X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ד"ר אריה אבישור חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
דוקא בימים אלה של עיסוק בהדרת נשים ראוי להיזכר בספר יהודית העוסק באשה גיבורה ודמות מופת ביהדות בטעות ספר יהודית משוייך לחג החנוכה, וזו סיבה נוספת לעסוק בו דוקא עכשיו
▪  ▪  ▪
גיבורה ומושיעה, ועדיין צנועה [צילום: הרצל חקק]

בימים אלה אנו חוגגים את חג החנוכה, ומוטחות האשמות כבדות בתקשורת נגד היהדות בעניין הדרת הנשים. דווקא בימים אלה ראוי להיזכר בספר יהודית העוסק באשה גיבורה ודמות מופת ביהדות. בטעות ספר יהודית משוייך לחג החנוכה, וזו סיבה נוספת לעסוק בו דוקא עכשיו.
על-פי המסורת היהודית, בין סיפורי החנוכה מופיע סיפור גבורתה של יהודית. האמת היא שהרקע של סיפור זה היא התקופה הפרסית, כפי הנראה בימי ארתחשסתא השני. בסוף ימיו של ארתחשסתא השני, בשנת 366 לפני הספירה, פרץ מרד כללי בממלכה. מרד זה היה גדול כל כך, שהמלך איבד מחצית הכנסותיו. רב הדימיון בין הרקע המדיני שבספר יהודית ובין הקורה בימי ארתחשסתא השני. המנהגים, הגזירות, הגיאוגרפיה, האתנולוגיה, המשטר הצבאי, הנוהג המדיני, היחס בין ישראל שביהודה לשכניו—כל אלה פרסיים הם ולא על תקופת יוון הם מראים אלא על תקופת פרס. בנוסף, יש ציון זמן בספר יהודית המתייחס לבני ישראל: "כי מקרוב עלו מן הגולה". ציון זמן זה מעיד כי מדובר בתקופת האימפריה הפרסית. לפיכך, מסיקים החוקרים שספר יהודית נכתב כולו בתקופת מלכי פרס, וממילא אינו קשור למלחמות ביוונים ולחנוכה. 'אשור' בספר יהודית הוא פרס, ו'נבוכדנאצר' הוא ארתחשסתא השני.
סיפור המעשה
ארתחשסתא השני שלח את אולופרנא, שר צבאו, לדכא את המרד כאמור במערב הממלכה. צבאו של אולופרנא כלל מאה ועשרים אלף חיילים ושנים-עשר אלף פרשים דורכי קשת. לפני הגיעו אל יהודה היו לו הצלחות כבירות בשדה המערכה. פחדו נפל על יושבי החוף והם שלחו אליו מלאכים לומר דברי שלום (למעשה דברי כניעה מוחלטת). ישראל, לעומת זאת, צמו צום גדול, זעקו אל השם ונערכו למלחמה. אולופרנא מברר מי העם הזה הנערך למלחמה, ואחיאור, ראש כל בני עמון, מספר לו על ההיסטוריה של עם ישראל ועל כך שאם הם לא חוטאים, השם הוא מגינם. מסיבה זאת, אחיאור מייעץ לאולופרנא לא לצאת למלחמה בבני ישראל. אולופרנא בז לאחיאור ולאלוהי ישראל ומחליט לצאת למלחמה. צבאו מאז גדל למאה ושבעים אלף חיילים ושנים-עשר אלף פרשים. אולופרנא שומע לעצת בני עשו, נשיאי מואב, וסגני חבל הים, לוכד את מקורות המים של העיר היהודית בתוליה ומטיל מצור על ישראל.
בני ישראל הנצורים והצמאים החליטו לחכות עוד חמישה ימים לפני שיכנעו לצבאו של אולופרנא. בעיר זו גרה אלמנה בשם יהודית והיא הייתה יפת תואר וטובת מראה. יהודית פנתה למנהיגי העם ואמרה להם שהיא מתכוונת לטפל בעניין. יהודית פונה להשם לעזרה, היא מורידה את בגדי אבלותה, לובשת בגדי שמחה ועונדת תכשיטים כאשר עשתה בימי מנשה בעלה. היא בתחבולה באה לפני אולופרנא ומציעה לו לקבל את דברי אחיאור ולהמתין שבני ישראל יחטאו ואז השם יתן אותם בידיו. יהודית, כמובן, מציעה את שירותיה בתור מרגלת לטובת אולופרנא שתגיד לו מתי בני ישראל חטאו וזה הזמן הנכון לתקוף אותם. אולופרנא נשבה בקסמיה ומקבל את הצעתה.
לאחר ארבעה ימים, אולופרנא עשה משתה לעבדיו והוא מזמין את יהודית לבוא לאכול ולשתות עימם מתוך כוונה להתייחד עימה. יהודית באה למשתה ואף שתתה ואכלה. אולופרנא שנדלק על יהודית שמח מאוד ושתה הרבה מאוד יין "כאשר לא שתה מימיו ביום אחד מאז היולדו". יהודית נותרה לבדה באוהל עם אולופרנא והוא "כורע על מיטתו, כי שטפו היין". ואז היא לקחה את חרבו וכרתה את ראשו. היא שמה את ראשו בתוך תרמילה ויצאה חזרה לעיר היהודית בתוליה. אנשי בתוליה הוקיעו את ראשו של אולופרנא על החומה, ותקפו את צבאו. כיוון ששמעו על הנעשה, ברחו כל חיילי אולופרנא ובני ישראל היכום מכה גדולה.
ספר יהודית מסיים בכך: "ורבים היו אשר חשקו בה, ואיש לא ידעה כל ימי חייה מן היום אשר מת מנשה בעלה ויאסף אל עמיו". היא מתה בגיל 105 ונקברה במערת מנשה בעלה. הסיבה שהיא סירבה להנשא בשנית היא שלפי היהדות אם אישה נטמאת לבעלה (הכוונה: הייתה לאיש אחר), אפילו לאחר מותו, לאחר תחיית המתים היא לא תוכל לחיות איתו. ויהודית, שידעה זאת, בחרה שלא להטמא לבעלה ולחיות יחד איתו לאחר תחיית המתים. לנוכח הנס, אחיאור העמוני מל את בשר ערלתו, התגייר, והצטרף לעם ישראל.
לעניות דעתי, ספר יהודית בא ללמד אותנו, שעל-פי היהדות, אישה יכולה להיות גיבורה ומושיעה, ועדיין לשמור על צניעותה ונאמנותה לבעלה. זו גם ההזדמנות ללמוד, שבמהותה, היהדות אינה מדירה נשים.

מקור: ספר יהודית, יהושע מ. גרינץ
ד"ר אריה אבישור הוא חוקר עצמאי בכלכלה ומדעי החברה
תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ספר יהודית אינו שייך לחנוכה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסיפור כולו בנאמנות אשה לבעלה
פועה  |  23/12/11 18:26
2
אשת חיל מי ימצא
משלי לא  |  24/12/11 18:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
החבירה של החמאס ואש"פ כעת אינה כלל הזדמנות היסטורית עבורנו כדי לזכות בשלום המיוחל    את האמנה הפלשתינית שמכריזה על השמדת ישראל כולה, כמו גם האמנה של חמאס הנחרצת יותר - אסור לשכוח
שולמית קיסרי
לאט לאט, בזחילה ואחר כך בהליכה מהירה ועכשיו בשעטה, החרדים והדתיים הקיצוניים למיניהם התחילו לשלוט בחילונים בישראל
אורי שרגיל
הקביעה שביבי לא סיפק לנו לא שלום ולא ביטחון מראשית כהונתו הראשונה עד עצם היום הזה, לא שגויה. אבל, באמת? מה עם ברק שהביא לנו את האינתיפאדה וברח מלבנון באישון הלילה כגנב בצהריים? מתי הוא היה, ובאיזו מדינה? ומה עם שרון שבא בעקבותיו והביא את אסון גוש קטיף שהחמאס קוטף את פירותיו עד היום הזה? האם שניהם, או אחד מהם, הביאו שלום או ביטחון?
צבי גיל
אם בתחום הפרט והחברה המגמה הנוכחית של רמיסה מתמדת של מערכת הערכים הדמוקרטית בחברה פתוחה תימשך, ואם מדינת יש"ע ומדינת ההלכה ישתלטו עלינו - מדינת ישראל תפסיק להיות ישות מדינית כפי שהיא מוכרת לנו כיום, על כול המשתמע מהתפתחות זאת
אריה אבנרי
מאז אסון הכרמל, שר הפנים אינו מפסיק ליילל, לקטר, להתבכיין, להתפלש ולהתחנן על נפשו מעל לכל במה ותחת כל עץ רענן מחשש שהוא יהיה הכוכב הראשי של דוח מבקר המדינה בנושא ויישא באחריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il