X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אלפיים שנה חיכה העם היהודי לשוב הביתה על-מנת לחיות כבני חורין. שישה מיליון יהודים שילמו בחייהם את מחיר היעדרה של מולדת וחיי גלות. בתהליך ארוך וקשה קמה מדינת ישראל אולם ברגע אחד אפשר להרוס אותה מבפנים. מדינה לא יכולה להתקיים ולשגשג אם אין בה לכידות ותחושה של שותפות גורל
▪  ▪  ▪
חייבים להתאחד [צילום: פלאש 90]

היום צום עשרה בטבת, אחד מארבעת הצומות שנקבעו לזכר חורבן בתי המקדש ואובדן העצמאות היהודית בארץ ישראל למשך אלפיים שנה. בעשרה בטבת שנת 588 לפני הספירה הטיל נבוכדנצר מלך בבל מצור על ירושלים וכעבור שנה וחצי חרבה העיר. עוד בתקופת המקרא נקבע צום עשרה בטבת לציון תחילת המצור על ירושלים.
עשרה בטבת נקבע בשנת 1950 על-ידי הרבנות הראשית לישראל גם כיום הקדיש הכללי לזכרם של מיליונים מבני אחינו שנספו בשואה שאיש אינו יודע את תאריך פטירתם ומבלי שיש להם קבר בעולם.
ימי הצום אינם רק לצורך אזכור אירועים היסטוריים. הם מחייבים אותנו לחשבון נפש בכל עת ובכל זמן. הנביא ישעיהו הבהיר כי עיקר המשמעות של ימי הצום אינה רק איסור אכילה - הם אמורים לתת ביטוי לסולידריות חברתית שנאמר "פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית". לכן בכל שנה עלינו לשאול את עצמנו מהי משמעותו של יום הצום בהקשר האקטואלי שאנו חיים בו.
המילה "מצור" יונקת מ"צר" - אויב. המלחמות בעולם העתיק הוכרעו בדרך כלל על-ידי הטלת מצור אשר גרם רעב לנצורים. בסופו של דבר הכריע הרעב את הקרב. כלי הנשק הפרימיטיביים והיישובים מוקפי החומה לא איפשרו שיטות לחימה מתוחכמות יותר, אולם המילה "מצור" יונקת גם מהביטוי "צרות עין". כאשר בני אדם נתונים בלחץ לעיתים קרובות הם נוטים לאבד את האיזונים ואת כוחות הנפש החיוניים.
אסור לנו לתת לטעות לחזור על עצמה!
ידוע שבתקופת המצור על ירושלים היו בתוכה מאבקים בין קבוצות כוחניות קיצוניות, אשר בסופו של דבר זירזו את נפילת העיר כאשר מתוך צרות עין איש מרים יד על אחיו תוך שלילת צורת האנוש מהזולת מגיעים ימים מסוכנים העלולים להוביל לחורבן.
במדינת ישראל של ימינו אנו עדים שוב, ולא בפעם הראשונה בהיסטוריה היהודית הארוכה, למצור של צרות עין ושל שלילת הזולת. המרחב הציבורי הישראלי נשלט כיום על-ידי גורמים קיצוניים משני עברי המחסומים, ובסופו של דבר הרוב הדומם משלם את מחירה של הקיצוניות, בייחוד כשמדובר בקיצוניות המונעת מאינטרסים זרים.
אלפיים שנה חיכה העם היהודי לשוב הביתה על-מנת לחיות כבני חורין. 6 מיליון יהודים שילמו בחייהם את מחיר היעדרה של מולדת וחיי גלות. בתהליך ארוך וקשה קמה מדינת ישראל, אולם ברגע אחד אפשר להרוס אותה מבפנים.
מדינה לא יכולה להתקיים ולשגשג אם אין בה לכידות ותחושה של שותפות גורל. ההיסטוריה מעידה כי העם היהודי שרד את המצור ואת הצרות בגלל תחושת השיתוף. דווקא כשיש לנו עצמאות מדינית אך עדיין רבים הצרים סביבנו, אנו מאבדים את תחושת השיתוף, את כבוד הזולת ואת האחריות הלאומית. חשוב להתפלל ולקוות שההיסטוריה לא תחזור על עצמה והרי ימי הצום נקבעו רק כדי שלא נחזור על טעויות העבר.
הנביא זכריה מנבא "צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי (בטבת) יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו". זה עוד יקרה אם רק נפנים שאחים אנחנו.

הכותב הוא מרצה במכללת שערי משפט, מומחה לפילוסופיה של המשפט ותורת השפיטה.
תאריך:  05/01/2012   |   עודכן:  05/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עשרה בטבת: הקיצוניות והלקח ההיסטורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה גרנות
הספר כתוב כולו בלשון פיוטית מאוד, אין בו כמעט התרחשות, וזאת שישנה - היא על הרוב חשודה כווירטואלית, ושני המתכתבים ביניהם - משורר ומשוררת - הם חסרי שם. חלקים רבים מהרומן עוסק - כמקובל בשירי משוררים - בארס פואטיקה, ממנה לומד הקורא שהכותבים אינם כפופים לשום חוק פרוסודי, שאין צורך בחוקים בכתיבה
ד"ר עליזה לביא
אין כל סיבה, לא הלכתית ולא אחרת, למנוע מנשים להספיד את יקיריהן, ולפגוע בהן ברגעים הקשים ביותר, עת מורד קרובן אלי קבר
מתי דוד
לוביסט, הוא "התואר המקצועי" המוכר של עיסוק זה, שנשמע כהגדרה אלגנטית, סימפטית ומכובדת. ואולם בפועל מדובר במאכערים, בתיווך, ושתדלנות פרובלמטית, למרות שהיא חוקית ולגיטימית
יצחק מאיר
נפלאתה עד מאוד האהבה של הישיש הקרב למות לאשת נעוריו שמתה עליו. הוא חותם על זרועה, והיא הייתה חותם על ליבו, "כִּי עַזָּה כַמָּוֶת". גם יעקב וגם רחל מתו פעמיים, היא בדרך ולאחר שנים הרבה עם מותו של יעקב במצרים, והוא כשהקים מצבה לאשת נעוריו בארץ כנען ולאחר שנים בטרם יחזיר נשמתו לבוראו וייקבר בארץ בה נקברה בודדה אשת נעוריו    וינייטה לפרשת ויחי התשע"ב
הרצל ובלפור חקק
על-פי משל אחד ונמשלו בכתבי הרב יוסף חיים: משל על אסופי יתום ובת מלך יפה, ואיך כל זה מספר לנו סיפורה של גלות וסיפורה של גאולה
רשימות נוספות
הדלקת נר שביעי של חנוכה ברחבת הכותל  /  הקרן למורשת הכותל המערבי
נרות של תקווה   /  ליאור עובדיה
שמחה במחלקת הילדים  /  רעיה בלחסן
בין אור לחושך  /  דמיטרי רייזמן
עוד מבט על חג החנוכה  /  איתן קלינסקי
יוסי אלפי מתבלבל בעובדות  /  אריה יואלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il