X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הספר של ד"ר ענת פלג ודברי השופטים והפרקליטים המצוטטים מוכיחים את הדעה הרווחת בציבור מזה זמן רב שהשופטים ועורכי הדין פוחדים מביקורת התקשורת עליהם, דבר שמשפיעה על פסקותיהם של חלק מהשופטים
▪  ▪  ▪
ד''ר ענת פלג. מוכיחה את הדעה הרווחת בציבור על מערכת המשפט [צילום: ערוץ 1]

זו הכותרת מתוך סיפרה של ד"ר ענת פלג, "דלתיים פתוחות". המדובר במחקר שראה אור כספר, בנושא היחסים בין משפט לתקשורת. נושא שהוא באפלה בפני זכות הציבור לדעת.
ד"ר פלג הייתה 17 שנה כתבת המשפט של קול ישראל ברדיו. רוב השופטים וההפרקליטים שהתראיינו למחקר עשו זאת בעילום שם והודו שהתקשורת משפיעה על שופטים ועל פסקי דין.
הספר ודברי השופטים והפרקליטים המצוטטים מוכיחים את הדעה הרווחת בציבור מזה זמן רב שהשופטים ועורכי הדין פוחדים מביקורת התקשורת עליהם, דבר שמשפיעה על פסקותיהם של חלק מהשופטים. השופט אהרן ברק" "יש שופטים שהם כעלה נידף, ולתקשורת יש השפעה במצבים כאלה".
חיזוק לדברי הביקרות על השופטים ומערכת המשפט
מחקרה של ד"ר ענת פלג מחזק מאוד את דעתי הביקורתית על המשפטנים והשופטים, כפי שנתתי לכך ביטוי (ללא מחקר וללא ראיונות עם 92 שופטים ופרקליטים כפי שעשתה ד"ר פלג) בשלושה מאמרים שפרסמתי באתר News1. (העיתונים סירבו לפרסם!) :
מכתב גלוי לנשיאת הבג"צ - 29.7.10
המישפטוקרטיה אינה מעל הדמוקרטיה - 12.1.12
מי באמת שולט במדינה ? משפטנים ועיתונאים - 23.7.10
במאמרים אלה הבעתי את דעתי הביקורתית בנושא:
  • חסידי פולחן שלטון החוק, מציבים את השופטים כשלמות התבונה האנושות כחוכמה עילאית, כדפוס התנהגותי ושלטוני מושלם ומחייב, וכצוו מוסרי ואזרחי בלבדי. האמנם? האמנם אנשים אלה הם אנשים מושלמים שלעולם לא טועם? האמנם?
  • השופטים אינם מדע מדויק, אחד מחוקי הטבע, וגם לא באים מתחומי הפיסיקה והמתמטיקה. ואולם, לעתים קרובות, חלק מהשופטים מציגים את עצמם ואת פסיקותיהם, כאילו מדובר במדע מדויק שאין בלתו.
  • למרות התארים המשפטיים היוקרתיים, חלק מהשופטים אינם מוכנים להודות שהם בני אדם שיגרתיים שנולדו עם תכונות מולדות אנושיות של חולשות, הטיות, נקמניות, רגשות, חשבונות, אהבות, שנאות, ודעות כמו כל הבריות.
  • באמצעות ניסוחים מפותלים, פרשנויות משפטיות אישיות וסלקטיביות, תוך שימוש בטקסטים משפטיים, יכולים השופטים להחמיר בפסקי דין, בצורה לא סבירה ולא אנושית (כמו הנעל שהושלכה לראשה של השופטת ביניש), ולהקל באופן לא סביר על נאשם שהרג אם ובנה בתאונה במרכז ת"א (עו"ד ידוע ומפורסם). כוונתי למונחים המשפטיים המקצועיים כמו: "עסקת טיעון", "חוסר ראיות", "מן הצדק", "חוסר ענין לציבור".
  • בישראל כמו בחברה המערבית מתעצם תהליך, (על-רקע התקשורת הנשכנית) כללי שבו בית המשפט, כמו יתר מוסדות השלטון, מאבדים את ההילה והיוקרה.
  • פסקי דין על בסיס "עסקות טיעון" מאפשרים לעשירים להחלץ ממשפטים ולזכות בצדק, באמצעות תרומות כסף בסיוע עורכי דין, פרקליטים ושופטים.
כמה ציטטות של שופטים ופרקליטים מספרה של ד"ר פלג:
השופט אהרן ברק: "יש שופטים שהם כעלה נידף. לתקשורת יש השפעה במצבים כאלה".
השופטת דורית ביניש: "עורכי דין ויחצנ"ים מנסים להשפיע על השופטים. תופעות שעלולות לפרסם בטובה ההליך השיפוטי".
שופט בית המשפט העליון בדימוס: "אני לא מבין איך אין קלון" (המדובר בפסק דין נגד חיים רמון, על-רקע פרשת הנשיקה בבזמן מלחמה).
פרקליטה בכירה (תובעת) אמרה: "התקשורת משפיעה על שיקול הדעת של הפרקליטות, במיוחד בהסדרי טיעון. אני שומעת בישיבות עם הבוסים שלי אמירות בנוסח, מה תגיד התקשורת"?
פרקליט תובע צעיר: "כולם רוצים תיקים תקשורתיים, הופעה בתיקים אלה משפיעה על הקידום".
שופט מחוזי: "סנסציה היא לא אסון בעיני. העיתון צריך לתת דם בשביל לחם, אבל בתנאי שלא יהיה מוטה מכוון ומרושע".

תאריך:  23/02/2012   |   עודכן:  23/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"השופטים פוחדים מהתקשורת"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה דעתכם?אמבודסמן לשדור הצבורי
ע_הראל  |  27/02/12 15:06
 
- רפורמה בת 10 פרקים במע' המשפט!
ע_הראל  |  27/02/12 17:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה בן עטר
כינוס ירושלים התשיעי ל"מנהיגות מדינה ומודרנה" הוא כינוס של הציבור הדתי-לאומי. ציבור המנסה שנים רבות לערוך חשבון נפש עם דרכו המדינית- חברתית והדתית והדבר אינו ניכר כלל ועיקר. יוסי שריד שהוזן לאירוע תקוע בכינוס כמו עצם בגרון, הם בולעים את דבריו במרירות, אבל זה תשלום מס שפתיים לכינוס פתוח לציבור
גיא עטיה
הגזענות בחברה הישראלית לא נעלמה. עם השנים היא רק החליפה מבטא וצבע. המרוקאים והתוניסאים שהופלו פעם לרעה בקריית מלאכי, מסרבים היום להשכיר לאתיופים דירות בשכנותם. והקיבוצניקים מאשדות יעקב, שפעם נרדפו כאוכלי שפנים ונבלות, לא מתביישים היום להצהיר שאין אצלם מקום למרוקאית מאשדוד
איתן קלינסקי
אנו עדים לקמפיין השחרה מהזן הנתעב נגד וועד, שנבחר כדי לשמור על זכויות העובדים. למרבה הצער, אותו מסלול, שעברו ועוברים כל ארגוני זכויות האדם, עובר היום וועד העובדים של פועלי הרכבת
נסים גבאי
כולנו יודעים שגם אם אתה יפה, חכם, נאור, לוחם ועוד כהנה ברכות בונות כריזמה מנהיגותית – אם לא יצטרף לזה גורם המזל, לא הכי מומלץ להיות דון קיחוטה    וגם: את מי מייצג יאיר לפיד?
עו"ד ראובן דינור
האומנם השליך בג"ץ את חוק טל לפח? חוק טל הנציח אי שוויון, אבל גם הנציח מצב פוליטי בר קיימא מזה שנים ארוכות. כדי לשנות א המצב צריך לשנות את שיטת הממשל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il