X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המפקח על הבנקים נכנע ללחצי ראשי הבנקים הגדולים וביטל את הנחייתו של קודמו, רוני חזקיה, לפיה זרוע של השב"כ תפקח על מערכות המיחשוב והמידע של הבנקים וגופים פיננסים התירוצים לפיהם כניסת השב"כ תבריח משקיעים מוכיחה שהבנקים יודעים לדאוג היטב לאינטרסים שלהם, ופחות לאינטרסים של לקוחותיהם שספגו באחרונה מכות קשות בכל מה שקשור לאבטחת מידע
▪  ▪  ▪
הבנקים בישראל. מהווים גילדה חזקה השומרת על האינטרסים שלה [צילום: איתמר לוין]
קונים סיפורי סבתא
למרבה הצער, נראה שהאנשים שאמורים לפקח על אותם מגזרים, קונים את סיפורי הסבתא על בריחת משקיעים ופגיעה בדמוקרטיה, ומשתפים פעולה עם אותם בעלי כוח והשפעה, שביומיום מתחרים ביניהם, אבל בעיתות "משבר" מהווים גילדה חזקה מאוד, שיודעת לשמור על האינטרסים שלה

הפרשה כולה החלה לפני קצת יותר משנה, אז פורסם לראשונה על הכוונה לבקש מרא"ם (זרוע של השב"כ) לשלב נציגים מטעמה במערכות הניהוליות של הבנקים, כדי לוודא בין היתר שהבנקים אכן שומרים על המידע שלנו כראוי. זה לא שבנק ישראל לא סומך על הבנקים, הוא פשוט רצה להיות בטוח. הרי בנק ישראל מפעיל יחידה מיוחדת, שתפקידה הוא להיות הרגולטור של הבנקים בתחומי המחשבים והאינטרנט. את היחידה מנהלת ביד רמה רחל יעקבי, שמפקחת למעשה על המנמ"רים (מנהלי מערכות מידע) של הבנקים - גם הם בעלי מקצוע ומומחים בתחומם.
עם כל זאת, לא יהיה זה דמיוני להעריך, שאילו היו שואלים את מנהלי האבטחה בבנקים לגבי שיתוף הפעולה עם רא"ם, רובם לא היו מתנגדים. הרא"ם היא אומנם זרוע של השב"כ, אבל כל קשר בינה ובין פעילות הליבה של שירות הביטחון הכללי, כמעט ואינו קיים. המדובר בגוף מקצועי, שכל מה שמעניין אותו הוא הגנה על המידע ששייך לכלל אזרחי ישראל - אותו מידע שעל בסיסו מפקידים מיליוני אזרחים את כספם בבנקים ומנהלים את עסקיהם עם חברות האשראי.
אילוצים ביטחוניים שמחייבים חריגה מנורמות מקובלות
אז למה בכל זאת מפחדים הבנקים מרא"ם? התירוץ שהם מכרו לחזקיהו ולפישר, הוא שהכנסת השב"כ להנהלות הבנקים, יבריח משקיעים מחו"ל. פישר לא ממש השתכנע, אבל מחליפו של חזקיהו, דודו זקן, נכנע ככל הנראה ללחצים - וויתר. הטענה הזו של הבנקים, לגבי הברחת משקיעים, היא מגוחכת. למשקיעים יש סיבות הרבה יותר טובות לברוח מפה, אם באמת היו רוצים לעשות כך. כאן, כמו שאתם יודעים, זה לא בדיוק שוויץ. גם הנגיד וגם זקן יודעים זאת היטב.
הייתה גם טענה אחרת, שאיתה קשה יותר להתווכח, והיא שכניסתו של גוף ביטחוני לתוך עסקים פרטיים, מנוגדת לעקרונות הדמוקרטיה. אלא שמדינת ישראל אינה דמוקרטיה רגילה ולמרות הרגישות לחופש המידע והעיסוק, עדיין יש פה אילוצים ביטחוניים, שמחייבים לעיתים חריגה מנורמות שמקובלות במדינות מערביות שלוות.
נציגים של רא"ם יושבים בגופים שהתשתית שלהם היא קריטית בשעת חירום, דוגמת חברת החשמל, מקורות, שירותי הבריאות וכדומה. תפקידם של הנציגים הללו הוא לוודא שאותם גופים נוקטים את כל הצעדים כדי שהפעילות שלהם לא תושבת ותשבש את החיים האזרחיים במדינה - בין אם מדובר במתקפת טילים ובין אם מדובר במתקפות סייבר, דוגמת זו שאנו חווים עכשיו. זה יהיה שם המשחק במלחמות הבאות, וכבר נכתב על כך לא פעם: האזרחים יהוו את היעד העיקרי ותפקידם של הרשויות השונות, הלא-צבאיות, יהיה לוודא שהחיים ימשיכו כרגיל במידת האפשר.
מתנהגים כאילו הכסף והמידע הוא רכוש פרטי שלהם
הבעיה המרכזית במקרה שלפנינו, היא הבדלי התפיסות בין הרשויות השונות באשר לחשיבות המיחשוב והקריטיות בגופים כמו בנקים, רשתות מזון ושיווק, רשתות הפארם למיניהן וכדומה. השב"כ סבור, שתפקוד מערכות המיחשוב של הגופים הללו הוא קריטי ויודע שגופים שנשמעים להנחיות של רא"ם, נהנים מהגנה נוספת. מנגד, הרי שהמגזר העסקי והטייקונים הגדולים המנהלים אותו, סבורים שהכסף והמידע שלנו הוא הנכס הפרטי שלהם, ולכן הם לא יכניסו "צבא" למשרדים שלהם.
למרבה הצער, נראה שהאנשים שאמורים לפקח על אותם מגזרים, קונים את סיפורי הסבתא על בריחת משקיעים ופגיעה בדמוקרטיה, ומשתפים פעולה עם אותם בעלי כוח והשפעה, שביומיום מתחרים ביניהם, אבל בעיתות "משבר" מהווים גילדה חזקה מאוד, שיודעת לשמור על האינטרסים שלה (אך לא על האינטרסים שלנו).
גם הטיעון לפיו הבנקים ממילא נמצאים תחת פיקוח, לא ממש מרגיע אף אחד ובטח שלא משכנע, לאור מה שקורה כאן בשבועות האחרונים. חברות האשראי, שהיו הקורבנות הראשונים להתקפות ההאקרים הנוכחיות, הוכיחו שוב ושוב כי אבטחת מידע היא בסך-הכל עניין של ניהול סיכונים. כאשר מנמ"ר פונה להנהלת הארגון שלו ודורש משאבים נוספים לאבטחה, אבל ההנהלה מציעה "להסתדר" עם המפקח על הבנקים, נראה שרמת ההגנה על המידע אינה אופטימלית. אם הנהלת הבנק תואיל להתייעץ עם אותם נציגי רא"ם, שמבינים דבר או שניים באבטחה, היא ודאי תגלה שהעצות שלהם יהיו שוות המון בעת משבר.
ניתוב הבקשה לשילוב נציגי רא"ם בבנקים לפסים של בריחת משקיעים או פגיעה בדמוקרטיה, הוא עוד טריק מוצלח של ראשי הבנקים בישראל, המתנהגים כקרטל על חשבון הביטחון האישי של האזרחים. לצערנו, הלחץ שלהם הצליח - והמכתב שהם קיבלו כעת הוא בבחינת צפירת הרגעה למנהלי הבנקים, אבל צפירת אזהרה לכל יתר האזרחים, שידעו שבמקרה של אזעקת האמת, השב"כ לא יוכל לסייע להם למרות רצונו הטוב.

תאריך:  02/02/2012   |   עודכן:  02/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה הבנקים מפחדים מהשב"כ ומי ישלם על כך?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבישור
הצבא מופקד על בטחון המדינה. הפעילות המבצעית היא עיקר פעילותו של הצבא, ושירת נשים היא הטפל    החיילים הדתיים מוכנים לעיקר ומתנגדים לטפל בגלל אמונתם
איתן קלינסקי
ברשימה זו אינני מעלה את ביקורתי האישית כלפי הרצל, שאזכורם של הערבים ב"אלטנוילנד" הוא לא פעם בבחינת ביטוי של קולניאליזם אירופאי מתנשא. מה שכן אני מתעקש להבלי, שלפחות מי שמתיימר להיות מבטאו הנאמן של מורשת הרצל, שיהיה נאמן לה
אוליבר הריס
לתהליך רכישת חברות פרטיות באנגליה יש מספר מאפיינים דומים לרכישות ברוב האזורים האחרים. יחד עם זאת ישנם הבדלים חשובים, שעל הקונה או המוכר הישראלי להיות מודע להם. להבדלים אלה תהינה השפעה על מבנה העסקות באנגליה ובמשא-ומתן בעסקות אלו
יואב בלום
המקהלה המתוזמרת שעטה על עמרי שרון היא ראייה נוספת לחוסר ההבנה של מהותה של חברה מתוקנת אצל חלק מהמתיימרים להנהיג אותה. עמרי שרון חטא, נשפט ושילם את מחיר הטעות בישיבה בכלא. איך אומרים אצלנו? - כמו גבר!
עו"ד אירית רוזנבלום
תופעות קיצוניות של התפרצות כעסים מצד הורים טריים, בפרק הזמן שלאחר הלידה, יכולות להיות סוג של אלימות מודרנית, אלימות מתוחכמת. זו איננה תגובה נורמטיבית ושכיחה כמובן, אלא שהיא קיימת. גם אם היא נדירה, היא מצטיינת בהסוואה ובתחכום כך שאנחנו עלולים לפספס אותה ולהימנע מלהציל את חיי התינוקות הרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il