X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גבריאל אביטל יו"ר, המדען הראשי לשעבר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
אילנה דיין בעצם הייתה כבית משפט לכל דבר: העדויות, הממצאים, הכל בעצם, היה נכון לשעתו, ולכן היה "אמת" בפרסום אני מנסה להשמיע לעצמי שוב: ואם היה סרן ר' מוצא להורג? מי ישיב את נשמתו לחברה?
▪  ▪  ▪
דיין. גזר דין מוכן [צילום: פלאש 90]

כמעט בלי שליטה, כמעט בהיסח הדעת, איכשהו, כאשר מתקיים החיבור בין עיתונאי חוקר לבין אזרח, מייד עולה במחשבתי אריק איינשטיין. גם כי השבוע הוא הוציא שיר נפלא יחד עם שלמה ארצי. פעם הוא כתב משהו על עיתונאים. הוא טעה בהכללתו מפני שהיא הייתה גסה. אלא, שמאז השיר ההוא על העיתונאי הקטן, הלכה ונתהדקה חליפת ההגנה על חופש הביטוי, אשר לעיתים קרובות הופכת לחופש השיסוי.
מערכות תקשורת מתהדרות בתוכניות עמוסות תחקירים ותחקירנים, הכל סובב סביב מונחים, מושגים וגם התנהלות של בתי משפט מן השדה, בעצם למעט הפורמליזציה, המערכות הללו אינם אלא מערכת משפטית מורחבת: חיפוש, גילוי, התראה, משפט, וגזר דין מוכן.
זיכויה החלקי של אילנה דיין והפחתת הקנס שאותו קבע השופט נעם סולברג אשר נתמנה לשופט עליון, משיב אותנו אל הגבולות הרחבים למדי של חופש הביטוי. גם אם אתנחם בעובדה שאכן שידור הקדימון של תוכניתה של אילנה דיין אשר מציג את הקצין כמי שמוציא להורג פעם שנייה ילדה תמימה בדרך לבת הספר, הוא הוצאת לשון הרע, הרבה מן הטעם הרע נשאר בפינו.
מרוב מגננות, גם העיתונאים רוצים הגנה, הגנה הרמטית. מעין כיפת ברזל אשר מתחתיה עשויים להתרחש לעיתים, ולאו-דווקא במזיד, הוצאות להורג של חפים מפשע. הנאשם ר', מצא עצמו מול חומה בצורה ומוגנת היטב ללא יכולת להיות שם, להעיד, להגיב, לכעוס, לקפוץ ולהשתולל מכעס על כי נעשה לא עוול, אבל חופש הביטוי והגנה על האמת (כן, זה המינוח המכובס), מתפקד ככיפת ברזל מושלמת.
אני שב לרגע לפסיקה של שופטי העליון: ”המשנה לנשיאה אליעזר ריבלין והשופט יצחק עמית קבעו כי לדיין עומדת הגנת 'אמת הפרסום', שכן העובדות עליהן התבססה התוכנית היו נכונות לשעתן". הנה כי-כן, יצא המרצע מן השק. אילנה דיין בעצם הייתה כבית משפט לכל דבר, העדויות, הממצאים, הכל בעצם, היה נכון לשעתו, ולכן היה 'אמת' בפרסום. אני מנסה להשמיע לעצמי שוב: ואם הוא היה מוצא להורג? מי ישיב את נשמתו לחברה? בשלב הזה נטענת הטענה מפי העיתונאים שהם לא עורכי דין ולא בית משפט וזה מה שהביא לפרומו המפליל.
איני מקבל את הטיעון הזה, גם אי-אפשר להתחמק מן העובדה, האמיתית ממש, שאילנה דיין משפטנית בהשכלתה הרחבה, ולא ניתן כמובן להפריד בין עיסוקה התחקירי ליכולותיה ותובנותיה המשפטיות, הנוגעות עד כדי חיתוך והסכמה עם האקטביזם המשפטי הדורסני, וכל זה בתוכנית הנקראת 'עובדה'.
מותר, כעת אחרי כל הסאגה המתמשכת הזו, אחרי ההתעללות הנפשית בקצין ר', לשוב ולבחון היטב שמא יש לחורר ולו במעט את כיפת הברזל המשפטית על משפטנים-חוקרים במסווה של עיתונאים. זה יטהר את שמם של עיתונאים טובים, זה ירים את קרנה של העיתונות לרמות יותר הגיוניות ולא לדרמות חסרות בסיס. זה ישיב את כבוד האדם וחרותו אשר נרמס במפגיע דווקא על-מי שהאמור היה להגן מפני השקר.
כבודה של אילנה דיין לא ייפגע כהוא זה אם היא תדחה על הסף את ההחלטה השגויה של בית המשפט מלפרסם התנצלות כתובה. אדרבא, קרנה של התוכנית החשובה דווקא יעלה. במקומה אני הייתי מוודא הריגה אלף פעמים על עצם המחשבה שלא צריך להתנצל ולו במעט. אצילות הנפש אומרת שאפילו מחמת הספק ומראית העין, הייתי מוותר במקומה גם על ההנחה בתשלום הפיצויים. את ההפרש ממילא אנחנו משלמים על פרסומות אמת, בין עובדה אחת לחברתה.

הכותב הוא יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  09/02/2012   |   עודכן:  09/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אילנה דיין וכיפת הברזל
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
קיבלה אות הוקרה מהקרן החדשה
דן ה  |  9/02/12 18:26
2
אילנה דיין מבינה באיזה צד
אברהם מערב השומרו  |  9/02/12 18:32
3
דיין = החוקר+השופט+התליינית !  ל"ת
על ריבלין  |  9/02/12 18:42
4
אילנה דיין - " צדיקה"
רוזית  |  10/02/12 11:48
5
אילנה דיין - זיהום העיתונות
עודדי  |  10/02/12 15:47
 
- אתה צודק ב 100% .
קוביצ  |  10/02/12 18:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
אי-אפשר שלא להקיא לנוכח השחיתות המוסרית של ח"כים המתמסרים בקלות ללוביסטים הפועלים היטב עבור פטרוניהם
ד"ר מוטי גולן
יתרו ביצע צעד מכריע ובלתי הפיך במסלול חייו השגרתי והיום-יומי כדי להשיג מטרה נכספת אחרת והיא "חוויה רוחנית יהודית" חוויה אחרת, שונה ואף מנוגדת לחלוטין "לחוויה הפגאנית והאלילית" שעליה יתרו גדל
עליס בליטנטל
כך טענה השבוע מורה המלמדת בבי"ס בעוטף עזה: "חברון היא נושא השרוי במחלוקת”. כן? למי? עבור כל יהודי וישראלי היא עיר האבות. דמי רתח בקרבי לשמע הכרזתה של המורה האינטליגנטית, שכך מלמדת את ילדינו. עבורה - עצם ישיבתנו בארץ האבות שנכבשה על ידינו בצו אלוהי לפני 3,200 שנה, וחזרתנו אליה לפני 130 שנה - כל אלה בטלים ב-60. היא, דרך אגב, דוגלת ב"חינוך דמוקרטי" (נושא כשלעצמו טעון בדיקה מעמיקה)
גורי גרוסמן
"על-רקע של רחובות ריקים בהם נושבות רוחות רפאים, כי נמנע מאלפי תושביהם הערבים לחיות בבתיהם..."    הרחובות הללו, עליהם מלין איתן קלינסקי, עד לדצמבר 1987, פרוץ האינתיפאדה הראשונה, היו שוקקי חיים גם ברבבות ישראלים שנהרו לחברון, גדשו את חנויותיה ומסעדותיה, והביאו שם ל"בום" כלכלי
הרב ישראל רוזן
התארגנות רבנית תקשורתית מיותרת ומוחצנת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il