X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ישראל שיאנית עולמית בהא הידיעה ב"התמכרות" לפייסבוק?
▪  ▪  ▪
פייסבוק. הביטוי "התמכרות" - רטוריקה לשמה [צילום: AP]

כתבה בהארץ (עודד ירון, קפטיין אינטרנט, 22.12.2011): "דוח - ישראל שיאנית בשימוש ברשתות חברתיות" פותחת במשפט הבא: "ישראל היא השיאנית העולמית בהתמכרות לפייסבוק ולרשתות חברתיות אחרות. כך עולה מדוח חדש של חברת קומסקור (הערה: החברה מתמחה בחקר העולם הדיגיטלי, בעיקר לצרכים מסחריים)".
התגובות לכתבה בהארץ הצביעו כמובן על הממד השלילי שבממצא, "אין במה להתגאות" וכו'. ואני חושבת שהביטוי "התמכרות" - רטוריקה לשמה - מוביל לכך! אומרים שאנחנו עם של קוטרים? התקשורת שוב אשמה!
לעצם העניין
עם סקרים קשה להתווכח אבל אפשרי להצליב מידע. בדקתי ממצאים דומים שהעלה מכון מחקר מאוד רציני בארה"ב, PEW על אותן תופעות. למותר לציין שמצאתי כאן ניתוח (בלי סופרלטיבים). המכון מדווח על מחקר שנערך מטעמו בקרב בעלי טלפונים ניידים, שרבים מהם משתמשים בהם לצרכים מגוונים, כולל "טקסטים" (ותכף אציג את הממצאים וההסברים להם), ובקרב גולשי אינטרנט לאתרים של רשתות חברתיות, ובעיקר פייסבוק. ויש גם הסבר מדוע למשל ישראל היא שיאנית בכמות המחוברים לפייסבוק ולרשתות חברתיות.
ניידים ומסרונים
הנייד הוא מכשיר נפוץ במרבית אזורי העולם. הסקר מטעם PEW, שבדק שימושים בנייד אצל אוכלוסיות מ-21 מדינות גילה שבממוצע 75% מבעלי הניידים משתמשים בו גם להעברת מסרוני טקסט. כאן אין הבחנה בין אוכלוסיות אמידות ומטופחות לעומת עניות ומקופחות. למעשה, במדינות עניות מאוד, אינדונזיה וקנייה, השימוש הזה מאוד מאוד נפוץ. השימוש הנפוץ פחות בנייד הוא גלישה באינטרנט (ישראל 47%).
פייסבוק ורשתות חברתיות
המחקר מדווח על פעילויות של חיבור לרשתות חברתיות. אלו נבדקו במהלך שלושה חודשים (מרץ עד מאי שנה זו), והממצאים מוסיפים מידע מעניין. כאן נמצא אחוז גבוה מאוד של מחוברים לפייסבוק בקרב ישראלים (53%), ובמקום שני נמצאים אמריקנים (50%). זאת בניגוד לדוח של מכון הסקרים שצוטט בעיתון הארץ. בניגוד לממצאים שלו, שכביכול האמריקנים נמצאים הרחק מאיתנו, והרבה מעבר למקום ה-10 ברשימה, הממצאים מתקופת המחקר של PEW מצביעים על דימיון בין שתי המדינות.
ההסבר הוא חד-משמעי - במדינות אמידות יותר החיבור לאינטרנט נפוץ יותר בקרב בתי אב. מדווח שבפקיסטן והודו, אחוז המחוברים לרשתות חברתיות מבין האוכלוסיה הבוגרת נמוך מאוד. אין קשר מובהק בין רמת השכלה לבין החיבור לפייסבוק והוא משתנה ממדינה למדינה, אך יש קשר מובהק בין ממצא זה לבין גילו של המחובר לפייסבוק. לדוגמא, בישראל ובארה"ב, הפער בין כמות המשתמשים המחוברים לרשתות חברתיות בגילאים מבוגרים יחסית לבין המחוברים בגילאים נמוכים (בעיקר בני 20-29), מאוד משמעותי.

תאריך:  23/12/2011   |   עודכן:  23/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבישור
דוקא בימים אלה של עיסוק בהדרת נשים ראוי להיזכר בספר יהודית העוסק באשה גיבורה ודמות מופת ביהדות    בטעות ספר יהודית משוייך לחג החנוכה, וזו סיבה נוספת לעסוק בו דוקא עכשיו
עליס בליטנטל
החבירה של החמאס ואש"פ כעת אינה כלל הזדמנות היסטורית עבורנו כדי לזכות בשלום המיוחל    את האמנה הפלשתינית שמכריזה על השמדת ישראל כולה, כמו גם האמנה של חמאס הנחרצת יותר - אסור לשכוח
שולמית קיסרי
לאט לאט, בזחילה ואחר כך בהליכה מהירה ועכשיו בשעטה, החרדים והדתיים הקיצוניים למיניהם התחילו לשלוט בחילונים בישראל
אורי שרגיל
הקביעה שביבי לא סיפק לנו לא שלום ולא ביטחון מראשית כהונתו הראשונה עד עצם היום הזה, לא שגויה. אבל, באמת? מה עם ברק שהביא לנו את האינתיפאדה וברח מלבנון באישון הלילה כגנב בצהריים? מתי הוא היה, ובאיזו מדינה? ומה עם שרון שבא בעקבותיו והביא את אסון גוש קטיף שהחמאס קוטף את פירותיו עד היום הזה? האם שניהם, או אחד מהם, הביאו שלום או ביטחון?
צבי גיל
אם בתחום הפרט והחברה המגמה הנוכחית של רמיסה מתמדת של מערכת הערכים הדמוקרטית בחברה פתוחה תימשך, ואם מדינת יש"ע ומדינת ההלכה ישתלטו עלינו - מדינת ישראל תפסיק להיות ישות מדינית כפי שהיא מוכרת לנו כיום, על כול המשתמע מהתפתחות זאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il