X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסד. אחריו יהיה שלטון מוסלמי אדוק [צילום: AP]
איסלאם קיצוני על שפת הכנרת
זה המצב בו היינו עלולים למצוא את עצמנו, אילו היינו חותמים על הסכם שלום עם סוריה של אסד. האירועים בחודשים האחרונים מחייבים אותנו לבחון האם בכלל ניתן להגיע לשלום מתמשך עם דיקטטורים, או שעלינו להסתגל לאזור בו אנו חיים
אחרי אסד
האפשרות שבמקום שלטונו של אסד יבוא משטר צבאי, קלושה למדי. או שהגנרלים נאמנים לו ויפלו יחד איתו, או שהעם לא יהיה מוכן לסבול אותם. ובכל מקרה, כפי שלמדנו במצרים, שלטון צבאי מתקשה מאוד להחזיק מעמד אל מול המונים היוצאים לכיכרות

לפעמים צריך יותר מזל מאשר שכל. זה בהחלט נכון, ודאי במבט לאחור, בנוגע ליחסיה של ישראל עם סוריה. תארו לעצמכם שהיינו חותמים על הסכם שלום עם משפחת אסד ויורדים מהגולן. הרי יש סיכוי יותר מאשר סביר, שבעוד כמה חודשים היינו מוצאים את עצמנו עם מדינה מוסלמית קיצונית המשכשכת את רגליה בכנרת.
שיהיה ברור: אם וכאשר יפול משטרו של בשאר אסד, יקרה בסוריה בדיוק מה שקרה במצרים, ואולי יותר מהר. ייתכן שיהיה פרק ביניים של שלטון צבאי, אבל בטוח שלאחר זמן לא רב נקבל שלטון מוסלמי אדוק. אם משהו לא בטוח בתרחיש הזה, הוא פרק הביניים הצבאי. ונסביר.
משפחת אסד משתייכת למיעוט העלאווי, שבעיני מוסלמים אדוקים נחשב לכופר. זו הסיבה שהאחים המוסלמים ניהלו מאבק דמים קשה נגד חאפז אסד, שהסתיים במרחץ דמים של עשרות אלפי הרוגים בערים חומס וחלֶבּ. המאבק הזה הוא בראש ובראשונה דתי, ורק אחר-כך - פוליטי ומדיני. וכדרכם של מאבקים דתיים בכלל, ושל אלו בהם מעורב האיסלאם הקיצוני בפרט, אין בו מקום לפשרות.
ב-35 שנות שלטונה של משפחת אסד הציבו האב והבן את נאמניהם - בני משפחה או עלאווים אחרים - ברוב המכריע של עמדות המפתח הצבאיות והפוליטיות. מי שאינו עלאווי והגיע לצמרת, חייב את הקריירה שלו אך ורק לחאפז ולבשאר אסד. יתרה מזו: סביר להניח שבעיני הסונים, המהווים רוב מוחלט של למעלה מ-80% מתושבי סוריה, הוא נתפס כבוגד. האדוקים שבהם מן הסתם יראו בו לא רק בוגד מדיני-חברתי, אלא גם בוגד דתי-מצפוני.
לכן, האפשרות שבמקום שלטונו של אסד יבוא משטר צבאי, קלושה למדי. או שהגנרלים נאמנים לו ויפלו יחד איתו, או שהעם לא יהיה מוכן לסבול אותם. ובכל מקרה, כפי שלמדנו במצרים, שלטון צבאי מתקשה מאוד להחזיק מעמד אל מול המונים היוצאים לכיכרות. אנחנו לא בשנות ה-60, בהן דיקטטורים צבאיים הבטיחו ש"ממש בקרוב" יחזירו את השלטון לידי האזרחים, ובפועל אחזו בו שנים רבות.
בסוריה, כמו ברוב מדינות ערב, הכוח הפוליטי האופוזיציוני המאורגן המשמעותי ביותר שייך לאיסלאם הקיצוני. למרות - ואולי דווקא בגלל - המהלומות הקשות שספגו, הארגונים המוסלמיים המשיכו וממשיכים לפעול מתחת לפני השטח. הם יכולים למכור להמונים מרשם קסם בדמות חזרה לאיסלאם, אשר תרפא את כל תחלואי החברה. מובן שזהו מרשם כוזב, אבל יש לו יתרון בולט אחד: הוא ההפך הגמור מן המצב הנוכחי המייאש.
זו הסיבה לכך שקרוב לוודאי שבעוד כמה חודשים נמצא בדמשק לא גנרל ובוודאי שלא משטר דמוקרטי, אלא משטר מוסלמי שיחרוט על דגלו בין היתר את מלחמת הקודש בישראל. אך בעוד מול מצרים יש לנו חוזה שלום (עם תמיכה אמריקנית משמעותית) ומרחב הגנה בדמות חצי האי סיני, מול סוריה יש לנו רק את הרצועה הצרה של רמת הגולן. ומכאן לשורות בהן פתחנו: חוזה שלום היה מביא לכך שהיינו עם נייר, כנראה חסר-משמעות, ובלי מרחב הגנה.
האירועים של החודשים האחרונים מחייבים לא רק היערכות טקטית ואסטרטגית חדשה של ישראל, אלא גם חשיבה מקיפה בנוגע לכל יחסינו עם שכנינו. האם אפשר באמת לסמוך לאורך זמן על הסכמים הנחתמים עם דיקטטורים? מה יקרה אם אותם דיקטטורים יפלו? מה יקרה אם האינטרסים שלהם ישתנו? אנחנו רגילים לחשוב במונחים של דמוקרטיה בריאה, כמו זו שיש אצלנו, בה קיימת רציפות שלטונית. אנחנו רגילים לחשוב במונחים של אומה שוחרת-שלום, כמו שאנו מחנכים את ילדינו. הגיע הזמן שנבין, שהאזור בו אנו חיים רחוק מאוד מלהיות דמוקרטי-בריא ושוחר-שלום.

תאריך:  12/12/2011   |   עודכן:  12/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איסלאם קיצוני על שפת הכנרת
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
יפה
אהרון שחר  |  12/12/11 23:06
 
- איפה השכל שלך?
נו במ'ת  |  16/12/11 15:37
2
הטבח היה בחמא, לא בחומס ל"ת
אביתמר  |  12/12/11 23:50
3
איתמר אתה הראשון שהבין את זה
ישראל שפירא  |  16/12/11 18:30
4
זה הזמן להסכם שלום עם סוריה
חשדנית  |  17/12/11 10:27
 
- הסכם עם ערבים לא שווה את הניר
מפירים אותו מיד  |  17/12/11 22:38
 
- כזה קשקוש,שנים לא קראתי..!!! ל"ת
אביחי  |  28/01/12 17:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גלברד
אף עיתונאי בישראל לא התעמק לשאול את גרפל על הפעילות ה"הומניטרית" שעשה במצרים. סיפור זה מחזק את החשד, שארגונים מסוימים מעודדים את פלישת המסתננים לישראל
דניאל גיגי
בשבוע שעבר ביקר הרב בני לאו בסניף מפלגת העבודה בירושלים, והראה את הקשר המדהים בין המחאה החברתית לבין היהדות. היהדות במהותה מקדמת צדק חברתי והחוקים היהודיים מבוססים על הצורך ליצור חברה שוויונית וצודקת יותר. למרבה הצער, דווקא במדינה היהודית המנהיגות שלנו היא מנהיגות נהנתנית שאינה עושה מספיק בשביל האזרחים
יצחק מאיר
הרוסים במוסקבה יוצאים לרחובות למחות על זיופים מפני שיש בהם בחצרותיהם הם, טריפה, והם רואים מעל לאקרנים שלהם שר ישראלי שבא מרחוק פוסק נגדם כי משגיחיו מעידים כי לבחירות ברוסיה יש דין "גלאט", או אז משתנה הזירה. אין הכשרים תמימים בעולם
יהודה דרורי
אל לנו להתפלא אם בארה"ב ובעולם בכלל, ואצלנו בפרט, יקומו כל מיני מדינאים יפי-נפש ואנשי שמאל גלויים וסמויים (ובייחוד בתקשורת...) ויתחילו ללגלג על הצהרתו של גינגריץ', יבוזו לו, וינסו להעליבו, לגמד אותו ואת סיכוייו לנשיאות, ואף ירדו לרכילות זולה על חייו הפרטיים (כמו שאופייני לפרופגנדת השמאל בכל מקום בעולם...)
עליס בליטנטל
דבריו של פרופ' שכטמן, זוכה פרס נובל 2011 לכימיה, הבוקר ב"קול ישראל", נכונים, וטוב היה לו היו נאמרים כבר מזמן    הזחיחות שלנו בנושא הערכת החינוך כמטרה הראשונה שאמורה הייתה להיות בראש מעייני מנהיגי המדינה, והזנחת קביעת מקצועות הליבה כחובה לכל ילדי ישראל יעלו לנו בקיומנו
רשימות נוספות
מחקר ממליץ על רפורמה בחינוך המצרי  /  יצחק רביחיא
"האביב הערבי" מגביר את התיירות לעומאן  /  מירב ארד
עיצומים על 180 חברות ואישים באירן  /  עופר וולפסון
מסביב יהום הסהר  /  מרדכי קידר
עבודה זרה  /  אריה גלוזמן
טורקיה וסוריה: המתחים מתעצמים  /  גליה לינדנשטראוס, דרה פרנק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il