X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוח הביקורת הפנימית במשרד המשפטים

4.3% תלונות מוצדקות על הפרקליטות

דוח האגף לביקורת פנימית במשרד המשפטים מלמד שוב, עד כמה חיוני להקים גוף חיצוני שיפקח על הפרקליטות כאשר רק ארבע תלונות מתוך 96 נמצאות מוצדקות, וכאשר לפחות שתיים מהן עוסקות בנושאים טכניים לגמרי - מתעורר החשש שהציבור מוותר מראש או שהתלונות מטויחות
▪  ▪  ▪
לפקח, לפקח, לפקח [צילום: פלאש 90]
איה הפרקליטות?!
עמוד 19 של הדוח כולל טבלה "המתייחסת לאחוז התלונות המוצדקות והמוצדקות חלקית מכלל התלונות שהוגשו ליחידה". הטבלה מראה, כי 10%-35% מהתלונות כלפי יחידות שונות במשרד המשפטים נמצאו מוצדקות. אבל הפרקליטות - הפלא ופלא - נעדרת מן הטבלה. הטאבו, הכנ"ר, רשם החברות, רשם העמותות, הסיוע המשפטי - כולם נמצאים; הפרקליטות, הגוף החשוב ביותר, איננו

הצורך במינוי גוף חיצוני שיבקר את הפרקליטות ויהווה כתובת לתלונות הציבור נגדה, מתחזק דווקא לנוכח מקרא הדוח של האגף לביקורת פנימית ופניות הציבור במשרד המשפטים לשנת 2010. הסיבה העיקרית: המספר האפסי של התלונות שלדעת משרד המשפטים היו מוצדקות.
מנהלת האגף, רו"ח איריס פרידמן, פרסמה (יום ד', 8.2.12) את הדוח, ונניח בצד את השאלה מדוע דוח לסיכום 2010 מתפרסם 14 חודשים לאחר סיומה של אותה שנה. לא נעסוק גם ביתר יחידות המשרד המטופלות בו; תוכלו לקרוא זאת בקובץ המצורף. נתמקד בגוף החשוב ביותר הפועל במסגרת משרד המשפטים: פרקליטות המדינה ופרקליטויות המחוזות.
בשנת 2010 טיפל האגף של פרידמן ב-94 תלונות נגד הפרקליטות ומצא רק ארבע מהן כמוצדקות - דהיינו: 4.3%. לשם השוואה, בדקנו את דוח נציב תלונות הציבור (מבקר המדינה) לאותה שנה. שם נמסר על 80 תלונות שטופלו ועל כך ש-6 מתוכן נמצאו מוצדקות - 7.5%. כלומר: כאשר משרד המשפטים הוא הבודק את הפרקליטות, שיעור התלונות המוצדקות הוא פחות מ-60% מאשר בבדיקה בידי גורם חיצוני. השיעור הזה מאלף עוד יותר לנוכח העובדה, שככלל - פרידמן דווקא מוצאת יותר תלונות מוצדקות מאשר מבקר המדינה (8% לעומת 5.5%). אבל דווקא בפרקליטות, פתאום הכל בסדר.
דומה שאפילו פרידמן לא ממש גאה בתוצאה הזו. עמוד 19 של הדוח כולל טבלה "המתייחסת לאחוז התלונות המוצדקות והמוצדקות חלקית מכלל התלונות שהוגשו ליחידה". הטבלה מראה, כי 10%-35% מהתלונות כלפי יחידות שונות במשרד המשפטים נמצאו מוצדקות. אבל הפרקליטות - הפלא ופלא - נעדרת מן הטבלה. הטאבו, הכנ"ר, רשם החברות, רשם העמותות, הסיוע המשפטי - כולם נמצאים; הפרקליטות, הגוף החשוב ביותר, איננו.
צפצוף על הביקורת הפנימית ותלונות לא-מהותיות
פרידמן מביאה בדוח שתיים מהתלונות שנמצאו מוצדקות, והנה הראשונה כלשונה: "רקע: הפונה, חברה, שהייתה תחת חקירה של הרשות לניירות ערך, מלינה על כך כי תיקים שנלקחו ממשרדה והועברו לפרקליטות לא הוחזרו לה מהפרקליטות למרות הזמן הרב שעבר. הטיפול: התלונה הועברה לבירור מול פרקליטות המדינה. תוצאות הטיפול: ביחידה התקבלה הודעת הפרקליטות כי בין זמן הפנייה לתאריך המענה ליחידה (כ-3.5 חודשים) הוחזרו הקלסרים נשוא התלונה".
הנה הקטע השני: "רקע: הפונה, עו"ד במקצועו, מלין על כך כי ניסיונותיו ליצור קשר עם עו"ד מהפרקליטות אינם מצליחים למרות שנמסר לו כי היא נמצאת. הטיפול: הפניה הופנתה לעו"ד נשוא התלונה על-מנת שתיצור קשר עם המלין. תוצאות הטיפול: יחידת פניות הציבור קבלה הודעה בו-זמנית הן מהפרקליטה והן מעוה"ד הפונה כי נוצר קשר ועניין פנייתו של עוה"ד טופל".
מה אנחנו למדים מהסיפורים הללו? שני דברים. הראשון: הפרקליטות די מצפצפת על הביקורת הפנימית. עובדה שנדרשו לה שלושה וחצי חודשים כדי לענות על תלונה פשוטה וברורה, עליה ניתן לענות תוך שלוש וחצי דקות. דבר זה לבדו מרמז, עד כמה יש צורך בגורם חיצוני, עצמאי ובעל סמכויות; לכל הפחות, הפרקליטות תואיל בטובה לענות לו בפרק זמן סביר. השני: אלו התלונות שנמצאו מוצדקות, בנושאים טכניים לגמרי. האם תלונות מהותיות - על התארכות הליכים, על טעויות בשיקול דעת, על יחס בלתי נאות - בכלל מוגשות למשרד המשפטים? אם כן, האם הן נבדקות כיאות? ההיגיון אומר, שפרידמן בחרה להציג לציבור את התלונות שנראו לה המהותיות ביותר - ואבוי לנו אם אלו אכן היו המהותיות ביותר. זה מלמד או על טיוח או על חוסר אמון מצידו של הציבור, ובכל מקרה - שוב מוכיח שיש צורך דחוף בגוף ביקורת חיצוני.

תאריך:  08/02/2012   |   עודכן:  09/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
4.3% תלונות מוצדקות על הפרקליטות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כל המשפט הפלילי בישראל
מישהו  |  9/02/12 20:27
2
אם בארזים נפלה שלהבת
קשישה בת 91  |  9/02/12 21:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי דר
עניינו העיקרי של המאמר הוא בחתירתו של השופט טימן תחת הלגיטימיות של שפטל כעורך דין כיוון שזה ייצג בעבר את ג'ון דמיאניוק. והוא עושה כן, השופט טימן, תוך ניצול בורותו של הציבור, או שמא תוך זריית חול בעיני הציבור, באשר למהות האמיתית של המשפט
דרור אידר
אולי אפשר להמשיך עם המנהג של הפירות היבשים כזכר לגלות. אפשר גם לזכר חלק גדול מיהודי העולם המעדיפים להישאר שם ולא לשוב הביתה. היובש הזה אינו מתאים לתקופת החורף. מים אנחנו מבקשים. משום כך, אל מול קדחת יובש הפירות נעטר את השולחן בפירות טריים, שעסיסם ניכר ונייחל לגשם
יהודה כסיף
פגישה מקרית עם ראש הממשלה, גולדה מאיר בסופרמרקט ברמת אביב שהניבה שיחה על טיבן של העגבניות של אז
איתן קלינסקי
לין העמיד בפני בית המשפט את הדרישה למחויבות שלנו כחברה כלפי ההון האנושי העובד, לדאוג להבטחת מלוא זכויותיו ומתן ביטחון תעסוקתי לכל אדם עובד במדינת ישראל
ראובן לייב
אין זאת כי אם מי שמופקדים על משמר השפה העברית בחדרי החדשות של אמצעי התקשורת פשוט נרדמים על משמרתם. זהו הרגע להעיר אותם מתרדמתם, להאיר את עיניהם הטחות מראות, לזעוק על אוזניהם האטומות, ולגול בכך אבן גדולה מעל ליבו של כל מי שחרד, עדיין, כמונו, לנשמתה של שפת-עבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il