X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אתה האקר צעיר? נתפסת? לא נורא, תמיד תוכל לטעון שלא הבנת את חומרת מעשיך ושפעלת מתוך סקרנות בלבד. הוסף לכך הבטחה שלא תעשה את זה שוב, ויש לך סיכוי לגמרי לא רע לצאת אפילו בלי כתם פלילי
▪  ▪  ▪
אלה נסיבות מקלות?! [צילום: AP]

שבוע בלבד לאחר שהמדינה רעשה בעקבות מתקפת ההאקרים על אתרי חברות האשראי, הבורסה ואל-על, מעביר השופט מרדכי פלד מסר מרגיע לפושעים אלו: לא נורא, יש סיכוי שאפילו אם תיתפסו - עונשכם יהיה קל עד מגוחך. תמיד תוכלו לטעון שזו הייתה משובת נעורים, שיש לכם רקע אישי קשה, שאתם רוצים להשתקם. אם יתמזל מזלכם, אפילו תצאו מהסיפור בלי כתם פלילי.
בן ברייר הודה בשורה של עבירות חמורות: קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות (העונש המירבי: חמש שנות מאסר), ריבוי עבירות של פגיעה במזיד בפרטיות (העונש המירבי על כל מעשה: חמש שנות מאסר) וחדירה לחומר מחשב (שוב: חמש שנות מאסר). מדובר בעונשי מקסימום חמורים, המלמדים על האופן בו מתייחס המחוקק לעבירות כאלו. פלד החליט שהנסיבות מאפשרות לו להתעלם לחלוטין מרצון ברור זה של המחוקק.
פלד מונה שורה של סיבות להקל בעונשו של ברייר. אביו נפטר כאשר ברייר היה בן 13 בלבד והוא נרתם לסייע בפרנסת המשפחה, ובמקביל נזקק לטיפול שנמשך שנתיים. הוא סיים את לימודיו עם תעודת בגרות מלאה, תוך שילוב הלימודים עם פעילות קהילתית שזכתה להערכה, וכיום הוא משרת במשטרה הצבאית לשביעות רצונם של מפקדיו. ודאי שאין להקל ראש בנסיבות אלו; אלא שכותב שורות אלו טרם ראה עבריין שהורשע בדין ולא הציג נסיבות מקלות כאלו או אחרות. אם הנסיבות הללו יגברו על אינטרסים ציבוריים של ענישה והרתעה, אפשר יהיה לסגור את בתי הכלא.
לצד הנסיבות האישיות, דן פלד גם בעבירות גופן. הוא פותח בציון העובדה שמדובר בעבירות חמורות ובעלות פוטנציאל לנזק רב, ומציין שבית המשפט העליון קבע שככלל - יש להרשיע את מי שמבצע אותן. אך כאן מוצא פלד, שיש להביא בחשבון שברייר היה רק בן 17 בעת ביצוע העבירות, הוא לא היה העבריין העיקרי והוא איננו "בעל דפוסי חשיבה עברייניים". ברייר - מוסיף פלד - הודה במעשיו, נטל אחריות מלאה, הביע חרטה כנה, "הורתע דיו ואין מקום לחשש להישנות עבירות מסוג זה מצידו".
נניח בצד את העובדה שפלד מתיימר להיות לא רק בוחן כליות ולב, אלא גם נביא הצופה בביטחון רב את העתיד, ונעסוק ביתר דבריו. הוא אולי אינו יודע, אבל כל ההאקרים מתחילים בגיל צעיר בלא עבר פלילי, וניתן להניח שלרובם אין "דפוסי חשיבה עברייניים". מבחינה זו, ברייר אינו שונה מכל האקר אחר - פרט לכך שהוא נתפס בשלב מוקדם של מעשיו. אין כל אפשרות לדעת האם לא היה הופך להאקר מקצועי והרסני, אלמלא נלכד בגיל צעיר.
יתרה מזאת: פלד מאריך את הדיבור על האינטרס השיקומי של ברייר ואף אומר, שיש בכך גם אינטרס חברתי. בהחלט נכון. אך מה עם האינטרס החברתי של הרתעה? כל ענישה מורכבת משני מרכיבים: גמול על חטאו של היחיד והרתעה כלפי הרבים. למרכיב זה לא מייחד פלד אפילו מילה אחת. הדבר מתמיה במיוחד לנוכח העובדה, שכאמור - כל ההאקרים היו פעם צעירים תואמי-ברייר. שהרי כך הסביר ברייר את מעשיו (בלשונו של פלד): "לא היה מודע דיו לחומרת מעשיו... ביצע את העבירה על-רקע תחושת סקרנות ומתוך העדר חשיבה מספקת של המשמעות הפלילית הניבטת ממעשיו". כל האקר מתחיל יכול לטעון בדיוק את אותם הדברים.
מעטים מאוד ההאקרים שנלכדים, ומעטים עוד יותר אלו הנתפסים לפני שהספיקו לגרום נזק ממשי. פלד היה צריך להעביר מסר ברור לכל מי שחושב על ביצוע עבירות מחשב, ודווקא ובמיוחד לבני הנוער: מעשים כאלו יכתימו אתכם לכל החיים. למרבה הצער, הוא העביר בדיוק את המסר ההפוך.

תאריך:  22/01/2012   |   עודכן:  22/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרדכי פלד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בשורה טובה להאקרים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הוא קיבל את החומר.
אורי... .  |  22/01/12 09:43
2
עבירות מחשב הינם פשעים חמורים
אלון פלג  |  22/01/12 10:09
3
בשביל מסר אחר צריכים בוזגלו
לא ברייר  |  22/01/12 12:56
4
ילד בן שבע עשרה ל"ת
תרגיע  |  22/01/12 16:12
5
אויש אתם ממש מגזימים
אורישקי.   |  22/01/12 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יעל גיל
הטיעונים וטיעוני הנגד צפויים. אבל אסור לשכוח שני דברים חשובים: הגעגועים לאבא - מה שילדי גירושין שגדלו מספרים עליו, וערך השוויון
יהודה יפרח
רצף האישומים המופרכים שהגישה לאחרונה הפרקליטות ממשיכים לכרסם באמון הציבור במערכת המשפט
עידן יוסף
סקר TGI מדווח על 2,000 מאזינים בשבת בבוקר לתחנת רדיו דתית    הצרה היא שגם מידת המהימנות של שאר סקרי הפרסום הגדולים נושקת לרצפה
רועי אורן
שינייד אוקונור נחשבה מטאור בתחילת שנות ה-90. מאז, הקריירה שלה הידרדרה לצד חייה האישיים הלא יציבים
צבי גיל
במציאות שלנו, שמוצאת ביטוי בולט כל-כך בכל ענפי המדיה, כולל הוגוספָרה שגם אני "שט" בה, ושבה תופעות שליליות לרוב, הן שממלאות את החדשות ואת ענייני היום, חשוב מאוד לכוון את אלומות האור על מוקדים של פעילות חיובית מסורה ומתמשכת. כזאת שמביאה מקצת אור ומזור לנזקקים. כזה הוא האיגוד ל"סיסטיק פיברוזיס", אשר מחזיק בחיים אנשים צעירים ומבוגרים יותר שאלמלא העזרה המתמדת והמסורה הם מזמן היו מסיימים אותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il