X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הספר כתוב כולו בלשון פיוטית מאוד, אין בו כמעט התרחשות, וזאת שישנה - היא על הרוב חשודה כווירטואלית, ושני המתכתבים ביניהם - משורר ומשוררת - הם חסרי שם. חלקים רבים מהרומן עוסק - כמקובל בשירי משוררים - בארס פואטיקה, ממנה לומד הקורא שהכותבים אינם כפופים לשום חוק פרוסודי, שאין צורך בחוקים בכתיבה
▪  ▪  ▪
בלפור חקק ושושנה ויג. כתיבה פיוטית [צילום: הרצל חקק]

כשאני קורא את הכותרת המשנית - "רומן מכתבים" - אני מצפה ליצירה אפית ארוכה, כתובה בפרוזה, בה ריבוי גיבורים, מרכזי התרחשות ועלילה, שבאים לידי חשיפה בהתכתבות בין שני גיבורים או יותר; והנה, רומן שלפנינו שובר את כל המוסכמות עליהן גדלנו ולמדנו: "השמות שמורים במערכת" כתוב כולו בלשון פיוטית מאוד, אין בו כמעט התרחשות, וזאת שישנה - היא על הרוב חשודה כווירטואלית, ושני המתכתבים ביניהם - משורר ומשוררת - הם חסרי שם.
זאת ועוד, חלקים רבים מהרומן עוסק - כמקובל בשירי משוררים - בארס פואטיקה, ממנה לומד הקורא שהכותבים אינם כפופים לשום חוק פרוסודי, שאין צורך בחוקים בכתיבה (ראו לדוגמה, עמ' 51, 69, 108). המתכתבים מזכירים רומאן שלהם מן העבר שנגנז, ושרומן שלפנינו צריך לשמש מעין פיצוי על מה שאבד (5, 6,7, 8 ועוד).
ובכן, מה קורה ביצירה שלפנינו - השניים מכירים מזה שבע שנים, היא מלמדת אותו דרך גבר בעלמה שלא ידע כמוה עד שפגש אותה. הם משתוקקים זה לזו וגם מזכירים פגישות והתעלסויות ביניהם - אך הקורא איננו בטוח אם פגישות אלו התקיימו במציאות או בדמיון. על הרקע שלו לא ידוע כמעט דבר, אך למרות מעטה הסודיות המוצהר - האוהבת משחררת מספר פרטים על חייה: יש לה בעל וחמישה ילדים, היא מורה לספרות מזה 25 שנה, לפני שבע שנים הגישה מועמדות לאגודת הסופרים, והתקבלה למרות התנגדותם של חלק מוועדת השיפוט, יש לה ערך בוויקיפדיה, וממנו ניתן ללמוד שהיא כיהנה זמן מה כדוברת האגודה, שיר שלה פורסם בעיתון ארצי, משתוקקת לזכות בפרס ראש הממשלה, אך סבורה שמדובר ב"חבר מביא חבר" (עמ'33, 35, 55, 80, 81, 104, 105, 108, 113, 155, 158).
עליו נחשפים הרבה פחות פרטים ביוגראפיים: הוא יו"ר לשכת הבונים החופשיים במחוז תל אביב (עמ' 57), אבל היא מזכירה שהוא יושב כבוד על הבימה בטקס חלוקת פרס ראש הממשלה לסופרים - מעמד ההולם יותר את יו"ר אגודת הסופרים (עמ' 156). שניהם, כאמור, משוררים, והם משתתפים בכנסי משוררים בכפר דרוזי, בטבריה, בצפת, בציפורי (עמ' 38, 47, 176).
בין מציאות לדמיון
השניים משתוקקים זה לזו ונזכרים בגעגועים במפגשים שהיו ביניהם בעבר שכללו התעלסויות (82-83,-84. 119, 144, 153-154 ועוד) משיכה גדולה וגם דחייה, למרות האהבה הגדולה. הקורא איננו בטוח אם המפגשים האלה, ביניהם בילוי של שבוע באיטליה (עמ' 169), התעלסות בבית על ההר (הוא גר בירושלים, והיא גרה בעיר על חוף הים - עמ' 144) וביקור שלה בביתה של אימו (עמ' 174) הם בבחינת מציאות או דמיון.
יש הבדל מהותי בין דרך הכתיבה שלו ובין דרך הכתיבה שלה: הוא יותר מיסטי, מרבה בחלומות, באגדות ובאלגוריות (שמרגיזות אותה - עמ' 76, 147), ומתאר רגעי התעלסות בלשון שמכסה טפח. לעומת זאת, כתיבתה הרבה יותר חושפנית, היא מתארת בצבעים עזים את תשוקתה לתנות אהבים עמו. כתיבתה לפעמים בוטה, והיא משתמשת במילים שאינן בבחינת תקינות פוליטית (עמ' 24, 118, 151). הוא משיב לה במשלים (99,75,153,46,19 ועוד).
ליד ההשתוקקות ההדדית החזקה, מתגנבת לה גם דחייה, בעיקר מצדה (עמ' 121), ויש בהתכתבות ביניהם רמזים על המוות האורב לאוהבים (עמ' 85, 144,166).
בעטיפת הספר מצולם מנעול אדום עליו חרות ABUS (נדמה לקורא שמשמעה השפלה, ביזוי, למעשה המילה הנכונה כתובה בלועזית abuseואין הדבר כך שכן, כאן זהו לוגו של חברה המייצרת מנעולים) התלוי על רשת של גדר. מתוך דברי האוהבת אנחנו למדים שהיא ביקרה בעיר גרץ שבאוסטריה, ושם, על גדר שעל גשר מעל הנהר ראתה מנעולים שאוהבים תלו כדי להנציח את אהבתם - וייתכן שאלו מנעולים שהשאירו שם בעלי אופניים (עמ' 162).
ייתכן שמנעול זה בא להזכיר את הפסוק משיר השירים (ד' 12): "גן נעול אחותי כלה". כי למרות האהבה הגדולה של המשורר ביצירה, ולמרות הצהרות האהבה הרבות של המשוררת - הוא מצהיר שכמו פרויד הגדול גם הוא איננו יודע מה האישה רוצה (עמ' 182 -181). במקומות שונים ביצירה מרומז שהמנעולים נמצאים אצל האוהבת, והמפתח אמור להיות אצל האוהב, אך הוא לא מצליח תמיד לפתוח את מנעוליה (עמ' 171,149,175,108,167,165,109,48 -49,191).
אין ספק שמדובר ברומן שונה לחלוטין מרומן המקובל - מי יודע - אולי מדובר בסוגה חדשה.

המאמר פורסם בביטאון "מאזניים", ינואר 2012
תאריך:  05/01/2012   |   עודכן:  05/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"השמות שמורים במערכת" - סוגה חדשה?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עליזה לביא
אין כל סיבה, לא הלכתית ולא אחרת, למנוע מנשים להספיד את יקיריהן, ולפגוע בהן ברגעים הקשים ביותר, עת מורד קרובן אלי קבר
מתי דוד
לוביסט, הוא "התואר המקצועי" המוכר של עיסוק זה, שנשמע כהגדרה אלגנטית, סימפטית ומכובדת. ואולם בפועל מדובר במאכערים, בתיווך, ושתדלנות פרובלמטית, למרות שהיא חוקית ולגיטימית
יצחק מאיר
נפלאתה עד מאוד האהבה של הישיש הקרב למות לאשת נעוריו שמתה עליו. הוא חותם על זרועה, והיא הייתה חותם על ליבו, "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת". גם יעקב וגם רחל מתו פעמיים, היא בדרך ולאחר שנים הרבה עם מותו של יעקב במצרים, והוא כשהקים מצבה לאשת נעוריו בארץ כנען ולאחר שנים בטרם יחזיר נשמתו לבוראו וייקבר בארץ בה נקברה בודדה אשת נעוריו    וינייטה לפרשת ויחי התשע"ב
הרצל ובלפור חקק
על-פי משל אחד ונמשלו בכתבי הרב יוסף חיים: משל על אסופי יתום ובת מלך יפה, ואיך כל זה מספר לנו סיפורה של גלות וסיפורה של גאולה
הרב ישראל רוזן
על הפרק ניצבת סוגיית הפרטת שירותי הרבנות ופתיחתן לתחרות, כמו קופת-חולים, למשל ולהבדיל. עם פרוץ החוק ברור לי כי במרבית הרבנויות יציעו לנרשמי הנישואין כוס קפה או שוקו, כסאות נוחים, מדריכת כלות עכשווית ופתיחת האשנב גם מעבר לשעות העבודה המקובלות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il