X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בלאט בלאט, מודה בנק ישראל שמחירי המזון בישראל גבוהים ב-30% מהמדינות המקבילות ב-OECD, והוא מגלה עוד שזה סיפור של כמה שנים
▪  ▪  ▪
נמכרים ביוקר [צילום: יח"צ]

אם חשבנו שיש גבול לשמיים, אז מסתבר שלא. ממוצע מחירי המזון יקר כאן יותר ב-30%, אך התוצרת החקלאית יקרה אף יותר. יצעקו היצרנים, התעשיינים והמשווקים עד השמיים, הבעיה היא לא מיסוי, הבעיה היא לא מים, הבעיה היא לא כוח-אדם. כאשר המחירים כל-כך גבוהים, יש יד מכוונת, יש יד המונעת תחרות בכוונת מכוון, ואותה יד גם גורפת את הרווחים העודפים לכיס. כאשר אין תחרות, יש רגולטור, ואצלנו, במוצרים חקלאיים, אין תחרות ואין רגולטור, פלא פלאים.
ראינו שבתחום הסלולר היו שמנעו תחרות. בא הרגולטור, נתן מכה שאין להם מושג מאיפה באה להם, אפילו ללקק את הפצעים הם לא יכולים, כי סטיב ג'ובס חתך להם גם את הלשון. היו חסמי תחרות במעבר בין חברות האינטרנט והטלוויזיה. בא הרגולטור, הוריד נאבוט - כולנו נהנים. רק במוצרים חקלאיים אין רגולטור במוצרי חקלאות. חגיגה בסנוקר.
"שרשרת המזון" החקלאית
בואו ננסה לבחון את "שרשרת המזון" של המוצרים החקלאיים. בכל מדינה ממדינות העולם המערבי, מאפשר הציבור לחקלאים להתארגן וליצור הסדרים כובלים. בניגוד לקורה בכל שאר השווקים, חקלאים עובדים באזור מסוים. אם כל אחד מהם היה נדרש להקים את כל אמצעי הייצור, לא הייתה כל התעשיה הזו כלכלית. התאגדות של חקלאים בהסדרים כובלים, היא כאמור בטווחי נסיעה סבירים ברכב, ואינה יכולה בדרך-כלל להזיק לציבור.
בכל מדינות העולם, שם זה מתחיל, הפטור מהסדרים כובלים לחקלאות, ושם הוא גם מסתיים. בחלם שלנו, ערש מפא"י לדורותיה, הכללים שונים. הפטור מהסדרים כובלים מתחיל בזרעים וברגבים בשדה, חוצה את כל תהליכי הגידול, העיבוד והייצור, עד המשווקים. אצלנו אפשר לתאם מחירים חופשי-חופשי ובלבד שמדובר בתוצרת חקלאית ונגזרותיה. וככל שהישראלי הממוצע נעשה יותר עני, כן מרכיב החקלאות בסל ההוצאות שלו הולך וגדל, וכך מקבל הישראלי העמל סטירה בלחי ימין, ובתור נחמה הוא חוטף עוד אחת בלחי שמאל, ובאמצע הוא הולך למילואים לשלושה שבועות וחוטף גם איזה טיל או שניים לקינוח.
אנחנו מעדיפים שלא יביאו שימורי טונה ארוזים מחו"ל, אנו מוכנים לשלם את ה"קנס" הכרוך בייצור מקומי על פני ייצור סיני זול ונצלני. אין כל צורך להביא גבינות מחו"ל על-מנת להתחרות בייצור המקומי. יש לחייב את הייצור והשיווק המקומי להתחרות בינו לבין עצמו, וזאת על-ידי החלת כללי השוק גם על ייצור הנגזר מחקלאות וגם על שיווק תוצרת חקלאית.
אותם גורמים בעלי הון אשר לא רוו נחת מההחלטות של ממשלת נתניהו בתחום הגז והתקשורת, חייבים לראות שוב את נחת זרועה של הרגולציה, הפעם בתחום המזון, קודם כל ולפני הכל באמצעות החלת חוק ההגבלים העסקיים במלואו על יצרנים ומשווקים של מוצרים חקלאיים ונגזרותיהם.

תאריך:  03/02/2012   |   עודכן:  05/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
30% אחוז יותר מדי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לכותב הקשקשן
scs  |  5/02/12 18:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פריד
על המנוף האשדודי שירים את אסיה, על הדוקטורט של יאיר לפיד, דיווח מעולם הישיבות כולל מעשה נורא שאירע בשיעור תורה בליל שבת, על כרטיס סטודנט לכנסת, ושטרות הביטחון של שר האוצר
ציפי לידר
מהענן הניסי ועד ללחם הניסי, ומה הקשר בינם לאמונה    אז איך זה שיוצאי מצרים היו מתלוננים סדרתיים? שיעור בפסיכולוגיה
אברהם הללי
המכה האחת עשרה על הים למען ישמעו עמים וייראו וְחִיל יֹאחַז יושבי פְּלָשֶׁת
איתן קלינסקי
אני - המוקיע את דבריו המבעיתים של המופתי בירושלים, הנוטל מכתבי קודש התר להרג יהודים כיום - מביע את סלידתי מערוצי תקשורת של דת ושל תרבות הנעשות באותיות עבריות למתן התר ליישם צווים כמו אלו הכתובים בדברים כ' 16 במציאות חיינו
זאב בן-יוסף
יעקב אחימאיר, שדר הטלוויזיה הידוע ובנו של מייסד מחתרת "ברית הבִּריונים" אב"א אחימאיר, שגם נאשם ברצח ארלוזורוב, חושף את האמת על אביו והמחתרת שהקים, הראשונה שפעלה נגד הכובש הבריטי, בשנת החמישים לפטירתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il