X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אלישע פורת, כשאר המשוררים הכפריים שלנו, אינו עסוק בהרהורים טשרניחובסקיים אודות היותו של האדם תבנית נוף מולדתו. הנוף והמולדת והתבנית הם טבעו הראשון והאחרון. ככל שהוא יותר מקומי, פרובינציאלי, מחובר, כך הוא יותר אוניברסלי, משוחרר ומגביה עוף
▪  ▪  ▪
אלישע פורת. מתענג על ההזיכרות [צילום: דן פורגס]
מעטים ונדירים
מעטים ונדירים הם אלה שיש להם מה לומר ויודעים, כל כך יודעים, איך לומר. אלישע פורת הוא אחד מהם. כפוף, רעול, כהה, שפוף על אופניו, הוא מדווש בשבילי הכפר, אך שירתו כבר משייטת באוטוסטרדות הרחבות של הספרות העברית ומצלצלת, צלולה ובהירה, בחלונותיה הגבוהים

כמו פועל תאילנדי
אלישע פורת
לרשימה המלאה

לשווא תחפשו בשירתו של אלישע פורת (יליד תרצ"ח, 1938, עין החורש) הגיגים פורחים והרהורי סרק. שיריו הם קונקרטיים, מחוברים למקום, למה שרואים, למה ששומעים, לאירוע, לאדמה. על יד כל שיר ניצב, כביכול, הטריגר שלו. לא מן המעוף האוורירי של החסידה נולדים ילדי שיריו, אנחנו מבינים, אלא מתוך התערותם הגופנית, זה בזה, של משורר ועולמו: "גם הבוקר קמתי מבועת", "ביום הזיכרון אני כורע", "באביב המאוחר הזה פורחים", "באור אחרון לפני שקיעה", "בבית החולים על שם מאיר".
הפרוזה שיצר אלישע פורת, בספרים לא מעטים, פועלת בשיריו בדומה לפעולתה של השפה הגרמנית, למשל, בכתביהם העבריים של גרשום (גרהרד) שלום ומרדכי (מרטין) בובר: השפה האחרת (שפת האם!) נספגת בתוך הטקסט ומחייה בו איזו איכות חדשה, מפעימה. כך שהשירים הם תולדת זחילתה של הפרוזה אליהם, וסיתותה בתוכם: "אֶתְמוֹל רָאִיתִי אֶת יוֹנָה הַנָּבִיא / עוֹלֶה מֵאֲחוֹרֵי מוּסַךְ הַמְּטֻנָּף / לְיַד הָאִיצְטַדְיוֹן, בַּבֹּץ שֶׁל יָפוֹ - - -" - מי שיוסיפו ה' הידיעה ל"מוסך", או יסירוה מ"המטונף" מסתכנים בנפשו של השיר. הה"א, בהינתנה ובהישמטה, נותנת כאן לשירה את נשמתה. החיתוך לשורות מקנה לה גוף, והשיר, אחרי שנולד, כמו שניחש יהונתן גפן, הולך לבד.
אלישע פורת, כשאר המשוררים הכפריים שלנו, אינו עסוק בהרהורים טשרניחובסקיים אודות היותו של האדם תבנית נוף מולדתו. הנוף והמולדת והתבנית הם טבעו הראשון והאחרון. ככל שהוא יותר מקומי, פרובינציאלי, מחובר, כך הוא יותר אוניברסלי, משוחרר ומגביה עוף. יבואו ויעידו תרגומי שיריו, לאנגלית ולשפות אחרות, הפזורים לעשרות ולמאות ברחבי עיתונות-הרשת והבלוגוספירה, עד כמה קשובים המשוטטים שם לקולו של המשורר הכפרי מעמק חפר.
חביבה על אלישע פורת נטייתו לזכור, להזכיר, להיות נזכר, להתענג על ההיזכרות, לקונן על השכחה - בכל דרכיו תמצאנה, כמו, למשל, בשורות הראשונות, המסמנות כיוון, של כמה וכמה שירים: "קַח זִכְרוֹן יַלְדוּת שֶׁלְּךָ, מַכְאִיב", "פִּלְחוּחֵי הַזִּכָּרוֹן, הַבְלָחוֹתָיו. מְכַלִּים", "כֵּן, הוּא זָכַר גַּם יוֹם שֶׁל הֶאָרָה", "בְּיוֹם הַזִּכָּרוֹן אֲנִי נִכְנָע". גם כשאין הזיכרון מודע לעצמו בעת כתיבתו, הוא נותר, בכל זאת, כעֵד, כמו בפתח השיר הראשון ב"חושניה, המסגד" (1975) האחוז בהלם מלחמת יום הכיפורים: "צְרִיחוֹת הַקָּאָקִים עַכְשָׁו / בַּחֹרֶף דּוֹאוֹת שְׁחוֹרוֹת / כְּמוֹ רוּחוֹת הַנְּעָרִים / שֶׁגַּם פְּנֵיהֶם עוֹלִים / בַּצַּמָרוֹת - - -". ולעתים, בהיות הזיכרון נוצק בתוך תבנית מפרכסת, משחזרת השראתו, ברוח קוראיו, את עצם המעשה: "אַתְּ זוֹכֶרֶת, בְּג'וּעָרָה, בְּסִיּוּם / קוּרְס הַמַּ"כִּים שֶׁלִּי, בְּדֶצֶמְבֶּר / - - - אַתְּ זוֹכֶרֶת / אֵיךְ בְּכָל זֹאת הָיִינוּ / מְאֻשָּׁרִים, בַּהַשְׁכָּמָה, עִם אוֹר / רִאשׁוֹן, כְּשֶכָּשַׁלְנוּ חֲבוּקִים עַל / מַדְרֵגָה שְׁבוּרָה, לִפְנֵי דַּלְתֵּךְ, / וְעָמַדְנוּ מוּצָפִים פִּתְאֹם בַּנִּיחוֹחַ / הַסָּמִיךְ שֶׁל זִרְמַת הַחֲרוּבִים?"
רבים משיריו של אלישע פורת מצטיינים באיזו אי-מושלמות, בחספוס דווקאי, כמעט חורק, מתגרה, ביופי כאילו-פגום, שממנו, בעצם, נצבר כוחם. ולעתים, בנוח הרוח, החספוס מתרכך קמעא, נכון להכיל הרמוניה זכה, למרות ואף על-פי ובכל זאת:
שירי נעטפים באפלה
כְּמוֹ פּוֹעֵל תַּאִילַנְדי אֲנִי מְדַוֵּשׁ
בְּאוֹפַנַּי בִּשְׁבִילֵי הַכְּפָר. כָּפוּף כְּמוֹתוֹ,
כֵּהֶה וּרְעוּל-פָּנִים. הַכְּלָבִים נוֹבְחִים עָלַי,
הַדְּבוֹרִים נִתְקָלוֹת בְּמִצְחִי, וְרֵיחָהּ שֶׁל
מוֹלֶדֶת רְחוֹקָה מַכֶּה לְפֶתַע בִּנְחִירַי.
וּכְמוֹ מִכְתָּבָיו, הָעוֹטְפִים בְּכִסּוּפִים אֶת
הַמְחָאוֹת זֵעָתוֹ, גַּם שִׁירַי נֶעֱטָפִים
בַּאֲפֵלָה הַמְּכַסָּה אֶת אֶרֶץ גַּעְגוּעַי.
כשהקיבוץ היה קיבוץ, פועל תאילנדי היה - אם בכלל היה - סימפטום למשבר רעיוני, אך בימינו, בהווה הכפרי, המופרט, הפועל הזר אינו משמש כאמצעי לביקורת לאומית או חברתית. לא כמושא לאחוות פרולטרים הוא מדווש את דרכו, אלא כנקודת משען ארכימדית למנוף הגעגועים של האיש הצופה בו, שמכוחה תזוח הארץ ממקומה. הנה כי כן, הצטמקותו של הקיבוץ, מנמר אידיאולוגי סומר לחתול בית שורט, לא הותירה צלקות בשירתו של אלישע פורת ואולי אף סייעה לה. ההווי הקיבוצי, על שמחותיו ומתחיו, מצא הד בפרוזה שכתב, אך מעולם לא היווה גורם משמעותי בשירתו. זו יונקת מן הפלורה ומן הפאונה של המשק ולא מן הקונסטרוקציה החברתית שמשתרגת עליו.
מי שיש לו מה לומר ואינו יודע איך לומר, לרוב לא יכתוב שירים; לא מעטים הם מי שיודעים איך לומר, ולמרות שאין להם כל כך מה לומר בכל זאת כותבים וכותבים; מעטים ונדירים הם אלה שיש להם מה לומר ויודעים, כל כך יודעים, איך לומר. אלישע פורת הוא אחד מהם. כפוף, רעול, כהה, שפוף על אופניו, הוא מדווש בשבילי הכפר, אך שירתו כבר משייטת באוטוסטרדות הרחבות של הספרות העברית ומצלצלת, צלולה ובהירה, בחלונותיה הגבוהים.

תאריך:  29/12/2011   |   עודכן:  29/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשוררים הכפריים: אלישע פורת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נכון מאוד. ל"ת
סובול עידן  |  29/12/11 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעון שטיין
חילוקי הדעות הבלתי ניתנים לגישור, שלא לדבר על הציפיות מישראל אשר לעיתים קרובות אינן מתאזנות באמצעות הבעת ציפיות דומות מהפלשתינים, הפכו ברבות השנים לחלק מדיאלוג החרשים, או אם נרצה, למונולוגים של האיחוד וישראל
חדוה יוסף
האם ניתן לזהות חוסר מוטיבציה מבעוד מועד? האם קיימים ערוצי תקשורת לעשייה פוריה? האם קיים בעסק ניהול יתר או ניהול חסר? והאם מועברת תחושבת חוסר הערכה לפועלו של העובד?
רן שורר
ההשתוללות החרדית-דתית מהווה אות משמיים לממשלת ישראל לכך שעליה לעצור כאן ועכשיו את החיבור שלה עם המפלגות החרדיות בפרט ועם הדתיות-לאומיות בכלל    במקום קואליציה דתית-ימנית עליה למצוא את הדרך להתאחד עם כוחות המרכז - עם מפלגות כמו קדימה והעבודה, ואולי גם מרצ
דניאל גיגי
הכלכלה הניאו-ליברלית שמנחה את רה"מ ומקבלי ההחלטות בישראל היא כלכלה שמבוססת על העולם הישן, ולכן אינה מצליחה להתמודד עם השינויים הטכנולוגיים והגלובליים. אך ניתן למצוא פתרונות שיגנו על מעמד הביניים ויפחיתו את הפערים שמאיימים על המרקם החברתי ועל הדמוקרטיה בכללותה
צביקה ובר
הדרת הנשים והמגמה הקיצונית ההולכת ומתרחבת בקרב המגזר החרדי - הכל מתחיל ונגמר במדיניות הממשלה שלנו. הממשלה מממנת תשלומים שונים לחרדים, מממנת את הישיבות ואת הבנייה בשכונות חרדיות, ולא מפעילה את החוק כנגד מפירי החוק מאוכלוסיה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il