X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מישהו חושב שמאות-אלפי יהודים שומרי תורה ומצוות הם ילידים פרימיטיביים שצריך לכפות עליהם את ה'אור'
▪  ▪  ▪
לאפשר לכל ציבור לחנך את ילדיו על-פי אמונתו וערכיו [צילום: פלאש 90]

הגיע הזמן להפסיק לדבר על עצים ולהתחיל לראות את היער. אחת לכמה חודשים מתעורר פולמוס ציבורי בעניין הקשור לציבור הדתי, ומתחילים לדון בעניין עצמו, בשעה שהדיון צריך להתמקד בעצם המגמה. כזה הוא למשל הדיון שהתעורר בעת האחרונה בעניין 'שירת נשים'.
בעבר הטענה כלפי הציבור הדתי הייתה שהוא מפעיל 'כפייה דתית'. הציבור הלא-דתי טען: אל תיכנסו לי לחיים. אל תכפו עליי את אמונתכם ואת ערכיכם. כיום התהפכו היוצרות. כבר שנים רבות לא נחקק שום חוק דתי. להפך, נחקקים עוד ועוד חוקים הנוגסים ב'סטטוס-קוו' שהיה קיים בעבר. עכשיו הלחץ הוא בכיוון ההפוך - מנסים להתערב באורחות חייהם של יהודים דתיים ולכפות עליהם ערכים חילוניים-ליברליים.
לדבר על היער
אפשר לדון על כל עניין בנפרד. אפשר לטעון שאותם חיילים דתיים שביקשו לצאת מהאולם בשעה שזמרת עלתה לשיר, לא ניסו כלל 'להדיר נשים מהמרחב הציבורי', כפי שהעניין סולף ועוּוַת. הם לא יצאו מתוך מחאה והתרסה, אלא ביקשו לשמור על אמונתם ולא לשמוע דבר שההלכה אוסרת עליהם לשמוע.
אפשר גם להתווכח עם היוזמה לכפות לימודי 'ליב"ה' בישיבות ולהסביר מדוע אין זה דבר נכון. אפשר לנסות להבהיר את האופי של לימוד בישיבה, שאיננו לימוד בלבד, אלא הוא מציאות-חיים שלמה, שכולה תורה וקדושה, ואין בה מקום לעניינים אחרים.
אבל במקום לעסוק בכל עץ בנפרד מוטב לדבר על היער כולו. את כל היוזמות האלה יש לדחות בנימוק מרכזי אחד: אל תתערבו לנו בחיים. אל תנסו להשליט עלינו את השקפת-עולמכם. היום זה 'שירת נשים' ולימודי 'ליב"ה', מחר תחליטו שצריך ללמד בנים ובנות יחד, ושחובה על בית-ספר דתי לקבל גם תלמידים לא-יהודים. מחרתיים תתערבו במקוואות ובדרך עשיית ברית-מילה. איך נהגתם לומר? 'צאו לנו מהוורידים'!
חובתה של המדינה
כל המגמה הזאת מדיפה ריח עז של פטרונות תמוהה. מישהו חושב שמאות-אלפי יהודים שומרי תורה ומצוות הם ילידים פרימיטיביים שצריך לכפות עליהם את ה'אור'. את המגמה הזאת יש לדחות על הסף, בלי להתווכח על כל עניין בנפרד. עם כל הכבוד לערכים הליברליים, לנו יש ערכים אחרים, וזה בכלל לא עומד לוויכוח.
נשמעת טענה שהמדינה אינה חייבת לממן ערכים שאינם נראים לה. שוב טעות. 'המדינה' זה גם הציבור הדתי והחרדי. היא גובה מיסים מכל אזרח (ואגב, המיסים ה'עקיפים', כמו מע"מ והמס על הדלק, מכניסים לאוצר יותר כסף מהמס ה'ישיר'), והיא חייבת להחזירם לאוכלוסיה, על-ידי מתן השירותים שהציבור זקוק להם.
כשהמדינה מממנת בתי-ספר דתיים וחרדיים אין היא עושה 'טובה', אלא ממלאת את חובתה לציבור. חובתה לאפשר לכל ציבור לחנך את ילדיו על-פי אמונתו וערכיו, ואין לה שום זכות להתערב בענייני ערכים והשקפת-עולם. אנחנו כבר ילדים גדולים, ברוך-השם.

המאמר מתפרסם בגיליון 'שיחת השבוע' לשבת הקרובה
תאריך:  13/12/2011   |   עודכן:  14/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לדחות את הפטרונות על הסף
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכל טוב ויפה.אנחנו רוצים
רק דבר אחד  |  13/12/11 16:46
2
ותודה שאתם משלמים מע"מ
ומס על דלק  |  13/12/11 16:52
3
לעקור הפרזיטיות והבורות החרדית ל"ת
למנוע מדינת בננה  |  13/12/11 22:58
4
אתה יכול לחנך את ילדיך...
חניוק לשעבר  |  14/12/11 08:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יקיר אנגלנדר
בעוד שבאופן מסורתי נתפש הגוף האנושי כנתון טבעי נטול מטען תרבותי, תיאוריות בנות זמננו טוענות כי הגוף הוא תמיד תוצר תרבותי של חברה מסוימת, וכי למעשה לכל חברה אנושית ישנו מושג גוף שונה    כיצד תיאוריות אלו עשויות להאיר מחדש את הפערים שבין החברה החילונית לבין החברה החרדית ביחסן לגוף
אליהו קאופמן
האם שכחתם שבארה"ב חיים עשרות מיליוני שחורים שמוכנים לשפוך דמם למען נשיאם? שכחתם כי בארה"ב חיים גם עשרות מיליוני מוסלמים? ואולי מישהו דאג להשכיח זאת כדי שמחר אותו מישהו יוכל לשאוג: "עלו לארץ - המקום הכי בטוח מאנטישמיות"
ראובן לייב
את הקעקוע הם נושאים, בעיקר, על הכתפיים והגב, ורק מיעוטם חורטים אותו על הרגליים, הבטן ואברי המין. רובם המכריע מתייחסים אליו כאל קישוט גרידא, ורק מיעוט, בטל בשישים, מייחס לו השפעה מאגית, או אמצעי להפגנת אומץ-לב
אורי ברנע
מנקודת המבט של קמפיין 'הדרת נשים' ניכר כי האישה החרדית או הדתית, מוחזקת באונס כבת-ערובה חסרת-דעת וחסרת-אונים בציפורניהם של הזאבים השוביניסטיים - הם הגברים הדתיים - שכל עניינם הוא לשלוט ולנצל את האישה. האמת היא אחרת, בלשון המעטה. מעמד האישה בציבור הלא דתי גרוע יותר
יוסף קנדלקר
האנטנות הסלולריות יוצבו על בתיהם של חברי מועצת העיר ומנהלים בכירים בעירייה, וכך נרוויח כפול - נבחרי הציבור יהוו לנו דוגמה מייננת, ואנחנו נרוויח אותם זמינים עבורנו תמיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il