X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע בני ישראל לא חגגו את ליל גאולתם? מדוע יצאו ממצרים בחופזה? מה קרה כאשר עם ישראל שכח את לקחי תולדותיו? ואיך כל זה קשור למלצרית המקבלת שכר מביש?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
גלגל כהרף עין
המרחק בין האדון לעבד, בין המוכה למכה, בין הניצול למי שהוא ניצול ממנו - המרחק הזה איננו רב. הגלגל שהתהפך לטובת ישראל, עשוי להתהפך שנית ושלישית, והיציבות המעמדית שאנו מניחים שהיא מקובעת, עשויה להתהפך כהרף עין

"האוכל כאן איננו כשר", אמר לי רב נודע בחתונה בה השתתפתי השבוע. "וכי למה?" שאלתי, "הרי יש להם הרי תעודת כשרות". והוא ענה: "משום ששאלתי את המלצרית שמגישה אוכל לשולחננו, כמה היא מרוויחה לשעה, והיא ענתה: 13.5 שקלים בלבד".
סיפור קטן זה מהווה הקדמה למסר חשוב העולה מפרשת השבוע, פרשת "בא". בפרשתנו יוצאים בני ישראל ממצרים. לכאורה, הלילה בו הם יצאו מעבדות לחירות, היה צריך להיות ליל חגם של העבריים. לילה של נקמה מתוקה על מאות שנות שיעבוד אכזרי, על רצח תינוקות באמצעות הטבעתם במימי היאור, על מאות אלפי פצועים שעונו, נרמסו והושפלו.
באותו הלילה בו יצאו ישראל לחירות, המוות פשה בכל מקום במצרים. היללות והקינות נשמעו מכל עבר. ואיפה היה עם ישראל באותה שעה? איפה חגיגות הניצחון? איפה צהלת המעונים בראותם את כבלי הברזל נשברים ונקרעים?
גם המעונים, כך מספרת התורה, ישבו ספונים בבתיהם, חוששים מהמוות המשתולל בחוץ, ביודעם שכל מי שייצא מביתו יתחייב בנפשו. הם יודעים היטב שסימן הדם אותו הטביעו במזוזות הפתח ובמשקוף, מגן עליהם. הם לא שמחו. אפשר לומר שהם אפילו פחדו מאוד. הם חשו עד כמה גם חייהם שלהם תלויים להם מנגד.
גם היציאה ממצרים, שהתרחשה מיד לאחר מכת הבכורות, הייתה יכולה להיראות אחרת. נכון היו כמה רגעים משונים, רגעי נס מוזרים שבהם נפתח פתאום לב המענים אל מעוניהם: "ובני ישראל עשו כדבר משה, וישאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב ושמלות. וה' נתן את חן העם בעיני מצרים וישאילום, וינצלו את מצרים".
כמו רוכב אופניים
אולם מעבר לנחת הרגעית הזאת, הם יוצאים בחיפזון, בבהלה ובלחץ. מה ניתן ללמוד ממה שקרה בדקות הראשונות להתהוותו של עם ישראל?
לטעמי ניתן ללמוד שהמרחק בין האדון לעבד, בין המוכה למכה, בין הניצול למי שהוא ניצול ממנו - המרחק הזה איננו רב. הגלגל שהתהפך לטובת ישראל, עשוי להתהפך שנית ושלישית, והיציבות המעמדית שאנו מניחים שהיא מקובעת, עשויה להתהפך כהרף עין.
התודעה הראשונית שנצרבה בלבבות הייתה אמונה באלוקים, ואמונה באלוקים פירושה אי-יציבות האדם ותלותו המוחלטת באלוקים. על האדם לפעול, להתאמץ, אך היציבות שלו משולה לרוכב על אופניים. רוכב האופניים, בניגוד לנוהג במכונית, צריך להקפיד כל הזמן על שיווי משקלו.
לזכור את לקחי מצרים
גם עלינו להקפיד על יציבותנו. כיצד עושים זאת? התורה דורשת מאיתנו: "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים". אסור לנו לשכוח מהיכן הגענו, ולכן היא דורשת מאיתנו להעניק מתנות יקרות-ערך לעבד אותו עלינו לשחרר אחרי מקסימום שש שנים. היא דורשת מאיתנו שלא לצער את הגר, היתום והאלמנה, שהרי אנו היינו במצרים והצטערנו.
רגעי האימה, החרותים בזיכרון הקולקטיבי שלנו כמעורבים בשמחת הפדות וההצלה, מהווים את אחד העקרונות היסודיים באמונה היהודית. "אל תבטחו בנדיבים". הֶיו ראויים וזכאים למעמד בו אתם נמצאים. זיכרו מהיכן באתם, וזיכרו שהיציבות של רוכב האופניים תלויה במודעות התמידית שלו לחוסר יציבותו.
ואכן, כשעם ישראל בטח "במגדלים הנישאים ובהרים הרמים" בעוצמתו הצבאית והזניח את שיווי המשקל הערכי-רוחני-מוסרי, הוא מצא את עצמו בגלות. כך, באופן פרדוקסאלי, התנ"ך שנפתח בעוצמתו המתפתחת של העם המשתחרר מהעול המצרי, מסתיים במפץ הגדול של הגלות הנוראה הגורמת לאובדנו של חלק גדול מהעם. השמירה על שיווי המשקל מותנית אפוא במודעות המתמדת לאי-קיומו הבסיסי של שיווי המשקל.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  24/01/2012   |   עודכן:  25/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך שגלגל מסתובב לו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כשהבורות חוגגת מפי רב
בן דוגית  |  25/01/12 12:44
 
- אין בורות גדולה יותר מהבורות
זקן  |  25/01/12 17:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתי דוד
האידיאולוגים הנאיבים של השמאל, משלים שיש להם פתרון לחלום השלום. זו קבוצה המאמינה בחזון אוטופי, וירטואלי ונאיבי שלפיו ניתן להפוך את ישראל לגן עדן של ביטחון, שלום ושוויון, אם רק ניסוג לקווי 67', נפנה את ההתנחלויות, נסכים לפתרון הומני של "זכות השיבה", נמגר את הלאומנות, הקפיטליזם והימין
דן אלון
לכאורה אין משותף למיצרי הורמוז ולמוצרי הכשרות מבית "בד"צ בית יוסף" של תנועת שס והרב עובדיה יוסף. אילו משפחות התקשורת הישראלית היו ממנות שר תקשורת מטעמן, ואילו משפחות הבנקאות היו ממנות את נגיד בנק ישראל, היה קם קול זעקה רמה. אך עסקי הכשרות של משפחת יוסף הם הערובה לכך ששס תמשיך להוות לשון מאזניים, וכח כזה שקול לסגירת מיצרי הורמוז במישור הכלכלה העולמית
יהודה דרורי
לבני אינה מנהיגה וגם המתחרה שלה אינו כזה. מופז לא מעורר סימפטיה ולא מעורר אמון בציבור, ועכשיו כאשר שני אלו נלחמים על מנהיגות קדימה, מסתבר שכל מי שמנצח, בעצם מפסיד חצי מפלגה, בעוד שהחצי המפסיד, ברובו חובר ליאיר לפיד
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עובד שסרח, פה גדול, שימור יכולת, כישלון מוחץ, כדור קטלני וחיים באשליה
דניאל גיגי
כשרואים כיצד המדינה מפקירה את חסרי הישע, מפנימים בדיוק את המשמעות של המושג "קפיטליזם חזירי", ומבינים יותר מתמיד את הזעקה של עם ישראל לצדק חברתי. למרבה הצער, המדינה מתנערת מחובותיה כלפי כל אזרחי המדינה, והשירותים החברתיים מופרטים מבלי שיש מי שיפקח על ההפרטה או ידאג לרמת השירות שאנו מקבלים
רשימות נוספות
מה זאת אהבה?   /  הרב יוני לביא
בעיה של אטימות  /  הרב יובל שרלו
מיריבות לזוגיות  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il