X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה שמכנה יהודה וינשטיין "גוף ביקורת על התביעה ומערך ייצוג המדינה בערכאות" הוא בלוף ענק, שהחל עם מינוי חברי הוועדה שעסקה בנושא והגיע לשיאו בהמלצות שאימץ. ברגע בו נקבע שהגוף החדש לא יקבל תלונות מהציבור ולא יעסוק בנושאי הליבה של עבודת הפרקליטות - הוא הפך למיותר עוד לפני שיצא לאוויר העולם
▪  ▪  ▪
וינשטיין. אחיזת עיניים
לא ביקורת אמיתית
כאשר רוצים ביקורת אמיתית, לא לוקחים מישהו שעבד לצידם של המבוקרים והיה חלק מהמערכת אותה הוא מבקר. לוקחים מישהו שאין לו אפילו זיקה עקיפה למבוקרים, ולא רק "אשר אין לו זיקה ישירה". וכאשר רוצים ביקורת אמיתית, לא מעניקים פטור גורף לעומד בראש המערכת

יחידה במשרד המשפטים תבדוק את הפרקליטות
איתמר לוין
היועץ המשפטי לממשלה הודיע על הקמת יחידה שתהיה כפופה לו ותבדוק את הפרקליטות "בהיבטים של ניהול תקין, אחידות ביישום הנהלים והמדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות" - אך לא תלונות מהציבור
לרשימה המלאה

עשרה חודשים נדרשו ליהודה וינשטיין כדי להציג את אחיזת העיניים בדמות מה שהוא מכנה "הקמת גוף ביקורת על התביעה ומערך ייצוג המדינה בערכאות". זהו בלוף ענק, שתחילתו בזהותם של חברי הוועדה שבחנו את הנושא וסיומו בהודעתו של וינשטיין לוועדה לביקורת המדינה. השורה התחתונה היא: לא ביקורת ולא נעליים.
ראו מי ישב בוועדה שהקים וינשטיין במרס שעבר (ושאגב הייתה אמורה למסור את המלצותיה כבר לפני כחצי שנה): ארבעה נציגים של לשכת היועץ המשפטי וארבעה נציגים של הפרקליטות. הכל כמובן בעלי עניין מובהקים בנושא הנדון ובתוצאות הדיון. אף לא נציג ציבור אחד, אף לא נציג של לשכת עורכי הדין, אף לא שופט בדימוס. זהו שורש הרע: ועדה של אינטרסנטים, שכל אחד מחבריה היה פוסל אותה אילו היה מתבקש לחוות את דעתו על הרכבה.
עם כזה הרכב, אין שום פלא שהדעות נחלקו בדיוק בקו שבין לשכת היועץ לבין הפרקליטות. בעוד ארבעת אנשיו של וינשטיין תמכו בהקמת יחידה שתהיה כפופה ליועץ, ארבעת אנשי הפרקליטות רצו שמבקר המדינה הוא שימשיך לפקח עליהם. הם ודאי הבינו, שעוד מחלקה במשרד שממילא עמוס בעבודה אין-סופית, תהיה הרבה יותר נוחה להם מאשר מחלקה שכל תפקידה הוא לפקח על הפרקליטות. ההכרעה עברה לווינשטיין, והפלא ופלא: הוא אימץ את דעותיהם של הכפופים לו, זאת שמעניקה לו עצמו עוד כוח אדם ותקציבים וסמכויות. אם זה לא ניגוד עניינים זועק לשמים - אז מה כן? ונא לא לשכוח, שהיועץ המשפטי הוא גם העומד בראש התביעה הכללית - כלומר: הוא יבקר את הכפופים אליו. זו כבר פשוט בדיחה לא מוצלחת.
היחידה הזו נולדה מתה
גם זהותם של מי שהופיעו בפני הוועדה היא מאלפת. הוועדה שמעה בדיוק שישה עדים, מתוכם שלושה שאמורים להיות מבוקרים בידי הגוף החדש: תנ"צ יעל אידלמן, ראש מחלקת התביעה במשטרת ישראל; תנ"צ שאול גורדון, היועץ המשפטי של משטרת ישראל; ורפ"ק עדנה טנא, עוזרת לראש מחלקת התביעה במשטרת ישראל. הרביעי היה מני מזוז, לא בדיוק איש נטול פניות. מהציבור הוזמנו שניים בלבד: פרופ' מרדכי קרמניצר וגיא לוריא, שערכו מחקר בנוגע לגוף המפקח. כלומר: לא רק שהוועדה הייתה מורכבת מבעלי עניין - היא גם שמעה בעיקר בעלי עניין. אה, כן, היה עוד משהו: "כמו-כן קיימו נציגי הפרקליטות סיור באנגליה ועמדו מקרוב על עבודת יחידת הביקורת המיוחדת לתביעה שם".
עכשיו נעבור להמלצות עצמן. אם הפרקליטות נתונה ממילא לביקורת של לא פחות משמונה גופים, כפי שטענו חברי הוועדה, בשביל מה צריך עוד גוף? את הביקורת על "ניהול תקין, אחידות ביישום הנהלים והמדיניות, שקיפות תהליכי העבודה, אתיקה מקצועית ויעילות" באמת יכול לעשות מבקר המדינה, אז לשם מה לזרוק עוד כסף? ברגע בו נקבע שהיחידה הזאת לא תבדוק תלונות של הציבור, וברגע בו נקבע שהיא לא תבחן את הצד המקצועי של עבודת הפרקליטות - היא הפכה להיות חסרת טעם. היחידה הזו נולדה מתה.
הביקורת הציבורית, הפוליטית והתקשורתית על הפרקליטות עוסקת בליבת פעילותה: החלטות על הגשת כתבי אישום או סגירת תיקים, עסקות טיעון, התמשכות הטיפול בתיקים וכן הלאה. במקום לטפל בבעיות הליבה הללו, מבטיח לנו וינשטיין גוף שיעסוק בשקיפות, אתיקה ויעילות. את זה אמורה לעשות הביקורת הפנימית במשרד המשפטים, אבל כפי שהראינו כאן בשבוע שעבר - היא מפגינה אימפוטנציה בשלב מתקדם כאשר היא מגיעה לפרקליטות. אז למה שנאמין שהגוף החדש יהיה מוצלח יותר?
וינשטיין נותן לעצמו חסינות
תראו גם את מי מייעד וינשטיין לעמוד בראש היחידה: "משפטן בעל יוקרה מקצועית, יושרה ומעמד ציבורי מכובד אשר אין לו זיקה ישירה ליועץ, לפרקליטות או לתביעה המשטרתית (כגון שופט בדימוס של בית משפט מחוזי או פרקליט מדינה או מחוז בדימוס או משנה ליועץ המשפטי לממשלה בדימוס)". כאשר רוצים ביקורת אמיתית, לא לוקחים מישהו שעבד לצידם של המבוקרים והיה חלק מהמערכת אותה הוא מבקר. לוקחים מישהו שאין לו אפילו זיקה עקיפה למבוקרים, ולא רק "אשר אין לו זיקה ישירה". וכאשר רוצים ביקורת אמיתית, לא מעניקים פטור גורף לעומד בראש המערכת, כפי שנקבע בהמלצות: "החלטות של היועץ המשפטי לממשלה עצמו לא יעמדו לביקורתה".
יש בתמצית הדוח (משום מה, את הדוח המלא טרם פרסם משרד המשפטים)עוד פיסקה מקוממת במיוחד: "מערכת בתי המשפט, הנחשפת באורח שוטף לליבת עבודתו של מערך הפרקליטות והתביעה, מהווה גורם חשוב המתריע, במקרים המתאימים, על בעיות ביחס לעבודה זו, וכשלים בהתנהלותם של התובעים והפרקליטים בניהול המשפטים האזרחיים, המנהליים והפליליים". מצוין. אבל מה קורה כאשר השופטים מצביעים על כשלים? מתי לאחרונה פוטר פרקליט כזה? שלא לדבר על הצביעות שבהזכרת מבקר המדינה, חודשים אחדים לאחר שווינשטיין ופרקליט המדינה, משה לדור, שמו פס על ממצאיו וקידמו את רות דוד לתפקיד פרקליטת מחוז תל אביב, למרות כשליה החמורים בפרשת חיים רמון.
התמצית מזכירה שתי הצעות חוק פרטיות המונחות על שולחן הכנסת, ואשר לפיהן ימונה מבקר לפרקליטות או נציב תלונות הציבור ביחס אליה. לפחות לפי התמצית, חברי הוועדה עוברים על הצעות אלו בשתיקה של בוז, ואינם טורחים כלל להסביר מדוע לא אימצו אותן. צודקים: בסך-הכל מדובר בחברי כנסת, ומיהם שיאמרו לשליטים האמיתיים של המדינה - היועצים המשפטיים - מה לעשות?
"הנני משוכנע שצעד מתבקש זה יתרום לשיפור איכות עבודת הפרקליטות בפרט ורשויות התביעה בכלל, ויהווה נדבך נוסף בביצור אמון הציבור במערכת האכיפה", חותם וינשטיין את מכתבו לוועדה לביקורת המדינה. אם הוא באמת משוכנע בכך - הוא הצליח לאחז אפילו את עיניו-שלו.

תאריך:  12/02/2012   |   עודכן:  12/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא ביקורת ולא נעליים
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
כל מילה בלסע ל"ת
אורן אדרת  |  12/02/12 22:10
 
- ביקורת התבונה הלא-טהורה
סובול עידן  |  13/02/12 11:06
2
מאמר חשוב שחובה לשתף ל"ת
אםרת שדר  |  13/02/12 02:00
3
כל מה שקשור למשפט - רקוב ומאוס
חיימקה שלי  |  13/02/12 04:08
 
- תפסיק להטיל אחריות על התקשורת
מדובר בגורלך שלך  |  13/02/12 09:34
4
מועצת העיתונות במהדורה משפטית
אליק א.  |  13/02/12 09:13
5
כל הכבוד לוינשטין. עוד ג'ובים
לאנשי שמאל קיצוני  |  13/02/12 09:30
6
בפרקליטות רוצים פיקוח לא קיים
שש  |  13/02/12 09:32
7
זה מזכיר את משרד המושבות הבריט
אליהו חיים  |  13/02/12 09:33
8
הפרקליטות רוצה פיקוח בלתי קיים
שש  |  13/02/12 09:37
9
ישראבלוף! ל"ת
שר נאמן שותק?!?  |  13/02/12 10:39
 
- השר נאמן זו רק כיפה ותוכה ריק ל"ת
שול  |  14/02/12 07:45
10
כל מילה בסלע
נחום שחף  |  13/02/12 10:59
11
דין העמידה לדין - פרקליטות
אורי עמר   |  13/02/12 15:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה כהן
הדעה הרווחת כיום בציבור היא שמערכת השיפוט בישראל נתונה בפשיטת רגל ערכית. שופטים אינם עושים משפט וצדק אלא עושים "משפח" ופועלים כ"אוכפי גבייה" ויישום של שיקולים פנימיים, אישיים, לרבות האדרת "אי-תלות", מנהלית, תקציבית. מרבית השופטים בישראל שכחו והזניחו לחלוטין את הערכים הבסיסיים המנחים בעשיית משפט
איתי יהל
שוב הייתה שביתה שהוכיחה כמה מיותרת "מדינת ההסתדרות", החיה בתוך מדינה גדולה יותר, המאפשרת לה לקבוע כלום והכלום קובע האובדן של כולם, וגם בחירות לא ישנו דבר
אלכס לוין
זמרת עם יופי וקול אדיר שהגיעה לגדולות אך הידרדרה לסמים ואלכוהול    שיריה כבשו את מצעד הפזמונים ונכנסו לפנתאון ושירי האהבה העולמיים
עליס בליטנטל
עיניו הטרוטות של יו"ר הסתדרות העובדים בטלוויזיה אמש מסגירות את האיוולת הגדולה שבטררם הגדול שהוא בישל. הבחור נראה כמעט מעולף מהמאמץ העצום שהוא עצמו כפה על עצמו, מבלי שהוא מורגל לשכזה. לחץ הפגישות של 24 שעות ביממה, בניסיונות סרק לשנות סדרי עולם - אינו מהרגלו של הבוס של כל הוועדים החזקים במשק. האיש שבהינף יד משתק את המדינה, ולו כדי להוכיח שהוא - הוא שיקבע הכל
נורית גרינגר
עלי ח'אמנאי, המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית של אירן, נשיאה, מחמוד אחמדינג'אד ומשמרות המהפכה האירניים, הכוח המוציא להורג בשם שני מנהיגים אלה - הוא שילוב קטלני שהעולם מעולם לא התמודד בכמותו. זהו איום על קיומו של העולם החופשי כולו, אך במיוחד על ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il