X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איך קרה ש"יער גבעה 69", אשר אמור להנציח את חללי הקרב שנערך במקום ב-1948, הפך ל"חניון ויער מגדל" על שם חברת הביטוח?
▪  ▪  ▪
חברת מגדל מצאה עצמה מרומה על ידי קק''ל [צילום: פלאש 90]

למדיניות ההפרטה אבד הבלם המוסרי וצלם אנוש, כאשר מדובר בהנצחת חללי גבעה 69 בקרבות ב-1948 סמוך לקיבוץ ניצנים על-ידי המוסד העונה לשם "הקרן הקיימת לישראל".
במקרה שלנו מדובר יותר בעליה על שרטון של "שנור" נוסח סלאח שבתי של אפרים קישון . אבל ממרחק השנים הסאטירה של קישון נראית בונבוניירה מול הברוטאליות וגסות הרוח הבוטה של קק"ל באלו הימים.
נפנה מבט חטוף לשנת 1948. מול חטיבת שריון, חטיבת חי"ר עם תוספת ארטילריה כבדה של הצבא המצרי לא עמד כוחם של קומץ חיילים מחטיבה 51 של "גבעתי" סמוך לקיבוץ ניצנים שאש ותופת שטפו את הגבעה. לאחר ש-20 מגינים נהרגו והנותרים רובם נפצעו, חלקם פצעים אנושים , נאלצו המעטים לסגת בליל ה-10 ביוני 1948, כשהם נושאים את ההרוגים איתם.
בגבעה 69 נותרו עד היום שלושה מגדלי מים, שבנה הצבא הבריטי כדי לספק מים למחנות הצבא הבריטי. מיום ה-15 במאי 1948 המים מהגבעה היו מקור החמצן לקיבוץ ניצנים, שגם היה נתון למתקפה מצרית, העולה מאות מונים על מספר חברי ניצנים. מקור החמצן נגדע עם כיבוש הגבעה על-ידי הצבא המצרי ב-10 ביוני.
את המקום הזה בקשו להנציח קרובי משפחה של הנופלים, לכן העלו תרומה כספית לקק"ל לנטיעת יער על הגבעה. אין ספק שטיפול ביער, שימורו, סלילת שבילי הליכה למטיילים, שימור ממצאים בגבעה כמו מגדלי המים, הכשרת חניון, ניקיון כרוכים בהוצאות כספיות גבוהות. לשם כך קיימת "הקרן הקיימת לישראל".
מסתבר שקק"ל מוכנה לנצל טוב לבם של אזרחים וחברות כלכליות, המעלים תרומות למטרה אזרחית. אני מוצא לנכון לציין את הנכונות של חברת הביטוח "מגדל" לתרום מיליון שקל לקק"ל. המטרה הראשונית הייתה לסייע ביעור הכרמל לאחר השריפה שכילתה שטחי יער רבים. חברת "מגדל" קיבלה את ההסבר, שיש להמתין בנטיעת עצי חורש בכרמל לאחר השריפה. לכן נענתה להסב את התרומה ליעד אחר - החורש על גבעה 69. חברת "מגדל" לא הייתה מודעת לעובדה שלפני 40 שנה הובטח לבני משפחות החללים, שיוקם במקום "יער גבעת 69".
והיום מי שיגיע למקום יקבל את פניו שלט מאיר עיניים הנושא את השם - "חניון ויער מגדל". במקום דברי הסבר, כאן מצאו מותם עשרים צעירים בליל ה-10.6.1948 בולט המשפט - "טוב שיש מגדל מאחוריך". לתומי, סברתי שיש מקום לסמל או דגל של גדוד 51 ו"חטיבת גבעתי", אך קק"ל בחרה שלמקום הזה מתאים סמלה של חברת "מגדל". אף לא מילה אחת על קרב מר חקוקה בשלט המוצב בכניסה.
קק"ל, שאינה בוחלת לקחת כסף מכנסייה אוונגליסטית חשוכה כדי לטעת יער על אדמת המריבה באלעראקיב, עשתה מעשה שלא ייעשה תוך פגיעה קשה במשפחות החללים. למשפחות שהעלו תרומה כספית, הנפיקה קק"ל מכתב ביוני 1971 בחתימת שרון ויץ, בו מצוינת התחייבות לנטיעת יער ששמו יהיה "גבעת יער 69".
חברת "מגדל" מצאה עצמה מרומה על-ידי קק"ל. לא נותר לה אלא לשלוח מכתב חריף לקק"ל . מסתבר שראשיה כובדו בעור של פיל . אף לא אחד מהם מתרגש מהטענות שהועלו במכתב - "בנסיבות אחרות היינו מבקשים להשיב לנו את הסכום ששולם כבר, שכן לא יעלה על הדעת שגוף ציבורי ייתן התחייבויות סותרות בכל הקשור להקדשת היער".
מה שלא הבינה חברת "מגדל", שקק"ל חזרה לימי הסאטירות של קישון. העץ שנטעו בבוקר היה מיועד לתורם X. עד שעות אחר-הצהריים באותו מקום נטעו עץ המיועד לתורם Y. מצער, שראשי קק"ל לא אזרו אומץ להודות ,שנעשה כאן מעשה שלא ייעשה.
שוחרי נוף וטבע מכל הגילאים - ילדים, צעירים וקשישים - ללא קשר למעשה החרפה של הנהלת קק"ל, צאו ל"יער גבעה 69", ותיהנו ממה שהוא מציע למטייל הישראלי. לכל מטייל מובטח יום ירוק מהנה ומשכר מניחוחות טבע וחורש.

תאריך:  12/12/2011   |   עודכן:  12/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'יער מגדל' או 'יער גבעה 69'
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
גבעה 69,הייתה או לא הייתה?
שמעון מחבל שפויים  |  12/12/11 17:14
2
במסורת "סלאח שבתי"...
אחד העם  |  12/12/11 18:23
3
צאו לטייל ביער המקסים
צאו לטייל  |  13/12/11 09:37
 
- יישר כוח
מחאה חברתית  |  13/12/11 14:46
4
הסכמתי איתך לגבי גבעה 69 אבל
אברהם מערב השומרו  |  14/12/11 08:43
5
בוקר טוב איתן
עטרה שגב קלימי   |  14/12/11 08:46
6
תודה ממעריך את כתיבתך ל"ת
לאיתן יקירי  |  14/12/11 15:05
7
יער מגדל תעודת עניות לקק"ל ל"ת
ידידיה   |  16/12/11 11:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
בכל הכינוסים של קדימה, על הבמה, מאחורי בכירי המפלגה, התנוסס פוסטר ענק של מייסד המפלגה, עם הכיתוב: "לאורו נלך". המנהיג המושחת הלך, וחברי המפלגה המהופנטים הלכו אחריו במסלול השחיתות. מי ביקש נקיית-כפיים ולא קיבל? הלכתי לארכיון...
איתמר לוין
זה המצב בו היינו עלולים למצוא את עצמנו, אילו היינו חותמים על הסכם שלום עם סוריה של אסד. האירועים בחודשים האחרונים מחייבים אותנו לבחון האם בכלל ניתן להגיע לשלום מתמשך עם דיקטטורים, או שעלינו להסתגל לאזור בו אנו חיים
צבי גלברד
אף עיתונאי בישראל לא התעמק לשאול את גרפל על הפעילות ה"הומניטרית" שעשה במצרים. סיפור זה מחזק את החשד, שארגונים מסוימים מעודדים את פלישת המסתננים לישראל
דניאל גיגי
בשבוע שעבר ביקר הרב בני לאו בסניף מפלגת העבודה בירושלים, והראה את הקשר המדהים בין המחאה החברתית לבין היהדות. היהדות במהותה מקדמת צדק חברתי והחוקים היהודיים מבוססים על הצורך ליצור חברה שוויונית וצודקת יותר. למרבה הצער, דווקא במדינה היהודית המנהיגות שלנו היא מנהיגות נהנתנית שאינה עושה מספיק בשביל האזרחים
יצחק מאיר
הרוסים במוסקבה יוצאים לרחובות למחות על זיופים מפני שיש בהם בחצרותיהם הם, טריפה, והם רואים מעל לאקרנים שלהם שר ישראלי שבא מרחוק פוסק נגדם כי משגיחיו מעידים כי לבחירות ברוסיה יש דין "גלאט", או אז משתנה הזירה. אין הכשרים תמימים בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il