X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיכום היום הראשון לעדותה של שולה זקן: מה אמרה על אהוד אולמרט - וגם מה לא אמרה עליו טענת ההגנה המרכזית שלה יכולה להיות הגיונית, אך יש לה גם נקודת תורפה בולטת
▪  ▪  ▪
זקן ואולמרט. כמו אבא [צילום ארכיון: פלאש 90]

שם אחד ריחף מעל היום הראשון לעדותה של שולה זקן בפרשת רשות המיסים, שמו של אדם שאין כלפיו כל טענה בפרשה זו: אהוד אולמרט. היה מעניין מאוד לשים לב למה שאמרה עליו מי שהייתה עוזרתו הקרובה במשך למעלה מ-30 שנה, והיה מעניין עוד יותר לשים לב למה שלא אמרה.
זקן אמרה שאולמרט היה "מפעל חייה", שהיה לה כמו "אבא שני", שאולמרט קדם מבחינה כרונולוגית וגם מבחינת חשיבות לבעלה וילדיה. היא סיפרה שהעלבון הנורא ביותר שספגה היה כאשר אמרו לה החוקרים שאולמרט מאוכזב ממנה. "הייתי בשבילו כמו בת", אמרה, ובנקודה מסוימת הרחיקה לכת עד כדי קביעה שהיא ואולמרט היו כמו פה אחד. שמו של אולמרט לא בא רק בצד הרגשי והעובדתי, אלא גם כנימוק הגנה מרכזי: לעולם לא הייתי עושה דבר שיפגע באולמרט; לכן, לעולם לא הייתי מתערבת במינויים, לעולם לא הייתי מונעת מאנשים להיפגש איתו - ומכאן שאין שחר לטענות כאילו עשיתי זאת.
הנאמנות הזו נראית, במבט מהצד, קצת מוגזמת; באיזשהו מקום היא עולה על הנאמנות שבין בני זוג. זקן אסירת תודה לאולמרט, שבגיל צעיר מאוד נתן לה הזדמנות פז, ולאורך השנים איפשר לה להתקדם ולהגיע לעמדת השפעה מהבכירות בארץ. אך האם הכרת הטוב הזו, שהיא בהחלט תכונה חיובית, אינה עולה על גדותיה? ואולי יש פה סוג של זהות אינטרסים, גם ובעיקר על-רקע פרשת הולילנד שצילה הכבד מרחף מעל?
כדאי לזכור, שזקן נטלה הימור כבד מאוד כאשר נמנעה מלהעיד במשפטם שלה ושל אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי. באותן פרשות טען אולמרט, גם אם בחצי-פה, שייתכן שזקן נושאת באחריות לליקויים שהתגלו: היא טיפלה, לצד רייצ'ל רז-ריסבי, בנסיעות שיצרו את העודפים העצומים; היא טיפלה, לצד אורי מסר, בכספים שהעביר משה טלנסקי. היה זה גם אולמרט שסיבך אותה באישום בהאזנות סתר, כאשר אמר במשטרה שלא ידע שזקן מאזינה לשיחותיו; ניסיונותיו להציג במשפט גירסה הפוכה היו צולעים.
ובכל זאת, זקן לא עלתה להגן על עצמה - צעד שבתי משפט נוטים לפרשו כחיזוק לראיות התביעה. מתוך הנאמנות לאולמרט, היא מצאה את עצמה במילכוד. אם תאשר את דבריו על הנסיעות וטלנסקי - תסבך את עצמה. אם תכחיש אותם - תסבך אותו. לפיכך היא העדיפה לשתוק. אולמרט מצידו יעיד בשבוע הבא מטעם ההגנה במשפטה של זקן והוא עשוי להיות עד מפתח. האם זהו ההסבר לכך שהנאמנות נותרה בעינה?
או שבעצם היא לא בדיוק נותרה בעינה. אוזן חדה יכלה להבחין, שזקן דיברה על אולמרט ויחסה כלפיו בזמן עבר, כאשר תיארה את מעשיה בעת שעבדה לצידו. היא לא אמרה מילה וחצי מילה על המצב כיום. היה זה הבדל בולט מאוד לעומת המחמאות שהרעיפה על ג'קי מצא, למרות שעדותו תרמה רבות להעמדתה לדין. "אני אוהבת אותו עד היום", אמרה שוב ושוב, תוך שהיא מוסיפה גם את הערצתה למי שבנה את עצמו - כמוהו - בעשר אצבעותיו. אולמרט לא זכה לאף מחמאה עכשווית, פרט לכך שזקן אמרה שהיא סברה (שוב: בזמן עבר) שמדינת ישראל הייתה ראויה שינהיג אותה.
טענת הגנה מרכזית שנייה, ואולי בעצם הראשונה, של זקן אומרת בפשטות: יורם קארשי שיקר. זקן אמרה שוב ושוב, כי דבריו של אחיה בדבר ההשפעה הרבה שיש לו בלשכת שר האוצר ולאחר מכן בלשכת ראש הממשלה, היו התרברבות חסרת שחר. זקן הסבירה, שהדברים לא ייתכנו משתי סיבות: ראשית משום שהיא לא נתנה לאיש להתערב בעבודתה כדי שלא לפגוע באולמרט, ושנית - מפני שאולמרט לא נתן (בצדק, לדבריה) כל אמון בקארשי.
ההסבר הזה יכול להיות הגיוני, אך יש לו גם נקודת תורפה. האם ייתכן, שקארשי אמר דברי רהב אלו לעוד ועוד אנשים לאורך עוד ועוד חודשים, וזקן לא שמעה על כך? האם איש לא אמר לה משהו כמו "וואו, איך סידרת ליורם להיכנס לישיבת ממשלה" (כפי שסיפר קארשי)? האם אף אחד מיועציו של אולמרט לא שמע כיצד אחיה של הרל"שית - שהיא עצמה אמרה שהיה בן-בית בכל הלשכות בהן עבדה - אומר שהיא ממלאת את כל משאלותיו?

תאריך:  11/12/2011   |   עודכן:  11/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס נחומסון
שיחת הרמטכ"ל ושר הביטחון: הבעיה אינה באמירה עצמה, אלא בתחום שונה לחלוטין - התחום שבו ממוקם האדם בסקאלה שבין גאון לטיפש ומתאפיין בבעיה של זמינות השכל בנקודת זמן    הצעות החוק האחרונות - פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית. האומנם?
עו"ד שירה להט
שמירת השכר בסוד שוללת מהעובדים את האפשרות לדעת היכן הם ממוצבים, במקום העבודה בכלל, וביחס לעמיתיהם בתפקידים דומים או מקבילים בפרט. אם העובד אינו יודע שהוא מופלה לרעה זה עלול למנוע ממנו לדרוש את זכויותיו על-פי דין
אהוד פרלסמן
אתה כותב לנו שאין לרחם על "אנסי קצב", וגם ש"המוסר מחייב הפצת עוינות כלפי אנסים שהורשעו באונס". אז על "הורשעו באונס" אי-אפשר לחלוק, אבל על "אנסים" אפשר גם אפשר. והרי ההוכחות לפניך
מתי דוד
פורום סבן המתכנס מדי שנה בארה"ב, הורכב ממשתתפים תומכי אובמה והמפלגה הדמוקרטית, וחברי קדימה והעבודה. דעתם הביקורתית כלפי נתניהו ברורה וידועה. ביל קלינטון אפילו אמר שאם לבני הייתה בממשלה בישראל, הממשלה הייתה הרבה יותר טובה
ד"ר עודד עמיחי
העילה העיקרית לפיתוח מערכת כיפת ברזל הייתה הגנה על שדרות ויישובי עוטף עזה. משהתברר שזה בלתי אפשרי, נאמר שכיפת ברזל נועדה להגן על יעדים אסטרטגיים, וכי זה היה למעשה ייעודה מראש. לאחרונה התבשרנו כי נבחנת האפשרות להציב את מערכת כיפת ברזל להגנת בתי הזיקוק. המשימות הווירטואליות של מערכת כיפת ברזל ממשיכות ואין דין ואין דיין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il