X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוחות מבקר המדינה על סגירת תיקים ועל לשכת עורכי הדין מציירים תמונה עגומה ביותר, בה הגופים המופקדים על שלטון החוק מזלזלים בחוק, בתקנות, בנהלים, בכללים ובהחלטות המסקנות המתבקשות: לפרק את לשכת עורכי הדין וליצור פיקוח הדוק ובעל שיניים על הפרקליטות
▪  ▪  ▪
לינדנשטראוס. בלב-ליבה של הפעילות [צילום: פלאש 90]
לפרק את הלשכה
המסקנה האופרטיבית המתבקשת לגבי לשכת עורכי הדין, היא שיש לפרק אותה. את הסמכויות הסטטוטוריות (בחינות, התמחות, רישוי, אתיקה) ראוי להעביר למועצה ציבורית, ואילו הלשכה צריכה להיות גוף וולונטרי שיעסוק בייצוג חבריו ובפעילות מקצועית וצרכנית לרווחתם (בדומה למודל ראיית החשבון)

לכאורה - עוד ערימת דוחות שגרתיים של מבקר המדינה, שיעשו רעש לכמה שעות ואחר כך יעלו אבק על המדפים. אלא ששניים מן הדוחות שפרסם (יום ב', 12.12.11) המבקר מיכה לינדנשטראוס יוצאי-דופן בחומרתם. לא בגלל פרטיהם - אין בהם דברים שטרם ראינו - אלא בגלל זהות הגופים המבוקרים: היועץ המשפטי לממשלה, הפרקליטות, המשטרה ולשכת עורכי הדין.
לינדנשטראוס מצייר תמונה עגומה ביותר, בה הגופים המופקדים על שלטון החוק מזלזלים בחוק, בתקנות, בנהלים, בכללים ובהחלטות. ואין המדובר בזוטי דברים, אלא בעניינים שבלב-ליבם של אותם גופים: ניהול החקירות בידי המשטרה, סגירת התיקים בידי הפרקליטות, קביעת הכללים בידי היועץ המשפטי, הפיקוח על המתמחים והדין המשמעתי בידי לשכת עורכי הדין.
הממצא המרעיש של לינדנשטראוס
ראו את התנהלותו של מני מזוז - להזכירכם: מועמד לבית המשפט העליון - אשר החליט על דעת עצמו להפר החלטה של ועדת השרים לחקיקה. הוועדה רצתה חוק שיגביל את משך החקירות; מזוז הגיע למסקנה שהוא עדיף על המחוקק ולכן הורה להכין הנחיית יועץ במקום חוק (בלי דיון ציבורי, בלי הליך מסודר ובלי התייחסות הגורמים הרלוונטיים). יורשו, יהודה וינשטיין, הלך בדרכו ופרסם את ההנחיה תוך התעלמות מהחלטת ועדת השרים. כמעט בדרך אגב, יש ללינדנשטראוס ממצא מרעיש: ההנחיה של וינשטיין נותנת למשטרה ולפרקליטות פרקי זמן הגבוהים בעשרות אחוזים מזה שהם נזקקות להם בפועל. אין ספק מה יקרה: במקום שהחקירות יתקצרו, הן יתארכו לפי הרף המקל של מזוז-וינשטיין.
ועוד מבית מדרשו של מזוז. עשרים שנה אחרי שיצחק זמיר עמד על הצורך לקבוע נהלים לסגירת תיק מחוסר עניין לציבור, הכין מזוז נוהל שכזה - אך הסתפק בעבירות קלות ושוליות. למה? המבקר לא מסביר, אך מותר לנחש שהתשובה היא אחת משתיים: עצלות, או רצון לשמור על עמימות שתותיר את הכוח בידי התובעים והפרקליטים.
אם כך נראה גוף מפוקח...
הזלזול בנהלים ובהנחיות בית המשפט העליון עובר כחוט השני לאורך הדוח על סגירת התיקים. רבים מהם נסגרו בידי מי שלא הייתה לו הסמכות לכך; אחרים נסגרו לפי עילה לא נכונה; תיקים לא-מעטים נסגרו למרות שלא עמדו בכללים שנקבעו בהנחיות; כמעט כל התיקים כללו המלצות של היחידות החוקרות - שוב בניגוד להנחיות; במחציתם לא היו נימוקים כלל או שהיו נימוקים דלים; ברבע מהתיקים לא היו סיכומי חקירה.
לינדנשטראוס קורא לממש המלצה שניתנה עוד בשנת 2000, ולהקים בפרקליטות גוף שיפקח על התובעים המשטרתיים. אבל מי יפקח על הפרקליטות? הרי לפי ממצאיו של המבקר עצמו, גם היא לא בדיוק מעוז של שמירת החוק והנהלים, אם להתבטא בלשון עדינה. לינדנשטראוס עצמו מתנגד להקמת גוף פיקוח חיצוני, וטוען שהוא-הוא המפקח עליה. על זה רק נאמר, שאם כך נראה גוף מפוקח - אוי לנו מגופים שאינם מפוקחים.
גוף חיצוני מפקח עם שיניים
נעבור ללשכת עורכי הדין. כאן מצביע לינדנשטראוס על הפרות של חוק חובת המכרזים, על אי-קיום הוראות החוק בנושא הדין המשמעתי, על התעלמות מדוח של המבקר שקרא עוד ב-1999 להסדיר את התרומות למתמודדים בבחירות למוסדות הלשכה, על זלזול בוטה בכללים לגבי בדיקת תלונות משמעתיות, על מחדלים מתמשכים בפיקוח על המתמחים, על חוסר שקיפות של התקציב ושל פסקי הדין המשמעתיים, על הטעיית עמיתי קרן הגמלאות של הלשכה ועל אי-מינוי ועדת ביקורת. הספק מרשים מאוד.
המסקנה האופרטיבית המתבקשת לגבי הלשכה, לא רק מדוח זה אלא משנים של מאבקים פוליטיים קטנוניים בתוכה, היא שיש לפרק אותה. את הסמכויות הסטטוטוריות (בחינות, התמחות, רישוי, אתיקה) ראוי להעביר למועצה ציבורית, ואילו הלשכה צריכה להיות גוף וולונטרי שיעסוק בייצוג חבריו ובפעילות מקצועית וצרכנית לרווחתם (בדומה למודל ראיית החשבון).
אבל מה המסקנה האופרטיבית המתבקשת לגבי הפרקליטות, היועץ המשפטי והמשטרה? אותם הרי אי-אפשר לפרק. דווקא דוח המבקר מלמד, שביקורתו אינה אפקטיבית, שהרי אילו היו חוששים ממנה - לא היו מתנהגים בצורה כה שערורייתית ומתריסה. לכן, אנו חוזרים שוב ושוב לאותו פתרון: הקמת גוף חיצוני שיפקח על הפרקליטות, ובעיקר - שיהיו לו שיניים לפעול כנגד מי שיפשל, כנגד מי שלא יפעל על-פי הנהלים, כנגד מי שיחשוב שהוא הריבון ולא נבחרי הציבור.

תאריך:  11/12/2011   |   עודכן:  12/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשויות עקיפת החוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בה"מ משלים את פשעי המשטרה1
טנא  |  13/12/11 06:10
2
בה"מ משלים את פשעי משטרה2
טנא  |  13/12/11 06:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנפרד גרסטנפלד
למיתון הכלכלי הצפוי באירופה ובעולם המערבי כולו צפויות להיות השפעות שליליות על היחס לישראל וליהודי התפוצות, וכבר אפשר לראות סימנים ראשונים לכך. זה הזמן להכין דרכי תגובה
איתמר לוין
סיכום היום הראשון לעדותה של שולה זקן: מה אמרה על אהוד אולמרט - וגם מה לא אמרה עליו    טענת ההגנה המרכזית שלה יכולה להיות הגיונית, אך יש לה גם נקודת תורפה בולטת
אלכס נחומסון
שיחת הרמטכ"ל ושר הביטחון: הבעיה אינה באמירה עצמה, אלא בתחום שונה לחלוטין - התחום שבו ממוקם האדם בסקאלה שבין גאון לטיפש ומתאפיין בבעיה של זמינות השכל בנקודת זמן    הצעות החוק האחרונות - פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית. האומנם?
עו"ד שירה להט
שמירת השכר בסוד שוללת מהעובדים את האפשרות לדעת היכן הם ממוצבים, במקום העבודה בכלל, וביחס לעמיתיהם בתפקידים דומים או מקבילים בפרט. אם העובד אינו יודע שהוא מופלה לרעה זה עלול למנוע ממנו לדרוש את זכויותיו על-פי דין
אהוד פרלסמן
אתה כותב לנו שאין לרחם על "אנסי קצב", וגם ש"המוסר מחייב הפצת עוינות כלפי אנסים שהורשעו באונס". אז על "הורשעו באונס" אי-אפשר לחלוק, אבל על "אנסים" אפשר גם אפשר. והרי ההוכחות לפניך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il