X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגלות במצרים בנתה את מידת הענווה וההכנעה בישראל, לפני שיעלו על בימת העולם, או כדי שבני ישראל לא יסתגרו רק ב-ד' אמותיהם, וכאשר יתרוממו יזכרו גם את שאר העולם, את כל הנדכאים והמסכנים, שהלאומיות שיבנו בהמשך דרכם לא תהיה פשיסטית ומתנשאת
▪  ▪  ▪
יציאת מצרים. בנתה את מידת הענוה בישראל

פרשת וארא פותחת בפסוקים: וַיְדַבֵּר אֱלֹ-הִים, אֶל-מֹשֶׁה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי י-ה-ו-ה. ג וָאֵרָא, אֶל-אַבְרָהָם אֶל-יִצְחָק וְאֶל-יַעֲקֹב--בְּאֵל שַׁ-דָּי; וּשְׁמִי יְ-ה-וָ-ה, לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם. ד וְגַם הֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתָּם, לָתֵת לָהֶם אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן--אֵת אֶרֶץ מְגֻרֵיהֶם, אֲשֶׁר-גָּרוּ בָהּ. ה וְגַם אֲנִי שָׁמַעְתִּי, אֶת-נַאֲקַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר מִצְרַיִם, מַעֲבִדִים אֹתָם; וָאֶזְכֹּר, אֶת-בְּרִיתִי. בהם רבונו של עולם מנמק למשה למה הוא שולח אותו להוציא את בנ"י ממצרים.
אם נתבונן נראה בפסוקים שלושה טעמים להוצאת בנ"י ממצרים ואלו הם: א. נגליתי אל האבות באל שדי ובשם הויה לא נודעתי להם, פרוש הדברים: ה' חפץ להתגלות בשם הויה בעולם אבל זה עוד לא קרה בימי האבות. ב. הבטחתי לאבות את ארץ ישראל, ועדיין לא קיימתי הבטחה זו. ג. אני שומע את הצעקות העולות אלי מבני ישראל הנאנקים במצרים.
אבי מורי נוהג לומר, שאם לשאלה אחת ישנם כמה תשובות, זהו סימן שכל אחת מהן חלשה בפני עצמה. בנוגע לטעם השלישי, ברור שהוא חלש בפני עצמו, וכי הסבל שבנ"י סובלים במצרים איננו מאת השם?
כבר לאברהם אבינו אמר השם "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם, ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה...". אנו מאמינים שבאמת כואב להשם סבלם של ישראל במצרים, אבל ברור שיש לסבל מטרה ואם היא לא תושג, אזי אין טעם להוציא את ישראל מהשעבוד.
בדו שיח בין אברהם אבינו לקב"ה, השם מספר לו על הגלות בעקבות שאלת אברהם אבינו, "במה אדע כי אירשנה" (בראשית טו,ח), ושאלתו באה בעקבות הבטחת השם לתת לו את ארץ ישראל.
ז"א הגלות במצרים נועדה להכשיר את עם ישראל לרשת את הארץ.
למה אנו צריכים לסבול גלות ושעבוד בשביל לרשת את א"י?
נראה לומר שהיא בנתה את מידת הענווה וההכנעה בישראל, לפני שיעלו על בימת העולם, או כדי שבנ"י לא יסתגרו רק בדלת אמותיהם, וכאשר יתרוממו יזכרו גם את שאר העולם, את כל הנדכאים והמסכנים, שהלאומיות שיבנו בהמשך דרכם לא תהיה פאשיסטית ומתנשאת. לדוגמה התורה מזהירה אותנו " לא תטה משפט גר יתום; ולא תחבול בגד אלמנה. וזכרת כי עבד היית במצריים, ויפדך יהוה אלוהיך משם; על-כן אנוכי מצווך לעשות את-הדבר הזה." (דברים כד,יז) או "וגר לא תונה ולא תלחצנו, כי גרים הייתם בארץ מצרים" (שמות,כב,כ).
למידת ההכנעה והענווה שעמנו רכש במצרים, ישנו תפקיד חשוב, לא רק ביחס לגרים ושאר האומות, גם ביחסנו לארץ ישראל, ההשתרשות בקרקע מבורכת אבל גם מסוכנת, כי היא יכולה להביא לגאווה והסתאבות, כבר בראשית ההיסטוריה אנו נחשפים לסכנה זו ותוצאותיה ההרסניות אצל קין, האומר להבל אחיו עוף מעל אדמתי, והורגו. ריבונו של עולם רצה להכשיר אותנו לירושת הארץ, באמצעות לידתנו בארץ נוכריה, אם נראה את עצמנו גרים בארץ, אזי נוכל להיות תושבים ולהתמיד על נחלתנו, התורה מצוה אותנו "והארץ לא תמכר לצמיתות, כי לי הארץ, כי גרים ותושבים אתם עימדי"(ויקרא,כה,כג) , וכמו שאומרים שאין דבר יותר קבוע מהזמני.
או נאמר בסגנון אחר, שההתקשרות של עמנו לארץ, לא נבנתה באופן טבעי כשאר העמים, וגם לא יכולה להתבטל באופן טבעי, העובדה שאנו חזרנו לארצנו לאחר אלפיים שנות גלות, תופעה שאין לה אח ורע בעולם, מעידה על התקשרות מיוחדת זו שיש לנו לארץ. היא נרכשה עוד בימי גלותנו במצרים.
נראה עוד לומר, שכשם שהטעם השלישי (סבלם של ישראל) נועד לשרת את הטעם השני (ירושת הארץ), גם הטעם השני נועד לשרת את הטעם הראשון (גילוי שם הויה).
מדוע באמת לא נודע שם הויה בימי האבות?
נראה שהאבות לא יכלו להוודע אליו כי הם היו עדיין רק יחידים, וכדי שיופיע השם בעולם בשמו המיוחד, שם שמבטא את כוחו שמעל לטבע, שמעל לזמן, במידת חסדו, לזה נצרך צבור, וכאשר היו סוף סוף צבור, קהל של 60 ריבוא, יכל שם הויה להתחיל להתגלות בעולם. בספר בראשית השם אלו-הים הוא הדומיננטי, ואילו בספר שמות ואילך, השם י-ה-ו-ה.
גם נראה שהוא תלוי בארץ ישראל, "כי בחר י-ה-ו-ה בציון אוה למושב לו"(תהלים,קלב). שם הויה מתאווה לציון, רוצה להתגלות בירושלים, במקום השכינה, במקום המוכשר לגילוי הנהגת השם שמעל למקום ולזמן, ובו היו מתרחשים ניסים באופן קבוע. המקום והזמן היחידים שבהם היה אפשר לבני תמותה לשמוע את השם הזה, היה בבית המקדש ביום הכיפורים, יוצא מפי כהן גדול.
באמת שם זה עוד לא התגלה במלואו בעולם, ועוד אנו מצפים ליום שיופיע, שיהיה השם אחד ושמו אחד. יוצא שלשם גילוי שמו המיוחד בעולם, גם חרות ישראל היא אמצעית גם ירושת ארץ ישראל וגם בניית בית המקדש.
החלום הגדול של עם ישראל הוא "והיה י-ה-ו-ה למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה י-ה-ו-ה אחד ושמו אחד" (זכריה,יד,ט)

תאריך:  19/01/2012   |   עודכן:  19/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לשם מה נועדה יציאת מצרים?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
פרשנות הזויה
davidcar0  |  21/01/12 21:19
2
יציאת מצרים ברובד שונה.
מאיר ש.  |  19/02/12 21:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב ישראל רוזן
לפיד ושליט הם לא הראשונים בשיווק-הח"כיוּת, וכבר הייתה לנו דוגמנית קוסמטיקה שהיו לה בשורות לעם ישראל. כוכבי השבוע שלנו הם תוצר הפוסט-דמוקרטיה, זו המיוחצנת, ה'ריאליטית', המאמינה כי החיים האמיתיים מתרחשים בתקשורת ועל המרקע
משה חסדאי
אנו קרובים מאי פעם למלחמות בין יהודים ליהודים, שזה חורבן בית שלישי. פיצוץ כיפת הסלע, או רצח נער יהודי בידי פורעים ערבים כתגובה ל"תג מחיר", הם מעשים שיש בכוחם לשנות את ההיסטוריה. כאיש שב"כ חשש כרמי גילון וכולנו חייבים לחשוש שיקרה משהו שיצית במזרח התיכון תבערה נוראה
ישראל פרנק
אסור לפרוץ את מסגרת התקציב. את הכסף הדרוש חייבים לקחת מביטול תשלומי ביטוח לאומי ושירותים ממלכתיים אחרים למי שלא שרת בצבא או בשירות לאומי. אין לתת כסף לרשויות מקומיות שאינן גובות את מלוא המסים העירוניים. רוב הרשויות המקומיות המוסלמיות אינן גובות מסים מטעמים לאומניים. חייבים להעמיק את גביית מס ההכנסה והמע"מ
עדי אמסטרדם
"הפרוטוקולים של זקני ציון המלומדים" הם מן הטקסטים הפחות ידועים לקוראי העברית, וחבל, משום שאין מדובר, כפי שלעתים נדמה, באפיזודה חולפת מתחילת המאה העשרים, אלא באחד מרבי-המכר ברבות ממדינות ערב, ותוכנו מוצג כאמת היסטורית ומדעית
אפרים הלפרין
אחמד טיבי לא ייקרא יותר בשמו, אלא אחמד טיזי    אין לנו כל צורך בהבאתו את גיבוריו השאהידים עימו לכנסת. הגניקולוג הערבי מוזמן לשוב לקליניקה שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il