X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מספר השיא של התיקים שנפתחו אשתקד בבתי המשפט בישראל מלמד, שהאחריות העיקרית מוטלת לפתחן של המשפטיזציה שהשתלטה עלינו ושל הצפת מקצוע עריכת הדין. מכאן גם צריכים לבוא הפתרונות העיקריים, ועל בתי המשפט לתרום את חלקם בטיפול ביתר הגורמים
▪  ▪  ▪
לשים סוף לפתיחת התיקים בבתי המשפט ולעומס הרב
שיא במס' התיקים המשפטיים שנפתחו ב-2011
איתמר לוין
למעלה מ-700,000 תיקים נפתחו בבתי המשפט בשנה שעברה * מספר התיקים שנסגרו עולה ב-28,000 על אלו שנפתחו * בבית המשפט העליון נפתחו 200 תיקים יותר מאלו שנסגרו * רוב העומס: בבתי משפט השלום
לרשימה המלאה

הנתון הבולט ביותר בדוח הנהלת בתי המשפט לשנת 2011 הוא המספר חסר התקדים של התיקים שנפתחו: למעלה מ-700,000. זה אומר: תיק אחד על כל תושב ישראל. וזה גם אומר, שהגורמים המובילים ביצירת העומס הבלתי-נסבל הם המשפטיזציה וריבוי עורכי הדין.
אבל לפני כן, הערה אחת על הדוח עצמו: ההפרדה בין בית המשפט העליון לבין יתר בתי המשפט היא מלאכותית ומשדרת גישה אליטיסתית מיותרת. גם ההימנעות ממתן נתונים על אורך ניהול ההליכים בערכאה העליונה אומרת דרשני.
בזבוז זמנו של בית המשפט העליון
כעת ניגש לממצאים. על תופעת המשפטיזציה כבר עמדתי יותר מפעם אחת. עיקרה: התערבותם של בתי המשפט בכל תחומי החיים הביאה לכך, שכמעט בכל צעד ניתנת המילה האחרונה ליועץ המשפטי. זה לא רק מזיק למדינה ולמשק בכללותם, אלא גם גורם לכך שכל דבר מגיע לפתחו של בית המשפט. הפסדת במכרז? תגיש תביעה. יש לך סכסוך עם השכן? תגיש תביעה. קיבלת דוח חניה? לך למשפט. שלא לדבר על ריבוי ההליכים הפליליים, כולל בעבירות קטנות ושוליות.
ריבוי עורכי הדין מביא לכך, שלרבים מהם אין די עבודה ואין די פרנסה. 60,000 עורכי דין על 7.5 מיליון תושבים - זה כבר מזמן שיא עולמי. וכאשר לעורך דין אין ממה להתפרנס, הוא יוזם הליכים מיותרים. שלא לדבר על כך שיש הרבה יותר מדי עורכי דין שאינם ראויים לתוארם, ובשל כך שוגים בצורה גסה בהערכותיהם ואפילו בסוגי ההליכים שהם נוקטים. די להעיף מבט בפסקי הדין שנאלץ בית המשפט העליון לתת מדי יום בבקשות הסרק לדיונים בגלגול שלישי, כדי להבין עד כמה התופעה רחבה וחמורה.
לא הכל שפיט; הטלת הוצאות ועמידה בזמנים
מאחר שאלו הבעיות העיקריות, מכאן גם צריכים לבוא הפתרונות העיקריים. בתי המשפט חייבים, בצורה נחושה ומתואמת, להעביר את המסר שלא הכל שפיט. שאולי תיאורטית אפשר לבוא אליהם עם כל דבר, אבל מעשית - לא הם המקום. ניתן לקוות שאשר גרוניס, הידוע כדוגל בהקטנת התערבות בתי המשפט, יעביר את המסר ויפנים אותו כלפי מטה בשלוש שנותיו כנשיא בית המשפט העליון המתחילות בעוד שבוע. במקביל, על המחוקק להגדיל את השימוש באמצעים המינהליים, כמובן תוך איזון בין צורכי היעילות לבין עקרונות הפרדת הרשויות ושמירת זכויות היסוד של הצדדים.
הצפת מקצוע עריכת הדין חייבת להיפסק. נכון שמדובר בשוק חופשי, אך לכל ברור שלרגולטור מותר להתערב כאשר מתחולל כשל שוק. אין ספק שכשל כזה קיים במקצוע עריכת הדין, והוא פוגע בצורה קשה בכל אזרחי המדינה: בין במי ששוכר שלא מדעת עורך דין חובבני או כזה שינהל הליכי סרק, ובין בכל מי שמחכה בתור חודשים על גבי חודשים בגלל אותם עורכי דין. לכן, יש להקשיח את תנאי הכניסה למקצוע ולחייב את כל העוסקים בו בהשתלמויות תקופתיות שיבטיחו את רמתם המקצועית המינימלית.
גם בתי המשפט חייבים להרים את תרומתם למלחמה בעומס ובסחבת. עליהם להטיל הטלת הוצאות מהותיות וריאליות על מי שנוקטים בהליכים חסרי-שחר, ואף להטיל הוצאות אישיות על עורכי דין הגורמים לסחבת מיותרת. השופטים חייבים להקפיד על עמידה בזמנים, קודם כל שלהם ולאחר מכן של הצדדים, עורכי הדין ואנשי שירותי בתי הסוהר. אין להתייחס בסלחנות לאיחורים ולעיכובים, ואין להתיר לעורכי הדין לנהל את זמנם של השופטים. חשוב מאוד לנהל משפטים ברציפות, משום שכך הם יהיו לא רק יעילים יותר אלא גם צודקים יותר.

תאריך:  21/02/2012   |   עודכן:  21/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האשמים: המשפטיזציה וההצפה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בהמשך למאמר
בעל המחשבות  |  21/02/12 15:48
2
צודק. המצב ברור ואין עושים דבר ל"ת
יוסף מגבעתיים  |  21/02/12 17:34
3
הבעיה בביתי המשפט הם בתי המשפט
קטגור זמני  |  21/02/12 18:13
4
הטלת הוצאות מעוותת
י.צ.  |  21/02/12 19:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל גיגי
רה"מ ממשיך להכות בבוחריו, מבלי שהם מודעים לכך שהמדיניות הכלכלית שלו פוגעת בראש ובראשונה בהם. נתניהו מסנוור אותם באמצעות הצגת נתונים שקריים על הכלכלה ואמירות שאין להן בסיס, בעוד במציאות מצבה הכלכלי של רוב החברה הישראלית הולך ומחריף
שבתאי עזריאל
פעם הוא אמר ש"הכל שפיט". כשגברו המחאות, הוא שינה כיוון ל"מעולם לא אמרתי שהכל שפיט". ב-2003 הצגתי בפניו סימוכין לדבריו, והוא השיב לי בכתב ידו: "הכל שפיט נורמטיבית אך לא שפיט מוסדית". אתמול הוא חזר לטעון שמעולם לא אמר ש"הכל שפיט"
יהודה דרורי
כל התערבות ישראלית בסוריה, לצד זה או אחר רק תחזק את הצד שבו לא נתמוך וישבש את "הפתרון הטבעי" המתגבש בסוריה בימים אלו, ואשר נוכח מעורבות אירן, רוסיה וסין לטובת העריץ, מבטיח למעשה את המשך שלטונו של אסד
מחלקה ראשונה
יצחק מאיר
האמונה בציונות האחת הצילה את השקפות העולם המגוונות. ההתחברות של הכלל בעבור הכלל, בלי לעזוב את החברות בעולם הדעות הפרטיות השונות, קיימה גם את הכלל וגם את הפרט. הציונות ללא תנאי שהייתה פונדק לכל הרוחות, הייתה לציונות של כתונת פסים מגוונת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il