X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לשאלת הדרת הנשים יש להתייחס במטריצה של ציבורי-פרטי וכפייתי-וולונטרי. כאשר מציירים אותה, קל מאוד להגיע למסקנה שהדרה היא לגיטימית רק כאשר היא נעשית בצורה וולונטרית במרחב הפרטי הצד הערכי-חינוכי הוא שאלה אחרת, וכאן יש להיזהר מאוד מהתערבות בזכותו של כל אדם לחנך את ילדיו לפי ערכיו
▪  ▪  ▪
מדרכות - לשימוש חופשי של כ-ו-ל-ם [צילום: פלאש 90]
זכותך!
קיימת הזכות לאוטונומיה של הפרט ולמניעת התערבותה של המדינה באורח חייו. זכותו של אדם לבחור היכן יגור, כיצד יחנך את ילדיו ובאלו שירותים ישתמש

מעבר להתלהמות ולאלימות, צריך לחשוב על נושא הדרת הנשים בצורה רציונלית, כי זו הדרך היחידה שאולי תוביל לפתרון. נקודת המוצא צריכה להיות, שהמיעוט אינו יכול לכפות את דעתו על הרוב - אבל גם למיעוט יש זכויות. וכמו כל זכות במדינה דמוקרטית, גם כאן מדובר למעשה על סט של זכויות שיש לאזן ביניהן.
הזכות הברורה ביותר היא כמובן זכותן של הנשים לשוויון ולכבוד. היא כה מובנת מאליה, עד שלא צריך להכביר עליה מילים. מצד שני קיימת הזכות לאוטונומיה של הפרט ולמניעת התערבותה של המדינה באורח חייו. זכותו של אדם לבחור היכן יגור, כיצד יחנך את ילדיו ובאלו שירותים ישתמש. כידוע, כל הזכויות הללו יחסיות ומתאזנות לא רק מול זכויות אחרות אלא גם מול צרכים אובייקטיביים. למשל: זכות השוויון לנשים אינה יכולה לחייב את צה"ל להקצות לחיילות מחצית מן המקומות בסיירת מטכ"ל; הזכות לאוטונומיה של הפרט אין פירושה שמותר לנקוט באלימות כלפי מי שפוגע בה.
זה ברמה התיאורטית, וכעת נעבור מן הכלל אל הפרט. את הדרת הנשים ניתן לתאר בצורה של מטריצה: פומבי-פרטי וכפייתי-וולונטרי. דמיינו לעצמכם את המטריצה הזו, כאשר הפומבי והפרטי מצויים בטור האנכי, והכפייתי והוולונטרי - בשורה האופקית. כך אנו מקבלים את כל ארבע האפשרויות: כפייה בתחום הפומבי, כפייה בתחום הפרטי, וולונטרי בתחום הפומבי, וולונטרי בתחום הפרטי.

ההבדל בין מדרכות לחנויות
קו מהדרין. ההדרה אסורה [צילום: פלאש 90]

האוטובוס - מרחב ציבורי
לא רק חרדים משתמשים בקווים הללו, אפילו אם הם מוגדרים כ"קווי מהדרין", ובכל מקרה לא ניתן למנוע ממי שאיננו חרדי להשתמש בהם. קווי האוטובוסים פועלים ברישיון מטעם המדינה והחברות המפעילות אותם מקבלות, לפחות בחלקן, סבסוד מקופת המדינה. לכן מדובר במרחב ציבורי השייך לכל

כאשר מציירים את המטריצה הזו, קל מאוד להגיע למסקנה לפיה הדרת נשים יכולה להתקיים אך ורק בצורה וולונטרית בתחום הפרטי. היא אינה יכולה להתקיים בכפייה - לא במרחב הפרטי ובוודאי לא במרחב הציבורי; ואילו במרחב הציבורי יש למנוע אותה אפילו בצורה וולונטרית. במה הדברים אמורים? הנה ההשלכות המעשיות בנושאים המצויים על סדר היום:
  • אוטובוסים הם חלק מהמרחב הציבורי. לכן, אסור שתתקיים בהם הדרת נשים אפילו בצורה וולונטרית. דהיינו: יש למנוע מצב בו נשים מתיישבות מרצונן מאחור. הסיבה לכך פשוטה: לא רק חרדים משתמשים בקווים הללו, אפילו אם הם מוגדרים כ"קווי מהדרין", ובכל מקרה לא ניתן למנוע ממי שאיננו חרדי להשתמש בהם. קווי האוטובוסים פועלים ברישיון מטעם המדינה והחברות המפעילות אותם מקבלות, לפחות בחלקן, סבסוד מקופת המדינה. לכן מדובר במרחב ציבורי השייך לכל, ולאיש אין זכות לכפות בו הפרדה כלשהי (וזה מבלי שדיברנו על תקופות אפלות בהיסטוריה של העם היהודי).
  • מדרכות. גם הללו הן כמובן חלק מהמרחב הציבורי, וגם כאן אסור לאפשר הדרה כלשהי. אין זה משנה אם מדובר ברחובות באזורים חרדיים מובהקים; גם דתיים וחילוניים עוברים בהם, ולאיש אין זכות לומר היכן ללכת והיכן לא. מדובר בשירות הממומן כולו מקופת הציבור, ולפיכך לציבור כולו יש זכות להשתמש בו בצורה חופשית.
  • שירת נשים. כאן נכנסת ההבחנה בין מרחב ציבורי למרחב פרטי. צה"ל הוא כמובן מרחב ציבורי ואסור לאפשר בו הדרה; אפשר למצוא פתרונות נקודתיים קלים לחיילים ששירת נשים מפריעה להם (שיעשו תורנויות באותה שעה, שיישבו מאחור וכדומה). כך גם לגבי מופעים פומביים של רשויות וארגונים כלל-ציבוריים. לעומת זאת, בתי ספר ותנועות נוער דתיים וחרדיים רשאים לקבוע מי ישתתף באיזה אירוע ובאיזו צורה. האם הפרדה מגדרית כזו ראויה - זו שאלה ערכית-חינוכית, ולא עניין להתערבות שלטונית-משפטית.
  • חנויות. במגזר החרדי קיימות מזה שנים חנויות המפרידות בין שעות קנייה לנשים לשעות קנייה לגברים. זוהי הפרדה וולונטרית מובהקת במרחב הפרטי ולאיש אין זכות להתערב בה.
  • מקומות עבודה. מעסיק פרטי במגזר החרדי רשאי לקבוע את נוהלי העבודה, כולל הפרדה פיזית בין גברים לנשים. כל מקום עבודה אחר - בין אם זה מעסיק ציבורי במגזר החרדי ובין אם זה מעסיק כלשהו במגזר החילוני - אינו רשאי ליצור הפרדה שכזו.
  • פרסומות. כאשר מדובר בפרסום נייד העובר באזורים חרדיים (כגון על גבי אוטובוסים) - הוא מהווה חלק מהמרחב הציבורי הכללי ואין מקום בו להדרה. כאשר מדובר בפרסום נייח באזורים חרדיים (כגון בשלטי חוצות), הוא אומנם מצוי במרחב הציבורי, אך ראוי להתחשב ברגשותיהם של מי שמתבוננים בו - וזאת עוד מבלי שדיברנו על חוסר התועלת בפרסום שמקומם את הלקוחות.
  • לבוש. זכותם של חרדים לבקש ממי שמבקר באזורים חרדיים מובהקים להתלבש בצורה ההולמת את ערכי המקום - בדיוק כשם שיש קוד לבוש במקומות עבודה, בבתי מלון ובמוסדות ציבור. זכותן של חרדיות להתלבש כראות עיניהן, גם אם הן מזכירות לרובנו מדינות שאיננו רוצים להידמות להן.

לא "להציל את החרדיות מעצמן"

חשוב לומר, שכל הנקודות הללו נוגעות לצד המעשי ולא לצד הערכי-חינוכי. מי שמתנגד לכפייה דתית בחינוך הכללי, אינו יכול לדרוש כפייה אנטי-דתית בחינוך הדתי והחרדי. לאמור: זכותו של כל אדם לחנך את ילדיו לפי ערכיו, כל עוד אין בהם משום עבירה על החוק. לכן, חרדים יכולים לחנך את ילדיהם לצניעות קיצונית ואף מוגזמת, בתנאי שאינם מטיפים להם לנהוג באלימות - פיזית או מילולית - כלפי מי שאינו מסכים איתם. מאידך-גיסא, כאשר יש מי שמסית לאלימות שכזו, חובה לטפל בו בכל חומרת הדין.
ועוד נקודה חשובה: ייתכן שהנשים החרדיות מסכימות להדרה הזאת וייתכן שלא. אין זה מתפקידה של המדינה, ובוודאי שאין זה מתפקידם של פרטים בה, להתיימר ו"להציל את החרדיות מעצמן". זוהי התנשאות מסוכנת ומקוממת, שאין לה שום מקום בחברה דמוקרטית, בה יכול כל אדם לבחור את אורח חייו כל עוד הוא עולה בקנה אחד עם החוק. כשם שזכותה של אישה ללבוש ביקיני, כך זכותה של אישה לעטוף בשחורים את כל גופה.
השורה התחתונה החשובה ביותר היא, שאסור לתת לקיצוניים להכתיב את סדר היום - והכוונה היא לקיצוניים משני הצדדים. באותה מידה אסור לדבר בהכללות: כשם שלא כל החילוניים זהים, כך גם לא כל החרדים זהים. במי שנוהגים באלימות, יש לטפל מיידית בכל האמצעים החוקיים. עם מי שמבקשים לחיות את חייהם לפי אמונתם, יש לדבר בדרכי נועם כדי למצוא את שביל הזהב בו נוכל כולנו להמשיך לחיות יחדיו.

תאריך:  27/12/2011   |   עודכן:  27/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הדרת נשים  מהדרין בע"מ
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטריצת ההדרה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אין כזה דבר הדרה וולונטרית
יניב מויאל, עו״ד  |  27/12/11 13:08
2
תפקידנו להתערב גם במישור הערכי
יניב מויאל, עו״ד  |  27/12/11 13:17
3
פתרון לכל בעיה
חוגל  |  27/12/11 14:27
4
תוכנית עבודה
עליזה לביא  |  27/12/11 17:44
5
הדרת גברים
פרופ' יצחק סגל  |  28/12/11 10:48
6
זכויות מיעוטים זה שמאלני
אלטע קאקער  |  28/12/11 14:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
האם מישהו עצר לרגע לחשוב מדוע דווקא כעת יצא השד האנטי-דתי מהבקבוק? הרי תופעת הפרדת והדרת נשים קיימת עשורים רבים במדינת ישראל    חשוב לזכור כלל גדול בדמוקרטיה: "חייה ותן לחיות"
יואב לוי
אם ניקח את שני הצדדים ונעמיד אותם מול מראה, הם יוכלו לראות שהם שני הצדדים של אותו המטבע וכל אחד בפעולותיו ובהתאם לתפישתו מבצע תג מחיר שאנחנו, אזרחי מדינת ישראל, משלמים עליו את המחיר
רועי אורן
הגיע הזמן שתהיה הדדיות שתתבטא בכך שהעולם מכיר בשואה הישראלית כפי שהוא מכיר בשואה הארמנית. דיון בנושא זה הוא צעד בכיוון הנכון
נחום סגל
הפחתת המע"מ לזוגות צעירים ברכישת דירה, הכרה בריבית על המשכנתה והסרת חסמים שיאפשרו בנייה מהירה יותר - יובילו לירידה משמעותית של מחירי הדירות וייטיבו עם הזוגות הצעירים
אליקים העצני
מדינות במערב, העוינות את מדינת היהודים, משלמות לערבים הקוראים לעצמם 'פלשתינים' מיליארדים בתמורה לכך שהם מספקים להן דגל לגיטימי לתקוף מתחתיו את היהודים ואת מדינתם. ה"סכסוך" נותן לגיטימציה לאנטישמיות הישנה נושנה הרבה לפני שהיהודים קיבלו את מדינתם בחזרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il