X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כאב לב, משפחות מפורקות ואדמה שנשמטת מתחת לכפות הרגליים, פעמים רבות גם בלי דרך חזרה. מציאות שחייבים לשים לה סוף. עוד מאתמול
▪  ▪  ▪
די. שבענו מתאונות הדרכים המזעזעות [צילום: דוד גרטנר דוברות משטרת תל אביב]
זילות בערך חיי אדם
שוטר שפצע באורח קשה נער בן 14, קיבל שלושה חודשי עבודות שירות (כן, כן) בתוספת קנס בסך 2,000 שקלים ושלילת-רישיון למשך ארבע שנים. זהו ערכו של חיי אדם - כמה אלפי שקלים ועבודות שירות מצומצמות? מה קורה לנו?

1,200,000 הרוגים.
30,000,000 פצועים.
518,000,000,000 דולר.
נשמע לכם כמו תוצאותיה של מלחמה עקובה מדם? תתפלאו לשמוע (או שלא?), אבל אין כמעט איש שקורא לילד בשמו ונותן לרשימה זו את התואר הראוי לה - מלחמה. אני מדברת על לא אחרת מאשר מציאות תאונות הדרכים.
תאונות דרכים. צמד מילים יפה למציאות מזעזעת. כמעט שכתבתי תופעה מזעזעת, אך כאן בדיוק מונחת הטעות שלנו; זו אינה תופעה, אלא מציאות שכאן כדי להישאר, במידה שלא נשנה מדרכינו הרעות.
תאונות דרכים פגעו וממשיכות לפגוע בכל אדם באשר הוא, במישור כזה או אחר, במשפחה הקרובה או הרחוקה, בחברים ובאהובים. הן מפרקות משפחות - נפשית ופיזית, פוגעות בעצמאותו של האדם, בשמחת החיים שלו וביכולת שלו לסמוך על סביבתו. הן גורמות לפציעות ברמות שונות ולמוות מיותר, סתמי וכואב.
אז למה בעצם מתרחשות התאונות?
כי הוא נהג אחרי ש'קצת' שתה, כי היא בדיוק הייתה חייבת למרוח לק, כי באותה שנייה נפל לילד המוצץ, כי הם לא ישנו כל הלילה, כי הוא הסתכל רק לרגע בפלאפון... בשורה התחתונה - תאונה. כאב לב. איברים שבורים. מוות.
עכשיו יגיעו אלו שיקפצו ויאמרו שכל אחד מאתנו חייב לפקוח עיניים ולנהוג במשנה זהירות, עבור עצמו ועבור אלו שסביבו. נכון, מסכימה לגמרי. אך ישנה תחושה שגם מלמעלה מישהו צריך להרים את הכפפה. לא, אני לא מדברת על היושב במרומים, אלא על בית מחוקקינו - הכנסת. רפורמה חייבת להתבצע גם ברמה המדינית, באמצעות חקיקה שתהווה גורם הרתעה ראוי לנהגים ולהולכי הרגל כאחד.
לא ייתכן שנהג הדורס נערה בת 12 ומשאיר אותה במצב צמח לכל חייה, לא נכנס למאסר כלל אלא נידון רק ל-600 שעות (!) עבודות שירות, קנס בסך 1,000 שקלים ושלילת-רישיון למשך שש שנים. זה הדהים אתכם? בואו ננסה שוב: שוטר שפצע באורח קשה נער בן 14, קיבל שלושה חודשי עבודות שירות (כן, כן) בתוספת קנס בסך 2,000 שקלים ושלילת-רישיון למשך ארבע שנים. זהו ערכו של חיי אדם - כמה אלפי שקלים ועבודות שירות מצומצמות? מה קורה לנו?
שינוי תודעתי וגם שינוי מדיני
כשם שברור לממשלה בצורה חד-משמעית שעליה להילחם בטרור ולמנוע התרחשותם של פיגועים על-ידי מחבלים מתאבדים, כך צריכה היא לדאוג לתושביה מפני עצמם. לא ייתכן שארגון פרטי כמו "אור ירוק" ייאלץ לשאת על כתפיו את כל כובד האחריות על הרגלי-הנהיגה של הנהגים הטריים. וגם אם יתמיד הוא בהסברה לצעירים - מה יעלה בגורלם של הנהגים הוותיקים, שעם הזמן החולף נוטים להקל ראש באופן נהיגתם?
כבר מספר שנים שאנו שומעים על כוונות לשינויי חקיקה - אם זה נושא בחינת התיאוריה שתדרוש קורס מקדים ואם זו סוגיית הארכת תקופת המלווה, אך במקום שבני הנוער יברכו על יוזמות אלו ויבינו עד כמה הן עשויות לשמור על חיי משפחותיהם וחייהם שלהם, כולם מתרחקים מהן כמו מאש ומייחלים שהן לא תיפולנה בחלקם.
חייב להיעשות שינוי תודעתי ומדיני גם יחד, על-מנת שהרצח ההמוני בכבישים ייפסק ומהר, אחרת לא יעבור זמן רב ואנו נכחיד את עצמנו.
וכפי שכותב עידן עמדי באלבומו שיצא זה עתה: "יצאתי לחיות ולנשום בעיקר": כולנו רוצים להגשים את עצמנו. כולנו רוצים להקים משפחה ולגדל ילדים. כולנו רוצים להזדקן בכבוד. ובשביל זה, כצעד ראשון, עלינו לחיות.

הכותבת היא סטודנטית שנה א' לעבודה סוציאלית בבר-אילן ושחקנית בקבוצת תיאטרון פלייבק.
תאריך:  04/02/2012   |   עודכן:  05/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שפיר קמר
קופות הגמל הפכו לזומבי של ענף הפנסיה, והן כוללות מאות אלפי חשבונות ללא דורש מכספי החיסכון של הציבור
איתמר לוין
תראו מי שיתק את מועצת הביטחון: סין שהפעילה טנקים נגד המפגינים בכיכר טייננמאן, ורוסיה שסיפקה לאסד את הנשק בו הוא טובח את מתנגדיו    אם האו"ם מסוגל לעבור לסדר היום על תמונותיהן של גופות הילדים בסוריה, אין לו זכות קיום
איתמר לוין
עו"ד ניק בנרי החתים עולה חדשה על הסכם שכר טירחה חריג, ואף הוסיף בכתב ידו התחייבות מרחיקת לכת שלה. לאחר מכן תבע ממנה 63,750 שקל בעקבות הליך בו זכתה ב-4,000 שקל בלבד. בית המשפט זיכה את בנרי ב-1,800 שקל - וחייב אותו לשלם הוצאות בסך 15,000 שקל
מיקי פרי
סיכום מאוחר של השנה האזרחית 2011 וברכות מלאות באופטימיות ובדברים טובים לשנה החדשה 2012
יונה סוקולובסקי
אורכו של אחד מפלאי תבל מגיע היום ל-63 קילומטרים בלבד, לעומת 80 קילומטרים ב-1990    העצים שצומחים בחופיו של ים המלח נדירים המה, ומימיו הם קסם רפואי לכל טובליו, כמו גם הבוץ השחור המצוי בו    ועוד: מה סכנתם של מפעלי ים המלח לים הנדיר הזה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il