X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסיסמה 'הדרת נשים' מצלצלת יפה, וההקשר האירני/סעודי עוד מוסיף לה נופך חשוך ומאד תקשורתי, ומסיט את הדיון לאפיק שולי. 'הדרה' פירושה החרמה והרחקה בכח, ואכן ככזו היא קיימת בשוליים החרדיים בלבד. במרבית הדוגמאות המוצפות בתקשורת מדובר על הפרדה ומניעת תערובת בין המינים, ולא הדרה במשמעותה המילולית
▪  ▪  ▪
קווי מהדרין. דמוקרטיה איננה כוללת חינוך ה'אחר' לערכיי [צילום: פלאש 90]

פן נשי בחנוכה
ההיבט הנשי של חג החנוכה משתקף במנהגים המצוטטים לעיל, לכבודה של יהודית בת יוחנן כהן גדול שהכריעה שר וגדול ביוונים. מלחמת-יחיד נשית זו, בקסמים נשיים ("אשה כלי זיינה עליה"; יבמות קטו,א), מצטרפת למלחמת אחיה החשמונאי הגדול - "(בימי) מתתיהו בן יוחנן כהן גדול חשמונאי ובניו" (תפילת 'על הנסים'). לוחמה נשית זו לא הייתה בשדה הקרב, אלא בהרמון השר, כמתואר במדרשים ושוקע בפתיחת הל' חנוכה לרמב"ם (פ"ג א): "בבית שני כשמלכו יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות, ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם..."
לדידי אני מוצא רמז לפן הנשי, ה'יהודית'י, בנס חנוכה גם בתיאור מציאת פך השמן הטהור "שהיה מונח בחותמו של כהן גדול" (שבת כא,ב). החותם הוא של יוחנן הכהן, אבי שבט החשמונאים, ובתוכם החשמונאית יהודית הטהורה החתומה ("גן נעול מעין חתום"; שיה"ש ד,יב). ה'שמן' רומז לטהרה ("המנורה הטהורה"; שמות לא,ח), ואפילו משוקע וחתום ומהדהד במילה 'חשמנאי'.
מהדרות מן המהדרין
"נר חנוכה - נר איש וביתו" (שבת כא,ב). "ביתו זו אשתו" (יומא ב,א). עיקר המצוה היא נר משפחתי, משותף לכל בני הבית. המהדרין אינם מסתפקים בכך אלא "נר לכל אחד ואחד, בין אנשים בין נשים" (רמב"ם חנוכה ד,א). במקומותינו נפוץ יותר הנוהג שנשים נשואות אינן מדליקות לעצמן. אכן, בעמדנו בסוגיית 'הדרת נשים', שהפכה במחוזותינו לסיסמא אשר יד הכל ממשמשין בה, אציע לחדש מנהג מהדרין זה כנגד 'הדרת נשים', מילה כנגד מילה, לשון נופל על לשון.
מאידך, אינני מתלהב מנשים מהדרות מן המהדרין, המהפכות את המנהג המקובל לפיו אם שני בני הזוג נמצאים בבית, ואינם נוהגים "נר לכל אחד ואחד, בין אנשים בין נשים" - אזי הגבר מברך ולא האשה. גם אם לפי ההלכה אשה מוציאה את בעלה ידי חובת נר חנוכה, שהרי אם הבעל איננו בביתו בשעת ההדלקה האשה מדליקה ומברכת עבור כל בני הבית, מכל מקום בהיותם יחדו אני דוגל בשימור המסורת, גם אם נדביק לה תוית גנאי 'פטריאכלית'. מי שרואה בכך ביטוי ל'הדרת נשים' מערב מין בשאינו מינו, ומיגדר בשאינו מיגדרו.
תערובת המינים
הסיסמה 'הדרת נשים' מצלצלת יפה, וההקשר האירני/סעודי עוד מוסיף לה נופך חשוך ומאד תקשורתי, ומסיט את הדיון לאפיק שולי. 'הדרה' פירושה החרמה והרחקה בכח, ואכן ככזו היא קיימת בשוליים החרדיים בלבד. למשל, חסימת הצבעת נשים בקלפיות בשכונות ירושלים (היינו עדים לכך לפני כשבועיים). מאידך, במרבית הדוגמאות המוצפות בתקשורת מדובר על הפרדה ומניעת תערובת בין המינים, ולא הדרה במשמעותה המילולית. הקצאת שעות בחדרי כושר בטכניון לגברים ולנשים לחוד איננה הדרה, אלא הפרדה, ואני בעד! הקצאת מדרכה ב'מאה שערים' לגברים ומדרכה לנשים היא 'הדרת גברים' באותה מידה של 'הדרת נשים', ואעפי"כ אני נגד, שהרי הרחוב משמש גם לציבור שהפרדה זו נכפית עליו.
מאותה סיבה אני נגד חלוקת האוטובוס בחתך של גברים מלפנים ונשים מאחור. מאידך, אם בציבור מסוים מבקשים לקיים תורים נפרדים בקופת-חולים או בסופרמרקט, בו-זמנית, למרות שבעיני זו 'חולניות' של צניעות-יתר - קשה לי להתנגד לכך. דמוקרטיה איננה כוללת חינוך ה'אחר' לערכיי.
אני גם תומך בישיבה מעורבת בחתונות במחננו, מסיבות חברתיות שכבר שטחתי אותן בעבר במדור זה. אני גם מתנגד לאילוץ הפרדת כיתות בגילאים נמוכים במקום שאין 'כדי חלוקה' מבחינת הכמות המספרית. נושאים אלו אין להם דבר עם 'הדרה', אלא שאלות חינוכיות בסוגיית עד היכן תערובת המינים. גם מנהג רוב ככל הקהילות, שאינן מאפשרות לנשים לדרוש בציבור תוך כדי התפילה ולא בסמוך לה - אינו נובע מ'הדרה' כביטוי לסוג ב'. מאידך, אינני מתנגד, למשל, לדרשניות באולמי-שמחות, בהושענא-רבא ובליל שבועות, וכמובן בימי עיון וכד'. האבחנות הפנימיות בשלל דוגמאות אלו קשור לניואנסים הלכתיים וחינוכיים, וביניהם קידוש המסורת והימנעות מ'דווקא'.
סוגיות 'מעורבות' אלו מעסיקות את הציבור הדתי לאומי באינטנסיביות רבה, וקיים בהן מתח פנימי רב בין משיכות-חבל חרד"לית-ליברלית. אין מנוס מלנהל ויכוח פנימי תוך כבוד הדדי. ואולי עדיף כבוד הדדי בלי לנהל ויכוח, שלא יגמר לעולם.

תאריך:  22/12/2011   |   עודכן:  22/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מהדרין בהדרת נשים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרוב החילוני מפעיל כפיה דתית
נגד המיעוט הדתי  |  22/12/11 15:19
 
- סירוב להפרדה אינו כפיה חילונית
מיכאל1  |  22/12/11 16:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
המצוות ניתנו בסיני, אולם לא נחתמו בסיני. בוודאי לא מצוות הזכירה של מאורעות היסטוריים שגרפו את האומה היהודית למרחבי תודעה חדשה. אין פונדמנטליזם עקר במצוות. יש דינאמיות. יום מצטרף ליום ומחדש ללא לאות. ההתמודדות של מעטים מול רבים בימי הכובש והמדכא היווני, לא אירעה מחוץ לדברי ימי המצוות. זכירתה היא מצווה כאילו הקדוש ברוך הוא ציווה עליה במעמד סיני
דן אלון
השבוע נמלאו מסכי הטלוויזיה באור נגועות של מסיבות לשלשנות, בעת שכל שמנא וסלתא של ישראל נמלאה חיל ורעדה מפני "להבות לינדנשטראוס", וכולם אצו רצו אחוזי חרדה לחפש איש את לשונות רעהו, למה שנראה היה כמו מפגן ליכוד של לשונות רטובות המבקשות לכבות את לשונות האש של לינדנשטראוס לפני שייבשו בלוטות הרוק
דניאל גיגי
דוח אדווה חשף לאחרונה כי הפערים החברתיים בישראל הולכים וגדלים. המאיון העליון בארץ מתעשר בעוד ששאר האזרחים הופכים לעניים יותר. הפערים הכלכליים הם לא רק בעיה, אלא איום אמיתי לדמוקרטיה שהופכת להיות שלטון של בעלי ההון. דמוקרטיה לא יכולה להתקיים במצב שבו הון מרוכז בידי מעטים, ההון מעוות את התהליך הדמוקרטי ומוביל לשחיתות ציבורית ופוליטית
יוסף קנדלקר
שנה חלפה מאז אסון הכרמל. האם האסון יחול לחזור על עצמו? - בחודשים האחרונים מסתובב מייל ברשת החושף את המשחק הכפול של הכבאים בישראל - הם מטרפדים כל כוונה להקים מערך כבאות ארצי במטרה להמשיך ולשלוט בכאוס הקיים כיום בתחום. הם עסוקים בכיבוי שריפות. אך השריפות הלא נכונות
זאב בן-יוסף
בחג החנוכה חובה לשנן לעצמנו את הלקחים של מרד החשמונאים ביוונים שהעניק לנו עצמאות מדינית במשך עשרות שנים, לעומת המרד המאוחר יותר ברומאים שגרם לאובדן עצמאותנו במשך אלפיים שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il