איתמר לוין
בית המשפט העליון יצר עולם משלו    ראשי לשכת עורכי הדין חיים כנראה על המאדים    ידיעות אחרונות בורא יקום בו הוא העיתון היחיד    עובדי חברת החשמל חיים בעולם המנותק מן המציאות    סטנדרט אנד פור מנותקת מן המציאות    ורק העולם האוטופי של אליקים רובינשטיין מעורר אהדה
יהודית מליק-שירן
אני מארחת בבלוגי את מכתבה של גילי מצא, חברתי, שבחודש ינואר הקרוב תקיים כינוס בנושא "הזכות לחמלה" לזכר אביה, עוה"ד יהודה מצא ז"ל
גלעד הראל
עסקים קטנים או גדולים חייבים להבין ולהפנים שמידע שווה הרבה מאוד כסף, ופגיעה בו היא פשע לכל דבר אשר מחייב מעורבות של רשויות החוק    אז מה עושים כשהפשיעה המסורתית פוגשת בעידן ההיי-טק?
מתי דוד
הויכוח הפומבי הסוער בין המחוקקים לבין נשיאת הבג"צ, דורית ביניש ותומכיה, בעקבות האשמותיה נגד הפוליטיקאים, מעורר גם אצל אזרחים שומרי חוק כמוני, כמה תגובות ושאלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il