X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשיטת הממשל בישראל יש כשל, שלא מביא לידי ביטוי את יחסי הכוחות בחברה הישראלית, וקבוצות מיעוט מצליחות לסחוט זה שנים רבות את הצטרפותן לקואליציה
▪  ▪  ▪
באחריותך להצביע ולהשפיע [צילום: AP]

לאחרונה הודיע בנימין נתניהו כי בסוף ינואר 2012 ייערכו בחירות שבהן ייבחר ראש תנועת הליכוד ומועמדה לראשות הממשלה. הכרזתו של נתניהו והנסיבות לעיתוי הבחירות דווקא במועד זה, מעניינות - ויהיו נסיבותיו אשר יהיו - אך הדבר מעורר שאלה אחרת, שלה השפעה על חלק ניכר מאזרחי המדינה, והיא - המעורבות של כל אחד מאיתנו במפלגות הדמוקרטיות, אלו אשר מקיימות הליכי בחירה בתוך מפלגותיהן.
יש היום רק ארבע מפלגות שמקיימות הליכי בחירה פתוחים, ואשר המתפקדים למפלגות אלו יכולים להשפיע לא רק על תכני המפלגה וסדרי עדיפויותיה, אלא יש למתפקדיהן יכולת להשפיע גם מי מטעם אותה מפלגה יישב בכנסת הבאה או בממשלה.
משרדים של "כלום" - בזבוז מיליונים
נכון להיום, יש אוכלוסיות מסוימות במדינה שנהנות באופן לא פרופורציונלי מכוחן, בשל שיטת הממשל הקיימת, ובשל היותן לשון מאזניים הן יכולות להביא להפלת ממשלה.
שיטת הממשל שבה אנו נמצאים, מהווה בסיס פורה לסחטנות של קבוצות מיעוט אשר יושבות קרוב לצלחת ונהנות מלטרת הבשר. התנהלות זו מביאה למדיניות קצרת-טווח, להעצמת שלטון הפקידות ולהתנהלות קלוקלת של שרים הרוצים להראות הישגים בטווח קצר על חשבון ראייה ארוכת-טווח.
זה מקומם, ואולי מגוחך, שישראל זקוקה לשלושים שרים ולשבעה סגני שרים, ומשמעות הדבר שכשליש מחברי הכנסת יושבים בממשלה ופוגעים בתפקודה של הכנסת כמוסד מחוקק. ברור לגמרי שנתניהו ביקש לקנות שקט לתקופת שלטונו כראש הממשלה הנוכחי, ואולי הוא עושה זאת בהצלחה, אך המחיר הציבורי אינו ראוי.
עלות החזקת משרד של "כלום", הכולל את המבנה ופקידיו, היא מיליוני שקלים בשנה, ואם נכפיל את כל משרדי ה"כלום", נגיע לעשרות מיליונים - כסף שהשימוש בו היה צריך ללכת למטרות ראויות. בשווייץ, לשם השוואה, יש שבעה שרים ואין אף אחד שמתלונן על הכישלון הניהולי–כלכלי של הממשלה שם.
יום האמת הוא יום הבחירות
כדמוקרטיה (לעת עתה), יש לכל אחד מאיתנו יכולת השפעה אדירה על עתידה של מדינת ישראל, אך הזמן להשפעה זו הולך ומצטמצם. יכולת ההשפעה היא רק בקרב המפלגות הדמוקרטיות המקיימות הליכים מסודרים לקביעת חזונן מחד-גיסא, ולבחירת נציגיהן לכנסת מאידך-גיסא.
שיטת הממשל הנוכחית, הבנויה על סחטנות המיעוט, על היעדר מדיניות ארוכת-טווח, מאיימת על עתידנו ויש לנו חלון הזדמנויות לא רב לשנותה. גל המחאה הציבורית היה שלב ראשון וחשוב, אך המעשה האמיתי הוא ביום הבחירות.
כל אחד מאיתנו צריך להתפקד למפלגה המקיימת פריימריז ולדאוג כי התכנים שהיא תציג במצע הבחירות שלה יעוררו בכולנו את התקווה שיהיה שינוי, ושינוי זה יבוא רק אם נעשה מעשה.
מספר שינויים נדרשים בדחיפות ובהם: הגדלת אחוז החסימה לצמצום הסחיטה של קבוצות שוליים; הפרדת הדת מהמדינה; צמצום בחוק של מספר השרים בממשלה; החזרת האחריות הערכית והמוסרית של המדינה לנושאים חברתיים שתביא לצמצום פערים; חיזוק מעמד הביניים; צמצום תופעת עובדי הקבלן; עידוד החקלאות, המדע והטכנולוגיה; וחיזוק הפריפריה.
התפקדות, השפעה והכרעה - הכל תלוי בך
לכל אחד מאיתנו יש סדרי עדיפויות וזה אף ראוי ורצוי, אך אסור לנו בעתיד הקרוב להמשיך לשבת בשיחות סלון ולהתלונן על המתרחש בארצנו. יש לנו יכולת להשפיע ולהכריע, וזה תלוי רק בנו, ולכן עלינו לקום ולהתפקד לאחת המפלגות שאנו מאמינים בדרכה ולהשפיע בשלב ראשון על תכניה וסדרי עדיפויותיה, כפי שיבואו לביטוי במצעה. בשלב שני נוכל לבחור את הטובים ביותר כמנהיגיה של המפלגה, אלו עם החשיבה הערכית מחד-גיסא, אך עם יכולת ביצוע מאידך-גיסא.
ולבסוף, אל נשכח כי ביום הבוחר זו ההזדמנות של כל אחד מאיתנו להביא לבחירת המפלגות והאנשים שאנו מאמינים ביכולתם ובחזונם. זיכרו שמדובר בשלושה שלבים - להתפקד, להשפיע ולהכריע, וזה תלוי רק בנו!

הכותב הוא עו"ד, פובליציסט ומשמש כמזכ"ל כפרי האיחוד החקלאי.
תאריך:  16/12/2011   |   עודכן:  18/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  ממשלת ישראל / Israel Government  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להתפקד, להשפיע ולהכריע - לפני שיהיה מאוחר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן אלון
הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה היא המרחב הציבורי שלנו, והיא מתירה לנתן זהבי וליורם שפטל לטפל במורכבות האישיותית שלהם במרחב הציבורי    בזמן שהסניטר הראשי עסוק בסילוק ערוץ 10, בסגירת רדיו כל השלום, ובבניית תקשורת אוהדת, הוא תוקע אותנו בשופרות גם בתוך רשות השידור
אריה אבנרי
הגילוי של גזבר מפלגת קדימה לשעבר איציק חדד    בזבוז הכספים הכרוני    פרשות השוחד וטוהר המידות    לבני עומדת בראש תנועה מסואבת שלא מצליחה להתמרק מהשחיתות שדבקה בה מראשיתה ומוסיפה עליה פרשות שחיתות חודשים לבקרים
ציפי לידר
בין חנוכה לפרשה: מסלול הקידום של יוסף הצדיק    מדוע חזה את מותו של שר האופים?    מפלס הכינרת הוא נס? התשובה היא כן    מוסיף והולך
אליקים העצני
השד הדמוגראפי גורש, הכלכלה פורחת, ישראל עומדת לספק לעצמה את צרכיה באנרגיה, ואף לייצא - ואפילו אנחת רווחה לא שמענו
איתן קלינסקי
משנתו הפוליטית של קינן עוצבה בכתיבה, הקשורה בעבותות לאדמת ארץ ישראל, לצמחיה, אל יפי נופיה ומראותיה    מתוך נופה של הארץ הוא זעק, כי חובה עלינו לחתור לפשרה טריטוריאלית והביע התנגדות חסרת פשרות לשליטה ישראלית ביהודה ובשומרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il