דובר צה"ל הגיב לדוח
מבקר המדינה על מוכנות העורף בחירום: "פיקוד העורף רואה ברשויות את מרכיב הליבה בחזית האזרחית. לפיכך, הפיקוד מאמן, מדריך, מנחה מקצועית ומסייע לרשויות תוך שמירה על קשר רציף ויומיומי". בהודעה נכתב בנוסף כי "פיקוד העורף אינו מחליף את מקומם של ראשי הרשויות בחירום ומאמין כי חוסנו של העורף טמון בראשו בראשונה בהנהגה המקומית ברשויות". המבקר, השופט בדימוס
מיכה לינדנשטראוס, כתב בדוח כי אף על-פי שחלה התקדמות בהיערכות בתחומים שונים, עדיין נראה שגופים מתנערים מאחריותם בנושא. (דווח ב-20.12.2011 ע"י ynet).
קשה להתעלם מהדוח האחרון של מבקר המדינה המצביע ברורות על הכשל של ראשי רשויות מקומיות לפתח את מנהיגותם כך שתתאים גם לעיתות חירום, ובמקום כך , לראות את מערכת הביטחון כאילו שהיא זו האחראית לכך.
במחשבה ראשונה, יש הרואים כאן אולי ניסיון להשתמטות או סתם עצלנות. אבל, במחשבה שניה, נשאל את עצמנו כיצד פוליטיקאי בינוני שעלה בזכות מניפולציות עדתיות ו/או פוליטיות לתפקיד הרם של ראש מועצה, ובצה"ל (אם בכלל שרת) היה בתפקיד של ג'ובניק, כיצד יוכל אדם כזה להוביל את קהילתו בחירום? והאם בוחריו בכלל חשבו לרגע עליו כמנהיג לשעת חירום?
הפתרון - מינוי חירום של קציני צבא למעמד של ראשי רשויות הפתרון לכשל המנהיגותי הזה הוא: מינוי חירום של קציני צבא בכירים לשעבר בעלי ניסיון פיקודי, למעמד של ראשי רשויות מוניציפאליות בעת חירום. (רצוי שהקצין הממונה יהיה בן המקום.וניתן לחשב זאת כחצי מישרה כי הם נזונים מפנסיה צהל"ית נכבדה)
"ראש עיר ממונה לעת חירום" שימונה ע"י השר לענייני העורף, יהיה חייב ללמוד את העיר ואת מתקני החירום שלה ולהיות מעורב בכל דיון בישוב שיעסוק בנושאים אלו. הוא גם זה שיעמוד מטעם העיר בקשר עם שלטונות הביטחון בכל הקשור למוכנות היישוב לחירום והוא זה שידאג להדרכה, אימונים,הנחיה מקצועית וסיוע לרשות, תוך שמירה על קשר רציף ויומיומי עם מערכת הביטחון.
בעת חירום, ע"פ הכרזה הממשלה, "הממונה" הופך להיות הדמות הבכירה ביותר בהחלטות , בעיר כאשר ראש העיר וראשי המחלקות הינם אנשי מטהו ועוזריו. זהו פתרון זול יחסית לבעיה חמורה אשר עשרות דוחות שליליים של מבקר המדינה לעולם לא יצליחו לתקן, פתרון המוצע פה הוא סביר וזול יחסית, וחשוב מכל - נותן מענה לבעיה.