X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
120 שנה אחרי אברהם מאפו עולה הסופר עמוס קינן מדרגה בביקורת זועפת ובועטת בפרק "אשמת שומרון" בספרו "אל ארצך ומולדתך". כמו אברהם מאפו הביקורת של מתעצמת מתוך טקסט מקראי ומתוך אהבת אין קץ לנופיה של הארץ האהובה
▪  ▪  ▪
עמוס קינן. מבטא את כאבו האישי על הארץ שנדלדלה ממלחמה למלחמה [צילום: ערוץ 1]
האוהב והמאוהב
יש מי שיצביע על עמוס קינן כאויב, כי הקדיש את כל מרצו נגד שליטה של ישראל בשומרון. מי שאמר אויב, לא ידע עד כמה היה עמוס קינן האוהב והמאוהב של השומרון, עמק דותן.

עמוס קינן - הקול השפוי בשיח הציבורי (ב')
איתן קלינסקי
עבורי כתיבתו של עמוס קינן נעוצה בקשר עמוק אל אדמת ארץ ישראל ונופיה. למרבה הכאב, הורגלנו ש"הקשר הזה" הצמיח פרות של לאומנות בוטה. אצל עמוס קינן זה קשר, שהניב קול הומאני שפוי שחסר היום בשיח הציבורי בישראל
לרשימה המלאה

עמוס קינן - לא שותף לחזון הציוני (א')
איתן קלינסקי
משנתו הפוליטית של קינן עוצבה בכתיבה, הקשורה בעבותות לאדמת ארץ ישראל, לצמחיה, אל יפי נופיה ומראותיה * מתוך נופה של הארץ הוא זעק, כי חובה עלינו לחתור לפשרה טריטוריאלית והביע התנגדות חסרת פשרות לשליטה ישראלית ביהודה ובשומרון
לרשימה המלאה

הסופר אברהם מאפו פותח את ספרו "אשמת שומרון" בתוכחה - "אמת ונכוחה ברחו משערי שומרון להיטמן בנקרות צורים ובסעיפי סלעים". אברהם מאפו הלך בעקבות הקולות העולים מהטקסט המקראי ונתן ביטוי בספרו בשנת 1865 לניוון, שכרסם בחברה הישראלית בימי המלכים בהר שומרון, פקח בן רמליהו והושע בן אלה.
120 שנה אחרי אברהם מאפו עולה הסופר עמוס קינן מדרגה בביקורת זועפת ובועטת בפרק "אשמת שומרון" בספרו "אל ארצך ומולדתך". כמו אברהם מאפו הביקורת של עמוס קינן עולה ומתעצמת מתוך טקסט מקראי ומתוך אהבת אין קץ לנופיה של הארץ האהובה.
עמוס קינן ב"אשמת שומרון" רואה מה שעושה מדינת ישראל מאז 1967, כפי שראה עמוס אחר, הנוקד מתקוע, בפרק ד' פס' 1: "שִׁמְעוּ הַדָּבָר הַזֶּה פָּרוֹת הַבָּשָׁן בְּהַר שׁוֹמְרוֹן הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים ... ".
כשם שלא רצו לשמוע - המוכרים "בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם" בימי האופוריה בשנת 760 לפני הספירה, שהשתלטה על הארץ בימי עמוס הנוקד מתקוע - כך אטמו אוזניים ודחו בשאט נפש את זעמו של עמוס קינן בימי האופוריה בשנת 1967 לספירה.
יפה עשתה מדרשת שדה בוקר - השוכנת בפנינת נוף המשקיפה מהצוק אל מרבדי צבעים יפים במדבר , לעתים רכים ולעתים זועפים - בהקדישה מושב מיוחד בפסטיבל שירי מדבר לסופר עמוס קינן.
בחיקם של מרבדי נוף יאה להתייחס למי שביקורתו הזועפת על החברה חצובה מנבכי אהבתו לנופי הארץ - ארץ קודרת ויפה, שאין בה רוך ונדיבות, אני מרגיש אליה קשר עז בגלל הנוף ... הושע ועמוס דברו מן המקומות האלו מהנוף הזה. אבל זה היה מזמן, ואחר כך שום איש לא דיבר משם...". (" אל ארצך ומולדתך " בפרק "אשמת שומרון " עמ' 133 ).
"אשמת שומרון" של עמוס קינן מבטאת את כאבו, כי בארץ יש "הרים פצועים, צלקות בתוך "שיר השירים", ישימון מאיים מתוך הירוק , משהו רובוטי דורסני בתוך ההרמוניה של נוף, של ארץ ושמים, מגף דורס ארץ חמדה ... יש על מה לבכות. הארץ הפורייה הזו, ערש התרבות של העולם, נדלדלה ממלחמה למלחמה , מכיבוש לכיבוש..." ( שם עמ' 133).
יש מי שיצביע על עמוס קינן כאויב, כי הקדיש את כל מרצו נגד שליטה של ישראל בשומרון. מי שאמר אויב, לא ידע עד כמה היה עמוס קינן האוהב והמאוהב של "שומרון, עמק דותן , יפהפה, פורח, בקצהו שוב מדרונות. על המדרונות, איריס כחול, מים בכל מקום. מים. נחלים, פלגים ושלולית ... " ( שם עמ' 136)
מתוך האהבה למקום, מתוך האהבה לחיים בארץ הזו - יהודים וערבים - עמוס קינן היה בין הראשונים, שהתייחס לחיים בחיק הנופים האהובים, גם אם הם אחרים, מתוך ראייה, שיש להם מאוויים אנושיים ולאומיים כמו שיש לנו. יש להם מאוויים שיש להקשיב להם ולכבדם לא מתוך יהירות של כוח מתנשא.
מתוך אהבה לנופי השומרון והחיים בו הוא חותר לציין גבול המבתר את יפי הנוף שמדדו רגליו ושבו את רוחו . הוא מבין כי " יש מקום שבו מתחיל הנוף להתערבב ומתחילה ישראל, זאת ישראל שלנו. של עמק יזרעאל , עמק בית שאן, המעבר לא דרסטי, לא מעיק, הוא נינוח, מתאפשר לנשום. בצידי הדרך ערמות כרוב וחסה .שורות של ברושים. המעבר אורגאני ידידותי. פה יכול לעבור גבול בין שכנים. לא בין אויבים. האיריס פורח גם כאן וגם בגלבוע שלנו." (שם עמ' 136)
והוא מסיים במלים: "פתאום עין חרוד. שבנו אליך שנית עין חרוד". כן , עין חרוד, שגם היא חצובה בחיק של פנינת נוף מבטאת את כמיהתו של עמוס קינן לישראל אחרת , ישראל של צדק חברתי, ישראל שוויונית, ישראל צבועה בצבעי הנוף של עמוס הנוקד מתקוע ,ישראל הומניסטית, בה ההון האנושי העובד והיוצר הוא גולת הכותרת של בנינה הלאומי.

תאריך:  19/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אשמת שומרון" - עמוס קינן (ג')
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
קומוניסט זקןמאדיר טרוריסט עלוב ל"ת
קינן שיכור סנילי  |  19/12/11 09:46
 
- אוהבה של א"י על אנשיה ונופיה  ל"ת
מאדיר את האוהב  |  19/12/11 13:53
 
- קינן כתב בעיתון "חרות"
מה שלא ידע המגיב  |  19/12/11 17:32
2
תודה. רבה ל"ת
תודה. רבה  |  19/12/11 11:38
3
איתן שמור על עצמך
ידידיה ושולה  |  19/12/11 17:41
 
- תתעסק באמת ולא בשקר השמאלני ל"ת
שמור משקר פיך  |  19/12/11 22:17
 
- לא צריך להגזים.
אהוד פרלסמן  |  20/12/11 02:41
4
קלינסקי ירד לגמרי מהפסים.
בן טיבוגה  |  19/12/11 21:57
 
- גם לנביאי ישראל אמרו:"משוגעים"
לבן טיבוגה  |  20/12/11 14:11
5
האחד משורר בשבחו של המספר
העורב והזרזיר  |  20/12/11 09:49
6
חזק ואמץ ל"ת
לאיתן חזק ואמץ  |  20/12/11 19:46
7
עבדו הנרצע של השקר ל"ת
אלישמע  |  21/12/11 14:40
8
עברו השחור
עמוס שנער  |  23/12/11 02:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
גם פסקו של בית המשפט העליון, אשר לא מושתת על אמת עובדתית (ולא תמיד תחפוף האמת המשפטית לאמת העובדתית) - אינו סופי, וגילוי עובדות שלא היו ידועות במהלך המשפט - עשוי לשנותו, והיו דברים מעולם
אלישע פורת
הייתי עם גדודי בחושנייה כשהגיעה אלינו השמועה הנוראה על ותיקי העמק מגדוד הסיור האוגדתי, שנהרגו ליד הזלדה שלהם בפריצה למובלעת הסורית    שעיה כהן מקיבוץ גבת היה ביניהם    אותו שעיה ששאלתו הנוקבת בשק"ם של אל-עריש, כמה שנים קודם לכן, שינתה את חיי    לזכרו
אהרון רול
אין בנמצא דברים רבים אשר "חובבי ציון" יכולים להשכיל מ"מקעקעי-ציון" בימינו. אך למצער, קיים נושא אחד אשר עליו ניתן לומר "מכל מלמדי השכלתי". מקעקעי-ציון או בתיוגם הנכון: צבר אנשי השמאל הרדיקלי הפוסט-ציוני, למדו בשקידה את הסדקים הקיימים במשטר הדמוקרטי
עקיבה לם
כמו בקיץ האחרון, הנשים ה'אמיתיות' שמוחות על העוולות מתגלות כשליחות במטרה מוגדרת מראש
איתמר לוין
אם פסק הדין במשפטה של שולה זקן בפרשת רשות המיסים היה ניתן היום, יש יותר סיכוי שהיא הייתה מזוכה    שורה של אמירות, החלטות וגם מחוות פיזיות של השופט חיים לי-רן יכולים להעניק עידוד לזקן יותר מאשר לתביעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il