X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הצעת החוק המבקשת להגביל את חופש הביטוי על-ידי איסור פלילי של השימוש בסמלי השואה הנאצית בשיח הציבורי, עושה עוול לעם שסוע מבחינה אידיאולוגית שהזיכרון הקולקטיבי שלו רווי טראומות היסטוריות. באגודה לזכויות האזרח מותחים ביקורת על הצעת החוק, והצדק עימם. עם זאת, הטיעון של האגודה אינו משכנע דיו
▪  ▪  ▪
סמלים נאצים. סחף בהגבלת חופש הביטוי בישראל [צילום: AP]
פגיעה בחופש הביטוי
הסחף בהגבלת חופש הביטוי בישראל הנו רע כשלעצמו אך בעיקר פוגע ביכולת הלגיטימית הדמוקרטית של קבוצות להשתמש בסמלים כדי להיאבק נגד מה שנתפס על ידם כעוולות פנים חברתיות בישראל.

הטיעון של האגודה לזכויות האזרח הוא, "דווקא בשל חשיבות ומרכזיות השואה, הניסיון להכתיב מתי ובאיזה הקשר מותר להתייחס אליה הוא חמור במיוחד..." להצעת החוק יש לדעתם השלכות חמורות משום שהיא מבקשת "לשלוט בכח ובאמצעות איסורים פליליים ואיומים במאסר, על הדיון הציבורי, תוכנו ונימותיו." ובהמשך, "חופש הביטוי... כולל גם את הזכות לעשות שימוש רטורי בדימויים קשים ופרובוקטיביים."
השואה הנאצית והזיכרון הקולקטיבי
מה שנעלם מהדיון בעד או נגד ההצעה הוא שכל אירוע הנחקק כטראומתי בזיכרון הציבורי הנו באורח פרדוכסלי פונקציונאלי בקונטקסט של שסעים אידיאולוגיים. אירוע כזה משרת נאמנה אידיאולוגיות מובחנות בניסיון להצדיק עמדות קונקרטיות כלפי החלטות בעלות אופי לאומי, העומדות להתקבל או להתממש. דוגמה טרייה היא התנגדותם של מתיישבי עזה וצפון השומרון ל"תוכנית ההינתקות" (קישור).
סמלי השואה ו"תוכנית ההינתקות"
בעבודתי, שפורסמה בכתב העת "פנים" (חוברת 31, 2007, עמ' 124-100) הראיתי שאירוע היסטורי הנתפס כטראומתי ונחקק בזיכרון הקולקטיבי לאורך זמן בתבנית סיפר המלכדת זרמים אידיאולוגיים שונים ואף יריבים, ישמש כתמיכה לטיעונים בעניינים קיומיים מעוררי מחלוקת ויגויס לליבוי סערה ציבורית קשה.
ב-18 באפריל 2004 פרסם משרד ראש הממשלה בישראל את עקרונות "תוכנית ההינתקות", לפיהם מתחייבת ישראל לסגת מרצועת עזה וצפון השומרון, ולפרק כעשרים יישובים. ב-20 באוקטובר 2004 הצביעה כנסת ישראל בעד "תוכנית ההינתקות".
מאז סוף שנת 2004 העלו חוגים אידיאולוגיים שונים בחברה הישראלית טיעונים בעד ונגד היוזמה וביצועה. הביסוס לטיעונים בעד יישום ההינתקות, כמו הביסוס לטיעונים נגד התוכנית, נסמכו על ניסיון להעניק לגיטימציה או דה-לגיטימציה, בהתאמה, לאופי היהודי של היישובים בגוש קטיף ובצפון השומרון.
המחאה נגד "תוכנית ההינתקות" התנהלה בדרך כלל באמצעות טיעונים "סבירים".
מחאתם של מתיישבי רצועת עזה וצפון השומרון נגד תוכנית ההינתקות נתמכה בטיעונים שבבסיסם זיקה היסטורית בין העם היהודי לבין ארץ ישראל ותפיסת עולם לפיה "אין בסיס מוסרי ל'טרנספר' של יהודים על-ידי יהודים". בהפגנה נגד תוכנית ההינתקות, שהתקיימה בכיכר ציון בירושלים בספטמבר 2004, קרא יושב-ראש מועצת יהודה ושומרון, בנצי ליברמן, מסמך שנכתב ברוח עשרת הדיברות: "לאו לעקירת ישובים שהנה עוול אישי ולאומי".
שלמה אבינרי, רבה של התנחלות בית אל, אמר בהפגנה: "הארץ הזאת נקראת ארץ-ישראל ולא ארץ ישמעאל," והוסיף: "לערבים יש עשרים מדינות ולנו רק אחת... חזרנו ולא נזוז מארצנו לעולם."
אולם בזאת לא נעצרו ביטויי המחאה. סגנון ההתבטאויות נגד תוכנית הינתקות הלך והקצין.
צעירים חמומי אידיאולוגיה, המשלבים את תורות הרב אברהם יצחק קוק, רבי נחמן מברסלב והרב כהנא עם חלוציות על-פי דרכם, ושפעילותם מתרכזת באזור גבעות יהודה ושומרון, התארגנו כ"נוער הגבעות" והפגינו נגד התוכנית באמרם, "אנחנו לא מתכוונים לוותר".
בהעדר אירוע טראומתי שיספק דלק למתנגדים לתוכנית, הקיצוניים שביניהם עשו לבסוף צעד דרמתי על-מנת לשכנע בצדקתם. הם הרחיקו לכת עד לשימוש בשואה הנאצית, טראומה היסטורית יהודית מאמצע המאה הקודמת, המחברת את פזורות העם היהודי ואת תושביה היהודים של מדינת ישראל לקהילה אחת של "קורבנות השואה". יתרה מכך, הם האמינו שגיוס מוטיבים מתוך הנרטיב המיתי של השואה יאחד את עם ישראל מול מה שייזכר, כפי שטענו, כטראומה היסטורית נוספת בתולדות המדינה והעם היהודי. וכך, הקיצוניים שבין מתיישבי רצועת עזה השתמשו בטלאי צהוב, הניפו שלטים הנושאים דימויים וסמלים מתקופת השואה ואישי ציבור שסלדו מכך העלו את התופעה לשיח הציבורי אך שום הצעת חוק בעניין השימוש בטלאי הצהוב או סמלים אחרים מתקופת השואה לא הועלה על שולחן הכנסת.
המסקנה העולה מכאן בנוגע ליוזמת הצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית על-ידי מליאת הכנסת די עגומה: הסחף בהגבלת חופש הביטוי בישראל הנו רע כשלעצמו אך בעיקר פוגע ביכולת הלגיטימית הדמוקרטית של קבוצות להשתמש בסמלים כדי להיאבק נגד מה שנתפס על ידם כעוולות פנים חברתיות בישראל.
צודק הארגון לזכויות האזרח בטענה שהדיון בלגיטימיות של השימוש בסמלי השואה חייב להתנהל במסגרת "שוק הדעות" ולא באמצעות החוק הפלילי.

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החוק האוסר שימוש בסמלי נאצים - שנוי במחלוקת
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה למומחים:מדוע בדמוקרטיה אי
קורןנאוה טבריה  |  12/01/12 13:06
2
גזל של זכויות חלק מישרדי השואה
ישע  |  12/01/12 15:24
3
הגברת משקרת במצח נחושה!
חגא  |  12/01/12 16:16
 
- הפאלצנים מהשמאל מתועבים ל"ת
תגובתך נכונה!!  |  12/01/12 20:41
4
החוק הוא דבילי ושערורייתי
yeshurun  |  12/01/12 23:13
 
- מצדיע לך במועל יד ל"ת
אדולף  |  13/01/12 00:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
אנו נתבעים כיום לחזק את התא המשפחתי והקהילתי, והסבת זוגות נשואים יחדו לשלחן חתונה, בשכנות לידידים ומכרים או בני זוג רב-דוריים - תורמת לכך. אנו מתראים כזוגות במסיבות ובאירועים שונים, והיפרדות מאולצת דוקא בחתונה יש בה יותר מסלסול של יוהרא ויצירת נוגדני הלכה מיותרים
עפר דרורי
חוק חינוך חינם לא היה קורה אמלא החלטת נתניהו, שלא היה מחליט אלמלא ועדת טרכטנברג, שלא הייתה מוקמת אלמלא המחאה החברתית    השגת השקיפות על התנהלות משהב"ט - אף נחשב להישג גדול יותר
איתן קלינסקי
ח"כ דב חנין היה הראשון שתקף את ההסדר שיצר מצד אחד מנגנון, המתמרץ כריית מלח ועקב כך הסבת יותר נזקים לאזור ים המלח. מצד שני לא הקימו קרן לשיקום ופיתוח ומסרבים להתחייב לפיתוח האזור בעקבות הגדל התמלוגים
נסים גבאי
יאיר לפיד כדוגמה - כביכול לא יכול להיות ראש ממשלה רק כי צנח משיא רייטינג ציבורי, לקלחת הציבורית הפוליטית. האומנם?    האם יש בכלל נוסחה להצלחה או לכישלון בתפקיד ציבורי רם ונישא בישראל, או שמא תמיד יהיה לתככים הפוליטיים את הכוח האולטימטיבי לקבוע גורלנו?!
איתמר לוין
11 שופטי העליון שדנו בחוק האזרחות, לא שאלו את עצמם מדוע הם עוסקים באיזון בין ערכים במקום להותיר זאת לדיון ציבורי. מי שרוצה לקבוע את ערכיה של המדינה, אינו יכול להמשיך ולטעון שאין הוא צריך לייצג את הציבור המרכיב אותה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il