X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הייאוש עמוק שמניע את מעשי "תג מחיר" נובע מההשלמה עם המצב שבו הציבור הישראלי החליט לוותר על רוב שטחי יו"ש ולנסות להישאר עם "גושי ההתיישבות" הגדולים
▪  ▪  ▪
תג מחיר. להפוך את הייאוש לתקווה גדולה [צילום: פלאש 90]
זקוקים לחיבוק חם
כל פסיכולוג העוזר בחינוך נערים ימליץ על חיבוק חם כעדיף על טפיחות בישבן. נראה לי כי תפקיד זה מוטל קודם כול על מנהיגות המתיישבים ביו"ש, אך גם אנחנו, הציבור החילוני צריכים להיות סבלניים כלפיהם

כולנו מרבים לעסוק, בשנים האחרונות, בתופעה המכונה "תג מחיר". בתחילה זה היה עניין של זריקת אבנים על מכוניות של פלשתינים ולפני כשבוע זה הגיע כבר לפגיעה פיזית בקצין צה"ל, והמילה האחרונה בתופעה טרם נאמרה.
התקשורת והציבור הרחב מעדיף למתייחס לתופעה ברמת המיקרו. דהינו: כל מקרה ומקרה לגופו. אני רוצה להתייחס לרמת המאקרו. דהיינו: התופעה בהיבט הכללי של המצב בארץ ובאזור. כל מי שינסה להגדיר את התופעה ("תג מחיר"), למרות מיעוט הפגיעות פיזיות שלא לדבר על קורבנות בנפש, יגיע למסקנה שזוהי, למרות הכול - פעולת טרור.
אך לעומת זאת, היינו עדים בעבר הרחוק והקרוב, לפעולות טרור רבות שהתוצאה הייתה רצח ילדים, נשים וקשישים. האם ניתן להשוות בין שני סוגי הטרור? - ברור שלא. לכן צדק ראש הממשלה כאשר דחה את ההצעה להכריז על מבצעי "תג מחיר" כארגון טרור. המניע למעשי הקבוצה המכונה "תג מחיר", בדומה למניע של כנופיות טרור רבות אחרות ברחבי העולם, הוא הייאוש העמוק מהמצב שבו הם והקרובים אליהם נתונים.
הייאוש עמוק, שמניע את מעשי הקבוצה נובע מההשלמה עם המצב שבו הציבור הישראלי החליט לוותר על רוב שטחי יו"ש ולנסות להישאר עם "גושי ההתיישבות" הגדולים.
כבר לא החלוץ לפני המחנה
הציבור שהחל והתמיד בהתיישבות ברחבי יהודה , שומרון וחבל עזה ראה את עצמו כחלוץ לפני המחנה שמעשהו יעורר את כל העם להתיישב שם או לתמוך במתיישבים בצורה אקטיבית. בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת נראה היה כי הדבר צולח בידם והאהדה למתיישבים הקיפה את רוב הציבור בארץ ועוררה הדים גם ברחבי העם היהודי בגלויות.
האינתיפדה הראשונה הכתה קשות באטרקטיביות של הישובים. הנסיעה לשם והמגורים שם הפכו למסוכנים והציבור החל להדיר את רגליו מערי ומרחבי יו"ש ועזה.
מתיישבים רבים, בעיקר החילונים שבהם החלו לשוב לתחומי "הקו הירוק". ההכרה כי לא ניתן לשלוט על מספר כה גדול של פלשתינים בין הים לירדן דחפה את ממשלת רבין בשנות ה-90 של המאה הקודמת להגיע לסוג של הסכמה ( "הסכם אוסלו") עם המנהיגות הפלשתינית על חיים במשותף בתקופת ביניים עד להסדרת חלוקת הארץ עימם. הצלחת ההסכם נמדדת בכך שגם כיום, כ-17שנים מאז הוא מהווה את הבסיס לחיים המשותפים היום-יומיים עם הפלשתינים. מנגד נכשלו הצדדים להסכם בהבאת קץ הסכסוך.
האינתיפדה השנייה, כל כולה יזמה פלשתינית ששאפה לשדרג את "הסכם אוסלו" לטובתם, אומנם נכשלה מבחינה צבאית אך הצליחה לקבע בתודעה הלאומית וגם העולמית את ההכרה כי אין מנוס מהקמת מדינה פלשתינית עצמאית לצד ישראל בין הים לירדן. ההכרה הזו היא שהביאה לעולם את פינוי גוש קטיף ואת שיחות הקרבה של אולמרט ואבו-מאזן.
בחירת ברק אובמה כנשיא ארה"ב ומתקפת הדה-לגיטימציה הכריחו את ממשלת ישראל להסכים, אומנם בגמגום ובערפול מסוים, כי הגבולות בין מדינת ישראל למדינה הפלשתינית, לכשתקום יהיו במתווה של גבולות 1967.
ותיקי ההתיישבות ביהודה ושומרון שעברו את האינתיפאדות הבינו שהגל האדיר של מתיישבים שהם ציפו להם ביו"ש בושש להגיע וספק אם אי-פעם יגיע ולכן אין תקומה לישובים המפוזרים ברחבי יו"ש ככוכבים בשמים ורק התקבצות ב"גושים" תבטיח את המשך התיישבות באותם המקומות שקיים רצף דמוגרפי עם "הקו הירוק".
לגלות סבלנות
צעירי יו"ש, שנולדו וגדלו בגבעות של יהודה ושומרון והתחנכו על ברכי המתיישבים המיתולוגיים, אינם מקבלים השלמה זו על גורל הישובים, שהיא מבחינתם נישולם מארץ מולדתם, הם רואים בהפעלת כוח כאמצעי הנכון ליצירת לחץ על דעת הקהל לשינוי עמדתה. כאילו אמרו " לא נעזוב ולא תעיזו להפקיר אותנו לכן עליכם לתמוך בנו".
אין ספק שבמצב כזה אין לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח אלא לתת טיפול מיוחד. כל פסיכולוג העוזר בחינוך נערים ימליץ על חיבוק חם כעדיף על טפיחות בישבן. נראה לי כי תפקיד זה מוטל קודם כול על מנהיגות המתיישבים ביו"ש, אך גם אנחנו, הציבור החילוני, למרות ה"מוזרות" שצעירים אלו מקרינים כלפינו, צריכים להיות סבלניים כלפיהם למרות החומרה הרבה שבמעשיהם.
הצבת מטרות נאותות שעשויות להתקבל על-ידי הצעירים הסוררים עשויה להפוך את הייאוש העמוק לתקווה גדולה ופה תיבחן גדולתה של המנהיגות.

תאריך:  26/12/2011   |   עודכן:  26/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזעקה ממעמקי הייאוש
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו, אני, אחד הציבור
על לשון אחד העם  |  26/12/11 19:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עודד עמיחי
קצין בכיר בחיל האוויר התפאר השבוע בהרחבת ביצועי מערכת כיפת ברזל. למה לתת לשוחרי רעתנו נתונים מיותרים על מערכת כיפת ברזל? האם קידום מכירות המערכת מעוורת עיני הממונים על ביטחוננו?
עו"ד אברהם פכטר
היועץ המשפטי לממשלה החליט לסגור את תיקי החקירה נגד הישראלים שהשתתפו במשט "המרמרה" - וביניהם ח"כ זועבי. הסיבה - קשיים ראייתיים ומשפטיים. התגובה ההולמת, במילה אחת - "בולשיט". בשתי מילים - "בולשיט משפטי"
אברהם שרון
הכלבים למדו זה מכבר כי הכל דיבורים. וכשסביבם אנשים נובחים, הם, הכלבים, עוברים בשקט
אבנר אביב
אני ישראלי ציוני, שרתתי בצבא ומכבד את חוקי המדינה ומוסדותיה    הרבה מן החרדים לא שרתו בצבא, לא מכבדים את חוקי המדינה וחלקם אף נגד הציונות    התיתכן בינינו ערבות הדדית?
איתמר לוין
להקת הכזבנים מערוץ 10, בסיוע עמיתיהם בתקשורת, מוכרים שוב ושוב את השקר כאילו בנימין נתניהו הוא האחראי לקריסתו הקרובה של הערוץ. כאשר חוזרים עשור אחורה, לימים בהם הושק ערוץ 10, מגלים שהכישלון החל כבר אז ושהכתובת הייתה על הקיר מיומו הראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il