X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מינוי שופטים עמיתים צפוי להביא לכך, שדווקא השופטים הפחות טובים הם אלו שיישארו במערכת עוד כמה שנים. גם כיום תקופת הכהונה של שופטי ישראל ארוכה מדי, אז להוסיף עליה עוד כמה שנים?
▪  ▪  ▪
[צילום: איתמר לוין]

על פניו, מינוי שופטים עמיתים מבין השופטים שיצאו לגמלאות, הוא רעיון טוב. במאה ה-21, גיל 70 אינו גיל מופלג ורבים ממשיכים לעבוד ולפעול במלוא המרץ עוד שנים לא מעטות. שיפוט אינו מצריך מאמץ פיזי ויש בו יתרון גדול לניסיון, כך שהמערכת יכולה לצאת נשכרת מכך ששופטים אלו יתרמו לה עוד כמה שנים. אין גם להתעלם מן העובדה, שיש בכך סיוע להקלת העומס הבלתי-נסבל בו מצויים בתי המשפט.
אבל, אחרי הצדדים החיוביים הללו, התחושה עדיין לא נוחה. מבחינה פרוצדורלית, ההצעה הזאת נראית כמו עקיפה של החוק הקיים, הקובע ששופטים יפרשו בגיל 70. במקום לשנות את גיל הפרישה או להגמיש אותו, באים ואומרים: יהיו שופטים שיוכלו להמשיך לכהן - חלקם עד גיל 75, חלקם אפילו עד גיל 80. מה יהיו הקריטריונים? החוק סותם ואינו מפרש. בעוד אנחנו יודעים מה דרישות המינימום משופט שנכנס למערכת, אין לנו כל דרך לדעת כיצד ייבחרו אלו שיוכלו להמשיך בה מעבר לגיל הקבוע בחוק. הדבר פותח פתח לעסקות מתחת לשולחן ומאחורי הקלעים, תוך פגיעה בעיקרון היסוד של שוויון.
משאירים את הזוטרים ביותר
מבחינה מהותית, קיים חשש כבד שמי שיישארו במערכת לא יהיו בהכרח השופטים המוצלחים ביותר, בלשון המעטה. שופטים טובים שיוצאים לגמלאות, מוצאים את עצמם עד מהרה עסוקים בבוררויות, בגישורים, בפעילות ציבורית או בהוראה. מי שיהיו לו אפשרויות תעסוקה כאלו, שהן הרבה יותר מכניסות והרבה פחות מלחיצות, לא ירצה להמשיך בשיפוט. לכן, על דרך האלמינציה, התוצאה תהיה ששופטים שבעצם צריך להגיד עליהם "ברוך שפטרנו" - הם אלו שישפטו עוד ארבע או שבע שנים.
רמז ברור לכך ניתן למצוא בכך שהחוק מדבר על תקופות כהונה ארוכות יותר בבתי המשפט הנמוכים ביותר - המקומיים ולתביעות קטנות. סביר להניח, שמי שיצא לפנסיה מבתי משפט אלו, אינו בדיוק המבריק והיעיל שבין שופטי ישראל. מכאן סביר להניח, שאין לו יותר מדי אפשרויות לאחר שיפשוט את הגלימה - ולכן המערכת באה לקראתו ומוכנה לתת לו עוד שבע שנים של שיפוט ואף לאפשר לו לחגוג את יום הולדתו ה-80 בטרם יפרוש סופית.
גם הנימוק של הקלה על העומס אינו משכנע. על-פי דברי ההסבר לחוק, במשך ארבע שנים מונו ארבעה שופטים עמיתים בבתי המשפט לתביעות קטנות והם סגרו 6,500 תיקים. זה אומר 1,600 תיקים לכל שופט או 400 תיקים לשנה - מספר נמוך מאוד כאשר מדובר בתביעות קטנות (ומה שאולי מהווה עוד הוכחה לכך שהשופטים העמיתים אינם הדובדבן שבקצפת).
השופט יחליט אם הוא בניגוד עניינים
סעיף בעייתי מאוד הוא זה המתיר לשופט עמית לכהן במשרה חלקית. אומנם נאסר עליו לעסוק בכל עיסוק שעלול להביא לניגודי עניינים, אך מי יפקח על כך? כאשר אנחנו נכנסים היום לאולמו של שופט, אנו יודעים שזהו עיסוקו היחיד (למעט אולי הוראה וכתיבה). אך שופט עמית יוכל לעסוק גם בבוררויות/גישורים/פישורים, והללו מתנהלים תמיד ללא פרסום. וכך, לא נוכל אלא לסמוך על שיקול דעתו של השופט עצמו, שיברר וישקול ויחליט בעצמו לגבי עצמו, האם עיסוק צדדי שלו מהווה ניגוד עניינים להיותו שופט. ועוד: איזו עבודה יעשה השופט העמית קודם - את הפרטית או את השיפוטית? זוהי כמובן שאלה רטורית, כי התשובה מובנת מאליה.
בשורה התחתונה, התחושה היא ש"מסדרים עבודה לחבר'ה". גם כיום תקופת הכהונה של שופטי ישראל ארוכה בצורה בלתי מתקבלת על הדעת, ויכולה להגיע ל-30 ואף ל-35 שנה. להוסיף לזה עוד כמה שנים, כאשר כאמור סביר להניח שניתקע עם השופטים הפחות טובים במערכת - זו ממש לא בשורה משמחת.
במבט רחב יותר, ההצעה הזו מצטרפת לשורה של יוזמות שהופכות את השופטים לבעלי מעמד מורם מעם, בניגוד לעקרונות השוויון המצויים תמיד בפיהם. כך למשל הצעת החוק לפיה ייאסר פרסום של תלונות המוגשות נגד שופטים (קראתם נכון: האיסור יוטל על אמצעי התקשורת). כך למשל בקשתה של נציגות השופטים ליצור תור מיוחד לשופטים בנתב"ג, כדי שלא ייתקלו במי שנשפטו על ידם. לזה צריך לצרף את הביטחון התעסוקתי היחיד במינו של השופטים, את הפנסיה הנדיבה הניתנת להם ואת ההטבות החומריות האחרות (כגון טיפול רפואי ללא הגבלה). אחרי כל אלו, פלא שהציבור מרגיש מנוכר למערכת בתי המשפט? פלא שהאמון בה מתדרדר מיום ליום? פלא שיש המחפשים תחליפים לא לגמרי חוקיים? ממש לא.

תאריך:  25/01/2012   |   עודכן:  25/01/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ניגוד עניינים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסדרים עבודה לחבר'ה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
והשופטים לפני גמלאות
טובים יותר ?  |  26/01/12 13:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
מתפקדי הליכוד יתמכו שוב בנתניהו, בפריימריז לראשות המפלגה, בשבוע הבא, על-אף הידיעה שכל קול לנתניהו הוא קול בעד אהוד ברק, בעד שלום עכשיו
ד"ר עליזה לביא
הבטחות כמו "הגיוס יאפשר לכם להשתלב בעבודה", לא ישפיעו על רבנים ועסקנים. ליתר דיוק: הן ישפיעו – בדיוק בכיוון ההפוך. מי שבאמת רוצה לפתור את הבעיה, חייב להחליף דיסקט. הדרך הנכונה היא קודם כל להוריד את הנושא מסדר היום הציבורי-פוליטי-תקשורתי
בעז מלט
שייח' מוחמד חוסיין המופתי של ירושלים לא התכוון למה שאנו חושבים, הוא לא קרא להרוג את היהודים, הוא רק ציטט את מוחמד הראשון שקרא להרוג את היהודים
אפרים הלפרין
כאשר אנשים מפורסמים מקבלים הנחות כל-כך משמעותיות בדרישות-קדם ללימודים אקדמיים מתקדמים, אנו שומטים לחלוטין את הבסיס מתחת טוהר החיים האקדמיים, אנו מבינים שהחופש האקדמי הלך צעד אחד ענק רחוק מדי
אלכס טנצר
הדברים של אלי ישי בנוגע לצה"ל מתחברים יפה להחלטת ראש הממשלה בדבר חוק טל. ובסך הכול, השר ישי צודק. ב-1967 כמעט כולם שירתו בצה"ל, כולל הרבה חיילים חרדים. במלחמת לבנון השנייה כמעט לא היו חרדים. ואם המגמה תימשך - מספר המתפללים בצה"ל ילך ויקטן ולפי אלי ישי זה יגרום לנזק בלתי הפיך ולסכנה קיומית למדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il