X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לא רק פרעה מכביד את ליבו, אלא גם כל אחד מאיתנו בחיי היום-יום. הבעיה היא, שקשה מאוד להבחין בין כובד לב פסול לבין דבקות חיובית. הפתרון נעוץ בבחינה מתמדת של דרכנו ולאפשר לעצמנו תיקון ושינוי
▪  ▪  ▪
משה ואהרון לפני פרעה. תנ"ך הולמן, 1890
בלבול "כבד"
"כובד הלב" דומה מאוד לנאמנות ולדבקות בדרכנו, שהם ערכים חיוביים מאוד. לא ברור לנו מתי מדובר על "הינעלות" בכיוון מסוים, ומתי מדובר באמת על כוח התמדה ועמידה במבחן ובניסיון

"לב כבד" - זהו הביטוי המאפיין את פרעה מלך מצרים בפרשת השבוע שלנו. לעתים הקב"ה מכביד את ליבו, ולעתים הלב מכביד את עצמו. ישנן תוצאות שונות העולות מביטוי זה. חלקן באות לידי ביטוי באטימות לב לראות בצרת האחר ובעוולות הנגרמות לו. חלקן קשורות לחוסר היכולת לשנות את הקונספציה, תהיינה התוצאות אשר תהיינה. חלקן קשורות בחוסר אמונה ובסירוב העמוק לקבל את העובדה, כי מי ששולט בעולם איננו האדם אלא ריבונו של עולם, ועוד ועוד. הצד השווה שבכולם, הוא שפרעה ממשיך במדיניות הקודמת שלו, למרות המכות שהוא וארצו סופגים, בלא כל התחשבות בתוצאות.
פרעה מהווה את הדמות המקראית המובהקת של אדם שליבו היה כבד, אולם הוא לא היחיד. למעשה, לכל אחד מאתנו יש כובד לב מסוים. אנו באים עם עמדות יסוד כלפי בני אדם אחרים, ולא מוכנים לקרוא את היכולת שלהם ואת הרצון שלהם להשתנות. משפטים כמו "תמיד אתה כזה..." הנאמרים במשפחה או בקשרי חברים, הם סוג של כובד לב. זוהי הימנעות מלראות את המציאות המשתנה.
פעמים רבות אנו באים עם הנחות דתיות והלכתיות מסוימות, וממאנים לבחון עמדות החולקות עלינו או להתבונן באפשרויות אחרות, בעיקר לאור המודעות לבעיות שדרכנו גורמת. הנביאים מחו על תופעה זו, וקראו למהפכה תפישתית דתית שהיא למעשה שיבה למקור, אולם כובד הלב של האומה לא היה פתוח אליה. לעתים אנו מפעילים את כובד הלב כלפי עצמנו, שופטים את עצמנו לחומרה בדרך מסוימת, ולא מביטים אל האפשרויות הגדולות שנפתחות בפנינו דווקא בשעה שניתן להקל על הלב.
הבעיה סבוכה הרבה יותר בשל העובדה ש"כובד הלב" דומה מאוד לנאמנות ולדבקות בדרכנו, שהם ערכים חיוביים מאוד. לא ברור לנו מתי מדובר על "הינעלות" בכיוון מסוים, ומתי מדובר באמת על כוח התמדה ועמידה במבחן ובניסיון. בעולם העסקים וההנהגה הדבר קשה שבעתיים. קשה להבחין בין הערך החיובי של מי שאינו מתכופף בפני כל סערה ואינו מכניע את אמונתו בפני המציאות המסובכת, לבין מי שמגלה אטימות וכובד לב, ואינו מסוגל להיות רך כקנה במקום בו צריך להיות כזה.
בשל הדמיון בין שתי התכונות - הרעה (כובד הלב) והטובה (דבקות ונאמנות) - אין אנו שמים לב לצורך לאחוז בשתי המידות ולנהוג בהן, הכל לפי המקום והשעה. כך יוצא שלא פעם אנו מעניקים ל"פרעה" שבתוכנו להקשיח את הלב במקום לא ראוי, בעוד שבמקרים אחרים אנו מעניקים לגמישות הרפויה שבתוכנו מעמד-על בתואנה שאנו מתנגדים לכובד לב.
מה אפוא עושים?
אף שאין בנמצא נייר לקמוס היכול לקבוע מתי מדובר ב"כובד לב" ומתי זוהי רפיסות אידיאולוגית, נראה כי ניתן ללמוד לפחות דבר אחד מכובד הלב של פרעה, והוא החובה לבחון בחינה מתמדת את דרכנו. תמיד צריך לפתוח פתח לאיש שיחנו, ולהיות מסוגלים לקרוא את הרצון הטוב העולה מתוכו, גם כשאנו באים עם סטריאוטיפ מובנה כלפיו. זוהי חובה שיש לנו כלפי עצמנו, לשאול האמנם הדרך שבה בחרנו היא דרך אמת, או שמא ירינו את החץ ורק לאחר מכן סימנו את המטרה.
שאלות אלה אינן שאלות מחלישות המעידות על רפיסות. אדרבה: הן מעידות על חיפוש דרך אמיתי. גם קהלת קבע דרך זו ככלל כשאמר: "אחוז בזה וגם מזה אל תנח את ידך". זהו אחד הכלים להתמודדות עם דרכים מנוגדות.
אם אנו לא נהיה כבדי לב ונאפשר בחינה מחודשת, יכולת תיקון ושינוי (ולו כאפשרות), נוכל גם להינצל משעבוד מצרים שאנו משעבדים בו את עצמנו בשל אטימותנו, וייפתחו בפנינו עולמות חדשים של חירות.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  16/01/2012   |   עודכן:  17/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
אנחנו מקווים מאוד שתצליח, אך יש לנו ספק גדול האם יש לך הכישורים לכך. בגלל הסיכוי הקטנטן שתצליח, אנו מרשים לעצמנו להציע לך רק את כל מה שעדת החברים של אביך לא תהין להציע לך, כי זה ינתק אותך לחלוטין מהתלות בהם
עקיבה לם
אמג'ד עוואד קיבל חמישה מאסרי עולם. יותר מדי. המחבל הזה רצח יהודים באישון ליל, בערב שבת. לא מגיע לו לחיות
יוסף קנדלקר
תעשיית החתונות בישראל מגלגלת יותר מ-8 מיליארד שקל בשנה, עם עלות ממוצעת של מעל 85 אלף שקל לחתונה
אריה אבנרי
שולמית הייתה עיתונאית מחוננת בזכות כישרונותיה המוכחים ולא בחסדו של אביה המנוח משה רון ז"ל, שידו הייתה בכל כלי התקשורת
אלעזר לוין
הצעתו, לאפשר חלוקת דירות ללא היתר בנייה, היא מתכון בטוח לתוהו ובוהו עירוני    עוד צעד במלחמה של הח"כים נגד הרשויות המקומיות?
רשימות נוספות
מיריבות לזוגיות  /  הרב יובל שרלו
האם יש לך חזון?  /  הרב רפי פוירשטיין
תסמונת הלחי השנייה?  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il