X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח אדווה חשף לאחרונה כי הפערים החברתיים בישראל הולכים וגדלים. המאיון העליון בארץ מתעשר בעוד ששאר האזרחים הופכים לעניים יותר. הפערים הכלכליים הם לא רק בעיה, אלא איום אמיתי לדמוקרטיה שהופכת להיות שלטון של בעלי ההון. דמוקרטיה לא יכולה להתקיים במצב שבו הון מרוכז בידי מעטים, ההון מעוות את התהליך הדמוקרטי ומוביל לשחיתות ציבורית ופוליטית
▪  ▪  ▪
שלטון הטייקונים. סכנה אמיתית לדמוקרטיה [צילום: פלאש 90]

מכון אדווה פרסם בשבוע שעבר דוח קשה, שמעיד פערים חברתיים הולכים וגדלים בישראל, ומעמד הביניים שהולך ומתפורר בעשור האחרון. הכותרת החשובה שיצאה מהדוח הזה לעיתונות היא "השכר של המאיון העליון גדל בעשור האחרון ב-19 אחוז, בעוד ששכר העובדים האחרים עלה במקרה הטוב באחוזים בודדים בלבד". הנתון הזה הוא קשה אבל הוא לא מספר את כל הסיפור. הוא מספר את המשמעות של יצירת הפערים את ההשפעות שיש לריכוז העושר בידי מעטים שהשתלטו על הכלכלה.
לואיס ברנדייס שופט בית משפט העליון בארה"ב אמר פעם: "יכולה להיות לנו דמוקרטיה או יכול להיות לנו עושר שמוחזק בידי מעטים, אבל לא יכול להיות לנו את שניהם". המשפט הזה נכון גם להיום במיוחד לגבי ארה"ב אבל גם לגבי ישראל שבהן מיעוט קטן הצליח להשתלט על תהליך קבלת ההחלטות.

לוביסטים ונבחרי ציבור בשירות ההון
שחיתות פוליטית בחסות בעלי ההון

בארה"ב רואים היום את הנזקים לדמוקרטיה שגורם ריכוז העושר בידי מעטים, כאשר בעלי ההון שצברו הון עתק בשני העשורים האחרונים עושים שימש בעושר המופלג שלהם על-מנת להשתלט על המרחב הציבורי, וניתן לומר שהם "קונים את השלטון". בעשור האחרון בעלי ההון השקיעו בקמפיינים של מועמדים בארה"ב למעלה מ-10 מיליארד דולר, כאשר ההשקעה הזאת בקמפיינים של נבחרי ציבור לא נעשתה ממניעים אידיאולוגיים, והיא הניבה לבעלי ההון רווחים עצומים. תמורת ההשקעה של בעלי ההון בקמפיינים של מועמדים, הם זכו בהטבות מס מרחיקות לכת ובהטבות רבות שקידמו עבורם חברי קונגרס וסנאט, שנבחרו בזכות המימון של בעלי ההון.
במחקר שנעשה לגבי הפעילות של לוביסטים בארה"ב עולה תמונה קשה שממחישה כי מאות נבחרי ציבור לשעבר המשיכו לייצג את בעלי ההון, גם לאחר שסיימו את תקופת כהונתם כנבחרי ציבור, וניצלו את הקשרים הציבוריים שלהם כדי לקדם אינטרסים זרים של בעלי ההון. המשכורות המנופחות, שמגיעות למיליוני דולרים בשנה, הצליחו לפתות גם חברי קונגרס וסנאט לשעבר שבמהות שלהם היו אנשים חברתיים שפעלו למען הציבור, והיום מאות לוביסטים כאלה פועלים בסנאט ובקונגרס למען אותם בעלי ההון כשהם פוגעים באינטרס הציבורי הרחב.

תקשורת בשירות ההון
הכוחות הנסתרים שמניעים את עולם התקשורת

בעלי ההון לא מסתפקים בשליטה שלהם על הפוליטיקאים ועל הזירה הפוליטית, והם הצליחו להשתלט גם על התקשורת ולרתום אותה לאינטרסים שלהם. המקרה של רופרט מרדוק בעל הון שהשתלט על אמצעי תקשורת רבים ממחיש כיצד בעלי ההון רתמו את התקשורת לטובתם והשתמשו בא כדי לקדם את האינטרסים הכלכליים שלהם.
העיתונים וערוצי הטלוויזיה שברשותו של מרדוק פעלו באופן עקבי כדי להשחיר פוליטיקאים שהתנגדו למדיניות שהוא רצה לקדם, וחמור מכך באופן לא חוקי עקבו וצותתו לחברי פרלמנט ואנשי ממשל שאותם רצו לחסל פוליטית. מרדוק בין השאר שולט בערוץ החדשות גדול בארה"ב, פוקס ניוז, שמנגח את אובמה נשיא ארה"ב מאז כניסתו לתפקיד, כי המדיניות שלו פוגעת בבעלי ההון. הערוץ באופן עקבי מתנגד לניסיון של נשיא ארה"ב להגדיל את המיסוי על העשירים או לעשות כל פעולה שהמטרה שלה היא להעניק יותר רווחה לאזרחים הפשוטים בארה"ב.

שילוב קטלני לדמוקרטיה

השילוב הזה של שליטה על התקשורת מצד אחד והשתלטות על הקונגרס והסנאט, הוא שילוב קטלני שמאיים על הדמוקרטיה האמריקנית. הנציגים של האזרחים ומוסדות המדינה שאמורים לייצג את האזרחים הפכו להיות כלי ריק מתוכן, שהמטרה שלו היא לאפשר לבעלי ההון להתעשר יותר על חשבון כלל הציבור. בניגוד לדמוקרטיה שבה השלטון אמור לשרת את רצון האזרחים בפלוטוקרטיה (שלטון ההון) השלטון משרת רק את טובתם של מעטים עשירים, שהצליחו להשתלט על התקשורת ומוסדות המדינה.
העובדה שבעלי ההון יכולים לקנות את השלטון ואת התקשורת, נובעת מכך שיש ריכוז של כסף בידי מספר קטן של אנשים. בארה"ב המאיון העליון מחזיק במעל 45 אחוז מהנכסים הכלליים, כאשר הפערים האדירים האלה נוצרו כשהמיסוי על בעלי ההון הלך ופחת עד לרמה מגוחכת שרמת המיסים של בעלי ההון היום היא כמעט שווה למיסוי שמוטל על האזרחים הפשוטים.

המאבק על הדמוקרטיה בישראל
ששינסקי נגד הלוביסטים

בישראל שהיא גם דמוקרטיה מערבית המצב לא פחות קשה, ובעלי ההון הצליחו גם כאן להשתלט על תהליך קבלת ההחלטות ועל התקשורת. הפערים הבלתי נסבלים בשכר שנחשפו בדוח אדווה, יצרו בארץ מיעוט שמחזיק בידיים שלו סכומי כסף אדירים, שמאפשרים לו להכתיב את סדר היום הציבורי. בעלי ההון מפעילים מאות לוביסטים בכנסת ובכל מוסדות הממשלה, כאשר אותם לוביסטים מקבלים מבעלי ההון משכורות אדירות תמורת היכולת שלהם להשפיע על מקבלי ההחלטות.
בעלי ההון מעסיקים בין השאר "נערי אוצר", לאחר שהם מסיימים את התפקיד הציבורי שלהם, כי הם מודעים לכוח של נערי האוצר, והם רוצים לרתום את הכוח הזה לטובת האינטרסים הצרים שלהם. פקידי האוצר הם אבל לא היחידים "שנרתמים" לטובת ההון והם מעסיקים גם בכירים במערכת הביטחון, פוליטיקאים לשעבר, קבלני קולות מהמפלגות, והרבה עוזרים פרלמנטריים, שהצליחו להשיג השפעה על חברי הכנסת.
הפעילות של הלוביסטים פוגעת קשה בייצוג של האזרחים שהוא חלק מרכזי מהשלטון הדמוקרטי, כי במקום שהפוליטיקאים ישרתו את הציבור הם משרתים את בעלי ההון שהם המיעוט. מעבר לכך בעלי ההון גם השתלטו באמצעות הממון שלהם על התקשורת בארץ כשעל-פי עדויות של עיתונאים הם אלה שמכתיבים לעיתונות מה יפורסם ומה לא יפורסם, והם מפעילים לחץ כבד, על עיתונאים על עורכים ואפילו על המולים עצמם, לא לפרסם פרסומים שעלולים לחשוף את האופן שבו הם עושים מניפולציה לדמוקרטיה.

תאריך:  22/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פערים ש"הורגים" את הדמוקרטיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צודק ונכון. ל"ת
אלישמע  |  22/12/11 13:55
2
למאמר הקודם שלו (מפקד פחדן)
רונן גולדשטיין  |  22/12/11 16:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
שנה חלפה מאז אסון הכרמל. האם האסון יחול לחזור על עצמו? - בחודשים האחרונים מסתובב מייל ברשת החושף את המשחק הכפול של הכבאים בישראל - הם מטרפדים כל כוונה להקים מערך כבאות ארצי במטרה להמשיך ולשלוט בכאוס הקיים כיום בתחום. הם עסוקים בכיבוי שריפות. אך השריפות הלא נכונות
זאב בן-יוסף
בחג החנוכה חובה לשנן לעצמנו את הלקחים של מרד החשמונאים ביוונים שהעניק לנו עצמאות מדינית במשך עשרות שנים, לעומת המרד המאוחר יותר ברומאים שגרם לאובדן עצמאותנו במשך אלפיים שנה
עו"ד אריאל לוין
מסתר שאבות רבים מחוייבים במזונות מעבר ליכולתם הכלכלית - אלו הם "אלפי האבות" שאינם משלמים מזונות. התוצאה הזו אינה מקרית. לא ההלכה, ולא החוק הישראלי אינם מתירים כלל לשופט לבדוק את היכולת הכלכלית של האבות טרם שהוא קובע את רמת המזונות בהם הוא יחוייב
ציפי לידר
בשולי הכותרות: הקטל בדרכים - השר כ"ץ, תתעורר    לתת (בסתר) את הנשמה ואת הלב, את הכיס וגם את השיער    עַם המסך?    יחי ההבדל בין השראה לגניבה ספרותית    די להכפשות החרדים    ומה הקשר בין ערוץ 10 ל'ביקור חולים'?    ולקינוח: לקראת שבת
איתן קלינסקי
חג החנוכה שלי הוא חג של חשבון נפש, מה עלול לקרות להתחלה אידיאית ערכית של חברה, המבקשת לבנות את ביתה הלאומי, כשהיא שיכורת כוח ומנכסת חוקים פוגעניים, ורואה בכוחנות הצבאית והמדינית את גולת הכותרת של קיומה במרחב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il