X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כמעט כולם סובלים ממחסור בוויטמין D שהוא ויטמין חשוב במיוחד. אך מעטים הסיכויים שרופא המשפחה יציע לכם לבדוק זאת, וגם אם כן, הוא ירשום לכם מינון נמוך שלא יועיל כלל
▪  ▪  ▪
ויטמין די - חשוב ביותר לגופנו [צילום: AP]

הניסיון האישי שלי
בהמלצת נטורופת התחלתי ליטול ויטמין D במינון של 5,000 יחידות בינלאומיות (IU) במשך כשלושה חודשים. מדובר במינון עצום אם מתחשבים בכך שבקופות החולים ובבתי הטבע נמכר הוויטמין במינון של 200 עד 400 (IU).
כשהלכתי לרופא המשפחה וביקשתי לבדוק את מצב ויטמין ה-D בבדיקת הדם השגרתית, הוא טען שאין צורך בכך כי במילא כולם סובלים ממחסור בוויטמין זה. כששלפתי את הקלף המנצח וסיפרתי לו על המינון העצום אותו אני נוטל מזה כשלושה חודשים, ושאני רוצה לוודא שאינני מגזים וסובל מעודפים, הוא טען שזה באמת מעניין וצירף את הבדיקה המבוקשת.
לתדהמתי, תוצאות הבדיקה הראו שכמות הוויטמין מצויה אצלי בטווח התקין, אך רק מעט מעל המינימום הנדרש, מה שגרם לי להבין שהחומר הכתוב בהמלצות הרופאים הטבעיים לקחת כמות של עד 10,000 (IU) ביום, ובמצבים מסוימים אפילו יותר, כבר לא כל-כך מופרך ומשוגע. אף עניין אותי מה קורה לכל אלו הנוטלים את המינון הסטנדרטי של 200 או 400 יחידות. האם הם מסתפקים בכך או שהם הולכים לבדוק מאוחר יותר שוב את מצבם ומגלים שכנראה הוא לא השתפר בצורה משמעותית אם בכלל? נכון, לאחרונה התירו למכור בארץ גם 1,000 יחידות (שגם זה מעט), אך מינון זה מתרוקן מהמדפים ולא ישוב, כי משרד הבריאות התחרט.
מה אומרים המומחים
אז האמת היא שאינני רופא ואינני נטורופת, אך מעבר לניסיון האישי שלי, אני מתעדכן לעיתים קרובות במאמרים המהללים את הוויטמין והמדברים על הצורך במינון המוגבר. במגזין "תזונה פלוס" של ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D – תזונאי המוכר והמוערך מאוד בקרב הנטורופתים והמתעניינים בבריאות על-פי הרפואה הטבעית - אני מוצא ים של חומר על סגולות ויטמין D.
מאז שנרשמתי כמנוי במגזין זה, אני מוצא בכל חוברת כמעט, אם לא בכולן, מאמר-שניים (נתקלתי פעם גם בשלושה) על ויטמין זה, וחשוב לציין שכל כתביו מגובים במקורות ובמחקרים. והנה רק בעשר חוברותיו האחרונות מצאתי חומר בזכות הוויטמין ועל הנזקים בעת מחסור בו בעניינים של: נשים הרות וגיל הינקות, שפעת לסוגיה, אסתמה, נפילה של זקנים, קרוהן, סוכרת מסוג 1 ו-2, מחלות כליה, סרטן לסוגיו, מחלות לב וכלי דם, מחלות הקשורות בסינדרום המטבולי, בריאות העצמות, המערכת החיסונית, הצטננויות, מצבים דלקתיים, מחלות אוטואימוניות, לחץ דם, אוטיזם, השמנה, דלקת מפרקים שגרונית, טרשת נפוצה, דלקת מעיים, שחפת, אלח דם, הזדקנות מהירה, דמנציה, אקזמה, פסוריאזיס, עוויתות, חוסר פוריות, סיסטיק פיברוזיס, מיגרנות, דיפרסיה, מחלת אלצהיימר, סכיזופרניה, ניוון מקולרי גילי, פרה אקלמפסיה, אלרגיות, אוסטיאופורוזיס, התפתחות הריאות ומצב הנשימה, אי-ספיקת לב, מועד ההתחלה של המחזורים החודשיים אצל בנות ותוחלת חיים.
באתר "טבע ישראלי" של דוקטור אריה אבני (בעל התמחות בכירורגיה כללית והשתלמות בגסטרואנטרולוגיה אשר ניהל מרפאת מומחים ברמת גן והכיר עם השנים שיטות טיפול אלטרנטיביות) נכתב גם לא מעט על ויטמין D ועל הצורך במינונים גבוהים, ועל הסיבה לכך. לדבריו, בין השאר, הסבון ומי המקלחת המכילים כלור ופלואור "מנקים" את הוויטמין החשוב מגופנו לפני שהוא מספיק להיקלט (כי תהליך קליטתו איטי ביותר). דוקטור אבני ממליץ על מינון של 10,000 יחידות בינלאומיות ומכמות זו לפי דבריו לא צריך לחשוש, כיוון שצריך ליטול כמות גדולה יותר מפי 60 ליום במשך כמה ימים ועד חודשים כדי להגיע לידי הרעלה, והרי מדובר בכמויות עצומות במיוחד. רופא זה התבטא יותר מפעם אחת בתוכנית הרדיו של גבי גזית, שם טען, בין השאר, כי ויטמין זה הוא הוויטמין החשוב ביותר אשר יעיל מאוד גם במלחמה בשפעת. הדיאלוג בינו לבין המראיין משעשע במיוחד.
משרד הבריאות אינו דואג לבריאות
לדברי מקורות שונים, כולל ספרי בריאות רבים מהוצאת "פוקוס" וגם על-פי התרשמות ההיגיון שלי, משרד הבריאות עושה יד אחת עם חברות התרופות, אשר מרוויחות הון עתק מתרופות וממחלתם של האנשים, ולכן כל מה שמועיל ולא ניתן לרשום עליו פטנט תרופתי רווחי (כמו ויטמינים וצמחי מרפא), נתון, בהתאם לשרירות ליבם ובהתאם למידת החשש שלהם מהמתחרים לתרופות, להגבלת המינון המותר לשיווק על-פי חוק כמו למינון המצחיק של ויטמין ה-D המצוי בבתי הטבע ובבתי המרקחת, ועד לאיסור מוחלט של שיווק התוסף. 5HTP (המופק מצמח הגריפונייה), למשל, יכול להוות תחליף נהדר על בסיס צמחי להרבה תרופות פסיכיאטריות אשר פועלות בצורה דומה, אך באופן כימי ועם תופעות לוואי, הבעיה היא שחל איסור על מכירת התוסף הזה בארץ.
אם ניתן להזמין ויטמין די 10,000 בגלולה אחת ו-5HTP מגרמניה ומארצות הברית, שאינן חשודות כמדינות מפגרות או כמדינות שאינן דואגות לאזרחיהן, אז כנראה לא צריך לחשוש מתוספים אלו כלל.
נסו בעצמכם
אינני מבקש שתאמינו לי. נסו בעצמכם: גשו עוד היום לבדוק את מצב ויטמין ה-D שבגופכם. אחרי שאצל רובכם יתגלה מחסור ואף מחסור חמור בוויטמין, תכעסו על ראשי משרד הבריאות היודעים שכולם כמעט סובלים ממחסור בוויטמין (רופא המשפחה שלי אף ידע לומר זאת), ואפילו את המינון הלא מועיל שלהם הם אינם ממליצים להעניק לכלל ישראל באופן גורף. אחר-כך טלו את המינון המוצע על-ידי הרופא או את זה הנמכר בחנויות הטבע, תוך התייחסות לכמות הטיפות או הטבליות המומלצת (על-פי הרשום באריזה) וחיזרו אחרי חודשיים-שלושה לבדוק שוב את מצב הוויטמין בדמכם.
ייתכן שתוצאות הבדיקה החוזרת יביאו גם אתכם למסקנה כי לא תמיד שיקולי הבריאות מנחים את משרד הבריאות ושיש ליטול מינונים מוגברים. לשם זהירות מומלץ גם לאחר המעבר למינון המוגבר לבדוק פעם-פעמיים בשנה שאין עודפים, אם כי נראה לי על-פי האמור לעיל שקשה להגיע לכך. ועד אז אימרו בקול: "מאמי, דאדי, אין לנו די D".

תאריך:  18/02/2012   |   עודכן:  20/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גבי גזית / Gabi Gazit
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מאמי, דאדי, אין לנו די D
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה לכתבה - חשוב לקרוא
Gramse  |  23/02/12 09:51
2
תגובה לתגובה
עמוס שנער  |  24/02/12 13:31
3
משרד הבריאות מגן על הקופות
אחת-העם  |  1/03/13 08:06
4
לאחר שנה ושלושה חדשים
עמוס שנער  |  30/05/13 19:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן ריס
מפוליטיקאי אני מצפה שני דברים: א) "דרך"; ב) כושר ביצוע. לא עמדתי על תרומותיו להגות הפוליטית הישראלית ולא על כושר הביצוע של לפיד
ד"ר אריה אבישור
שר התחבורה ערך מסיבת עיתונאים והכריז כי הוא מעביר את תחזוקת הקרונות למיקור חוץ באופן חד-צדדי, מבלי שמסביר מדוע הוא נוהג כך. לדעתי, העניין נגוע בשחיתות מכיוון שלא כך מכריזים על מהלך כזה. אם ידיו של שר התחבורה נקיות, מדוע הוא אינו נוהג בשקיפות?
פרופ' רפאל ישראלי
על המערב להפיק לקחים מרפיסותו והתרפסותו כלפי רודנים עריצים
ד"ר יובל ברנדשטטר
על-מנת למנוע שוב את השבתת המשק יש להטיל דיאטה חמורה על האיש השמן הרוכב על גבו של האיש הרזה. הדיאטה הזו תבוא, במוקדם או במאוחר, בצורה של מס מיוחד, או צמצום הכנסה מיוחד על המגזר הציבורי בלבד. כבר היינו בסרט הזה, ומאחר שלא למדנו שום דבר, בקרוב מאוד נהיה בו שוב
דן אלון
אחריות תאגידית הוא מונח משעמם הלקוח ממעבדות העבר של בתי מדרש למנהל עסקים, ומשמעו דיאלוג שחוק על שער החליפין שבין המוצר התאגידי וערכו הממשי. אבל מהפכת הטכנולוגיה והרישות החברתי שינתה את כללי המשחק. אחריות תאגידית נקבעת עתה על-ידי הצרכנים, באופן ישיר, והרשת החברתית מעלה עסקים המבוססים על כלכלכה ירוקה ומתגמלת אותם ביד נדיבה. ברוכים הבאים לאחריות התאגידית החדשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il