X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הלבנת פנים ברבים, תוכחה במקום שהיא אסורה, חילול השם, עשיית עבירות ביד רמה הספק לגמרי לא רע בשביל צעקה או שתיים באוטובוס איך מי שעושה את זה קורא לעצמו "חרד לדבר ה'" - דבר זה נפלא מבינתי
▪  ▪  ▪
חרדים לדבר ה'? [צילום: פלאש 90]

מקור הכינוי "חרדים" הוא בצירוף "חרדים לדבר ה'". מקובלת האימרה לפיה "דבר ה' זוהי הלכה". כלומר: מה שנפסק להלכה - הוא המחייב, ולא דרשות או פלפולים או אימרות אגב. לפי זה, חלק מבין אלו שמתיימרים להיות חרדים בישראל של ימינו, הם הכל - חוץ מחרדים. הם הרבה יותר גרועים מהקיצוניים שבחילוניים, משום שהם צבועים שמתעלמים מכל מה שלמדו.
לא ניכנס להלכות צניעות. לא נתעניין בשאלה כיצד היה נראה התנ"ך אילו אחד מאותם חרדים היה כותב אותו. לא נביא את המקורות המלמדים על כבוד הבריות בכלל וכבוד נשים בפרט. נלך לזוויות הרבה יותר רחבות, לעקרונות יסוד של היהדות כפי שהם באים לידי ביטוי בהלכה ובדברי חז"ל.
מהיכן ההיתר להלבין פנים ברבים?
נתחיל מאימרתו המפורסמת של ר' אלעזר המודעי: "המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא", אותה פוסק הרמב"ם להלכה. נלך לדברי רש"י, בפרשה שקראנו רק שלשום (שבת "וישב"), לפיהם "טוב לו לאדם שישליך עצמו לכבשן האש ולא ילבין פני חברו ברבים". נמשיך בקביעה לפיה "המלבין פנים ברבים הרי זה שופך דמים". ונסיים בהלכה הידועה והחד-משמעית, לפיה יום הכיפורים אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחברו עד שיבקש סליחה מחברו.
עכשיו נצרף את כל אלו ביחד ונשאל: מהיכן ההיתר להלבין ברבים פניה של אישה? נניח - לצורך הדיון בלבד - שמדובר באישה העולה בביקיני לאוטובוס מלא חרדים. מי התיר להשפיל אותה בפרהסיה? נכון, יש הלכה לפיה מי שהוכיחו אותו פעם ופעמיים ולא חזר בו בעבירות שבין אדם למקום, מותר להוכיחו ברבים. אבל הרי לא זה המצב, ובכל מקרה - ההלכה גם פוסקת, כי "כשם שמצוה לומר דבר הנשמע, כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע". דהיינו: אם המוכיח יודע שתוכחתו לא תועיל, אסור לו - אסור לו! - להשמיע אותה מלכתחילה.
עושים עבירות ביד רמה
נעבור עכשיו להלכה מפורסמת נוספת: "ויש דברים אחרים שהם בכלל חילול השם, והוא שיעשה אותם אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות דברים שהבריות מרננים אחריו בשבילם, ואף על-פי שאינן עבירות - הרי זה חילל את השם... או שדיבורו עם הבריות אינו בנחת ואינו מקבלן בסבר פנים יפות, אלא בעל קטטה וכעס. וכיוצא בדברים האלו, הכל לפי גודלו של חכם - צריך שידקדק על עצמו ויעשה לפנים משורת הדין". דברי הרמב"ם בהלכות יסודי התורה. ונצרף את דבריו בהלכות תשובה: "המחלל את השם, אף על-פי שעשה תשובה והגיע יום הכיפורים והוא עומד בתשובתו, ובאו עליו ייסורין - אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות". ואולי נדפדף עוד כמה עמודים באותן הלכות: "עושה עבירות ביד רמה, בין שעשה קלות בין שעשה חמורות - אין לו חלק לעולם הבא. וזהו הנקרא 'מגלה פנים בתורה' [שלא כהלכה], מפני שהעיז מצחו וגילה פניו ולא בוש מדברי תורה".
קשה לומר שרובם של אותם עזי-מצח שבאוטובוסים הם בגדר "אדם גדול בתורה ומפורסם בחסידות", אך יש להם מנהיגים שלפחות בעיני עצמם וצאן מרעיתם - בהחלט עונים על ההגדרות הללו. וקרוב לוודאי, שמי שמלבין את פני חברו ברבים שוב ושוב, ועושה זאת דווקא בפרהסיה ורק בפרהסיה, הוא בגדר "עושה עבירות ביד רמה". אז במקרה הטוב, חטאיהם יכופרו רק אם יחזרו בתשובה וידקדקו במצוות יום הכיפורים ויסבלו ייסורים וימותו; במקרה הגרוע, אין להם חלק לעולם הבא.
הלבנת פנים ברבים, תוכחה במקום שהיא אסורה, חילול השם, עשיית עבירות ביד רמה. הספק לגמרי לא רע בשביל צעקה או שתיים באוטובוס. איך מי שעושה את זה קורא לעצמו "חרד לדבר ה'" - דבר זה נפלא מבינתי.

תאריך:  19/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחללי השם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מי שמך לאיש שר ושופט?
סנהדרין גדולה  |  19/12/11 11:22
2
הערה ותיקון
יהודה ערן  |  19/12/11 13:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
120 שנה אחרי אברהם מאפו עולה הסופר עמוס קינן מדרגה בביקורת זועפת ובועטת בפרק "אשמת שומרון" בספרו "אל ארצך ומולדתך". כמו אברהם מאפו הביקורת של מתעצמת מתוך טקסט מקראי ומתוך אהבת אין קץ לנופיה של הארץ האהובה
אברהם בן-עזרא
גם פסקו של בית המשפט העליון, אשר לא מושתת על אמת עובדתית (ולא תמיד תחפוף האמת המשפטית לאמת העובדתית) - אינו סופי, וגילוי עובדות שלא היו ידועות במהלך המשפט - עשוי לשנותו, והיו דברים מעולם
אלישע פורת
הייתי עם גדודי בחושנייה כשהגיעה אלינו השמועה הנוראה על ותיקי העמק מגדוד הסיור האוגדתי, שנהרגו ליד הזלדה שלהם בפריצה למובלעת הסורית    שעיה כהן מקיבוץ גבת היה ביניהם    אותו שעיה ששאלתו הנוקבת בשק"ם של אל-עריש, כמה שנים קודם לכן, שינתה את חיי    לזכרו
אהרון רול
אין בנמצא דברים רבים אשר "חובבי ציון" יכולים להשכיל מ"מקעקעי-ציון" בימינו. אך למצער, קיים נושא אחד אשר עליו ניתן לומר "מכל מלמדי השכלתי". מקעקעי-ציון או בתיוגם הנכון: צבר אנשי השמאל הרדיקלי הפוסט-ציוני, למדו בשקידה את הסדקים הקיימים במשטר הדמוקרטי
עקיבה לם
כמו בקיץ האחרון, הנשים ה'אמיתיות' שמוחות על העוולות מתגלות כשליחות במטרה מוגדרת מראש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il